närmar mig slutet med soppatanken iallafall
det som återstår är anslutningen till tanklocket och att svetsa det bakre fästet i ramtunneln.
vet inte riktigt hur jag ska göra med anslutningen till tanklocket bara...
uppsticket med hålbilen mitt på är till tankgivaren
och det här är de främre fästet. Med en gummiremsa under den kantade aluplåten skruvas den nedre flänsen i en 6 mm tjock plåt som är skruvad i dom gängade hylsorna som sticker upp från framvagnen
och de bakre fästet. Självhäftande gummiremsor mellan tanken och fästet. Fästet i sig ska jag svetsa med plattjärn i tunneln.
Sen klämmer profilen runt bakkant på tanken.
Funderar på att plasta ihop huven med skärmarna och framändan.
Skära ett snitt snett bakåt från rutramen i karossen, plasta fast lite vinkeljärn eller profiler i frontdelen och bygga ett gångjärn så jag kan använda framdelen som en flippfront.
Sen rensa bort plasten runt tanken så den blir kvar i chassiet när jag lyfter fronten och såfall sätta tanklocket rakt i baljan?
Några synpunkter eller ideer om det någon?
tidigt under byggets gång fick jag skära ut den här sektionen för karossen låg nästan 30 mm förskjutet i sidled på plattan.
Så för att kunna lägga karossen rakt på fick jag snitta lite men de ska plastas tillbaka sen igen... som så mycke mer
så här ser de ut under tanken då
liten närbild på min bränslepump/filter anläggning. I hålen på sidorna sitter det stopskruvar med en plastplugg innanför så skruven inte förstör ytbehandlingen på filtret.
En linelock från summit och dalhems som jag förmodligen inte kommer ha någon nytta av mer än att jag tyckte det var en kul grej
sådär. då va de väl dags för en long overdue update?
har stukat handleden på thaiboxningen så de blir kanske inget megautlägg, men de passar mig :mrgreen:
(mycke bilder lite text)
gäller o ha tungan rätt i mun när man slipar plast. då e då de blir som allra bäst.
har ju hållt på med kgs hjälp att plasta upp karossen. mycke ideer och funderande mellan oss och sammarbetet har funkat jävligt bra.
möjligt att de kommer upp en del gamla bilder här. tycker alla slip o spackel bilder ser likadana ut
förstora ju baljan till batteriet för de finns väl inga batterier som e så små längre. dessutom e de bara gott o ha lite extra studs i skiten när man får mer komp och volym. fast de har jag inga belägg för, för jag har inte börjat titta i motorn än.
är lite en sån kille som tar sker o ting när de kommer min väg.
precis som bränslesystemet som jag hade noll koll på när jag börja men de ger sig efterhand.
fick ihop baljan där bak rätt bra o har nu ca 70 mm extra space undertill för oljekylaren från setrab oilcoolers. kommer köra med termoblock och tempgivare dir i kylaren för att signalera när oljan ska gå genom kylaren och när fläkten ska slå på. Någon som vet var man köper bra/billiga spalfläktar? (iallafall en pålitlig försäljare med nåtsånär hyfsade priser.. skulle vilja ha x2 150 mm fläktar. gott om plats för luftfilterna till förgasarna med.
har i helgen spacklat och slipat dom sista groparna och lagt en bindande matta över hela skarvytan som tydligen ska slipas ner igen till helgen :
undersidan ser ut som krig o elende men jag ger fan i o slipa de i hopp om att de inte syns så mycke efter målning.
men de ser verkligen ut som faen när man skarvat på tusen ställen :roll:
har också fått fixat till båda bakskärmarna men de kanske ocks redan varit med. ingenting som e rakt eller symetriskt ju. i vissa fall ville jag bara skita i de o låta de va men yttre krafter har påverkat mig att gå vidare o försöka få ordning på det.
vänsterskärmen har fått kapats ur en kil och lyfts i bakkant och den bakre delen av skärmen flyttats bak för att få bitarna o linjera igen
medans vänster bakskärm va rena katasrofen.. (jag har gråtit för mindre än såhär.) den har flyttats in i bakkant o ut i framkant, fliken baktill har snittats upp o ändrats radien. hela flänsen utmed sidan har vinklats uttåt och hela skärmen har flyttats rakt upp. :evil:
så har buggyn äntligen fått komma ut i solen... typ :roll:
va ganska fint väder så vi flyttade ut på uppfarten för att slipa och slippa dammet men de börja ganska så snabbt efter vi flyttat ut att regna så de blev in med grejerna igen. men ideen att flytta ut o möjligheten att göra det andades sommar.. sen bara frös jag som en liten flicka så de blev stängd port, värmefläktar o glass efteråt.!
min ide på bakända och urtagen för luftfilterna.. blir snorcoolt om jag får säga de själv.
av någon anledning hamnar inte förgasarna på samma nivå så jag kommer tillverka ett bloch av alu på jobb så dom sticker upp lika mycke ovanför karossen. kommer se snorball ut.
gammal bild men jag ville visa hur vi linjera upp framändan innan vi kapa av skärmarna.
flärpen som monteras o plastas till här kommer att spipas till för att följa insidan av huven och är den sköld som hindrar luft från att rusa in i sittbrunnen pga all bortkapad plast under huven o runt tanken.
thomas hitta en shysst huvlist på skroten med som vi kommer klämma på den här kanten som ska täta mot huven när den e nerfälld.
o så en på skarven mellan huven o skärmarna.. gammal bild de me men tror inte den varit uppe.
gjorde ett litet ryck idag o försökte få klart tanken men de visa sig att fästena jag så genialt hade funderat ut inte funkade :?
svarva till en stump aluämne o såga den i vinkel för att den skulle hamna snyggt på tanken o gjorde lite hål.
rigga skiten så den linjerar med givaren.. iallafall höjdmässigt.
svetsen här. (ok jag erkänner,, jag vill bara höra hur snygg den e) :roll:
peta ner givaren som jag säkert kommer få lossa igen av en eller en annan anledning men att ha den monterad reducerar mina möjligheter att slarva bort den avsevärt. så den får bo där sålänge.
ligger bara på plats, ska försöka fixa med fäste imorgon så den sitter ordentligt.
har lite planer som involverar gummikuddar o mer svetsning i tanken..
kanske borde provtrycka den med innan jag fyller den med soppa men jag tror den håller (ta i trä)
jobbade 1,5 år på setrab o svetsa kylare av aluminium.. de jag "lärt" mig i "skolan" va inte mycke att skryta med men de fanns ett par killar där som visa mig hur de skulle gå till o när man kör med maskiner som är riggade och till för att svetsa aluminium är de svårt att inte få till de efter 1,5 år
men jag bugar o bockar för komplimangerna ändå
och när jag svetsat, oavsett om de e mig, pinne, tig, eler gas så är numero uno att alltid ha bra stöd och bitarna i bra läge o höjd. visst iblande går de inte men går de så e de bästa sättet att få ihop en bra fog. i alla läge!
får du bara maskinen att gå bra ska du se att du nog kan få ordning på de i garaget med.
hade besök idag.. plastat lite till på baljan :roll:
lite spackel
o lite slipa.. har tappat räkningen på hur många ggr detta moment har upprepats :?
men de kommer förmodligen inte va sista gången.
lagt huven på plats för att kolla var sargen/torpeden? remsan vi satt som vindskydd skulle skäras
ritar upp ordentligt med riktiga proffsverktyg så inget blir fel när man väl kapar.
lägg märke till hut thommas är totallt avslappnad och inte spänner sig alls här.. tror till och med att han trycker ut magen för att försöka se tjock ut :wink:
tänkte vi skulle luska ut och eventuellt få tanken på plats nu när den va klar.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!
den tar i. :shock: :? :cry: :?: :?: :!: :!:
men jag har kapskivor 3 mm aluplåt och en ac/dc tigsvets på jobb så de fixar jag på måndag. nej jag jobbar inte på måndag men lite hemarbeta ska man väl kunna hinna med. shysst när smedjan e tom ju.
Och så ser ingen att man tabbat sig.
Tänkte ta av 20-30 mm runt hela botten o fälla in en ny plåt så tanken blir grundare o rymmer mindre soppa men faktiskt får plats under huven
kände mig lite inspirerad av elmiamössan.. eller så va de bara som de kröp i benen efter den långa bilfärden.
Hur som helst åkta jag till verkstan istället för hem.
som synes i tidigare inlägg så hade jag ju misslyckats med... njae jag vill inte säga tanken för den va lyckad.
Men de hade hänt något under tillverkningen någonstans som gjorde att den inte passa längre.
tanklocket tog i och något jag itne alls hade räknat med var att styrstagen tog i när man tryckte ner fronten så jag kapade loss klossarna/fästena till tanklocke och givare.
fräste upp hålen till samma diameter som yttern på kilarna
och sänkte ner dom i hålet. tyvärr hade jag nog inte riktigt ordning på maskinen eller så berodde de på skit efter kapskivan men fogen såg inte helt tillfredställande ut när jag va klar men locket tar inte i mer. :!:
i samma veva kapa jag av hela botten på tanken ungefär 30 mm
och klippte till ett lock av den sista 3mm aluplåten jag hitta i verkstan..=P o jag kom inte på att leta förrän efter jag kapat hehe. lite svetigt när jag fatta de va siste. kunde lika gärna inte funnits något alls hehe
och när jag tog av botten måste jag även göra en knuda för styrsnäckan. med lite flax ska inget ta i nu. så håll tumamrna för mig.
sen tänkte jag 2 sånna här i framkant med en sån här gummikloss med gänga i vart sida så hela tanken hänger i gummi.
hade även tänkt 2 st i bakkant mot et vinkeljärn
lagom till anslutningen fick jag dock ordning på inställningarna. dock borde jag väntat med att svetsa till dagen efter när jag inte va så trött
önskar jag hade något vettigt att uppdatera om men jag bara plastar o slipar spackel. Visst jag kan beskriva misären men det är ju varken kul att titta på eller fotografera
Fast visst har de lyckats bli en del bilder ändå
ibland känns de som min tråd kan liknas mer vid en bilderbok än en blogg eller dagbok, man läser andra inlägg och önskar man kunde uttrycka sig likadant då man skrattar så man håller på o göra ner sig av vissa inlägg, men jag hoppas att bilderna talar för sig själv och att alla uppskattar tråden lika väl för det.
Och ni ska alla veta hur kul jag tycker det är när ni kommenterar och berömmer mitt jobb. En blir liksom lite stolt då
ett litet tips som Thomas lärt mig är att tejpa ner skarpa kanter. När man försöker lägga glasfiber över en vass kant vill mattan gärna resa sig utmed sidorna av kanten. tejpar men då runt kanten så håller tejpen ner mattan tills de härdat. Visst de ser ut som fan o plasten reser sig i skrynklorna i tejpen men mattan ligger där den ska och sen e de bara till o slipa spackla.
så här ser de ut när man slipar. Vet inte om de syns men de e jääkligt kul
Thomas som jobbar på detaljerna i fronten där huven ska möta upp karossen. Tålamod som väger tungt där. först bygga om sin egen buggy så våldsamt o sen hjälpa mig med min så mycke som han gör.
Uppskattar de verkligen så stoort tack ut till honom.
bakändan har fått sig ett lager sprutspackel och jämnats till ytterligare en gång.
Eftersom jag o martin byggde buren efter karossen o karossen va sne stämde ju inte alls buren när jag sen ändrat på karossen . Löstes med ett par spännband och en gassvets. kosta bara 4900:- men man skulle väl ändå ha en gassvets så småningom?
Och här är ett exempel på hur jag visar min uppskattning till dom som hjälper mig. Jag hjälper helt enklet tillbaka.
För att göra en lång historia kort.
Man köpte fälgar till buggy.
Fälgar passa tji på buggy.
Mans hela utgångside va BUDGET
spacers gick absolut inte för sig och skivor samt trummor kosta 700 kr styck. Budgetfail
så jag bestämde mig för att hjälpa honom och tog med fälgarna till jobb, fjäska in mig på grannfirman och lånade lite maskiner.
Planade nliggningsytan på baksidan för att få in fälgarna 8 mm till.
Svarvade till pluggar som passade i hålen
Försänkte hålen i fälgen och murade fast pluggarna. Det som återstår är nu att plana dom en gång till, få till en shysst radie på ytterkanten och borra om efter VW 4 bultsmönster.
Hoppas han uppskattar det, men de vågar jag nästan slå vad om
sen tänkte vi snickra ihop någon form av singeltorkare och jag gilla inte avslutet på huven, hade nån ful kant där +att jag ville bli av med bubblorna till torkar armarna men ville rädda ribban som går i mitten på huven så vi märkte upp det och jag kapade.
tänkt mig en slät kant som möter upp med framrutan/buren.
spacklat och slipat glasfibret i fronten och på Torpeden som ska täta mot huven från fartvinden som annars hade rusat upp under huven och orsakat frostskador i bästa fall.
utsidan, syns röret vi plastat in och formen lite. vet inte ens om de e intressant men jag tycker de ser snyggt ut och jag ville ha lite bilder att kasta upp.
första försöket med torkarmotor från suzuki swift misslyckades fatalt. Rutan är ju ganska låg så de ställer till bekymmer med bågen som torkararmen utför. Antingen sticker den ut i ovankant eller nertill. motorn kunde man ändra slag på i två olika läge men vi fick inte det att lira ändå.
Har då lyckats ordna en torkarmotor från 245 och en från vw 1303 så med lite flax i helsgen ska vi kunna knåpa ihop något vettigt av en av dom iallfall
och så en uppdatering och lite av en helhetsbild
gnider av överbliven glasfiber efter påbörjad ombyggnad av fronten.
nåt sånt här ska fronten bli. slät hela vägen mt rutan. utan bulor för torkare o en "vindavvisare" för TORKAREN
kände mig tvungen att kolla hur de blir med förgasarna o jag måste säja att jag e galet nöjd med min design ok toktacksam för kg s hjälp.
och medans plasten härdade passade jag på att montera scottoilern på ktmen. en vacumstyrd automatisk kedjesmörjare.
vakumslang här till insuget.
en dropparegrej här till bakdrevet
och en liten reservoar här med ett membran o olja i.
och vid närmare inspektion ser jag att hela hörnet vänster bak måste lyftas upp så upp o ut med vinkelslipen. uppdaterar mer ikväll
fick ju skära upp hela hörnet, slå in en kil, dra lite med ett spännband och sen slipa en brutal fasning och mura igen med plast igen. ska lägga ett par lager till sen har vi lagt aluprofilen med spännband så den ska kunna sitta kvar när vi vänder karossen för att mura igen o armera från baksidan. sen ska inte hörnet hänga mer... med lite tur..
upptäcktes också att bulan på huven som skulle täcka torkaren inte gick att dra tillräckligt långt bak så vi bestämde oss för att göra en balja på undersidan med en bit list som tätar mot huven.
Va ute i trädgården och tejpade fast ett svep byggplast på farsans vattentunna för att få en shysst form på plastbiten som sedan tejpades med vinyltejp på plats och för att få rätt form.
kapa också av ett skaft till en duschskrapa som passa helt perfekt över axeln till torkaren och plasta sen runt alltihopa för att få till formen.
när de härdat va de bara att bygga på med plast o matta så man fick lite styvhet i de hela.
ganska nöjd faktiskt.
sen funka ju inte vindavvisaren alls för vi hade glömt att trycka upp torkaren till där den SKULLE hamna med ruta i :roll:
men efter att ha kapat av vindavvisaren tejpa vi in den o tejpa fast den i huven och lyckades anv de som form till den nya bulan
rattstången på plats med. hade också lurat dit en länk så jag har skrotat hardyskivan men de blev lite längre så jag fick kapa rattstången igen
fick också lura dit en distans till fästet så nu blir jag tvungen att bygga en shysst instrumentpanel med. Fst å andra sidan va jag ju tvungen att täcka torkaranläggningen :shock:
sen avslutade vi med att plocka av huven för jag ska komma till o plasta på baksidan imorgon.
och sen va jug ju tvungen att kolla lite hur mina remskivor skulle se ut.. kommer va jävligt brutala. synd att man måste täcka dom med en kåpa. Får försöka komma på något jävligt coolt :twisted:
det som återstår är anslutningen till tanklocket och att svetsa det bakre fästet i ramtunneln.
vet inte riktigt hur jag ska göra med anslutningen till tanklocket bara...
uppsticket med hålbilen mitt på är till tankgivaren
och det här är de främre fästet. Med en gummiremsa under den kantade aluplåten skruvas den nedre flänsen i en 6 mm tjock plåt som är skruvad i dom gängade hylsorna som sticker upp från framvagnen
och de bakre fästet. Självhäftande gummiremsor mellan tanken och fästet. Fästet i sig ska jag svetsa med plattjärn i tunneln.
Sen klämmer profilen runt bakkant på tanken.
Funderar på att plasta ihop huven med skärmarna och framändan.
Skära ett snitt snett bakåt från rutramen i karossen, plasta fast lite vinkeljärn eller profiler i frontdelen och bygga ett gångjärn så jag kan använda framdelen som en flippfront.
Sen rensa bort plasten runt tanken så den blir kvar i chassiet när jag lyfter fronten och såfall sätta tanklocket rakt i baljan?
Några synpunkter eller ideer om det någon?
tidigt under byggets gång fick jag skära ut den här sektionen för karossen låg nästan 30 mm förskjutet i sidled på plattan.
Så för att kunna lägga karossen rakt på fick jag snitta lite men de ska plastas tillbaka sen igen... som så mycke mer
så här ser de ut under tanken då
liten närbild på min bränslepump/filter anläggning. I hålen på sidorna sitter det stopskruvar med en plastplugg innanför så skruven inte förstör ytbehandlingen på filtret.
En linelock från summit och dalhems som jag förmodligen inte kommer ha någon nytta av mer än att jag tyckte det var en kul grej
sådär. då va de väl dags för en long overdue update?
har stukat handleden på thaiboxningen så de blir kanske inget megautlägg, men de passar mig :mrgreen:
(mycke bilder lite text)
gäller o ha tungan rätt i mun när man slipar plast. då e då de blir som allra bäst.
har ju hållt på med kgs hjälp att plasta upp karossen. mycke ideer och funderande mellan oss och sammarbetet har funkat jävligt bra.
möjligt att de kommer upp en del gamla bilder här. tycker alla slip o spackel bilder ser likadana ut
förstora ju baljan till batteriet för de finns väl inga batterier som e så små längre. dessutom e de bara gott o ha lite extra studs i skiten när man får mer komp och volym. fast de har jag inga belägg för, för jag har inte börjat titta i motorn än.
är lite en sån kille som tar sker o ting när de kommer min väg.
precis som bränslesystemet som jag hade noll koll på när jag börja men de ger sig efterhand.
fick ihop baljan där bak rätt bra o har nu ca 70 mm extra space undertill för oljekylaren från setrab oilcoolers. kommer köra med termoblock och tempgivare dir i kylaren för att signalera när oljan ska gå genom kylaren och när fläkten ska slå på. Någon som vet var man köper bra/billiga spalfläktar? (iallafall en pålitlig försäljare med nåtsånär hyfsade priser.. skulle vilja ha x2 150 mm fläktar. gott om plats för luftfilterna till förgasarna med.
har i helgen spacklat och slipat dom sista groparna och lagt en bindande matta över hela skarvytan som tydligen ska slipas ner igen till helgen :
undersidan ser ut som krig o elende men jag ger fan i o slipa de i hopp om att de inte syns så mycke efter målning.
men de ser verkligen ut som faen när man skarvat på tusen ställen :roll:
har också fått fixat till båda bakskärmarna men de kanske ocks redan varit med. ingenting som e rakt eller symetriskt ju. i vissa fall ville jag bara skita i de o låta de va men yttre krafter har påverkat mig att gå vidare o försöka få ordning på det.
vänsterskärmen har fått kapats ur en kil och lyfts i bakkant och den bakre delen av skärmen flyttats bak för att få bitarna o linjera igen
medans vänster bakskärm va rena katasrofen.. (jag har gråtit för mindre än såhär.) den har flyttats in i bakkant o ut i framkant, fliken baktill har snittats upp o ändrats radien. hela flänsen utmed sidan har vinklats uttåt och hela skärmen har flyttats rakt upp. :evil:
så har buggyn äntligen fått komma ut i solen... typ :roll:
va ganska fint väder så vi flyttade ut på uppfarten för att slipa och slippa dammet men de börja ganska så snabbt efter vi flyttat ut att regna så de blev in med grejerna igen. men ideen att flytta ut o möjligheten att göra det andades sommar.. sen bara frös jag som en liten flicka så de blev stängd port, värmefläktar o glass efteråt.!
min ide på bakända och urtagen för luftfilterna.. blir snorcoolt om jag får säga de själv.
av någon anledning hamnar inte förgasarna på samma nivå så jag kommer tillverka ett bloch av alu på jobb så dom sticker upp lika mycke ovanför karossen. kommer se snorball ut.
gammal bild men jag ville visa hur vi linjera upp framändan innan vi kapa av skärmarna.
flärpen som monteras o plastas till här kommer att spipas till för att följa insidan av huven och är den sköld som hindrar luft från att rusa in i sittbrunnen pga all bortkapad plast under huven o runt tanken.
thomas hitta en shysst huvlist på skroten med som vi kommer klämma på den här kanten som ska täta mot huven när den e nerfälld.
o så en på skarven mellan huven o skärmarna.. gammal bild de me men tror inte den varit uppe.
gjorde ett litet ryck idag o försökte få klart tanken men de visa sig att fästena jag så genialt hade funderat ut inte funkade :?
svarva till en stump aluämne o såga den i vinkel för att den skulle hamna snyggt på tanken o gjorde lite hål.
rigga skiten så den linjerar med givaren.. iallafall höjdmässigt.
svetsen här. (ok jag erkänner,, jag vill bara höra hur snygg den e) :roll:
peta ner givaren som jag säkert kommer få lossa igen av en eller en annan anledning men att ha den monterad reducerar mina möjligheter att slarva bort den avsevärt. så den får bo där sålänge.
ligger bara på plats, ska försöka fixa med fäste imorgon så den sitter ordentligt.
har lite planer som involverar gummikuddar o mer svetsning i tanken..
kanske borde provtrycka den med innan jag fyller den med soppa men jag tror den håller (ta i trä)
jobbade 1,5 år på setrab o svetsa kylare av aluminium.. de jag "lärt" mig i "skolan" va inte mycke att skryta med men de fanns ett par killar där som visa mig hur de skulle gå till o när man kör med maskiner som är riggade och till för att svetsa aluminium är de svårt att inte få till de efter 1,5 år
men jag bugar o bockar för komplimangerna ändå
och när jag svetsat, oavsett om de e mig, pinne, tig, eler gas så är numero uno att alltid ha bra stöd och bitarna i bra läge o höjd. visst iblande går de inte men går de så e de bästa sättet att få ihop en bra fog. i alla läge!
får du bara maskinen att gå bra ska du se att du nog kan få ordning på de i garaget med.
hade besök idag.. plastat lite till på baljan :roll:
lite spackel
o lite slipa.. har tappat räkningen på hur många ggr detta moment har upprepats :?
men de kommer förmodligen inte va sista gången.
lagt huven på plats för att kolla var sargen/torpeden? remsan vi satt som vindskydd skulle skäras
ritar upp ordentligt med riktiga proffsverktyg så inget blir fel när man väl kapar.
lägg märke till hut thommas är totallt avslappnad och inte spänner sig alls här.. tror till och med att han trycker ut magen för att försöka se tjock ut :wink:
tänkte vi skulle luska ut och eventuellt få tanken på plats nu när den va klar.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!
den tar i. :shock: :? :cry: :?: :?: :!: :!:
men jag har kapskivor 3 mm aluplåt och en ac/dc tigsvets på jobb så de fixar jag på måndag. nej jag jobbar inte på måndag men lite hemarbeta ska man väl kunna hinna med. shysst när smedjan e tom ju.
Och så ser ingen att man tabbat sig.
Tänkte ta av 20-30 mm runt hela botten o fälla in en ny plåt så tanken blir grundare o rymmer mindre soppa men faktiskt får plats under huven
kände mig lite inspirerad av elmiamössan.. eller så va de bara som de kröp i benen efter den långa bilfärden.
Hur som helst åkta jag till verkstan istället för hem.
som synes i tidigare inlägg så hade jag ju misslyckats med... njae jag vill inte säga tanken för den va lyckad.
Men de hade hänt något under tillverkningen någonstans som gjorde att den inte passa längre.
tanklocket tog i och något jag itne alls hade räknat med var att styrstagen tog i när man tryckte ner fronten så jag kapade loss klossarna/fästena till tanklocke och givare.
fräste upp hålen till samma diameter som yttern på kilarna
och sänkte ner dom i hålet. tyvärr hade jag nog inte riktigt ordning på maskinen eller så berodde de på skit efter kapskivan men fogen såg inte helt tillfredställande ut när jag va klar men locket tar inte i mer. :!:
i samma veva kapa jag av hela botten på tanken ungefär 30 mm
och klippte till ett lock av den sista 3mm aluplåten jag hitta i verkstan..=P o jag kom inte på att leta förrän efter jag kapat hehe. lite svetigt när jag fatta de va siste. kunde lika gärna inte funnits något alls hehe
och när jag tog av botten måste jag även göra en knuda för styrsnäckan. med lite flax ska inget ta i nu. så håll tumamrna för mig.
sen tänkte jag 2 sånna här i framkant med en sån här gummikloss med gänga i vart sida så hela tanken hänger i gummi.
hade även tänkt 2 st i bakkant mot et vinkeljärn
lagom till anslutningen fick jag dock ordning på inställningarna. dock borde jag väntat med att svetsa till dagen efter när jag inte va så trött
önskar jag hade något vettigt att uppdatera om men jag bara plastar o slipar spackel. Visst jag kan beskriva misären men det är ju varken kul att titta på eller fotografera
Fast visst har de lyckats bli en del bilder ändå
ibland känns de som min tråd kan liknas mer vid en bilderbok än en blogg eller dagbok, man läser andra inlägg och önskar man kunde uttrycka sig likadant då man skrattar så man håller på o göra ner sig av vissa inlägg, men jag hoppas att bilderna talar för sig själv och att alla uppskattar tråden lika väl för det.
Och ni ska alla veta hur kul jag tycker det är när ni kommenterar och berömmer mitt jobb. En blir liksom lite stolt då
ett litet tips som Thomas lärt mig är att tejpa ner skarpa kanter. När man försöker lägga glasfiber över en vass kant vill mattan gärna resa sig utmed sidorna av kanten. tejpar men då runt kanten så håller tejpen ner mattan tills de härdat. Visst de ser ut som fan o plasten reser sig i skrynklorna i tejpen men mattan ligger där den ska och sen e de bara till o slipa spackla.
så här ser de ut när man slipar. Vet inte om de syns men de e jääkligt kul
Thomas som jobbar på detaljerna i fronten där huven ska möta upp karossen. Tålamod som väger tungt där. först bygga om sin egen buggy så våldsamt o sen hjälpa mig med min så mycke som han gör.
Uppskattar de verkligen så stoort tack ut till honom.
bakändan har fått sig ett lager sprutspackel och jämnats till ytterligare en gång.
Eftersom jag o martin byggde buren efter karossen o karossen va sne stämde ju inte alls buren när jag sen ändrat på karossen . Löstes med ett par spännband och en gassvets. kosta bara 4900:- men man skulle väl ändå ha en gassvets så småningom?
Och här är ett exempel på hur jag visar min uppskattning till dom som hjälper mig. Jag hjälper helt enklet tillbaka.
För att göra en lång historia kort.
Man köpte fälgar till buggy.
Fälgar passa tji på buggy.
Mans hela utgångside va BUDGET
spacers gick absolut inte för sig och skivor samt trummor kosta 700 kr styck. Budgetfail
så jag bestämde mig för att hjälpa honom och tog med fälgarna till jobb, fjäska in mig på grannfirman och lånade lite maskiner.
Planade nliggningsytan på baksidan för att få in fälgarna 8 mm till.
Svarvade till pluggar som passade i hålen
Försänkte hålen i fälgen och murade fast pluggarna. Det som återstår är nu att plana dom en gång till, få till en shysst radie på ytterkanten och borra om efter VW 4 bultsmönster.
Hoppas han uppskattar det, men de vågar jag nästan slå vad om
sen tänkte vi snickra ihop någon form av singeltorkare och jag gilla inte avslutet på huven, hade nån ful kant där +att jag ville bli av med bubblorna till torkar armarna men ville rädda ribban som går i mitten på huven så vi märkte upp det och jag kapade.
tänkt mig en slät kant som möter upp med framrutan/buren.
spacklat och slipat glasfibret i fronten och på Torpeden som ska täta mot huven från fartvinden som annars hade rusat upp under huven och orsakat frostskador i bästa fall.
utsidan, syns röret vi plastat in och formen lite. vet inte ens om de e intressant men jag tycker de ser snyggt ut och jag ville ha lite bilder att kasta upp.
första försöket med torkarmotor från suzuki swift misslyckades fatalt. Rutan är ju ganska låg så de ställer till bekymmer med bågen som torkararmen utför. Antingen sticker den ut i ovankant eller nertill. motorn kunde man ändra slag på i två olika läge men vi fick inte det att lira ändå.
Har då lyckats ordna en torkarmotor från 245 och en från vw 1303 så med lite flax i helsgen ska vi kunna knåpa ihop något vettigt av en av dom iallfall
och så en uppdatering och lite av en helhetsbild
gnider av överbliven glasfiber efter påbörjad ombyggnad av fronten.
nåt sånt här ska fronten bli. slät hela vägen mt rutan. utan bulor för torkare o en "vindavvisare" för TORKAREN
kände mig tvungen att kolla hur de blir med förgasarna o jag måste säja att jag e galet nöjd med min design ok toktacksam för kg s hjälp.
och medans plasten härdade passade jag på att montera scottoilern på ktmen. en vacumstyrd automatisk kedjesmörjare.
vakumslang här till insuget.
en dropparegrej här till bakdrevet
och en liten reservoar här med ett membran o olja i.
och vid närmare inspektion ser jag att hela hörnet vänster bak måste lyftas upp så upp o ut med vinkelslipen. uppdaterar mer ikväll
fick ju skära upp hela hörnet, slå in en kil, dra lite med ett spännband och sen slipa en brutal fasning och mura igen med plast igen. ska lägga ett par lager till sen har vi lagt aluprofilen med spännband så den ska kunna sitta kvar när vi vänder karossen för att mura igen o armera från baksidan. sen ska inte hörnet hänga mer... med lite tur..
upptäcktes också att bulan på huven som skulle täcka torkaren inte gick att dra tillräckligt långt bak så vi bestämde oss för att göra en balja på undersidan med en bit list som tätar mot huven.
Va ute i trädgården och tejpade fast ett svep byggplast på farsans vattentunna för att få en shysst form på plastbiten som sedan tejpades med vinyltejp på plats och för att få rätt form.
kapa också av ett skaft till en duschskrapa som passa helt perfekt över axeln till torkaren och plasta sen runt alltihopa för att få till formen.
när de härdat va de bara att bygga på med plast o matta så man fick lite styvhet i de hela.
ganska nöjd faktiskt.
sen funka ju inte vindavvisaren alls för vi hade glömt att trycka upp torkaren till där den SKULLE hamna med ruta i :roll:
men efter att ha kapat av vindavvisaren tejpa vi in den o tejpa fast den i huven och lyckades anv de som form till den nya bulan
rattstången på plats med. hade också lurat dit en länk så jag har skrotat hardyskivan men de blev lite längre så jag fick kapa rattstången igen
fick också lura dit en distans till fästet så nu blir jag tvungen att bygga en shysst instrumentpanel med. Fst å andra sidan va jag ju tvungen att täcka torkaranläggningen :shock:
sen avslutade vi med att plocka av huven för jag ska komma till o plasta på baksidan imorgon.
och sen va jug ju tvungen att kolla lite hur mina remskivor skulle se ut.. kommer va jävligt brutala. synd att man måste täcka dom med en kåpa. Får försöka komma på något jävligt coolt :twisted:
0
0
0
0