3454
Sök

Beachbuggy

beachbuggy. skulle ju egentligen bara fixa elsystemet

36 514 Visningar
Uppdaterades senast 2 september 2013
54 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#1
närmar mig slutet med soppatanken iallafall
det som återstår är anslutningen till tanklocket och att svetsa det bakre fästet i ramtunneln.
vet inte riktigt hur jag ska göra med anslutningen till tanklocket bara...

uppsticket med hålbilen mitt på är till tankgivaren
http://img265.imageshack.us/img265/858/p1010528s.jpg
och det här är de främre fästet. Med en gummiremsa under den kantade aluplåten skruvas den nedre flänsen i en 6 mm tjock plåt som är skruvad i dom gängade hylsorna som sticker upp från framvagnen
http://img220.imageshack.us/img220/968/p1010530c.jpg
och de bakre fästet. Självhäftande gummiremsor mellan tanken och fästet. Fästet i sig ska jag svetsa med plattjärn i tunneln.
Sen klämmer profilen runt bakkant på tanken.
http://img191.imageshack.us/img191/4521/p1010539t.jpg
Funderar på att plasta ihop huven med skärmarna och framändan.
Skära ett snitt snett bakåt från rutramen i karossen, plasta fast lite vinkeljärn eller profiler i frontdelen och bygga ett gångjärn så jag kan använda framdelen som en flippfront.
Sen rensa bort plasten runt tanken så den blir kvar i chassiet när jag lyfter fronten och såfall sätta tanklocket rakt i baljan?
Några synpunkter eller ideer om det någon?
http://img249.imageshack.us/img249/7987/p1010536x.jpg
tidigt under byggets gång fick jag skära ut den här sektionen för karossen låg nästan 30 mm förskjutet i sidled på plattan.
Så för att kunna lägga karossen rakt på fick jag snitta lite men de ska plastas tillbaka sen igen... som så mycke mer big_smile
http://img406.imageshack.us/img406/3531/p1010534h.jpg
så här ser de ut under tanken då
http://img100.imageshack.us/img100/2939/p1010533q.jpg
liten närbild på min bränslepump/filter anläggning. I hålen på sidorna sitter det stopskruvar med en plastplugg innanför så skruven inte förstör ytbehandlingen på filtret.
http://img694.imageshack.us/img694/8169/p1010531g.jpg
En linelock från summit och dalhems som jag förmodligen inte kommer ha någon nytta av mer än att jag tyckte det var en kul grej lol
sådär. då va de väl dags för en long overdue update?
har stukat handleden på thaiboxningen så de blir kanske inget megautlägg, men de passar mig :mrgreen:
(mycke bilder lite text)

gäller o ha tungan rätt i mun när man slipar plast. då e då de blir som allra bäst.
har ju hållt på med kgs hjälp att plasta upp karossen. mycke ideer och funderande mellan oss och sammarbetet har funkat jävligt bra.
http://img834.imageshack.us/img834/9278/img0153bl.jpg
http://img850.imageshack.us/img850/6995/img0168omi.jpg
möjligt att de kommer upp en del gamla bilder här. tycker alla slip o spackel bilder ser likadana ut
förstora ju baljan till batteriet för de finns väl inga batterier som e så små längre. dessutom e de bara gott o ha lite extra studs i skiten när man får mer komp och volym. fast de har jag inga belägg för, för jag har inte börjat titta i motorn än.
är lite en sån kille som tar sker o ting när de kommer min väg.
precis som bränslesystemet som jag hade noll koll på när jag börja men de ger sig efterhand.
http://img846.imageshack.us/img846/5430/img0199zg.jpg
http://img842.imageshack.us/img842/7701/img0266im.jpg
fick ihop baljan där bak rätt bra o har nu ca 70 mm extra space undertill för oljekylaren från setrab oilcoolers. kommer köra med termoblock och tempgivare dir i kylaren för att signalera när oljan ska gå genom kylaren och när fläkten ska slå på. Någon som vet var man köper bra/billiga spalfläktar? (iallafall en pålitlig försäljare med nåtsånär hyfsade priser.. skulle vilja ha x2 150 mm fläktar. gott om plats för luftfilterna till förgasarna med.
har i helgen spacklat och slipat dom sista groparna och lagt en bindande matta över hela skarvytan som tydligen ska slipas ner igen till helgen : sad
http://img803.imageshack.us/img803/1350/img0355za.jpg
undersidan ser ut som krig o elende men jag ger fan i o slipa de i hopp om att de inte syns så mycke efter målning.
men de ser verkligen ut som faen när man skarvat på tusen ställen :roll:
http://img546.imageshack.us/img546/386/img0289eb.jpg
har också fått fixat till båda bakskärmarna men de kanske ocks redan varit med. ingenting som e rakt eller symetriskt ju. i vissa fall ville jag bara skita i de o låta de va men yttre krafter har påverkat mig att gå vidare o försöka få ordning på det.
http://img705.imageshack.us/img705/1998/img0277rl.jpg
vänsterskärmen har fått kapats ur en kil och lyfts i bakkant och den bakre delen av skärmen flyttats bak för att få bitarna o linjera igen
http://img837.imageshack.us/img837/1905/img0281fk.jpg
medans vänster bakskärm va rena katasrofen.. (jag har gråtit för mindre än såhär.) den har flyttats in i bakkant o ut i framkant, fliken baktill har snittats upp o ändrats radien. hela flänsen utmed sidan har vinklats uttåt och hela skärmen har flyttats rakt upp.  :evil:
http://img18.imageshack.us/img18/4498/img0209et.jpg
så har buggyn äntligen fått komma ut i solen... typ  :roll:
va ganska fint väder så vi flyttade ut på uppfarten för att slipa och slippa dammet men de börja ganska så snabbt efter vi flyttat ut att regna så de blev in med grejerna igen. men ideen att flytta ut o möjligheten att göra det andades sommar.. sen bara frös jag som en liten flicka så de blev stängd port, värmefläktar o glass efteråt.!
http://img3.imageshack.us/img3/1307/img0347jo.jpg
min ide på bakända och urtagen för luftfilterna.. blir snorcoolt om jag får säga de själv.
av någon anledning hamnar inte förgasarna på samma nivå så jag kommer tillverka ett bloch av alu på jobb så dom sticker upp lika mycke ovanför karossen. kommer se snorball ut.
http://img35.imageshack.us/img35/6568/img0351e.jpg
gammal bild men jag ville visa hur vi linjera upp framändan innan vi kapa av skärmarna.
http://img696.imageshack.us/img696/8938/img0202pe.jpg
flärpen som monteras o plastas till här kommer att spipas till för att följa insidan av huven och är den sköld som hindrar luft från att rusa in i sittbrunnen pga all bortkapad plast under huven o runt tanken.
thomas hitta en shysst huvlist på skroten med som vi kommer klämma på den här kanten som ska täta mot huven när den e nerfälld.
http://img406.imageshack.us/img406/2092/img0357il.jpg
http://img23.imageshack.us/img23/8509/img0356zo.jpg
o så en på skarven mellan huven o skärmarna.. gammal bild de me men tror inte den varit uppe.
http://img99.imageshack.us/img99/3131/img0284pd.jpg
gjorde ett litet ryck idag o försökte få klart tanken men de visa sig att fästena jag så genialt hade funderat ut inte funkade  :?
svarva till en stump aluämne o såga den i vinkel för att den skulle hamna snyggt på tanken o gjorde lite hål.
http://img577.imageshack.us/img577/6869/tnkmehl.jpg
rigga skiten så den linjerar med givaren.. iallafall höjdmässigt.
http://img851.imageshack.us/img851/4693/kilfstep.jpg
svetsen här. (ok jag erkänner,, jag vill bara höra hur snygg den e)   :roll:
http://img706.imageshack.us/img706/6899/svetsfogen.jpg
peta ner givaren som jag säkert kommer få lossa igen av en eller en annan anledning men att ha den monterad reducerar mina möjligheter att slarva bort den avsevärt. så den får bo där sålänge.
http://img69.imageshack.us/img69/6563/givarepvgner.jpg
ligger bara på plats, ska försöka fixa med fäste imorgon så den sitter ordentligt.
har lite planer som involverar gummikuddar o mer svetsning i tanken..
kanske borde provtrycka den med innan jag fyller den med soppa men jag tror den håller (ta i trä)
http://img594.imageshack.us/img594/9640/pplats.jpg

