3437
Sök

E det lätt att få ky utbildningar?

GARAGET V.D.
900 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
tja
undrar om någon har erfarenheter av KY utbildningar? är det svårt att komma in o så?
om man har tex Svenska A och 5 år arbetslivserfarenhet, har man någon chans då? ska man satsa eller e det bara slöseri med tiden? all info uppskattas så tveka inte med att skriva

MVH

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

26 Inlägg
15 maj 2012
När jag gick en KY utbildning 07-09 så sökte jag med mina gymnasiebetyg bara, utan arbetslivserfarenhet. Det fanns då mer platser än sökande, så alla som sökte kom in. Men då hade vissa svårare att klara tentorna än andra.

Är det en utbildning du är intresserad av så ska du såklart söka. Kommer du in så är det ju bara bra, och du kan även tacka nej om du blir erbjuden en plats.
Kommer du inte in så har du ju iallafall försökt, och kan prova igen nästa år/start.

Går du en KY utbildning så kan du även få studiebidrag/lån som vilken högskolestudent som helst.

Mvh Skytt

GARAGET V.D.
900 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Skytt skrev:
När jag gick en KY utbildning 07-09 så sökte jag med mina gymnasiebetyg bara, utan arbetslivserfarenhet. Det fanns då mer platser än sökande, så alla som sökte kom in. Men då hade vissa svårare att klara tentorna än andra.

Är det en utbildning du är intresserad av så ska du såklart söka. Kommer du in så är det ju bara bra, och du kan även tacka nej om du blir erbjuden en plats.
Kommer du inte in så har du ju iallafall försökt, och kan prova igen nästa år/start.

Går du en KY utbildning så kan du även få studiebidrag/lån som vilken högskolestudent som helst.

Mvh Skytt

Tack!
vet du hur mycket bidrag man får?

MVH

kika gärna på mina bilar

26 Inlägg
15 maj 2012
Med bara bidraget så tror jag att det ligger på ca 2800. Sen kan du låna om du vill.
Bidrag/lån är väl något höjt sen jag studerade.

Tror jag fick ut ca 7200. Då låg bidraget på ca 2500 och resten lån.

Vad är det för utbildning du är intresserad av?

Mvh Skytt

GARAGET V.D.
900 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Skytt skrev:
Med bara bidraget så tror jag att det ligger på ca 2800. Sen kan du låna om du vill.
Bidrag/lån är väl något höjt sen jag studerade.

Tror jag fick ut ca 7200. Då låg bidraget på ca 2500 och resten lån.

Vad är det för utbildning du är intresserad av?

Mvh Skytt

Okej. Det e jobbigt när man ska gå ner från 19000 kr till 7200 i månaden.

Jo jag e intresserad av fiberteknik utbildningen men jag har bara svenska a å 6 år arbetslivserfarenhet, massa bra referenser. Vet ej om ja kommer in. Är sjukt intresserad. Ska man åka till skolan å prata med dom å vissa sitt intresse? Finns det andra lösningar?

kika gärna på mina bilar

huh?
10 427 Inlägg
16 maj 2012
KY-utbildningarna försvinner snart till förmån för YH-utbildningar med lite andra antagningskrav.

Bara att läsa här: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j … TPATvFhkCQ

Själv gick jag en KY utbildning 2009-2010 på 3 terminer. Där var det fler sökande än platser.
Studiemedlen är väl höjda till ca 8000-9000kr nu? Plus att man kan låna mer om man är lite
äldre eller har barn osv .

Edit:

"Ky-utbildningar blir Yh-utbildningar

Ky-utbildning är en utbildningsform som kommer att finnas kvar som längst till och med 2013. Utbildningarna ersätts efter hand  av yrkeshögskoleutbildning, Yh-ubildning, som i stora delar fungerar på samma sätt."

Behörighet:

"Grundläggande behörighet för kvalificerad yrkesutbildning

Kraven för grundläggande behörighet för kvalificerad yrkesutbildning är gemensamma för alla Ky-utbildningar och kan inte ändras av utbildningsanordaren. Observera att den grundläggande behörigheten för kvalificerad yrkesutbildning inte är densamma som gäller för yrkeshögskoleutbildning och högskoleutbildning.

Du har grundläggande behörighet för kvalificerad yrkesutbildning om du uppfyller något av följande:

Du har slutbetyg från nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan med lägst betyget Godkänd på 90% av de poäng som krävs för ett fullständigt program.
    Du har slutbetyg eller samlat betygsdokument från en gymnasial vuxenutbildning och lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar minst 90% av vad som krävs för ett slutbetyg.
    Du har svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller andra omständigheter som ger förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
    Du uppfyller den så kallade 25:4-regeln, det vill säga du fyller 25 år senast under det kalenderår då utbildningen börjar, har arbetat sammanlagt minst fyra år före det kalenderhalvår då utbildningen börjar eller på något annat sätt har förvärvat motsvarande erfarenhet och har kunskaper i svenska och engelska som motsvarar ett fullföljt nationellt program i gymnasieskolan.

En utförlig beskrivning av grundläggande behörighet för Ky-utbildningar finns i Förordning (2001:1131) om kvalificerad yrkesutbildning, 3 kap."

Länken till utförligare behörighetsregler: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … 001%3A1131
Senast redigerat av steifan (16 maj 2012)

GARAGET V.D.
900 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
steifan skrev:
KY-utbildningarna försvinner snart till förmån för YH-utbildningar med lite andra antagningskrav.

Bara att läsa här: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j … TPATvFhkCQ

Själv gick jag en KY utbildning 2009-2010 på 3 terminer. Där var det fler sökande än platser.
Studiemedlen är väl höjda till ca 8000-9000kr nu? Plus att man kan låna mer om man är lite
äldre eller har barn osv .

Edit:

"Ky-utbildningar blir Yh-utbildningar

Ky-utbildning är en utbildningsform som kommer att finnas kvar som längst till och med 2013. Utbildningarna ersätts efter hand  av yrkeshögskoleutbildning, Yh-ubildning, som i stora delar fungerar på samma sätt."

Behörighet:

"Grundläggande behörighet för kvalificerad yrkesutbildning

Kraven för grundläggande behörighet för kvalificerad yrkesutbildning är gemensamma för alla Ky-utbildningar och kan inte ändras av utbildningsanordaren. Observera att den grundläggande behörigheten för kvalificerad yrkesutbildning inte är densamma som gäller för yrkeshögskoleutbildning och högskoleutbildning.

Du har grundläggande behörighet för kvalificerad yrkesutbildning om du uppfyller något av följande:

Du har slutbetyg från nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan med lägst betyget Godkänd på 90% av de poäng som krävs för ett fullständigt program.
    Du har slutbetyg eller samlat betygsdokument från en gymnasial vuxenutbildning och lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar minst 90% av vad som krävs för ett slutbetyg.
    Du har svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller andra omständigheter som ger förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.
    Du uppfyller den så kallade 25:4-regeln, det vill säga du fyller 25 år senast under det kalenderår då utbildningen börjar, har arbetat sammanlagt minst fyra år före det kalenderhalvår då utbildningen börjar eller på något annat sätt har förvärvat motsvarande erfarenhet och har kunskaper i svenska och engelska som motsvarar ett fullföljt nationellt program i gymnasieskolan.

En utförlig beskrivning av grundläggande behörighet för Ky-utbildningar finns i Förordning (2001:1131) om kvalificerad yrkesutbildning, 3 kap."

