2550
Sök

Kamkedjebyte saab 9-3 aero

860 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
undrar en sak.... en kompis har pratat med en kille som ska byta kamkedjan i polarens bil.... . kompisen får köpa kamkedjesattsen o sen byter killen allt åt honom för 4400kr.... låter lite jävla billigt för o byta kedjan när andra bil verkstäder ska ha minst 10.000.... kan man lita på den killen lr ska man ta de via en auktoriserad verkstad???? och vad kostar det att byta kopplingen om man köper en viggen koppling satts.... lika bra o byta allt på samma gång liksom.... och ska man skita i ballansaxel kedjan lr ha den kvar???

287 Inlägg
9 maj 2012
mikael_86 skrev:
undrar en sak.... en kompis har pratat med en kille som ska byta kamkedjan i polarens bil.... . kompisen får köpa kamkedjesattsen o sen byter killen allt åt honom för 4400kr.... låter lite jävla billigt för o byta kedjan när andra bil verkstäder ska ha minst 10.000.... kan man lita på den killen lr ska man ta de via en auktoriserad verkstad???? och vad kostar det att byta kopplingen om man köper en viggen koppling satts.... lika bra o byta allt på samma gång liksom.... och ska man skita i ballansaxel kedjan lr ha den kvar???

mkt billigt på biva skulle dom ha närmre 20k för min 9-5smile

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

287 Inlägg
9 maj 2012
Aero_9-3 skrev:
mikael_86 skrev:

mkt billigt på biva skulle dom ha närmre 20k för min 9-5smile

för bara kamkedje bytet=)

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

16 Inlägg
9 maj 2012
kopplingsbyte har jag frågat om på en bilverkstad dock inte saab verkstad men dom skulle ha typ 5000kr för att byta wink

15 Inlägg
10 maj 2012
Lyft ur motorn själv köp en kedjesatts på Maptun och en koppling satts skit i balanskedjan den har jag plockat bort och tro mig den tar effekt;)

Engång Saab alltid saab

860 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
okej.. nu är det som så att jag o min kompis har aldrig plockat ur en motor lr så innan... är de lätt lr svårt?

Tekniker
624 Inlägg
10 maj 2012
Det krävs ju lite kunskap om man ska ge sig på det

15 Inlägg
12 maj 2012
Nån gång ska ju vara den första:) nejdå släpp drivaxlarna och ta upp motor och låda:) köp en haynes bok om du är osäker:) men det är lättare än man tror

Engång Saab alltid saab

Tekniker
624 Inlägg
12 maj 2012
Mean_machine skrev:
Nån gång ska ju vara den första:) nejdå släpp drivaxlarna och ta upp motor och låda:) köp en haynes bok om du är osäker:) men det är lättare än man tror

klart min tjej plockade ut sin motor på sin 900NG och stoppade i den nästan helt själv utan Haynes bok big_smile

15 Inlägg
12 maj 2012
Varför ska du byta kedjan låter den illa eller vad? Vad har du för planer för bilen? Bara undersöka den eller trimmas? Kan ju rekommendera att sätta i andra kolvar och stakar om du ska upp i roliga effekter:) själv har jag 600+ på hjulen

Engång Saab alltid saab

860 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
hmmm polarens motor skrammlar som fan o låter massor.... så han ska lämna in den för kedjebyte o ta bort ballansaxelkedjan.... men saab ska ha 17.000 o mekonomen ska ha 14-16.000 och sen en kille som har företag sa att han skulle bara ha 4400 för det o de lät lite väl jävla billigt....

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
12 maj 2012
mikael_86 skrev:
hmmm polarens motor skrammlar som fan o låter massor.... så han ska lämna in den för kedjebyte o ta bort ballansaxelkedjan.... men saab ska ha 17.000 o mekonomen ska ha 14-16.000 och sen en kille som har företag sa att han skulle bara ha 4400 för det o de lät lite väl jävla billigt....

Jag lät en kille hemma göra det för 3500:- Men han har skruvat Saab i 20 år så det tog inte många timmar att göra det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Xenoholic
2 559 Inlägg
12 maj 2012
mikael_86 skrev:

4400:- är bra bet för en dags arbete utan kvitto wink
I med en viggenkoppling (eller en sinterlamell o viggentryckplatta) o bort med balansaxelkedjan big_smile
Kommer att ångra dig efteråt annars.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

15 Inlägg
12 maj 2012
Jag kan göra jobbet för 4000 om du kommer med bilen tar ett par timmar bara:)

Engång Saab alltid saab

860 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
heheheh okej... då med andra ord tycker du Aerocombi att han ska lämna bilen till honom som tar 4400kr för o byta  kedjan? isf tar han bort ballansaxelkedjan och sen även sätter i en viggenkoppling med sammtidigt.... skulle behöva byta kedjan i min saab 9-5 aero med men det får vänta lite.... den skrammlar inte alls bara ytterst lite ibland... men ska sattsa på o byta till bättre koppling på min och sen fixa växellådan för 2an är lite svår att få i ibland på den... och sen ryker den lite svart sot rök på hård gas lr om man varvar den mkt....

Xenoholic
2 559 Inlägg
13 maj 2012
mikael_86 skrev:
heheheh okej... då med andra ord tycker du Aerocombi att han ska lämna bilen till honom som tar 4400kr för o byta  kedjan? isf tar han bort ballansaxelkedjan och sen även sätter i en viggenkoppling med sammtidigt.... skulle behöva byta kedjan i min saab 9-5 aero med men det får vänta lite.... den skrammlar inte alls bara ytterst lite ibland... men ska sattsa på o byta till bättre koppling på min och sen fixa växellådan för 2an är lite svår att få i ibland på den... och sen ryker den lite svart sot rök på hård gas lr om man varvar den mkt....

Bara o köra på big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Sök