3628
Sök

Lufta koppling volvo 940 turbo med bmw zf

13 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
tjena har en 940 med zf låda och får inte till luftningen.

har bytt huvudcylinder,slavcylinder,förlängt slav cylle pinnen, haft ner lådan kollat utrapningslagret och allt ser bra ut. får tryck och så på pedalen men det är precis så det inte räcker , fick det att funka en gång men sen så vart det som innan att det är precis för lite för att få i växlarna utan att den börjar driva.

har luftat med sug och luftman men det vill inte ge sig.

känns som man möt sin överman med den här skiten. hållt på med det i en månad nu.

276 Inlägg
7 maj 2012
Jag fick samma problem med Mercan, funka ett tag men sen gav det upp. Bytte då slav och huvudcylinder och sedan tryckte jag olja nerifrån och upp om du förstår hur jag menar. Både med kopplingspedalen nertryckt och uppsläppt. Efter det så har det funkat felfritt. Jag kör med sachs 765 tryckplatta, och misstänkte att den är lite för tuff för orginal gammal å sliten slavcylinder att trycka på, blir ju lite högre hydraultryck än med orginal tryckplatta. Är det så att du kör med värre tryckplatta så se till att ha nya prylar monterade vad det gäller kopplingshydraulik... Hoppas det löser sig.

13 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
mm får väl testa att trycka nerifrån och upp. kör med 763 tryckplatta. köpte en ny slavcyllinder och har testat med två huvud kopplings cylindrar men har inte märkt något.

det konstiga är ju att jag tidigare har kört med bilen hela föra sommaren utan förlängd slav eller något sådant den har varit seg luftad med det här är helt sjukt. 

va använde du för grejer när du trycker upp bromsvätska nerefrån ?

276 Inlägg
7 maj 2012
Jo men det kanske inte hänger på att pinnen är för kort utan att du har genom läkage i huvud eller slavcylinder om dom inte är fräsha med nytt gummi m.m.

Jag körde med en stor medicinspruta, lite hemmabygge med slangar och kopplingar sen va de bara och trycka ;-)

13 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
det är frächa gummin och så vidare.   mm får väl testa det

13 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
ska man testa köpa bättre slang ? kör med koppar rör i mellan huvudcylle och slav ? typ någon hydroscand slang av något slag.

276 Inlägg
8 maj 2012
Nja, slang är ju sämre än rör...

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
8 maj 2012
slang flexar.. det gör inte rör.. förövrigt måste du trycka upp luften från växellådan och upp till behållaren.. höll också på en stund innan jag testade det.. rejmes m.fl större verkstäder har special saker för just detta smile

~Andy~

Sothora <3
1 201 Inlägg
8 maj 2012
tryck genom locket på behållaren istället! Ligg under dra åt när de bara kommer olja. Funkar de inte då har du för kort slagläng.

Möjliga orsaker:
feljusterad pinne
Läckage yttre/inre
kopplingsras

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 juli 2012
samma problem vi med. kommer luftfri olja men pedalen bara "hänger" har provat rätt många sätt nu. pinnen på slavcylindern är typ 6,5 cm tror ja? är det bra eller för kort om någon vet? smile

Sök