jobbade 1,5 år på setrab o svetsa kylare av aluminium.. de jag "lärt" mig i "skolan" va inte mycke att skryta med men de fanns ett par killar där som visa mig hur de skulle gå till o när man kör med maskiner som är riggade och till för att svetsa aluminium är de svårt att inte få till de efter 1,5 år  big_smile
men jag bugar o bockar för komplimangerna ändå big_smile
och när jag svetsat, oavsett om de e mig, pinne, tig, eler gas så är numero uno att alltid ha bra stöd och bitarna i bra läge o höjd. visst iblande går de inte men går de så e de bästa sättet att få ihop en bra fog. i alla läge!
får du bara maskinen att gå bra ska du se att du nog kan få ordning på de i garaget med.

hade besök idag.. plastat lite till på baljan :roll:

lite spackel
http://img835.imageshack.us/img835/6098/spackaelbak.jpg
o lite slipa.. har tappat räkningen på hur många ggr detta moment har upprepats :?
men de kommer förmodligen inte va sista gången.
http://img38.imageshack.us/img38/7915/spackaelbakslipat1.jpg
lagt huven på plats för att kolla var sargen/torpeden? remsan vi satt som vindskydd skulle skäras
http://img109.imageshack.us/img109/2411/ttningunderhuvokapad.jpg
ritar upp ordentligt med riktiga proffsverktyg så inget blir fel när man väl kapar.
http://img576.imageshack.us/img576/8339/mrkfrkapnunderhuv.jpg
lägg märke till hut thommas är totallt avslappnad och inte spänner sig alls här.. tror till och med att han trycker ut magen för att försöka se tjock ut :wink:
http://img710.imageshack.us/img710/5610/thomasspannersig.jpg
tänkte vi skulle luska ut och eventuellt få tanken på plats nu när den va klar.
http://img641.imageshack.us/img641/237/tankpplatstyp.jpg
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

den tar i. :shock:  :?  sad  :cry:  :?:  :?:  :!:  :!:
http://img815.imageshack.us/img815/8273/noooooooooooo.jpg
men jag har kapskivor 3 mm aluplåt och en ac/dc tigsvets på jobb så de fixar jag på måndag. nej jag jobbar inte på måndag men lite hemarbeta ska man väl kunna hinna med. shysst när smedjan e tom ju.
Och så ser ingen att man tabbat sig.
Tänkte ta av 20-30 mm runt hela botten o fälla in en ny plåt så tanken blir grundare o rymmer mindre soppa men faktiskt får plats under huven
http://img15.imageshack.us/img15/3355/gnget.jpg
kände mig lite inspirerad av elmiamössan.. eller så va de bara som de kröp i benen efter den långa bilfärden.
Hur som helst åkta jag till verkstan istället för hem.
som synes i tidigare inlägg så hade jag ju misslyckats med... njae jag vill inte säga tanken för den va lyckad.
Men de hade hänt något under tillverkningen någonstans som gjorde att den inte passa längre.
tanklocket tog i och något jag itne alls hade räknat med var att styrstagen tog i när man tryckte ner fronten så jag kapade loss klossarna/fästena till tanklocke och givare.
http://img715.imageshack.us/img715/9025/1smhl.jpg
fräste upp hålen till samma diameter som yttern på kilarna
http://img403.imageshack.us/img403/2159/2innan2stora.jpg
http://img594.imageshack.us/img594/530/3stora.jpg
http://img407.imageshack.us/img407/4650/30813847.jpg
och sänkte ner dom i hålet. tyvärr hade jag nog inte riktigt ordning på maskinen eller så berodde de på skit efter kapskivan men fogen såg inte helt tillfredställande ut när jag va klar men locket tar inte i mer. :!:
http://img16.imageshack.us/img16/138/21555191.jpg
i samma veva kapa jag av hela botten på tanken ungefär 30 mm
http://img713.imageshack.us/img713/7378/30458417.jpg
och klippte till ett lock av den sista 3mm aluplåten jag hitta i verkstan..=P o jag kom inte på att leta förrän efter jag kapat hehe. lite svetigt när jag fatta de va siste. kunde lika gärna inte funnits något alls hehe
http://img823.imageshack.us/img823/3651/60960072.jpg
och när jag tog av botten måste jag även göra en knuda för styrsnäckan. med lite flax ska inget ta i nu. så håll tumamrna för mig.
http://img15.imageshack.us/img15/8525/9styrsncka.jpg
sen tänkte jag 2 sånna här i framkant med en sån här gummikloss med gänga i vart sida så hela tanken hänger i gummi.
hade även tänkt 2 st i bakkant mot et vinkeljärn
http://img856.imageshack.us/img856/6067/51047653.jpg
lagom till anslutningen fick jag dock ordning på inställningarna. dock borde jag väntat med att svetsa till dagen efter när jag inte va så trött
http://img717.imageshack.us/img717/8026/anslutning8.jpg
önskar jag hade något vettigt att uppdatera om men jag bara plastar o slipar spackel. Visst jag kan beskriva misären men det är ju varken kul att titta på eller fotografera tongue
Fast visst har de lyckats bli en del bilder ändå roll
ibland känns de som min tråd kan liknas mer vid en bilderbok än en blogg eller dagbok, man läser andra inlägg och önskar man kunde uttrycka sig likadant då man skrattar så man håller på o göra ner sig av vissa inlägg, men jag hoppas att bilderna talar för sig själv och att alla uppskattar tråden lika väl för det.
Och ni ska alla veta hur kul jag tycker det är när ni kommenterar och berömmer mitt jobb. En blir liksom lite stolt då cool


http://img196.imageshack.us/img196/6134/0tejpadplast.jpg
ett litet tips som Thomas lärt mig är att tejpa ner skarpa kanter. När man försöker lägga glasfiber över en vass kant vill mattan gärna resa sig utmed sidorna av kanten. tejpar men då runt kanten så håller tejpen ner mattan tills de härdat. Visst de ser ut som fan o plasten reser sig i skrynklorna i tejpen men mattan ligger där den ska och sen e de bara till o slipa spackla.
http://img24.imageshack.us/img24/8544/15slipar.jpg
så här ser de ut när man slipar.  Vet inte om de syns men de e jääkligt kul big_smile
http://img809.imageshack.us/img809/1439/25thomas.jpg
Thomas som jobbar på detaljerna i fronten där huven ska möta upp karossen. Tålamod som väger tungt där. först bygga om sin egen buggy så våldsamt o sen hjälpa mig med min så mycke som han gör.
Uppskattar de verkligen så stoort tack ut till honom.
http://img43.imageshack.us/img43/1103/2spackelslip.jpg
bakändan har fått sig ett lager sprutspackel och jämnats till ytterligare en gång.
http://img713.imageshack.us/img713/8967/3efterkarossandring.jpg
Eftersom jag o martin byggde buren efter karossen o karossen va sne stämde ju inte alls buren när jag sen ändrat på karossen hmm  . Löstes med ett par spännband och en gassvets. kosta bara 4900:- men man skulle väl ändå ha en gassvets så småningom?
http://img717.imageshack.us/img717/9339/4frasfalgar.jpg
Och här är ett exempel på hur jag visar min uppskattning till dom som hjälper mig. Jag hjälper helt enklet tillbaka.
För att göra en lång historia kort.
Man köpte fälgar till buggy.
Fälgar passa tji på buggy.
Mans hela utgångside va BUDGET
spacers gick absolut inte för sig och skivor samt trummor kosta 700 kr styck. Budgetfail hmm
så jag bestämde mig för att hjälpa honom och tog med fälgarna till jobb, fjäska in mig på grannfirman och lånade lite maskiner.
Planade nliggningsytan på baksidan för att få in fälgarna 8 mm till.
http://img10.imageshack.us/img10/1579/5svarvplugg.jpg
Svarvade till pluggar som passade i hålen
http://img710.imageshack.us/img710/8461/6svetsfalg.jpg
Försänkte hålen i fälgen och murade fast pluggarna. Det som återstår är nu att plana dom en gång till, få till en shysst radie på ytterkanten och borra om efter VW 4 bultsmönster.
Hoppas han uppskattar det, men de vågar jag nästan slå vad om tongue
http://img440.imageshack.us/img440/6986/7huvmarkering.jpg
sen tänkte vi snickra ihop någon form av singeltorkare och jag gilla inte avslutet på huven, hade nån ful kant där +att jag ville bli av med bubblorna till torkar armarna men ville rädda ribban som går i mitten på huven så vi märkte upp det och jag kapade.
http://img338.imageshack.us/img338/4752/8huvkap.jpg
tänkt mig en slät kant som möter upp med framrutan/buren.
http://img854.imageshack.us/img854/1184/9slipatfront.jpg
spacklat och slipat glasfibret i fronten och på Torpeden som ska täta mot huven från fartvinden som annars hade rusat upp under huven och orsakat frostskador i bästa fall.
http://img152.imageshack.us/img152/6061/10utsidafront.jpg
utsidan, syns röret vi plastat in och formen lite. vet inte ens om de e intressant men jag tycker de ser snyggt ut och jag ville ha lite bilder att kasta upp.
http://img854.imageshack.us/img854/5943/11torkarfail.jpg
första försöket med torkarmotor från suzuki swift misslyckades fatalt. Rutan är ju ganska låg så de ställer till bekymmer med bågen som torkararmen utför. Antingen sticker den ut i ovankant eller nertill. motorn kunde man ändra slag på i två olika läge men vi fick inte det att lira ändå.
Har då lyckats ordna en torkarmotor från 245 och en från vw 1303 så med lite flax i helsgen ska vi kunna knåpa ihop något vettigt av en av dom iallfall smile
http://img853.imageshack.us/img853/4781/12helhet.jpg
och så en uppdatering och lite av en helhetsbild
http://img703.imageshack.us/img703/240/img0495j.jpg
gnider av överbliven glasfiber efter påbörjad ombyggnad av fronten.
http://img163.imageshack.us/img163/88/img0500xh.jpg
nåt sånt här ska fronten bli. slät hela vägen mt rutan. utan bulor för torkare o en "vindavvisare" för TORKAREN
http://img29.imageshack.us/img29/5508/img0501nu.jpg
http://img69.imageshack.us/img69/4981/img0502et.jpg
kände mig tvungen att kolla hur de blir med förgasarna o jag måste säja att jag e galet nöjd med min design ok toktacksam för kg s hjälp.
http://img521.imageshack.us/img521/8822/img0499gi.jpg
och medans plasten härdade passade jag på att montera scottoilern på ktmen. en vacumstyrd automatisk kedjesmörjare.
vakumslang här till insuget.
http://img109.imageshack.us/img109/9269/img0498ne.jpg
en dropparegrej här till bakdrevet
http://img9.imageshack.us/img9/1100/img0497sm.jpg
och en liten reservoar här med ett membran o olja i.
http://img546.imageshack.us/img546/6237/img0505ju.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/4695/img0504qga.jpg
och vid närmare inspektion ser jag att hela hörnet vänster bak måste lyftas upp så upp o ut med vinkelslipen. uppdaterar mer ikväll
http://img716.imageshack.us/img716/9179/img0524xe.jpg
fick ju skära upp hela hörnet, slå in en kil, dra lite med ett spännband och sen slipa en brutal fasning och mura igen med plast igen. ska lägga ett par lager till sen har vi lagt aluprofilen med spännband så den ska kunna sitta kvar när vi vänder karossen för att mura igen o armera från baksidan. sen ska inte hörnet hänga mer... med lite tur..
http://img811.imageshack.us/img811/9929/img0506ca.jpg
upptäcktes också att bulan på huven som skulle täcka torkaren inte gick att dra tillräckligt långt bak så vi bestämde oss för att göra en balja på undersidan med en bit list som tätar mot huven.
Va ute i trädgården och tejpade fast ett svep byggplast på farsans vattentunna för att få en shysst form på plastbiten som sedan tejpades med vinyltejp på plats och för att få rätt form.
kapa också av ett skaft till en duschskrapa som passa helt perfekt över axeln till torkaren och plasta sen runt alltihopa för att få till formen.
när de härdat va de bara att bygga på med plast o matta så man fick lite styvhet i de hela.
http://img99.imageshack.us/img99/3075/img0508ie.jpg
ganska nöjd faktiskt.
http://img23.imageshack.us/img23/93/img0523em.jpg
sen funka ju inte vindavvisaren alls för vi hade glömt att trycka upp torkaren till där den SKULLE hamna med ruta i :roll:
http://img17.imageshack.us/img17/6457/img0510vc.jpg
men efter att ha kapat av vindavvisaren tejpa vi in den o tejpa fast den i huven och lyckades anv de som form till den nya bulan
http://img803.imageshack.us/img803/7251/img0515uc.jpg
rattstången på plats med. hade också lurat dit en länk så jag har skrotat hardyskivan men de blev lite längre så jag fick kapa rattstången igen tongue

http://img135.imageshack.us/img135/745/img0520n.jpg
fick också lura dit en distans till fästet så nu blir jag tvungen att bygga en shysst instrumentpanel med. Fst å andra sidan va jag ju tvungen att täcka torkaranläggningen  :shock:
http://img13.imageshack.us/img13/4835/img0519tt.jpg
sen avslutade vi med att plocka av huven för jag ska komma till o plasta på baksidan imorgon.
http://img848.imageshack.us/img848/355/img0517sg.jpg
och sen va jug ju tvungen att kolla lite hur mina remskivor skulle se ut.. kommer va jävligt brutala. synd att man måste täcka dom med en kåpa. Får försöka komma på något jävligt coolt  :twisted:
http://img710.imageshack.us/img710/107/img0503pd.jpg

Alfista
438 Inlägg
15 maj 2012
#2
Underbart bygge! Kommer följas, kan du inte göra en lucka som du kan ta av och visa remskivorna med? smile
Lycka till! big_smile

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

54 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#3
Kommer förmodligen bygga mig en "besikningskåpa"

Och tack ska du ha. Ibland oroar jag mig att jag kanske är lite för anal men så tröstar jag mig med att den blir jä-igt fet

54 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#4
Va ute o smeta o gegga med lite plast samt spackel i garaget precis.

säger bara att min oscillenade slipmaskin och mina slipklossar som jag inhandla för de här är verkligen värda sin vikt i guld. Ok de e inga tunga grejer men ni fattar principen.

plasten från senast e härdad o fin. Kötta ner den med vinkelslip och en sån här plastskiva med lösa slipskivor på, mest för o få ner de värsta.
http://img525.imageshack.us/img525/7505/img0544gi.jpg

skurit av lite av överskottet och dragit ett tunt lager spackel på hela kanten.
ser ut som karossen inte ligger helt exakt i förhållande till buren men de beror på att buren byggdes innan jag visste att vi skulle gå loss JÄRNET o räta upp karossen tongue (de får va så)
http://img9.imageshack.us/img9/4568/img0545u.jpg

här ligger ju slipklossen. Och de syns hur jag har tagit ner kanten på bulan så de från vissa vinklar ser ut som en rak linje.
http://img687.imageshack.us/img687/2547/img0546ri.jpg

från denna vinkeln syns bulan lite bättre. Som tidigare sagt. mycke jobb för något som knappt ska användas. men fint blir de hehe
http://img803.imageshack.us/img803/9002/img0548d.jpg

så här bestämde jag mig för att jag ville ha kanterna runt rutorna. hade plastat tidigare upp mot rören för att få shysst passform så när jag sen körde ner de med vinkelslipen på fri hand blev de så här kanon.!
http://img822.imageshack.us/img822/8499/img0550ny.jpg
http://img577.imageshack.us/img577/8295/img0551b.jpg

o sen rundade jag av med att lägga ett par remsor i bakkant på huven för att komma upp i nivå. vill inte bygga för mycke med spackel.
http://img213.imageshack.us/img213/569/img0554i.jpg

54 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#5
har väl egentligen inte hänt något märkvärdigt alls men jag vill minnas att jag lovade bilder?

först o främst är de ju viktigt att skydda sig när man ska gubbagnida.
Jag försökte först med ögon och öron men upptäkte ganska snabbt att man blir ruggit jävla svinig i halsen av dammet som man gnider lös från ärgad aluminium.
Ansiktsskydd är alltså att rekomendera.
http://img521.imageshack.us/img521/905/skyddsgear.jpg
Snickrade ihopa en grov hållare av plattjärn på jobb för att ha något att fästa halvorna i. Det är även en rekomendation för de e faktiskt rätt jävligt att hålla på o gnida med bitarna löst på bordet.
http://img51.imageshack.us/img51/4737/72910167.jpg
ser ganska bra ut när de e klart men jag tror faktiskt att jag kommer behöva blästra av det ändå för de e rätt jävligt att komma åt o ta bort all oxidering. vissa skrymslen går de bara inte att komma in i.
http://img96.imageshack.us/img96/6637/gnidetblock.jpg

sen har de inte hänt så mycke mer. På buggyfronten vill säga.
Har däremot lyxat/svinat till de rejält på Sweden rock i veckan.
Där behöver man ju inte oroa sig för att någon ska vara farlig. Visst dom kanse ser farliga ut eller "försöker", men inners inne e dom hur mjuka ogoa som helst. precis som jag förutom att dom luktar balsam då.
på de här eminenta campet lyckades jag o martin få vad jag förmodligen skulle säga vara coolaste tänkbara grannar.
Det första tecknet som kom och avslöjade dom som liite liite coolare än genomsnitts festivalren var då bilen.!
http://img151.imageshack.us/img151/5889/volvon.jpg
inget märkvärdigt med den då?
http://img684.imageshack.us/img684/9387/89909452.jpg
mja. kanske lite märkvärdigare motor än genomsnitts240:n? 5 l mustan V8 med tillhörande bakaxel o växellåda.
http://img204.imageshack.us/img204/6649/luktarbalsam.jpg
in i helvete mysiga killar. Och alla lukta balsam. iallafall första o andra dan haha. sen lukta dom mest bajs i håret  :roll:
Och som jag sa så var dom inte så svåra att dominera heller. mjukisar helt enkelt
http://img137.imageshack.us/img137/3742/dominans.jpg
Behövde tydligen bara spänna mig lite. Hoppas jag inte skrämde dom bara. kan itne ens minnas de här ?
http://img12.imageshack.us/img12/29/inijavlafull.jpg
Sen sprang vi på Björn Borg. eller ialiafall någon som väldigt gärna ville vara honom smile
http://img20.imageshack.us/img20/3482/bjrnborg.jpg
Och sen är de ju inte alla förunnat att supa med reinfeldt (eller hur de stavas?) Han kom krypandes sen på natten o smög ner mellan mig o martin. antar att han hade supit bort sin husvagn. Eller så tyckte han bara vi va mysiga vad vet jag? Men de va ok, man va ju i en Alcoholinduced dimma hella den där festivalen big_smile
http://img803.imageshack.us/img803/3010/reinfeldt.jpg



Grabbaran intruducerade mig även för ett band/snubbe som kallade sig/dom KING DIAMOND och det var nog den del av festivalen som jag tyckte det var värt dom åtskilliga tusen kr som spenderats på denna resa. Riktigt jävla bra va det.
http://img198.imageshack.us/img198/9641/kingdiamondt.jpg
Var för övrigt en jävligt trevlig resa och jag tror martin mådde bra av att komma ur garaget/verkstan/jobb lite grann.
Nya krafter o tillbaka till jobb men jag har varit som en jävla zobie hela dan. Lätt värt det haha.

