Ford 289 är den minsta V-åttan till storleken på utsidan du hittar och går att få riktigt bra snurr på. Finns massor med trimdelar till vettiga priser och facit på motorkonfigurationer googlas fram på fem minuter. 289´or är hyggligt lätta att hitta och det finns massor av hållbara lådor till dessa både manuell/automat att hitta.
Aluminiumotor i 140 är inte ett krav, framförallt om du uppgraderar till 164´ans axlar. Har en bekant som åker Amazon med Volvons B36´a besiktad och godkänd och det är ju en jätteklump jämförelsevis. Skulle aldrig ens fundera på tex. en Rover alum. åtta. Visserligen är det en Buick maskini grunden men dom är tämligen döda i effekt, dålig tillgång på trimdelar och fruktansvärt dyra att renovera om du jämför med tex. en Chev 305/350 eller Fordmaskin.
Ring din lokala SFRO besiktningsman. V-åtta i Volvo 140 är absolut inget nytt under solen och det rullar ett flertal besiktade och godkända så dom vet och ska veta vad som är möjligt.
Senast redigerat av hotrodder (13 maj 2012)
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab