Minister skrev:
När man inte har några specifika önskemål om utseende eller prestanda tycker jag att driftsäkerhet och driftskostnad är de viktigaste punkterna, därför håller jag mig alltid borta från franska bilar. Det är ingen slump att Renault, Peugeot och Citroen alltid hamnar i botten i bilprovningens statistik, år efter år.
En VW Lupo hade jag förut. Jag köpte den för att sambon skulle ha en bil att pendla med. Den är trevlig att köra, känns rymlig och förhållandevis modern inuti. Dessvärre krånglade min Lupo en hel del. Jag tänkte att jag kanske fått tag i ett dåligt exemplar, men när jag registrerade mig på engelska Lupo-klubbens forum såg att jag listan över modellrelaterade fel är enorm. Jag ägde bilen i drygt ett år och hann vara med om åtskilliga mystiska elproblem, kärvande bromsar, felkoder mm. Under första vinterns kallaste dagar bildades det is av kondensen i oljetråget, vilket gjorde att toppen inte fick någon smörjning. Lyckligtvis hann jag inte köra mer än ett hundratal meter innan jag upptäckte problemet och kunde stänga av bilen. Därefter var det bara att vänta på plusgrader innan jag kunde starta den igen. Frusen vevhusventilation och skuren insugskamaxel är annars vanligt på VWs 1,4-litersmotor.
I serviceboken kunde jag se att två stycken tidigare ägare förmodligen inte varit lika observanta, då bilen hade fått ny motor TVÅ gånger, första gången efter 3000 mil. Även växellådan hade rasat och bytts ut en gång.
Jag fick nog av att ständigt fundera på vad som skulle krångla härnäst, så jag sålde bilen och började leta efter en ersättare. Bilen skulle vara liten, billig, bensinsnål och driftsäker (japansk) och till slut hittade jag en Yaris som sambon godkände. Jag har bara hunnit äga den en månad, men än så länge finns det inget som talar för att bilen tänker krångla på något sätt. Den drar dessutom betydligt mindre bensin än vad lupon gjorde när vi hade den.
Första årsmodellerna av Yaris finns med två stycken motoralternativ (1,0L och 68hk samt 1,3L och 86hk, båda med kamkedja) och två utrustningspaket (Linea terra och Linea sol). Ska du bara puttra omkring i stan och ibland köra lite landsväg räcker 1-litersmotorn, men ska du köra motorväg kan det vara vettigt att välja den ”stora” motorn. En liten motor kan lätt dra mer bensin än en större i högre hastighet, då den lilla måste stressas mer.
Till standardutrustningen hör bland annat ABS-bromsar, två stycken krockkuddar, fjärrlås, färddator med snitt- och momentanförbrukning, skjutbart baksäte mm. Med Sol-paketet får du, vad jag förstått, elhissar fram, elmanövrerade speglar, CD-spelare samt höj- och sänkbart förarsäte. AC fanns som tillval till båda utrustningspaketen och sådan ger rimligtvis bättre andrahandsvärde.
Yaris finns med både tre och fem dörrar. Vilken variant man ska ha är egentligen en smaksak, men generellt sett brukar fem dörrar ge bättre andrahandsvärde när det gäller bilar av den här storleken.
Jag skulle rekommendera dig att köpa en japansk bil i alla fall. Nissan Micra var jag också inne på ett tag, men jag har tyvärr lite för dålig koll på modellen för att yttra mig om den.
Edit: Jag såg precis att du vill kunna köpa ett exemplar i bra skick för 10.000kr. I så fall kan du glömma det jag skrev. Jag har svårt att tänka mig att man kan hitta en Lupo, Micra, Yaris eller för all del någon annan lika liten och bensinsnål bil i fint skick för under 20 000kr.