sen har jag lyckats gnida lite till på motorn och tejpa igen alla små äckliga oljekanaler för jag vill nog minimera mängden skit från bläster o slipning däri.
Ska kolla upp i lämplig båtaffär efter "etsande" alu primer efter blästringen så de inte oxiderar underifrån när jag målat o gjort de fint.

tills nästa gång

54 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#6
så efter 2 fantastiska veckor på våra kära svenska lapplandsfjäll

http://img15.imageshack.us/img15/7503/dscf4702q.jpg
har jag kommit hem till skåne o kanske inte jobbat så mycke på bilen men jag har börjat på något annat ganska kul.
Nämligen motorn.
lättat svänghjulet efter Martin Carlssons instruktioner
http://img337.imageshack.us/img337/571/svnghjulslttning.jpg
http://img801.imageshack.us/img801/2126/svanghjulmontage.jpg
borrat samt monterat det på vevaxeln ihop med tryckplattan från kep samt ett rakskuret kamdrev, fördelardrev, låsring och remskiva från bullys pulleys.
http://img713.imageshack.us/img713/1138/vevaxelinfrbalans.jpg
sen när måndagen kommer ska jag försöka lämna den färdiga vevaxeln på balansering

ett litet problem dock.
Spåret till låsringen i vevaxeln verkar ha blivit kört för djupt...?
så låsringen sitter inte fast utan går liksom att flytta. vet någon om de finns tajtare låsringar eller om man ska kolla med nån annan firma för vi har provat trycka ihop dem men de hjälpte inte...
Senast redigerat av Alexandor (29 juli 2012)

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
29 juli 2012
#7
hmm behöver inte svänghjulet balanseras innan du monterar de ? de gör iallafall jag alltid

ser riktigt bra ut annars smile
Senast redigerat av CHEEVA (29 juli 2012)


54 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#8
balanserar svänghjulet ihopa med veven o allt som ska sitta på den. annars stämmer inte balanseringen om man kör dom var för sig

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
29 juli 2012
#9
Alexandor skrev:
balanserar svänghjulet ihopa med veven o allt som ska sitta på den. annars stämmer inte balanseringen om man kör dom var för sig

på jobbet brukar vi balansera alla komponeter var för sig till 0, för att man sen ska kunna byta något utan att behöva balansera om allt. Detta funkar precis lika bra som att balansera allt i ett stycke wink


54 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#10
ok. du har kanske rätt men min mentor sa att de e så här man gör.
Han hade tydligen provat förut att balansera just utan tryckplattan för att sedan kunna byta ut kopplingar utan att rubba balanseringen men de hade tydligen inte funkat för honom så därför gör vi så här.
Å andra sidan ska jag ju köra med dom här komponenterna så de spelar ingen roll. inget som blir utbytt.
Inte förrän vi bygger nästa motor o då blir alla grejer bytta smile 82mm vev mot 69 o jag tänker inte spindra denna rovan för att få ihop delar till den så happy happy funtimes?

var jobbar du?
jag tänkte lämna veven till nån thomas söderut men de e ju inte fel o veta var de finns folk som balanserar grejer...
lamellen tex? har du/ni en axel på jobbet så ni kan balansera en vw lamell? (som jag fatta de så hade inte thomas det)

sen va jag uten en sväng i garaget idag o pula lite löst med grejer som behövdes göras.
svetsade ihop plåtarna som utgör konsoll till gångjärnet i huven och den överliggande som tankfästena ska monteras i.
http://img801.imageshack.us/img801/1264/gangjarntankfste.jpg


sen borrade jag hål för skruvarna o satte fast gummikuddarna och skruvade fast tanken för o se hur de satt.
http://img15.imageshack.us/img15/7996/tankfste.jpg


bakkanten på tanken hålls på plats med en plåtvinkel som vi skruvat med försänkta insexskruvar rakt genom karossen.
Skruvarna har ruggit stora skallar för att dom inte ska tugga sig genom glasfibern när tanken ev rör sig i fästet.
Sedan kommer jag att klistra fast 25 mm tjockt cellplast/gummi både i plåtprofilen och i karossens kant som bakkanten på tanken ska föras in i innan den skruvas framtill.
http://img577.imageshack.us/img577/7783/bakkanttank.jpg


och som med så mycke annat så funkade inte riktigt fästet till rattstången utan jag blev tvungen att ha en distans mellan fästet o rattstången.
Distansen syns här på bilden.
http://img13.imageshack.us/img13/4835/img0519tt.jpg


o då mätte jag bara totallängden o kapa bort de gamla fästet.
dessvärre va de enda materialet jag hade hemma just distansen hehe. Men den räkte precis till på högkant för att bli bra :roll:
http://img684.imageshack.us/img684/5971/rattfste.jpg
gummidamasken där nere på golvet ska sitta mellan plaströret som sticker ut ut "torpedväggen" och rattstångsröret

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
29 juli 2012
#11
Alexandor skrev:
ok. du har kanske rätt men min mentor sa att de e så här man gör.
Han hade tydligen provat förut att balansera just utan tryckplattan för att sedan kunna byta ut kopplingar utan att rubba balanseringen men de hade tydligen inte funkat för honom så därför gör vi så här.
Å andra sidan ska jag ju köra med dom här komponenterna så de spelar ingen roll. inget som blir utbytt.
Inte förrän vi bygger nästa motor o då blir alla grejer bytta smile 82mm vev mot 69 o jag tänker inte spindra denna rovan för att få ihop delar till den så happy happy funtimes?

var jobbar du?
jag tänkte lämna veven till nån thomas söderut men de e ju inte fel o veta var de finns folk som balanserar grejer...
lamellen tex? har du/ni en axel på jobbet så ni kan balansera en vw lamell? (som jag fatta de så hade inte thomas det)

sen va jag uten en sväng i garaget idag o pula lite löst med grejer som behövdes göras.
svetsade ihop plåtarna som utgör konsoll till gångjärnet i huven och den överliggande som tankfästena ska monteras i.
http://img801.imageshack.us/img801/1264/gangjarntankfste.jpg


sen borrade jag hål för skruvarna o satte fast gummikuddarna och skruvade fast tanken för o se hur de satt.
http://img15.imageshack.us/img15/7996/tankfste.jpg


bakkanten på tanken hålls på plats med en plåtvinkel som vi skruvat med försänkta insexskruvar rakt genom karossen.
Skruvarna har ruggit stora skallar för att dom inte ska tugga sig genom glasfibern när tanken ev rör sig i fästet.
Sedan kommer jag att klistra fast 25 mm tjockt cellplast/gummi både i plåtprofilen och i karossens kant som bakkanten på tanken ska föras in i innan den skruvas framtill.
http://img577.imageshack.us/img577/7783/bakkanttank.jpg


och som med så mycke annat så funkade inte riktigt fästet till rattstången utan jag blev tvungen att ha en distans mellan fästet o rattstången.
Distansen syns här på bilden.
http://img13.imageshack.us/img13/4835/img0519tt.jpg


o då mätte jag bara totallängden o kapa bort de gamla fästet.
dessvärre va de enda materialet jag hade hemma just distansen hehe. Men den räkte precis till på högkant för att bli bra :roll:
http://img684.imageshack.us/img684/5971/rattfste.jpg
gummidamasken där nere på golvet ska sitta mellan plaströret som sticker ut ut "torpedväggen" och rattstångsröret

jag jobbar på motorslip i kristianstad smile

om vi kan balansera en vw lamell kan jag inte svara på just nu men kan kolla imorgon !

ser som sagt bra ut smile snyggt svetsat på tanken med !


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
29 juli 2012
#12
CHEEVA skrev:
Alexandor skrev:
balanserar svänghjulet ihopa med veven o allt som ska sitta på den. annars stämmer inte balanseringen om man kör dom var för sig

på jobbet brukar vi balansera alla komponeter var för sig till 0, för att man sen ska kunna byta något utan att behöva balansera om allt. Detta funkar precis lika bra som att balansera allt i ett stycke wink

ha ha ha inte på någon av mina motorer jag lämnat till er har ni ballanserat grejerna var för sig, har fått ballansera om hela drivlinan varje gång jag bytt vevstakar mm.

Sen är de ju faktiskt så att plockar man ner för att byta en stake kolv så byter man alla fyra å då har man allt nere ändå. eller 16 skruvar bort.



Har funderat på en sak i några år nu, varför är de ingen som använde en subaru motor från tex en impreza i BB bilarna??

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
29 juli 2012
#13
PeppeVectra skrev:
CHEEVA skrev:
Alexandor skrev:
balanserar svänghjulet ihopa med veven o allt som ska sitta på den. annars stämmer inte balanseringen om man kör dom var för sig

på jobbet brukar vi balansera alla komponeter var för sig till 0, för att man sen ska kunna byta något utan att behöva balansera om allt. Detta funkar precis lika bra som att balansera allt i ett stycke wink

ha ha ha inte på någon av mina motorer jag lämnat till er har ni ballanserat grejerna var för sig, har fått ballansera om hela drivlinan varje gång jag bytt vevstakar mm.

Sen är de ju faktiskt så att plockar man ner för att byta en stake kolv så byter man alla fyra å då har man allt nere ändå. eller 16 skruvar bort.



Har funderat på en sak i några år nu, varför är de ingen som använde en subaru motor från tex en impreza i BB bilarna??

konstigt ... när peter balanserar till mig balanserar han alltid allt var för sig
och har hittills inte haft några problem smile


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
29 juli 2012
#14
CHEEVA skrev:
PeppeVectra skrev:
CHEEVA skrev:

på jobbet brukar vi balansera alla komponeter var för sig till 0, för att man sen ska kunna byta något utan att behöva balansera om allt. Detta funkar precis lika bra som att balansera allt i ett stycke wink

ha ha ha inte på någon av mina motorer jag lämnat till er har ni ballanserat grejerna var för sig, har fått ballansera om hela drivlinan varje gång jag bytt vevstakar mm.

Sen är de ju faktiskt så att plockar man ner för att byta en stake kolv så byter man alla fyra å då har man allt nere ändå. eller 16 skruvar bort.



Har funderat på en sak i några år nu, varför är de ingen som använde en subaru motor från tex en impreza i BB bilarna??

konstigt ... när peter balanserar till mig balanserar han alltid allt var för sig
och har hittills inte haft några problem smile

säger inte att de är något problem heller, man har ändå allt nere när man river.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

54 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#15
finns säkert ett gäng olika anledningar. tex så pasar intemotorn på vxllådan utan man får handla en adapter från kep för 5 lax sen e de svårt om man inte e en jävel på elektronik att bygga om subaruns kabelstam till en motorhärva (om man inte kan alltså). (har dock fått de gjort till bussen som jag ska ha subarumotor i)

sen e väl nästa fråga var man gör av kylaren med mera.
men ska jag va ärlig så går ju allt o lösa. saken är nog mest den att dom flesta som bygger buggy nöjer sig med en äcklig oljeklump i bak eftersom de bara väger 600 kg ca

54 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#16
PeppeVectra skrev:
CHEEVA skrev:
PeppeVectra skrev:

ha ha ha inte på någon av mina motorer jag lämnat till er har ni ballanserat grejerna var för sig, har fått ballansera om hela drivlinan varje gång jag bytt vevstakar mm.

Sen är de ju faktiskt så att plockar man ner för att byta en stake kolv så byter man alla fyra å då har man allt nere ändå. eller 16 skruvar bort.



Har funderat på en sak i några år nu, varför är de ingen som använde en subaru motor från tex en impreza i BB bilarna??

konstigt ... när peter balanserar till mig balanserar han alltid allt var för sig
och har hittills inte haft några problem smile

säger inte att de är något problem heller, man har ändå allt nere när man river.

nu e jag lost. vad hade vevstakar o kolvar med vevaxeln att göra?
stakar o kolvar Viktar men ju men balanserar man dom med? (jag får se sen när vi kommer dit)
martin har ju byggt motorer som gått fort som fan med dragracing vw på 90 talet så han borde vet vad han snackar om, litar fullt ut på honom o hans kunskap

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
30 juli 2012
#17
Alexandor skrev:
finns säkert ett gäng olika anledningar. tex så pasar intemotorn på vxllådan utan man får handla en adapter från kep för 5 lax sen e de svårt om man inte e en jävel på elektronik att bygga om subaruns kabelstam till en motorhärva (om man inte kan alltså). (har dock fått de gjort till bussen som jag ska ha subarumotor i)

sen e väl nästa fråga var man gör av kylaren med mera.
men ska jag va ärlig så går ju allt o lösa. saken är nog mest den att dom flesta som bygger buggy nöjer sig med en äcklig oljeklump i bak eftersom de bara väger 600 kg ca

växelldan hänger jag med på.. men 5 lök är ändå inget när man moddar en bil känner jag.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
30 juli 2012
#18
Alexandor skrev:
PeppeVectra skrev:
CHEEVA skrev:

konstigt ... när peter balanserar till mig balanserar han alltid allt var för sig
och har hittills inte haft några problem smile

säger inte att de är något problem heller, man har ändå allt nere när man river.

nu e jag lost. vad hade vevstakar o kolvar med vevaxeln att göra?
stakar o kolvar Viktar men ju men balanserar man dom med? (jag får se sen när vi kommer dit)
martin har ju byggt motorer som gått fort som fan med dragracing vw på 90 talet så han borde vet vad han snackar om, litar fullt ut på honom o hans kunskap

vanligtvis så monterar du ihop, tryckplatta svänghjul remhjul och vevaxel och kör dom ihop för att hitta abnorma svägningar som kan göra "slag" i blocket, sen viktar du upp kolv med stake och lager var för sig så att dom väger lika mycke.
När du monterar ihop detta får du en ballanserad motor som svänger i lod.

Mestadels bara topfuel bilar och förare av väl sponsrade och välförsedda team som sätter grejerna i blocket och ballanserar en gång till för att få det att lira ihop med generator och servopump oljepump mm.
Men de är överkurs för hobby trimmaren. wink

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

54 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
#19
ok ok nu har jag fått klarhet i bitarna. snacka med snubben som ska balansera bitarna nu.

först balanserar han veven för sig. Sen balanserar han veven med svänghjul. Och sen skruvar han på tryckplatta o kör allting ihop igen.
Så går de till smile

att jag visste at man balansera stakar o kolvar va jag helt med på men de gör man tydligen själv. får ta de sen men nu e jag på de klara med vevaxeln o balanseringen iallafall. lät som en gammal räv i luren hehe.
Körde inte lameller då, får hitta nån annan till det.
ville inte ha veven förrän på måndag dock. (synd eftersom man ändå e ledig nu =/  )

54 Inlägg
26 augusti 2012
Trådstartare
#20
http://img819.imageshack.us/img819/9437/img0236hq.jpg
motorblock.
diskat /check
tvättat /check
upptaget för 90,5 mm cyl /check
vassa kanter (brottindikationer) nedslipade /check
kanalerna medllan cylindrarna där luften strömmar genom när kolvar jobbar upp o ner, upptagna och kanter rundade /check
blästrat /check
etsander alu primer /check
pluggade oljekanaler uppborrade o pluggade med gängad insexplugg (för rengöringssyfte och fullflödes) /check
återigen städat, tryckluft/ bräkleen/ rotborste i div storlekar/ mer bräkleen o mer tryckluft. o när allt kändes rent... EN GÅNG TILL! /check
tillverkat pluggar och täppt igen samt maskerat hela blocket /check
avtorkat med rödsprit /check
shysst lager med värmebes mattsvart. /check!


http://img201.imageshack.us/img201/2070/img0237yc.jpg
slipa slipa spackel åh satan vad trött man börjar bli. men nu är iallafall alla former klara. allt som ska ändras är ändrat och nu ska bara alla ojämnheter fixas o små porer mm,,, mm
men de tar sig.


http://img267.imageshack.us/img267/2877/img0238zp.jpg
har passat in o skurit till kantförstärkningarna som ska dra ner karossen längs hela kanten.¨
fört över hålbilden, borrat o slipat till den.


http://img707.imageshack.us/img707/1834/img0240gb.jpg
plockat in karossen i garaget igen o dragit över den med ett lager slipgrund för att hitta alla små ojämnheter och porer i spackel och glasfiber.
Skrämmande vad mycke man missar trots att man tycker man e sä jäävla noga. Men allt synd mycke tydligare när man får på en spårfärg.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/109/img0241jm.jpg/]http://img109.imageshack.us/img109/8093/img0241jm.jpg

la på karossen på bilen igen innan vi rulla in den igen.
börjar känna bra. nu ska jag bara göra allt annat som e kvar....


Sök