Tja!
Tänkte att jag skulle visa vad jag och två av mina kompisar grejjar med lite då och då i skolan som projekarbete tills vi ska ta sudenten
Det vi har som mål är inte att få den genom besiktningen för det har vi inte ekonomi och tid till men vi vill ändå försöka få en golf att kunna köras med en volvo motor och få mycke erfarenhet av att bygga om en bil så pass mycke
Lite info då.
Bilen vi ska bygga på är en Golf mk2 cl från 1986,
Bilen vi tar motor och delar från är en volvo 740 Gl från 1985 med b230a förgasarmotor och m47 växellåda.
Vi jobbar med bilen en dag i veckan bara så det går inte så jätte fort men vi är på god väg
vi började riva ur allt från motor till inredning
motorn ur
inredning ur
vi körde in min gamla isbil som skulle stå för motor osv.
motorn ur volvon
det mesta bort plockat från volvon
Albin planerar hur vi ska gå tillväga med bakaxeln
vi valde att bara kapa bort själva navet på golf bakaxeln och svetsa på volvo axeln under direkt på golfens
dålig bild men bakaxeln på plats
volvo bakaxeln va inte mer än 2cm bredare än golfens så det passa riktigt bra
vi passar in volvons framvagn på golfen
vi valde att svetsa dit några grova plattjärn som vi sedan svetsa volvo framvagnen i
jag svetsar lite
vi kapade också upp lite av golvet och torpedväggen för att få rum med motor och växellåda
bilen nere på backen med volvo 740 fram och bakvagn
volvo rattstången måste kortas lite
här sitter b230 motorn i
vi va vid skroten och hämtade ny kardan som vi ska korta lite för att få den att passa på golfen
kardan och stödlagret på plats, hitta ingen bild på den kortade kardanen men det kommer bild på det senare
fortsättning följer! // Andreas