3419
Sök

Audi A4 1.8T-quattro -96

46 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Har ett finurligt problem, jag är ny på detta med turbo..

Har tidigare fungerat bra, den är steg 1 chippad, och laddar ca 1.1 bar. ( ny turbo )
den har som sagt gått bra, men nu när jag kommer till 3000 varv, blir den HELT orklös och hackar till..
det är nya tändkablar och stift, kan det vara så lätt att det är en Tändspole som börjar ge upp ?

2:ans tändspole ser nämligen inte helt okey ut.. eller ?

54 Inlägg
20 maj 2012
du har inga tändkablar på denna. det kan mycket vär vara så att tändspolen är kass, en eller flera.
det kan även vara din luftmasmätare som är dålig men det kan du testa genom att dra ut kontakten och se om bilen går bättre då. då ska den gå på ett värde som är förprogramerat i boxen.

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
20 maj 2012
för det första, innan du börjar riva ur kablar på måfå, fundera ut diverse konstiga eller mindre konstiga fel, byta delar åt höger och vänster etc, börja med det allra enklaste och by far säkraste sättet att få reda på VAD som är fel - läs av felkoder...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

46 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
tacksam för svaren!

Satte in en ny tändspole, och vips så ger den 100% effekt igen och varken tappar ladd eller går ojämt smile

en ny Fråga.. bara för skojs skull.. Skulle det GÅ att montera dubbel turbo, och isåfall, skulle det bli någon extra effekt / skulle motorn palla ? har sökt på google men inte hittat något vettigt svar..

Som sagt, ny på audi, ny på turbo.  fortfarande nykär i det vinande ljudet <3.. men, 1.8 T är lite klent.. dock SKA den chippas ytterligare och snyggas till lite..

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
20 maj 2012
sebastiab skrev:
tacksam för svaren!

Satte in en ny tändspole, och vips så ger den 100% effekt igen och varken tappar ladd eller går ojämt smile

en ny Fråga.. bara för skojs skull.. Skulle det GÅ att montera dubbel turbo, och isåfall, skulle det bli någon extra effekt / skulle motorn palla ? har sökt på google men inte hittat något vettigt svar..

Som sagt, ny på audi, ny på turbo.  fortfarande nykär i det vinande ljudet <3.. men, 1.8 T är lite klent.. dock SKA den chippas ytterligare och snyggas till lite..

njä, dubbel är nog ingen större idé, en större turbo går väl att bröta dit men det kräver en del ytterligare ombyggnad, bättre flöde, större IC, andra spridare etc
vill du ha mer vinande så är väl ett öppet luftfilter ett alternativ om du inte redan har det, är dock inget jag kan rekommendera då de öppna filtren släpper igenom en hel del skit som blästrar turbin och insug ganska friskt + risken med för mycket olja som sabbar LMM...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

46 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Större turbo har jag NU.. provkörde nyss första gången, laddar 1,5 utan att jag ändrade något med ladd-fjongen.. man får en ordentlig skjuts 0-100 nu ! hm.. får väl duga sålänge. . eller 0-100 på 2,7 sec är väl inte skitdåligt ? tror och hoppas jag inte är långsammaste audin här iallafall,

ALL POWER TO QUATTRO!
mitt livs bästa köp, en audi, vem kunde ana!

Forummoderator
18 038 Inlägg
20 maj 2012
sebastiab skrev:
Större turbo har jag NU.. provkörde nyss första gången, laddar 1,5 utan att jag ändrade något med ladd-fjongen.. man får en ordentlig skjuts 0-100 nu ! hm.. får väl duga sålänge. . eller 0-100 på 2,7 sec är väl inte skitdåligt ? tror och hoppas jag inte är långsammaste audin här iallafall,

ALL POWER TO QUATTRO!

Visst... Min S80 gör det på 2.0 blankt... Men nu går den ju bra så bara att gratulera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

46 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
sebastiab skrev:

ALL POWER TO QUATTRO!

Visst... Min S80 gör det på 2.0 blankt... Men nu går den ju bra så bara att gratulera.

haha, kunde du inte skällt på mig när jag sa 2.7 sec istället för att göra sådär sad det är absolut inte 2,7 sec!! skrev & tänkte lite med fel sak!!

Forummoderator
18 038 Inlägg
20 maj 2012
sebastiab skrev:
Dieselsmurfen skrev:
sebastiab skrev:

ALL POWER TO QUATTRO!

haha, kunde du inte skällt på mig när jag sa 2.7 sec istället för att göra sådär sad det är absolut inte 2,7 sec!! skrev & tänkte lite med fel sak!!

Kunde inte låta bli! Det är lungt! Kör nu livet ur Audin! Det är sommar! Mvh Dieselsmurfen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök