3357
Sök

Hur bygger man om en fyrhjulsdriven bil till bakhjulsdriven?

17 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej 

Jag undrar hur man bygger om en fyrhjulsdriven bil till bakhjulsdriven, t.ex vad som behövs för att de ska hålla osv



Bilen jag vill bygga evo 9


Tack på förhand!


...has left the building...
4 474 Inlägg
15 maj 2012
#3
Tar bort drivaxlarna fram...Öh...Eller inte. Beror ju på hur 4-hjulsdriften är konstruerad, men jag är tveksam att det räcker med så lite, man lär få "bygga om" "kopplingen" som fördelar kraften mellan bak/fram -axel...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 562 Inlägg
15 maj 2012
#4
låter bara dumt köp en bakhjulsdriven bil istället.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 maj 2012
#5
du måste spärra diffen fram, typ "aga" så den alltid skickar kraften bakåt samt rycka drivaxlarna fram


17 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#6
Funkiee skrev:
du måste spärra diffen fram, typ "aga" så den alltid skickar kraften bakåt samt rycka drivaxlarna fram

okej okej!   kan de inte hända något med växellådan osv då ? tycker de borde inte va så lätt eller ?


17 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#7
mange_240 skrev:
låter bara dumt köp en bakhjulsdriven bil istället.

varför de ?  alla har ju typ supra skyline, vem har en evo 9 bakhjulsdriven t.ex lär ju inte va så många ?


17 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#8
dawwe skrev:
Tar bort drivaxlarna fram...Öh...Eller inte. Beror ju på hur 4-hjulsdriften är konstruerad, men jag är tveksam att det räcker med så lite, man lär få "bygga om" "kopplingen" som fördelar kraften mellan bak/fram -axel...

okej okej! tack ändå!


979 Inlägg
15 maj 2012
#9
Finns trådar där folk har typ svetsad lådan osv så man endast använd8er sig av bakhjulsdriften. enklaste är väl som khracing här på forumet gör och sätter dit en bmw växellåda & rakställer motorn. Mycket jobb men det håller och motorn hamnar på rätt håll med. Kan du skruva och är händig med kap/svets, egna lösningar osv så kan du ro det i hamn, annars låt bilen va som den är.

Hpc

456 Inlägg
15 maj 2012
#10
dawwe skrev:
Tar bort drivaxlarna fram...Öh...Eller inte. Beror ju på hur 4-hjulsdriften är konstruerad, men jag är tveksam att det räcker med så lite, man lär få "bygga om" "kopplingen" som fördelar kraften mellan bak/fram -axel...

Jag skämtade altså..


456 Inlägg
15 maj 2012
#11
byt bort bilen mot en r32 gt-R , det är väll dom ända som man kanställa att det blir bakhjulsdrivet oc 4 hjulsdrivet vill jag minnas


KHRacing
15 maj 2012
#12
VinDisel skrev:
Ta bort  drivaxlarna fram

Ok du skojjade :-) men på 4x4 bilar typ gamla Subaru´s som inte har centerdiff så är detta enda sättet.

dawwe skrev:
Tar bort drivaxlarna fram...Öh...Eller inte. Beror ju på hur 4-hjulsdriften är konstruerad, men jag är tveksam att det räcker med så lite, man lär få "bygga om" "kopplingen" som fördelar kraften mellan bak/fram -axel...

dawwe har helt rätt.

mange_240 skrev:
låter bara dumt köp en bakhjulsdriven bil istället.

förklara varför ?  Finns måååånga märken som har samma motorer/karossen fast med 2wd/ 4wd

Funkiee skrev:
du måste spärra diffen fram, typ "aga" så den alltid skickar kraften bakåt samt rycka drivaxlarna fram

fel. mellandiffen dock rätt ang främre drivaxlarna smile
Senast redigerat av KHRacing (15 maj 2012)

KHRacing
15 maj 2012
#13
AnderssonE30 skrev:
Finns trådar där folk har typ svetsad lådan osv så man endast använd8er sig av bakhjulsdriften. enklaste är väl som khracing här på forumet gör och sätter dit en bmw växellåda & rakställer motorn. Mycket jobb men det håller och motorn hamnar på rätt håll med. Kan du skruva och är händig med kap/svets, egna lösningar osv så kan du ro det i hamn, annars låt bilen va som den är.

tack:  min första ombyggnad bestod av orginal EVO-växellåda med svetsad centerdiff + borttagna främre axelrör,
man skall vid denna operationen behålla främre diffen inne i växellådan o låta den "snurra" med drivningen för tar man bort den så förlorar man en stagande del i lådan & växellådshuset kan spricka.

Supraman
2 300 Inlägg
16 maj 2012
#14
Försök att få kontakt med företaget som byggde om evo bilarna som användes i F&F tokyo drift.
Dom vet ja va ombyggda till rwd, men tror att det va nog endel jobb med de för att det skulle hålla.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

17 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
#15
Stefan Varberg skrev:
Försök att få kontakt med företaget som byggde om evo bilarna som användes i F&F tokyo drift.
Dom vet ja va ombyggda till rwd, men tror att det va nog endel jobb med de för att det skulle hålla.

vad heter företaget?  har du något nummer dit ?


mvh


KHRacing
16 maj 2012
#16
Stefan Varberg skrev:
Försök att få kontakt med företaget som byggde om evo bilarna som användes i F&F tokyo drift.
Dom vet ja va ombyggda till rwd, men tror att det va nog endel jobb med de för att det skulle hålla.

Rhys Millen Motorsports i USA

Rhys kör Drifting, rally, banracing tillsammans med sin far Rod Millen.

Bilarna i TokyoDrift hade enbart svetsade centerdiff o borttagna axlar i främre drivaxlarna -
inget som helst annat var gjort med dem.
Senast redigerat av KHRacing (16 maj 2012)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 maj 2012
#17
Jag kan välja vilket jag vill ha på mina bilar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 532 Inlägg
16 maj 2012
#18
henke_99 skrev:
Jag kan välja vilket jag vill ha på mina bilar...

Jusr därför man har en riktig fördelningslåda wink


517 Inlägg
16 maj 2012
#19
musen35 skrev:
mange_240 skrev:
låter bara dumt köp en bakhjulsdriven bil istället.

varför de ?  alla har ju typ supra skyline, vem har en evo 9 bakhjulsdriven t.ex lär ju inte va så många ?

ja, undra varför!?roll
Antagligen för få vill väl slösa flera hundratusen på en nyare evo för att sedan lägga ytterligare en massa tid och pengar på något så onödigt när det finns billigare och bättre alternativ.

17 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
#20
Ghost_Face skrev:
musen35 skrev:
mange_240 skrev:
låter bara dumt köp en bakhjulsdriven bil istället.

varför de ?  alla har ju typ supra skyline, vem har en evo 9 bakhjulsdriven t.ex lär ju inte va så många ?

ja, undra varför!?roll
Antagligen för få vill väl slösa flera hundratusen på en nyare evo för att sedan lägga ytterligare en massa tid och pengar på något så onödigt när det finns billigare och bättre alternativ.

helt ärligt..  varför ska man va som alla andra och köpa sig en som redan är bakhjulsdriven?  varför inte bygga sig något eget som ingen har typ ?



Sök