2546
Sök

Volvo 940 -91 (B230FB) vägrar starta/tända!

37 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
Hej, tycker mig inte hitta någon passande befintlig tråd som fått fram något vettigt svar från ett liknande problem så jag gjorde mig en egen. Bilen är en Volvo 940 gl med b230fb-motorn. Häromdan när jag hade kört ca 8 mil långsträck så stängde jag av bilen, för att sedan ca 3 timmar senare försöka starta den igen. Den har tidigare kunnat vara lite trögstartad, men nu ville den inte alls. Med startmotorn går den runt precis som den ska, men tänder inte så hoppar aldrig igång. Har kollat, fördelare, rotor, och tändstift, vilket alla är i toppskick (ganska nybytt). Har bytt tändspole och tomgångs''motor'', och styrbox. har kollat de flesta kablar jag kommit åt, men lyckas inte lokalisera felet. Ända sättet att få igång bilen är att dra igång den och få upp över ca 2000 varv, men går den under det så dör den direkt. Hoppas det finns någon vänlig volvokunnig själ här som kan hjälpa mig med mitt problem! Håller på att få psykbryt på bilen!

Tack på förand smile

Mvh Boveln

Tekniker
624 Inlägg
14 maj 2012
Hur är det med soppa tryck?
Hur ser stiften ut?

37 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
Stiften ser skitbra ut, dock tänder den inte. Soppatrycket vet jag inte riktigt, främre pumpen fungerar i alla fall. Den i tanken har jag inte kollat.

Mvh Boveln

Tekniker
624 Inlägg
14 maj 2012
Tycker att du ska kolla så båda funkar. den främre orkar inte dra upp soppan själv.

Men det fanns Gnista smile eller
Senast redigerat av Ravi (14 maj 2012)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 maj 2012
Sopparelä !!

C H E V R O L E T <3

37 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
Ravi skrev:
Tycker att du ska kolla så båda funkar. den främre orkar inte dra upp soppan själv.

Men det fanns Gnista smile eller

Nej tyvärr inte ens gnista. Annars hade ju bränslepumpen helt klart varit högt misstänkt. Dock var stiften helt torra, vilket dom inte borde vara efter att ha dragit runt motorn massor.

37 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Sopparelä !!

Det är det som sitter på kylarvätsketanken va? har bytt det och blev ingen skillnad. Det klickar igång som det ska. Jävla dolt fel det här hmm

Tekniker
624 Inlägg
14 maj 2012
Sitter inte bränslpumps reläet in till väster vid säkringarna inne i bilen

37 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
Ravi skrev:
Sitter inte bränslpumps reläet in till väster vid säkringarna inne i bilen

Jo det har du nog rätt i, relä E om jag inte minns helt fel. Men man hör att pumpen hoppar igång, så måste vara något annat... Kanske är kamremmen som står galet? fast då borde den väl få gnista i alla fall?
Senast redigerat av Boveln (14 maj 2012)

367 Inlägg
14 maj 2012
har för mig att det sitter en tändmodul vänster fram på innerskärmen? kolla den!!

http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … 40c50c6dc2

37 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
johan740_89 skrev:
har för mig att det sitter en tändmodul vänster fram på innerskärmen? kolla den!!

http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … 40c50c6dc2

Det ska jag göra så fort jag kan! Tack för tipset, låter helt klart misstänkt smile

KöööL
5 Inlägg
14 maj 2012
Kollat givaren som sitter på sprängkåpan ? Hallgivare eller va den heter.
Senast redigerat av AeeeRoo (14 maj 2012)

37 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
AeeeRoo skrev:
Kollat givaren som sitter på sprängkåpan ? Hallgivare eller va den heter.

Har bara kollat kabeln, men kansk borde ta en närmare titt på den smile

37 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Bytte hallgivaren idag, och bilen startade! big_smile
Tack för alla svar!

Mvh Boveln

Sök