3620
Sök

Typ2 T3 syncro Offroad?Så småningom iallfall

Höja, större hjul. bra offroadegenskaper, 8 säten, takräcke, funktionell äventyrsbuss

13 839 Visningar
Uppdaterades senast 10 februari 2013
54 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#1
Har ALLTID velat ha ett offroadfordon.
Va inne på att bygga mig en baja eller en beachbuggy med hög markfrigång men så dök de upp en grej på blocket som fånga mitt intresse.
En syncrobuss  :shock:
visst den e vattenskadad men de e alla våra bruksfordon med so who gives a F-K?
4wd VW! va e där o inte gilla?
Den SÅG fin ut. hörde mig för lite o fick reda på att de e bara o hugga för afrikanerna handlar upp rubb som stubb så när jag väl kommer loss är nog inte prisbilden den samma.
Ringde på annonsen o fick reda på att en holländare skulle komma o TITTA på den. Jovisst man åker till sverige för att TITTA?
Så jag trodde loppet va kört men snubben ringde mig o jag fick komma o hämta den för holländaren hade inte hört av sig. Visst han ringde säljaren ett par dagar senare o va fly-förbannad men de sket jag ju i :roll:

har nog lite bilder på när vi hämta den men dom blev tagna när de va mörk så så här ser den ut
http://img268.imageshack.us/img268/9305/img0393vv.jpg

De stod MOTIVLACKAD  av amatör i annonsen. såg sen att den va lackad av fyra fulla studenter på mongoloidakademin :roll:
men vilken av våra projektbilar behåller sin orginalkulör? eller den som den hade när man handla den?
osv osv osv
bestämde mig redan från början att jag skulle göra klart buggyn innan jag la pengar på den. dock har den redan fått

http://img638.imageshack.us/img638/9697/img0055rs.jpg
en subaru EJ2,2 l motor.
http://img855.imageshack.us/img855/1635/img0069jx.jpg
med tillhörande elsystem.
för de eminenta priset -Du får den bara hämta den!  -->bränslekostnaden alltså.
Sprang över ett rostfritt exemplar på skroten o norpade alla dörrarna. jag vet. jag skulle ju inte men dom va fria från knudor, rost o priset va bra så de gäller att passa på :roll:
Har också sprungit över ett par G60 flytande dubblekolvs ok som återfinns på bla audi 200 turboquattro eftersom jag läst mig till att org bromsarna suger o återigen once in a lifetime deal
och ett förtält som man klämmer på dropplisten
men utöver de har jag försökt att inte gå överbord men utgifter på den (förrän buggyn e klar iallafall

fast planen just nu är att få den besiktningsgodkänd med 8 säten med så mycke orginal som möjligt och med så små medel som möjligt.

men så ändå. jag borde ju kunna få jobba lite med den när jag har tid över och de inte ska kosta något?
så jag fick gjort ett litet ryck med bussen idag.
gjorde ett komptest och rev av startmotorn för att snegla på den.

kompet ligger mellan 8,5- 9 på alla cylindrar så även om den kanske e sledet så e de jämnsledet, så de måste väl vara bra ? big_smile

sen har jag ju sagt tidigare att startmotorn går tungt så in i h-e så efter att smort upp alla sladdar med (oxidlösare/elektroniksprej) och den fortfarande gick tungt så besluta jag mig för att riva ur den o kika på den helt enkelt.

http://img195.imageshack.us/img195/1959/img0540vz.jpg
bilden e tagen underifrån o upp ifall de ser kymit ut tongue

men där uppe sitter den rackaren iallafall. fick lossa den bakre motorbalken o släppa ner motorn på en domkraft för att få frigjort tillräckligt med space för att dra startmotornmotorn först fram o ur kåpan o sen ner bredvid kylvätskeslangarna

http://img716.imageshack.us/img716/5691/img0542le.jpg
ute o nere smile
fick ändå trycka o dra som ett m-o för att få loss den. Soppa tanken tog emot lite men de gick. Första tanken som slog mig när den väl trilla ner va dock -hjälp! hur ska jag få dit den igen haha.

så jag kollade kontakterna efter oxidation och allting såg faktiskt förvånansvärt friskt ut?
de enda som jag undrar lite över?
den o-isolerade kabel mellan solenoid och startmotorn i sig? Om den e ärgad och svart,? leder den ström sämre då?

En annan tanke som slog mig va att de kanske kunde va kolen?
Vinkelsliparna går ju osso lide hussit när dom e sledna. 
Så jag plocka isär den (vilket va förvånansvärt lätt)konstatera att kolen va i kanonskick, skruva ihop den o satte tillbaka den på bussen efter att testat den löst hängade vid sidan.
Vill också inbilla mig att de faktiskt gick runt betydligt snabbare nu än innan. Fråga mig inte vilket av vad som resultera i vad bara, för de har jag ingen aning om.  lol
Kolen kärva lite så alla 4 kanske inte låg emot? i kombo med att kablarna gilla elsmörja?

tänkte dock att den kanske inte ändå gick så fort som jag inbillar mig att den borde så jag besluta mig för att kolla batteriet. Hade ändå tramsat en del me o starta o köra startmotorn.
de står i instruktionerna att så fort batteriet e under 12,3 V ska man ladda. nu låg batteriet på 12,34 V men jag fick höra tt de SKA ligga på ca 14 om de e nyladdat så bör jag ladda de lite o prova igen? kanske snurrar de snabbare då??

Revirmärkning http://img406.imageshack.us/img406/2173/img0394l.jpg

509 Inlägg
14 maj 2012
#2
Du skulle bytt bussningen i sprängkåpan för startmotorn när du ändå hadde den borta,för den brukar vara sliten och då fältar startmotorn och beter sig som du beskriver "trött"

54 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#3
nu vet jag ju hur man tar loss den=) men kommer man verkligen åt o få ur bussningen därigenom?
måste man itne ha av sprängkåpan eller motorn då?

509 Inlägg
14 maj 2012
#4
Man kan använda en stor gängtapp men kolla först om bussningen verkligen är sliten.
Jag har även fått ut bussningen genom att fylla den med fett och slå i en tapp som passar ganska tight.

54 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#5
hur ser/vet man att den e sleden då?

annars vilken störelse på tappen? sitter den så lätt att man bara drar i tappen o drar ut bussningen?
Senast redigerat av Alexandor (14 maj 2012)

27 Inlägg
14 maj 2012
#6
Kul att få se en syncrobuss som projekt. Detta kommer helt klart att följas!

54 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#7
vänta dig inga undervärk än hehe.
har en beachbuggy som ska bli klar först smile
sen e de besiktning med rätt antal säte som väntar.

fick reda på EFTER inköp att för o kunna personbilsregga med flera säten måste den e gång ha varit reggad som personbil.
Vilket min inte varit. Dock har jag fått intyg från svenska vw att den från början tillverkats med 8 säte så innan jag lägger för mycke tid, pengar o kärlek ska jag ha den genom besiktning med std motor drivlina med mera.

mest för o veta att de går. annars får den bli en camper men de e ju inte lika kul att inte kunna ha med sig ett helt gäng polare.

sysslar med klättring o friluftsliv också så det är stor del av syftet med bussen med

54 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
#8
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0498-1.jpg
extra bärarmar. I kartongerna har jag bromsskivor, klossar, ok, bromssköldar.
Saknas fortfarande en hel del grejer innan de e dags att börja dra i det men nu händer de faktiskt något iallafall.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0503-1.jpg
Motorn kom ur idag efter jobb precis som jag lovat. Inte fullt lika enkelt som en bubbla eller buggy men ändå inte alls spec komplicerat.
Va ganska meckigt att bogsera den in o ur verkstan däremot.. Grisa lite på golvet med. Hoppas glykol, rost och spår av olja lämnar allt för mycke fläckar efter sig. Vill ju kunna ha in den igen.
Chefen va inne liten stund efter arbetstid o undra lite varför jag inte skrotar den? tongue
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0505.jpg
trädde en plastpåse över vxllådan. vill ju inte axeln ska rosta eller nåt annat dumt. Iofs e den nog smord så de räcker för att den inte ska göra det men de var ju så enkelt att trä över påsen.
Hängde upp lådan i spänband som jag fäste i karossen. nästa gång vill jag ha ut lådan med.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0506.jpg
och sen då den efterlängtade bilden på förardörren  big_smile  (min teori är att dom började på andra sidan o sen bara va dyngraka när dom kom till förardörren)

Blir ju inte så mycke bilder när man står med olja o skit upp till armbågarna.. Inte så sugen på att plocka fram mobilen liksom.
Sen blir man ju stundtals så uppslukad att man bara glömmer.

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
6 december 2012
#9
Likadana fälgar satt det på min när jag köpte den, räkna inte med att kunna använda dom efter att du har bytt bromsarna bara för det kunde inte jag.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

54 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#10
Har redan jagat fatt i ett par 15" plåtfälgar.
Håller på o snickrar på bakbromsarna nu och dom ska i princip monteras.
Konverteringsgrejer från rjes on route. Jag kommer tillverka rätt mycke grejer för jag har inte så gott om stålar att jag bara kan plöja ner dom i bussen utan måste tänka på hyra o skit med

54 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#11
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0591.jpg
synd inte så bra på bilden men den är hela 60 mm högre. sen har den ju iofs ingen motor heller så de blir väl snarare 40 när den e i.
Gör väldigt mycke när man står vid o ser bilen på riktigt.

