Jag tycker det är lite knepigt att sitta och jämföra BMW och Mercedes så som görs här, det är svårt att påstå annat än att dom är byggda med en väldigt lik filosofi och att bägge är bra bilar? Jag vågar dock påstå att BMW i det här fallet har en större chans att bli pålitligare, och det har endast att göra med att både E39 och E38 inte är i närheten av lika avancerade som W220.
Som ett exempel tog Mercedes bort, inte lade till utan tog bort, 600 funktioner när dom uppdaterade W220. Funktioner som Mercedes menade att ingen skulle sakna, och det tror jag ingen gör heller för inte märker man någon markant skillnad mellan en S-klass före och efter facelift?
Besiktningsresultat hade jag enligt mina tidigare inlägg inte dragit några slutsatser ifrån, en större andel modellrelaterade fel kan lika väl tolkas som en mindre andel ägarrelaterade fel till exempel? Det känns inte pålitligt helt enkelt, och med tanke på hur nöjda BMW-ägare är i undersökning efter undersökning tror jag inte man behöver förvänta sig någon skitbil. Detsamma gäller Mercedes.
När det gäller rost beror Mercedes problem på felaktigt tillverkade kanter och falsning utav plåten och att man använde en uppsättning verktyg för länge i produktionen. Galvaniseringen (Rostskyddet) får helt enkelt inte ordentligt med fäste om man gör vilket i längden innebär en risk för rost precis vad som helst på bilen.
Om man vårdar bilen väl eller inte är alltså inte direkt kopplat till om bilen rostar eller inte, även om det självklart inte blir bättre av att man struntar i underhållet, utan underhåll i kombination med att man har tur att få en bil där galvaniseringen fäst så bra som möjligt är förmodligen svaret på varför några exemplar klarat sig undan.
BMW i sin tur har inget så övergripande problem utan här (E39) är det skarvarna i nederkant av dörrar och bakluckan som har en stor risk att drabbas av rost. Dessa kanter är nämligen tätade med ett kitt, och så långt är allt väl, men på E39 riskerar detta kittet att spricka med åldern vilket innebär att fukten i dörren tränger in i kittet och når den oskyddade plåten under. Det bästa sättet att undvika rost är faktiskt att vårda bilen, att hålla dörrarna rena i nederkant och se till att hålen för avrinningen i dörren inte täpps igen. Det är precis som på Mercedes ingen garanti mot rost, men det ökar chansen för att bilen klarar sig.
När det gäller chiptrim så tror jag inte det är lönt på varken 540i, 740i eller S500. Alla tre använder sig utav sugmotorer så du betalar helt enkelt dyrt för en minimal effektökning som du förmodligen inte märker. Dessutom minskar trim på motorns marginaler, det kan alltså skrivas om till att du betalar dyrt för en skillnad du inte märker som dessutom ökar slitaget på bilen...
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.