2490
Sök

Schimsa om ac kompressor

414 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej.

bilen är en volvo v70-98

Lämnade in bilen på bilia då ac inte ville fungera. Han sa att kompressorn börja bli sliten och att den behöver schimsas om alternativ att man plockar bort några själv.

Bilia ville ha en mindre summa på 11.000 kronor för dom byter hela ac kompressorn. Men han sa att är man händig så kan man plocka bort några schims.

Då till frågan hur enkelt är det att komma åt och lite mer exakt var sitter den?
Finns det någon guide?


197 Inlägg
4 maj 2012
#2
Hej Ankmeister!

Problemet som du beskrev är att spelet mellan kompressorhubben och den remskivan har blivit för stort under åren. Spelet är ca .030mm från fabriken och inställd med hjälp av tunna distansbrickor. Det kan finnas 2-3st distansbrickor av olika tjocklek till exempel .090mm, .030mm,osv.

När spelet ökar pga slitage, så ökar spelet mellan hubben och remskivan. Det som händer är att clutchens elektromagnet kan inte dra in hubben mot remskivan längre. Det ofta märks först att din AC fungerar när du starta bilen, men slutar fungera fungera när motorn är varmt. Det pga spelet ökar även pga värmen.

Ta ett bladmått och kolla hur mycket spel som finns mellan hubben och remskivan, är det mer än 0.70mm så brukar det bli problem.

Det är ganska enkelt att reglera spelet, bara att ta bort en av brickorna och minska spelet så det blir ca 0.30mm igen. Men på din bil finns det inte mycket plats mellan karosseriet och kompressorhubben, samt att det krävs nån slags avdragare att dra bort hubben.

Jag har gjort jobbet många gånger, men jag också har alla verktygen för att kunna tömma köldmedium och demontera kompressorn och reglera spelet på bordet. Det ska gå att ta lös monteringsbultarna på kompressorn och vrida den på nåt sätt utan att behöva ta bort AC rören och fixa en hemmagjort avdragare, men då är risken stor att du förstöra clutchlagret.

Hittade ingen foruminlägg här som handlar om att shimsa kompressorn, men den finns på andra sidor.

Jag skulle rekommendera att du hitta en AC firma som kan tömma systemet och då kan du själv meka med AC kompressor, när den är klart och återmonterad så kan du be dom göra provtryckning och fylla på igen. Det är troligtvis ändå dags att fylla på med köldmedium. Det blir 2 besök hos AC firman, men du kan spara en hel del av kostnader om du utföra "mekjobbet" själv. Jobbet tar mig som är vana nästan 3 hel timmar inklusivt tömning och påfyllning och med "riktiga verktygen" fast ingen tryckluftsverktyg. Men om jag räknar hur mycket "JOBB" det är så skulle jag säga att 95% av svärorden kommer fram under själva demontering/återmonteringen.

Du hittar artiklar via google om du leta efter exempelvis "shimsa ac kompressor". Men som jag skrev tidigare, dom flesta GDS artiklar handlar om metoder som kan lätt förstöra clutchlagret, de handlar om att använda bultar som trycker mot clutchlagret. Jag tycker det är MYCKET bättre om du kan ta bort kompressorn och slippa ta det risken. Som sagt blir det 2 besök hos AC firman men det borde inte kosta mer än en enkel kontroll med påfyllning.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

414 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#3
AutoCool skrev:

Hejsan jag har tillgång till att tömma ac system samt att fylla den, men det är den där avdragaren som jag mest sitter och funderar på. vilket är lättast och går snabbast? Ac är förövrigt nyfylld och provtryck och allt där e fint.

Tanken e ju att hissa upp bilen på en 2 pelare, slita bort höger hjul och vika bort innerskärmen och ta den där ifrpn  eller ar det helt enkelt lättare att bara montera isär allt?


197 Inlägg
4 maj 2012
#4
Det som JAG gör är att ta bort multirem, ta bort servopump, lössna AC kompressorn 4st monteringsbultar, sen ta bort generatorn och till slut plocka bort kompressorn. Det finns ett balk framför kompressorkopplingen därför är det svårt att ta bort hubben med verktyg.

På hubben finns 3st gängad hål som tar en M5 bult, vissa har även 3st extra hål som INTE är gängad. Bulten som håller fast hubben är M6, minns inte hur lång den är men jag hittade bilder som visar en "hemmagjort avdragare". Om du kan bygga egen som på bilden, då kan du ta ett längre M6 bult och skruva fast den så att plattan trycker mot den. Men bulten ska vara bra kvalitet, det krävs en hel del tryck innan hubben kommer lös.

http://www.lomaxelectrical.co.uk/Volvo/ … p_shim.htm

Som sagt, det finns andra som säger att det räcker med att man tar 3st M5 bultar och skruva in tills dom trycker ut hubben, men kontaktpunkten blir kullagret. Om du förstöra lagret så blir din gratis reparation inte längre gratis, jag tror att en ny clutchlager kostar ca 500 kronor.  Försök inte att ta bort hubben med 2st skruvmejslar eller nåt, den blir lätt (böjda) förstörd.

Det ser ut som en äldre V70 på webbsidan och avdragaren ser ut som den skulle fungera ganska bra, men om du ska ändå tömma systemet av köldmedium då är det lika bra att ta bort kompressorn istället för att försöka vrida den som han gjorde. Eftersom jag JOBBAR med AC service så tycker jag att det är bäst att ta bort kompressorn. Om jag skulle dra för hårt på en AC rör genom att försöka vrida kompressorn då är det MITT fel om den skulle bli förstörd (kunder brukar inte gilla när mekanikern förstör nånting under jobbet!) och eftersom bilen är oftast i behov av en påfyllning ÄNDÅ så tar jag alltid bort kompressorn.

Om du har en spärrmutterdragare och tryckluft så klarar du allting om kanske ett par timmar. Det svårast är att får multirem på plats som den ska, man måste jongla lite. Glöm inte att gör en liten ritning om hur den sitter innan du tar bort den.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

6 Inlägg
25 juni 2013
#5
Har ett liknande problem på en bil, hur gick det för dig Ankmeister?


6 Inlägg
25 juni 2013
#6
Offtopic:

Oj, såg att det tog 8 år för mig att få till min första post yikes


197 Inlägg
25 juni 2013
#7
Lilleman skrev:
Offtopic:

Oj, såg att det tog 8 år för mig att få till min första post yikes

Du borde gör reklam för trångbandsbolaget. big_smile

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

414 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
#8
jodå, det gick bra , fick göra det på min nya bil ochså:)



Sök