Fixade till budgethöjningarna och montera dom. jävligt nöjd faktiskt.

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0586.jpg
ändrat/rättat till konsollerna för handbromsvajern till oken med.

Har skurit ut 5 par konsoller för oken i plasman så ett sett till mig. 1 till en vän o 3 par till ev försäljning om någon är intresserad.
Konsollerna passar till audi A8 ok och skivor. infästningen för handbromsvajen måste moddas lite.
men jag kan skicka med brickan som ska svetsas dit med.
Så gäller de bara att ha ögonen öppna på skroten.

har svarvat till ett sett höjningssatser av aluminium på jobbet med. Tog ett par timmar mer än bak men fan va skännande det ska bli att klämma dit dom nästa helg.
Blev ingen bild på dom eftersom jag va lite upp i vad jag gjorde o glömde det.
Slänger upp en bild imorgon. Skulle nog kunna göra ett sett på beställning om någon e intresserad o inte riktigt har råd med trailmaster kittet=)
Här är en bild på ämnet iallafall
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0582.jpg

54 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#12
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0678_zps80623ee3.jpg
en liten del av skiten som gömde sig i balkarna. Syntes inget nämnvärt på utsidan. såg faktiskt ganska fint ut.

Tyvärr va ju fallet inte så.
När jag öpnade en del av golvet för att laga ett litet hål under sätet visade det sig att tvärbalken som sitter framför tanken mellan dom längsgående balkarna va riktigt rutten inuti. Den här nivån av reparationer hade jag verkligen inte velat behöva göra men när golvet nu va öppet, tanken borta o bilen uppallad
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0684_zpsa03af39b.jpg
så var det väl lika bra att kapa bort så mycke dåligt som möjligt. Vilket slutade med att tillverka en ny tvärbalk av 2 mm galmplåt
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0686_zps4ca64fa0.jpg
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0687_zps4ae9bcec.jpg
gjorde en U-profil som jag svetsa med flatan uppåt. Sen borra jag genom svetsmuttrarna ner genom U-profilen. Kapa bort hela balken, rensa för svetsning, fälde in den nya balken, borrade genom U-profilen/mallen o svetsa sen fast nya svetmuttrar i den nya balken.
Ser inte precis ut som orginal men jag tror den kommer hålla. Fällde även in ytterligare en 2 mm förstärkning i balken under svetsmuttrarna.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0693_zpsa552dffb.jpg

Målar med grundfärg inuti balkarna innan jag la på golvet. Galvad pålåt grundfärg o fylla balken med vax så kommer den förmodligen inte behöva bytas i första taget iallafall.
Sen till infästningarna för fyrkantsprofilerna som ska skydda kardanen.? gjorde nya av 40x40x5 mm galvat vikeljärn. borde hålla kan man tycka.
Där skarvarna är genomruttna kommer jag bara fälla in slät plåt o förbinda med karossen inv med lite mer svets. ORkar inte joxa med o återskapa orginallooken. vill egentligen bara ha den o köra med inte att den ska stå o sluka tid o bara vara obrukbar så de får bli den lite mer råttiga stuket.
Modell zombieapocalypskärra.

Kanska blir att man i framtiden hittar ork/lust/tid och ett eget garage för att fixa till den eller ett bättre utgångsobjekt. Huvudsaken är ju att allt godis man stoppar i den nu kommer gå att demontera.

kanske låter lite neg men fan jag blir så melankolisk av all den här rosten. känns verkligen som man skulle behövt ett år eller tio för att få bort allt. Och jag har en vecka big_smile

Ustkaka
506 Inlägg
28 december 2012
#13
det här blir ju fränt!
Du är inte sugen på en v6a att hinka i lådan? wink

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

54 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#14
har redan en subarumotor att stoppa i den. dessutom e elsystemet o konverteringsdetaljerna redan klara

Ustkaka
506 Inlägg
28 december 2012
#15
ah, fattade fel. trodde du skulle ha den till buggen

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

54 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#17
mja. projektet är lagt på is för tillfället.
Tänkte ju nöja mig med att laga upp rosten under tanken o laga/byta trasiga komponenter men när jag haft ner tanken, inspekterat o räknat efter insåg jag att en t3 med kosmetisk rost o subaru motor skulle gå loss på säkert 10-15 K...
så jag har beslutat att bygga klart buggyn först o främst.
Jag sitter även i skrivande stund på att sälja min lägenhet för att börja leta efter ett hus.
Väl installerad i ett eget boende med ordentligt plats för både buss, båge o buggy kommer jag att återta projekt,
Kodnamn Basecamp!

