4195
Sök

Nytt chassi till saab 9-3 -06

68 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Tagit ur min förra tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=245308 Så har jag problem med klonk i framvagnen och mystiska ljud från bakvagnen misstänker jag.

Till saken är att jag var intresserad av att sänka bilen samtidigt som jag tänkte att jag kunde fixa nya dämpare på en gång, har tittat på coilovers men känns lite overkill för mig och kostar aningen för mycket.

Såg då detta sportchassi på speedparts http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 … 09302.html Har någon erfarenhet av detta paket, är det värt att kasta slantarna på dessa ? Ja kort och gott era åsikter kring detta chassi.

Lägger samtidigt in ytligare en fråga angående bilen, när jag sätter mig ner i den eller vid valda tillfällen trycker på bakluckan så låter det likt gnissel (Själv tycker jag det låter som dämparna bak) men vad vet jag.  Svårt att förklara ljudet, men om vi säger att man ställer sig i tröskeln och börjar gunga bilen så ger det iväg ett funky ljud.

Förra veckan då jag bytte krängningshämmarstagen hos en lokal förmåga och vi sänkte ner bilen så lät det ett liknande ljud men då på höger bak av gnissel och han menade på att det var gummi mot metall, men vi lyckades aldrig lokalisera eller åtgärda felet. Saab verkstad återstår.

Är jag dum som köper nytt chassi med fjädrar och dämpare ifall nu det mot all förmodan inte är det som felar i framvagnen, eller är det en god investering på en bil som snart rullat 20 000 mil på kassa svenska vägar hmm

Tack på förhand Joel
Senast redigerat av Jollen (7 maj 2012)

68 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
Har tittat runt på diverse inlägg nu gällande sportchassit från SP, har egentligen inte hittat någon som köpt detta paket och gett omdöme om det. Men har sett andra som köpt en med sänkning på 45mm istället för här 40 hur de anser att det är en för kraftig sänkning på denna bil. Åsikter kring detta ?

Satt då istället i tankarna hur det vore att köpa rejäla fjädrar alltså känd bra kvalitét, och köpa nya original dämpare runt om ? Hur låter det förslaget. Landar på ungefär samma peng möjligen lite mer, men då vet jag vad jag får plus en sänkning på låt säga 30mm vilket jag tror bilen i sig mår bättre utav.

Sök