2878
Sök

Nissan s13 problem vid uppstart efter ombyggnad

303 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#1
hej!
skulle ta första testrepan med bilen idag som jag byggt på länge.
gjorde det sista, satte dit z32 llm kontakt monterade i japtuning chip, i med växellådsolja osvosv.
startade bilen å den spann som en kisse stod å gick på 1500 varv i 3 minuter kanske sen stängde av å sänkte ner bilen, fyllde i kylaren rensade upp i garaget för att åka ut med den. så typ 2 timmar senare ska jag ta en repa startar å den går bara på 3 burkar? går inte att få igång cyl nr4?!? körde tändningsprovare å den visa att de finns ström till stiftet plocka ur stiftet å de e blött så soppa måste den få med? lät den kallna helt å provade igen men utan lycka.

blev väldigt irriterad då jag längtat efter detta i snart 2 år!

kommer dock ett litet missljud från toppen. tickande typ. kan det vara nåt med ventilerna då toppen är orörd förutom planing.

det som är gjort är
större turbo
444cc lucas spridare
nuke fuelrail och linjär btr inställd på 3,5 bar grundtryck
walbro 255 pump
trickflow bränslefilter
1mm större kolvar
nya lager i motorn
nya packningar överallt
större ic
Japtuning chip
z32 lmm
extraktorgrenrör
planat block+topp
borrat å honat block
nya stift givetvis
ny race kylare



osvosvosv.....

svårt att tänka mej att det är tändspolarna för tändningsprovaren blinkade så det ska va ström å jag bytte tändspolarna innan jag rev motorn med.

riktigt besviken idag iaf sad

mvh//Johan


303 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#2
var nere i garaget nyss och provade lite saker.

komp testade alla cylindrar för att se om nån ventil var paj men hade 8 bar i alla 4 cylindrar så packning å ventiler verkar ju vara ok som tur är.
sedan testade jag dra om jorden till motorn men inget bättre där.
känna på massa kontakter osvosv.

tänkte sen att det kanske kan ha med lambda sonden att göra?

väldigt tacksam om någo vill hjälpa till!

mvh//Johan


1 105 Inlägg
7 maj 2012
#3
Provat skiftat plats på spolarna? Bara för att utesluta dom menar jag, sätt den spolen från den cylinder som inte tänder på nån av dom andra cylindrarna så ser du om spolen är kass. Annars tändstiftet som kanske måste bytas?

Kan väl även vara tändmodulen som spökar
Senast redigerat av Johan_e2 (7 maj 2012)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

782 Inlägg
7 maj 2012
#4
Lambdasonden .har inget med det att göra .. gör som han ovan skriver prova att skifta plats på spolen och stiftet.. eller varför inte, gnugga på starten med stiftet urskruvat och isatt i spolen jorda stiftet mot toppen och du ska ha gnista.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

303 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#5
jag har kollat alla spolar idag med tändningsprovare och alla fungerar, stiften är sprillans nya. sen har jag ju glömt att när den väl går på 3 burkar så dör den helt plötsligt ibland och den varvar inte mer än upp till 1000 i varv med full gas.

har tstat ha den igång med lambda ikopplad och urkopplad och det blir typ ingen skillnad alls. känns iaf som den kan få för mycket soppa. luktar ju endel soppa runt bilen när man hållt på ett tag.

idag slutade de att den inte startade alls tillslut bara poffar till då å då när man kör på startmotorn.


1 105 Inlägg
7 maj 2012
#6
Provat vrida CASen?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

303 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#7
Johan_e2 skrev:
Provat vrida CASen?

jodå de har jag med provat åt båda hållen


1 105 Inlägg
7 maj 2012
#8
Då är det väl i princip bara tändmodulen kvar, har du möjlighet att prova en annan tändmodul eller mäta upp den?
Senast redigerat av Johan_e2 (7 maj 2012)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

303 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#9
ok. kanske är nå vajsing med den då eftersom bilen går ibland å ibland på 3 å ibland inte alls?
vet dock inte hur man mäter upp den? har tyvärr ingen annan heller.
finns ju en del såna på bildelsbasen men kan va kul att veta om det är den innan man köper en beggad för 800 spänn..

vet du hur man mäter upp den så kanske man kan få lite hjälp?

Johan_e2 skrev:
Då är det väl i princip bara tändmodulen kvar, har du möjlighet att prova en annan tändmodul eller mäta upp den?


303 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#10
någon?


782 Inlägg
8 maj 2012
#11
Surar den ner stiftet på 4 an? Kan vara spridaren som kärvar och dränker stiftet ,
Senast redigerat av bushmyra (8 maj 2012)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

303 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#12
ja stiftet är ju ganska så blött när den gått på 3 burkar å man tar ur stiftet.

kan de va nåt strul kanske eftersom jag har lucas 444cc spridare som ör högohm med bortplockat spridar motstånd ist för att köra med skylines 444cc?

borde ju inte ha nån betydelse tycker jag.
bushmyra skrev:
Surar den ner stiftet på 4 an? Kan vara spridaren som kärvar och dränker stiftet ,


303 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#13
Teststartade igår igen och den gick sådär. 3 burkar alltså. Sen efter tomgång i 2-3 min så upptäcker jag till min fasa att grenröret är helt rött och glödande??? Kan de vara att tändningen står galet då jag inte haft möjligheten att ställa den än. (ska skaffa stroblampa ASAP) Tänkte att den kanske tänder för sent i utloppet. Eller nått annat som kan vara fel då?
Mvh


782 Inlägg
9 maj 2012
#14
Jag skulle ha börjat om från början om jag var du, nolla motorn nolla casen och se till att det är ok .. Först innan du gör något mer kolla att kammarna står rätt också .

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

782 Inlägg
9 maj 2012
#15
sen om det bara är en cylle den inte går på ja då är det ju något knas där .spridare, spole,stift,

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

303 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#16
vad menar du med att nolla notor å CAS?

bushmyra skrev:
Jag skulle ha börjat om från början om jag var du, nolla motorn nolla casen och se till att det är ok .. Först innan du gör något mer kolla att kammarna står rätt också .


782 Inlägg
9 maj 2012
#17
Jag menar att du ska ställa 1ans kolv i tdc ,, kammarna ska ju stå i ett visst läge då och lika så casen så den inte sitter felkuggad.. Då vet du att det är ok ,, grenröret ska ju inte glöda på tomgång direkt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

303 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#18
Ok men tyckte jag var så noga med de när jag monterade ihop allt. Kollade så nr 1 va i tdc sen satte remmen efter märket på veven sen matchade märkena på kamdreven:/ trist att plocka isär igen.


303 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#19
Nu har jag haft igång han igen. Jag tror jag vet problemet nu. Körde med stroblampa å tändningen var helt åt helvete. Men grejen är den att när man vred casen Max åt vänster så saknades det fortfarande 2 streck då remhjulet. Så att de gick inte att få in rätt tändning för det tog stop liksom. Men när man ställde den Max till vänster så gick den hyfsat men mycket avgasknallar.. Men grenröret glöder inte nu iaf! Kan de vara nån kam som står fel eller vad kan det bero på? Tacksam för snabbt svar då jag är i garaget nu och imorn! Mvh


782 Inlägg
12 maj 2012
#20
Det är ju det jag menar.. kolla så att allt e nollat.. uppenbarligen satt något fel.. verkstadsmanual finns att tanka hem lite varstans sök på google..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..


Sök