Okej, nu börjar jag få slut på ideer över vad som kan vara tokigt med mitt ljud, så jag gör helt enkelt en egen tråd
Problemet skrev:
När framsystemet är inkopplat (Slutsteg 1) så hör man ett väldigt högt generatorljud, som ökar / följer varvtal på bilen
Setupen / Hårdvara skrev:
2 Slutsteg
1 Kondensator
1 Baslåda med 2st 12"
1 Framsystem
2/3 av orginalljudet i bilen (bakdörrar+skuff)
Kopplingen skrev:
Två 12V går från batteriet, varje slutsteg har egen 12V
- Slutsteg 1
- Slutsteg 2
De två slutstegen delar Jord/GND
- En Rejäl kabel som sitter på en redigt jordad bult till en stol, bulten och metallen under är slipad plåtren för bättre kontakt
- Kabeln går in i ett delningsblock och delar upp sig till 3st mindre Jord
- 1 till Slutsteg 1
- 1 till Slutsteg 2
- 1 till Kondensatorn
2st Lågnivå går från Huvudenheten, en Kenwood DVD med Touchskärm
- 1 Lågnivå går till Slutsteg 1
- 1 Lågnivå går till Slutsteg 2
Hittils har jag altså listat upp Båda slutstegen och deras ström och signalväg
Ingen av slutstegen ligger mot metallbotten, de har tyg bakom sig, båda två
Slutsteg 1 går till ett framsystem bestående av ??? (GISSNINGSVIS) 2st Tweeters och 2st Dörrhögtalare
Slutsteg 2 går till Baslådan, Slutsteg 2 är inkopplad på Kondensatorn
Baksystem är inkopplat på bilens inbyggda slutsteg
Framsystemet ska också vara kopplat till bilens inbyggda slutsteg, men högtalarkablarna har blivit klippta och omdragna till slutsteg 1
Och kontakten till framsystemet (där kablarna är klippta) är inte ikopplat och har ett buntband runt sig, som jag antar är för att man inte ska plugga in av misstag?
Felsökningen (Utan Resultat/Förbättring) skrev:
* Bytte ut Remote kabeln till en seriösare, Remotekabeln är delad mellan de två stegen
* Bytte ut Lågnivåkabeln till Slutsteg 1
* Satt en extra jord till stereon i försök att få lite extra jord, men vet inte hur bra den fungerande
* Bytte säkringshållare och säkring till en lite starkare (bara för att få nytt)
* Använde en bättre jordpunkt till Slutsteg 1 (Genom att koppla in mig på Delningsblocket för Jord/GND som går till Slutsteg 2)
* Kopplat ur högtalarna i bilen och tagit en högtalare från garaget och pluggat in, bara för att vara säker på att kablaget till högtalarna inte är dåliga på vägen
Även detta gav samma ljud i den nya högtalaren som låg löst på sätet med ½ meter kabel från slutsteget
* Kopplat in en sån där "Grounding Kit" låda som det är något litet kretskort i, som tydligen enligt en säljare ska motverka generatorljud
* Kopplat ur baksystemet helt, ifall att bilens egna slutsteg skulle störa på något sätt, även fast högtalarna inte är kopplade dit
Slutsteg 2 låter bra, inga problem där
Bakre högtalarna (Orginal i bilen) låter också bra
De sista två punkterna får mig att tro att det inte är något fel på Huvudenheten
Heller inte att Slutsteg 1 kan vara trasigt, då jag testat med flera olika slutsteg, och det blir samma resultat
Det enda jag kommer på som skiljer Slutsteg 1 och Slutsteg 2 åt är att Slutsteg 2 har en Kondensator, motverkar det generatorljud? Bör det väl göra?
Jag har säkert glömt några saker jag har testat och felsökt
Hur jag än vrider och vänder på det så får jag 1-2 felkällor i huvudet, det ena är 12V matningen som är sämre av någon anledning, kanske pga brist på Kondensator?
och den andra är att på något sätt så är stereons lågnivå för framsystemet dåligt på något vis
Men om jag minns rätt så igår när jag höll på att felsöka så uppkom problemet även med Lågnivåkabeln URKOPPLAD ur slutsteget
Men jag testade aldrig det idag (dumt) efter att ha gjort all felsökning / ersättning av kablar
Huvudenheten är en Kenwood DDX-3028
Bilen i fråga är min Hummer H2