Länken till utförligare behörighetsregler: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … 001%3A1131

Tack! Sista 2 punkterna stämmer bra i mig, då ja har jobbat 5 år i sträck å fyller 25 snart + att jag har G på svenska A

Det e klart att de kollar de bästa i första hand . Men jag ringde till de å visade mitt intresse å haft mail kontakt Me de under en period. Ledaren sa att din ambition betyder mycket för oss därför ska du inte vara orolig, han gav ingen klartecken på att ja kommer in. därför e jag lite orolig. Ska jag ta å åka en sväng till skolan å fråga hur det går å visa upp mig eller kan det påverka negativt? Besked får man efter midsommar. Jag vetefan om jag klarar av att vänta tills dess. + att jag har ett fast tjänst och måste ta tjänstledigt.

När de skickar brev om intagningen, hur ser det ut då? Typ att man får brev som man tackar ja eller nej o skicka tillbaks det. Eller bara att man har fått utbildningen å att man e välkommen till skolan när kurset börjar?

ps skrev det på mobilen så felstavningar bjuder jag på
Senast redigerat av Conceited (16 maj 2012)

kika gärna på mina bilar

26 Inlägg
16 maj 2012
Klart du kan åka dit om du bor i närheten. Prata med dom och kolla upp deras lokaler. Säg att du är intresserad och kommer att söka.Tror knappast att dom kommer ta det negativt.

När jag fick mitt antagningsbesked, så stod det ungefär:

Du är antagen till utbildningen Elkrafttekniker/Drifttekniker. Terminstart 1 september 2007.
Vänligen svara om du vill ha din plats.

Och så fick man lite info om kurser och skolan, och en blankett att svara på och skicka in.

Lycka till

Mvh Skytt

GARAGET V.D.
900 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Skytt skrev:
Klart du kan åka dit om du bor i närheten. Prata med dom och kolla upp deras lokaler. Säg att du är intresserad och kommer att söka.Tror knappast att dom kommer ta det negativt.

Du är antagen till utbildningen Elkrafttekniker/Drifttekniker. Terminstart 1 september 2007.

Och så fick man lite info om kurser och skolan, och en blankett att svara på och skicka in.

Lycka till

Mvh Skytt

okej, vart läste du någonstans?

kika gärna på mina bilar

26 Inlägg
16 maj 2012
Conceited skrev:
Skytt skrev:

Lycka till

Mvh Skytt

I Härnösand. Det var då en KY utbildning,  nu är det en YH. Heta utbildningar heter skolan.

//Skytt

GARAGET V.D.
900 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Skytt skrev:
Conceited skrev:
Skytt skrev:

Lycka till

Mvh Skytt

I Härnösand. Det var då en KY utbildning,  nu är det en YH. Heta utbildningar heter skolan.

//Skytt

har du erfarenheter av Hudiksvall utbildningar? där e utbildningen jag intresserad av.

kika gärna på mina bilar

26 Inlägg
16 maj 2012
Conceited skrev:
Skytt skrev:
Conceited skrev:

//Skytt

har du erfarenheter av Hudiksvall utbildningar? där e utbildningen jag intresserad av.

Nej tyvärr. Kan tänka mig att dom samarbetar med Ericsson kabel som tillverkar opto/fiber. Det är säkert en bra utbildning.

Du har en bra bit att åka ser jag wink Om du ska besöka skolan.

// Skytt

GARAGET V.D.
900 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Skytt skrev:
Conceited skrev:
Skytt skrev:

//Skytt

Nej tyvärr. Kan tänka mig att dom samarbetar med Ericsson kabel som tillverkar opto/fiber. Det är säkert en bra utbildning.

Du har en bra bit att åka ser jag wink Om du ska besöka skolan.

// Skytt

A men det e värt det, mina föräldrar bor i Iggesund, Tänkte ändå åka hälsa på de snart. Så jag har gratis boende om ja får utbildning.
Ca 1 mil till Hudik

kika gärna på mina bilar

GARAGET V.D.
900 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Har jobbat sen 2007 å är 24 år gammal. Känner att ja måste varva ner + göra något jag tycker om. Man kommer ingen vart utan utbildning idag. Även om ja har ett färdtjänst så känns det inte tryggt ändå

kika gärna på mina bilar

Sök