54 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#18
så bli inte ledsna om de dröjer något år.
Och dra er inte för att skriva, undra, komma med tipps eller erbjuda era tjänster.

Jag är även en fena på att bygga och tillverka grejer och även svetsa aluminium och rostfritt.
Så e de någon som behöver hjälp med något så bara hojta till så kan jag kanske dryga ut min budget och ni kan kanske få lite fräsiga bitar till era egna projekt.

54 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#19
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0584.jpg
lock till där bränslepumpen ska sitta orginal. Med an8 för vevhusvent.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/IMG_0748_zpsd247f66d.jpg
ändbitar till rör. tex om man vill skruva ihop en bur eller stag.
http://img585.imageshack.us/img585/3812/svetsfogtig.jpg
en svetsfog på en bur. (tig)
http://img703.imageshack.us/img703/4950/utbredningar.jpg
tillverkade mig en soppa tank av aluminium. utbredningar med lite knäckar för att minimera antal svetsfogar.
http://img59.imageshack.us/img59/315/brnsleanlgning.jpg
hållare till bränslepump och filter
http://img265.imageshack.us/img265/858/p1010528s.jpg
tankens slutgiltiga form. valde en annan typ av infästningar men formen är den sanna.
http://img220.imageshack.us/img220/968/p1010530c.jpg
http://img717.imageshack.us/img717/9339/4frasfalgar.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/1579/5svarvplugg.jpg
en god vän till mig hade fått fatt i sina drömfälgar. Dessvärra va de cheva bultmönster på dom och de verkar som de rätt snabbt sticker iväg till mycke pengar när man ska byta alla trummor och skivor för o få rätt bultmönster så jag plana, svarva, svetsa, o svarva till fälgarna samt frästa ny bultcurkel för att dom skulle passa hans vw 4x130.
Alldeles för mycke jobb för att någonsin göra om det men kg har hjälpt mig våldsamt mycke så jag är glad att jag kunde hjälpa honom.
http://img710.imageshack.us/img710/8461/6svetsfalg.jpg
http://img269.imageshack.us/img269/4647/img0193wm.jpg
på en beachbuggy brukar man ha en kant på karossen där de sitter en flock skruvar i bottenplattan.
Där vill man gärna ha stora brickor eller ett plattjärn så skruvarna drar hela karossen ner mot plattan.
Jag valde att kanta en plåtremsa får att få till ett vinkelstål med "rätt" mått som jag sen värmt o dragit till rätt form.
Det fyller samma funktion som ett plattjärn fast nu har jag en vinkel som går ner över kanten mot plattan så skarven inte syns. Dessutom kommer den klämma fast en eventuell matta.
http://img831.imageshack.us/img831/5707/img0194xj.jpg
http://imageshack.us/a/img267/3425/img0417tp.jpg
Ofta sitter anslutningar till vevhusvent i ventilkåpan. För att slippa demontera anslutningen eller ha kåpan hängandes  slangen var gång de ska meckas med vipporna har jag svetsat upp en kloss på topparna som jag sen borrat, planar o gängat. Där kommer anslutningen till ventilationen att sitta.
http://imageshack.us/a/img853/5929/img0421aki.jpg
http://imageshack.us/a/img96/2937/img0485kt.jpg
http://imageshack.us/a/img20/746/img0489od.jpg
http://imageshack.us/a/img822/8135/img0488hc.jpg
trillade övern en setrabkylare till oljan men hade ingen fläkt eller kylkåpa. Hittade en spalfläkt från en kina atv och byggde mig en egen kåpa. kantning, svetsning o kapning.
kan lägga upp en bild på den färdiga kåpan om någon e nyfiken.

http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/11_zpsbe61edfa.jpg
Bytade nållager i framvagnen på en vw så jag fick svarna till drivdon av nylon för att inte skada lagerna.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/8_zps61becb72.jpg


och slutligen så va de en kille som kom in med en äcklig ic som någon redan varit o kladdat på.
minns inte riktigt hur de såg ut från början men jagfick kapa sönder ett insugsrör utan ic för o ta delar som jag svetsa på kylaren och snickra ihop ett insug med kylare.
nledningen till att de inte blev en "häftigare" instalation va att killen skulle köra historisk racing med bilen.
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/ictillporsche_zps765040a7.jpg
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/inpassningic_zps0b40118f.jpg
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/punktadic_zps70d20918.jpg
http://i1292.photobucket.com/albums/b578/Alexander_Chmiel/svetsadmedfaumlste_zps895a5788.jpg
Senast redigerat av Alexandor (9 februari 2013)


Sök