3772
Sök

Chevrolet th700 låda går ej att få i backen

33 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej ! inte allt för ny här, men kontot är inte gammalt.

till saken: jag har fått erbjudande om att köpa en chevapickis billigt, av anledningen att backen inte går att få i, det rör sig om 6.2l dieseln med tillhörande 700 låda. 4x4 om jag inte minns fel.. nu till frågan. varför går inte backen i ? någon som haft samma problem och kanske har lite tips så jag vet om det är värt att göra affär eller om man måste köpa ny låda på en gång..

mvh Dennis


197 Inlägg
11 maj 2012
#2
Hur ser växellådsoljan ut? Lågt? Luktar det bränd? Vad händer när du växlar sakta mellan P och N?

Om det luktar bränt, och ingenting händer när du växlar "sakta" så kan du räkna med en renovering/ny låda. Ofta blir det bara värre om du skulle byta växellådsoljan eftersom det spolar lös massa äckel som brukar sitter kvar i hörnen. Jo, det finns ett filter men den klarar inte vad som helst.

Det kan vara ett problem med reglage av växling. Prova växla sakta och se om den börjar backa mellan "stopp".

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
11 maj 2012
#3
AutoCool skrev:
Hur ser växellådsoljan ut? Lågt? Luktar det bränd? Vad händer när du växlar sakta mellan P och N?

Om det luktar bränt, och ingenting händer när du växlar "sakta" så kan du räkna med en renovering/ny låda. Ofta blir det bara värre om du skulle byta växellådsoljan eftersom det spolar lös massa äckel som brukar sitter kvar i hörnen. Jo, det finns ett filter men den klarar inte vad som helst.

Det kan vara ett problem med reglage av växling. Prova växla sakta och se om den börjar backa mellan "stopp".

Precis, 700´an är definitivt inget under av hållbarhet framförallt inte i vanar och pickuperna där dom ofta får jobba hårt och folk använder växellådan på fel sätt. Sen blir dom efter många mil lankiga som fasen i växelmekaniken dvs. från rattspaken ner till lådan. Sitter en skjutbar justeringsbar led på en stång som kommer från lådans arm intill rattstången på torpeden. Har den flyttat sig lite/glapp så stämmer inte lägena på spaken längre. Jag har en -88 Silverado själv som man måste "leta lite" med spaken för att få i backen just för att mekaniken är sliten.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

33 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#4
okej då har jag lite mer kött på benen, ska försöka prata med han som har bilen i fråga under veckan och höra mig för lite. om jag förstått er rätt så kan det handla om antingen en justering av en led = kostnad gratis eller byte av låda = 10k kr och mer ? får la hoppas att det är fel lägen på spaken då smile

tack på förhand iaf !


Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 maj 2012
#5
Inte byta låda, utan renovera den befintliga. Då vet man att grejerna håller länge sen. Byter man till en annan beg låda så kan ju den oxå haverera precis när som helst. Om den ens fungerar när man sätter dit den.

Jag vet såna som har köpt begagnade lådor som skulle fungerat men inte gjort det. Ett fint exempel var en th350 som skulle funka fint. Vid provörning drev den framåt på alla växlar, inklusive back och neutral...

Edit: om både P och N känns som tydliga lägen så borde även backläget kännas tydligt. Tror tyvärr att nåt är sönder i lådan.
Senast redigerat av henke_99 (12 maj 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
12 maj 2012
#6
henke_99 skrev:
Inte byta låda, utan renovera den befintliga. Då vet man att grejerna håller länge sen. Byter man till en annan beg låda så kan ju den oxå haverera precis när som helst. Om den ens fungerar när man sätter dit den.

Jag vet såna som har köpt begagnade lådor som skulle fungerat men inte gjort det. Ett fint exempel var en th350 som skulle funka fint. Vid provörning drev den framåt på alla växlar, inklusive back och neutral...

Edit: om både P och N känns som tydliga lägen så borde även backläget kännas tydligt. Tror tyvärr att nåt är sönder i lådan.

Håller tror oxå tyvärr på lådan och renovera ALLA dagar istället för att bara byta. Fördelen är dock förutom att den med sin fördelningslåda är skittung så är den hyggligt lätt att ta ner "Lägena" sitter egentligen i lådan, på spaken finns det bara vissa stopp som den måste lyftas förbi och det är därför precisionen blir dålig när länkaget är slitet eller dåligt justerat. Det finns en sak till som är viktigt på 700-lådorna och det är att kickdown wiren måste vara rätt justerad. Nu hänger nog inte backens vara eller inte på den utan mer hur lådan växlar men... Wiren ska/måste vara helt sträckt när gaspedalen är i botten. Det räcker inte med att kolla framme vid spjällhuset. Utan sätt en gubbe bakom ratten som håller fullt samtidigt som du kollar under huven.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

33 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#7
åkej, men då ska jag ta mig till bilen i veckan och prova metoden med att föra växelspaken långsamt från P till N och se ifall backen kanske hakar i. annars får jag pruta lite mer wink



Sök