2626
Sök

Bra utgångsobjekt för banbil ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 maj 2012
#21
Growe skrev:
Rquired skrev:
Growe skrev:

partisk eller inte så tror jag att det inte är fel att ugå från en mx5/miata

liten och lätt och rwd för att kunna ha lite skoj

och MÄNGDER med tillbehör så som dämpare och fjädrar och andra tillbehör
till ganska bra priser

tror faktist att en mx5 är den bilen jag kört som känns mest kvick i chassit
som varit orginal som jag kört

gillar även mi16 som oxå är ganska trevlig om än lite toköverstyrd vid hård körning

men man känner att man styr och vart det bär iväg hela tiden

hade inte mi16 varit så klumpig och sån skit motor så skulle jag nog funderat på en sån

sjukt bra styrrespons och väghållning i orginalskick

även om jag åkt brett i 170blås med en sån några gånger =/

Problemet är väl att inte hittar man en frisk Mx-5 för 25.000:-?

kanske inte i sverige men i tyskland borde det inte vara några problem
inte direkt så att det är några skrothögar som inte håller ihop utan dom är väldigt stabilt byggda

Nej visst det är bra bilar, men dom billigaste jag hittar börjar från 8000:- och då är det renoveringsobjekt som på ett eller annat vis behöver mycket omvårdnad för att bli körbara (Kort och gott, reservdelsbilar). Den billigaste som åtminstone i annons påstås vara körbar och i hyfsat skick kostar 14.000:- och där varnar säljaren ändå för rostskador i trösklar och hjulhus.

Glöm inte att det är inte gratis att importera en bil, räkna med åtminstone 10.000:- utöver inköpspriset vilket innebär att man hamnar över budget även med en helt original Mx-5 1.6 i halvdant skick med rostskador.

Det var därför jag fann det lite svårt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

782 Inlägg
12 maj 2012
#22
Bmw 740/750 skulle jag funderat på.
285 el 324 hk, går att lätta som satan, bra kvalitet o stora fördelen är att dom nästan är gratis.
Jag vet att 90% tycker jag är dum i huvudet när jag föreslår en 7-serie då banbilar ska va lätta men glida pråm är kul på banan o försök hitta en bil med mer hk/kg för 10000 :-P


Random
480 Inlägg
12 maj 2012
#23
Skulle tagit en Peugeot 205 GTI -89 + för dom pengarna. 122hk. Ligger som en go-kart på vägen redan original.
Hittar ganska lätt en ok för under 10 000kr. Lägg resten på bromsar och väghållning.

Tycker du inte 122hk räcker, Hinka i en mi16 motor så har du 160hk (?) lr vad dom nu ligger på. 

Vill du ha nyare. Så kolla på Peugeot 306 gti-6. 163 hk och 6-växlad.

Najs
12 maj 2012
#24
Köp min 242,a har inte tiden o fixa den. Bilder på galleri

619 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#25
Mycket bra förslag. Men en Peugeot blir det tyvärr inte. Ska göra mig av med min för jag är så trött på hur dom har konstruerat upphängningen bak... Och den är livsfarlig när den inte väger ett skit bak och du ska svänga när det är lite blött ute tongue

Men jag tror att jag står mellan en civic, crx eller BMW 328 /325.
Vad ska jag kolla lite extra på när jag letar ?


2 046 Inlägg
12 maj 2012
#26
Utgår från att du ska ha bur och bara en stol wink Skulle tagit bmw 328, snygga bilar, snabba också. Skön känsla big_smile Imed att du inte ska använda inredningen så kolla mest på motor och drivlina smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

KHRacing
12 maj 2012
#27
Growe skrev:
Loumark skrev:
Känner mig inte helt opartisk här, men för små summor pengar kan du få en Mazda MX-5 att bli en perfekt banbil. Visserligen inte så lätt att få ur hästar ur den, men hästkrafter har du ingen nytta av mer än på en raksträcka wink

partisk eller inte så tror jag att det inte är fel att ugå från en mx5/miata

liten och lätt och rwd för att kunna ha lite skoj

och MÄNGDER med tillbehör så som dämpare och fjädrar och andra tillbehör
till ganska bra priser

tror faktist att en mx5 är den bilen jag kört som känns mest kvick i chassit
som varit orginal som jag kört

gillar även mi16 som oxå är ganska trevlig om än lite toköverstyrd vid hård körning

men man känner att man styr och vart det bär iväg hela tiden

hade inte mi16 varit så klumpig och sån skit motor så skulle jag nog funderat på en sån

sjukt bra styrrespons och väghållning i orginalskick

även om jag åkt brett i 170blås med en sån några gånger =/

är mkt benägen att hålla med. kompisen har en moddad MX-5 (numera med S13 motor/låda)
men med dämpare, fjädrar, belägg,  extraktorrör o portad topp. så rär den på sig mkt väl.
Många mkt starkare bilar får se sig slagna när det svänger

2 126 Inlägg
12 maj 2012
#28
En fin VW Golf mk1 kan du  få för runt 10K och det finns massor av delar samt roliga motorer som passar i dom! smile

Kolla in denna för inspiration!

http://www.garaget.org/?car=207712


Avstängd
1 714 Inlägg
13 maj 2012
#29
Ejdersund skrev:
Mycket bra förslag. Men en Peugeot blir det tyvärr inte. Ska göra mig av med min för jag är så trött på hur dom har konstruerat upphängningen bak... Och den är livsfarlig när den inte väger ett skit bak och du ska svänga när det är lite blött ute tongue

Men jag tror att jag står mellan en civic, crx eller BMW 328 /325.
Vad ska jag kolla lite extra på när jag letar ?

Som många sagt så är Civic mycket trevliga banbilar då det i princip var syftet med dem lite vassare modellerna.

Bakhjulsdrivet är trevligt om du tänkt prova drifting också, men i princip onödigt på bana,
då du ändå vill ha maximalt med grepp.

Civic finns precis allt till, och då menar jag allt, eftersom kulturen kring dessa är så stor.

Kadett GSI är säkert också trevlig men den har jag tyvärr inga erfarenheter av,
prestandan är dock säkert minst lika imponerande som Civic EG VTi.

Viktigt att tänka på med Civic är att det är fortfarande en japansk ekonomiburk,
alltså är tidigare ägare oftast antingen gamla kärringar eller gasglada ungdomar med allt vad det innebär.
(Gamla kärringar gäller dock oftast dem slöare modellerna)

Rost är extremt vanligt i bakre skärmkanter och i baklucka, kring bakdelen av bilen rent generellt.
Såvitt jag vet finns endast piratplåt i form av skärmkanter och ej hela bakskärmen,
jag har dock inte kollat med Honda vad dem har i form av karosseridelar.

Annars är det kanon utgångsobjekt för inspirerad körning, fantasin och plånboken sätter gränserna.
Delad bakaxel, mycket trevliga hjulupphängningar, VTEC, motorer som svarar bra på trimning osv.
Senast redigerat av Emilius (13 maj 2012)


7 398 Inlägg
13 maj 2012
#30
KHRacing skrev:
Growe skrev:
Loumark skrev:
Känner mig inte helt opartisk här, men för små summor pengar kan du få en Mazda MX-5 att bli en perfekt banbil. Visserligen inte så lätt att få ur hästar ur den, men hästkrafter har du ingen nytta av mer än på en raksträcka wink

partisk eller inte så tror jag att det inte är fel att ugå från en mx5/miata

liten och lätt och rwd för att kunna ha lite skoj

och MÄNGDER med tillbehör så som dämpare och fjädrar och andra tillbehör
till ganska bra priser

tror faktist att en mx5 är den bilen jag kört som känns mest kvick i chassit
som varit orginal som jag kört

gillar även mi16 som oxå är ganska trevlig om än lite toköverstyrd vid hård körning

men man känner att man styr och vart det bär iväg hela tiden

hade inte mi16 varit så klumpig och sån skit motor så skulle jag nog funderat på en sån

sjukt bra styrrespons och väghållning i orginalskick

även om jag åkt brett i 170blås med en sån några gånger =/

är mkt benägen att hålla med. kompisen har en moddad MX-5 (numera med S13 motor/låda)
men med dämpare, fjädrar, belägg,  extraktorrör o portad topp. så rär den på sig mkt väl.
Många mkt starkare bilar får se sig slagna när det svänger

jo det förstår jag att han bytt till,,  för orginalmotorn är ju inte direkt nån raket,, därför många tycker det är en gaybil wink



Sök