Ämnet reservdelar till SAAB har diskuterats flera gånger på det här forumet och jag tror inte utfallet blir varken att det inte finns några delar eller att "alla delar kommer alltid finnas", inget av dem är rimliga.
En biltillverkare har en skyldighet att hålla sina produkter med delar ett bra tag, i och med en konkurs upphör den skyldigheten. Att tillverka delar är inte hur enkelt som helst, man behöver verktyg till produktionen som kostar stora summor i inköp och endast håller till X antal delar, populära delar som går åt tjänar in den kostnaden medan andra delar blir en förlustaffär att tillverka.
I och med att ingen längre har någon skyldighet att hålla SAAB´s modeller med delar, är risken stor att många delar som inte går åt upphör att produceras inom en snar framtid eftersom företag drivs av ett vinstintresse; Kanske just den delen man desperat behöver för att få sin bil rullandes?
Klart det går att lösa på andra vis, men det är just det som många varnar för: Det kanske blir så att SAAB i framtiden är en entusiastbil man får lägga ner lite energi på och inte en "vanlig och vettig Svensson-bil" där alla delar och all kunskap (T.ex om elektroniken strular och behöver bytas ut? Många styrenheter behöver idag "giftas") inte bara är att hitta runt hörnet?
I det här fallet hade jag nog övervägt en SAAB oavsett, än bör det inte vara några större problem och 9-3 är en mer ombonad modell än Ford... jag menar Volvo V50!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.