3187
Sök

VW Polo -91 Gick varm. Skrikande ljud vid start, går dåligt, dör

23 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
VW Polo Coupé 1991, 1.3i(?), 55hk , drygt 23000 mil

Körde med den nästan 50 mil igår på motorväg (100-110km/h) med 4 pers i.

5ans växel började hoppa ur av och till, sen när jag kom i en rondell så lät något skrikande och så gick det knappt att växla och bilen gick mycket dåligt.

Stannade, la ur växel och sen upp med kopplingen, och då lät den konstigt och dog efter några sek. Startade den igen, dog fort och åter igen skrikande ljud. När jag öppnade kylare agerade den vulkan och det blev en pöl på marken.

Idag startar den, men skriker fortfarande och går dåligt.

Vad kan det hela bero på?
Oljan och kylarvätskan är på bra nivå. Kamremmen ser fin ut.

3 235 Inlägg
20 maj 2012
Din växellåda kan vara på G...sad När växlarna börjar hoppa ur och det viner från lådan bör du kolla oljan asap!
Men har du kört länge kan det redan vara för sent.
Att det var övertryck i kylaren är helt normalt när motorn är varm, och öppnar man den får man en fin fontän.

Fri fart för ett fritt folk!
14 256 Inlägg
21 maj 2012
ähh...folk som tror att lådan är tok skrot men ingen behagar att kolla närmare på lådan

beskrivingen stämmer in bra på en läckande packbox som gjort att oljan börjat runnit ur så nu har lagret till 5:an gått sönder

exakt så där var min Seat Arosa 1.4:a 98:a

riv bort kåpan på vänstersidan riv bort drevet syncringen och allt sånt där
längs in på 5:ans drev sitter det ett nållager som numera säkert ser jobbigt ut
smält plast osv

sen tar du och ringer vw och säger att du vill ha lagret på 5:ans drev och samtidigt beställer du en packbox
kostar inte speciellt mycket jag tog dock på expressfrakt osv
då jag behövde bilen snabbast möjligen

då gick det på 800kr men då var snabbfrakten med där +packning till kåpan

tror att lager+packbox gick på 300kr
tar inte lång tid att byta men man bör vara 2st när man montera tillbaka allt måste man ställa in växlarna
glöm inte att kolla syncringen att den inte blivit förstörd beställ isånt fall en ny sån

man måste ha någon liten kap av något slag en dremmel t.e.x så man kan kapa bort gamla lagerbanan som sitter ganska hårt pressad på axeln ny medföljer till lagret

Lycka till! men kör inte något mer ..har du RIKTIGT otur har redan lagret dragit ut och dödat gaveln på lådan på min höll det utan problem och var något liknande som hände mig men jag körde enda hem går ej att bogsera bilen eller då 5:Ans drev ligger och jobbar då

Kör fort så hinner inget hända...

14 256 Inlägg
21 maj 2012
kanske ska skriva om kylarvattnet oxå...

om motorn är i arbetstempratur så sprutar det ur vatten om du öppnar locket med andra inget fel..att den går dåligt beror på motståndet i lådan som gör att motorn jobbar hårt som attans för att hålla tongången

23 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
engolf skrev:
Din växellåda kan vara på G...sad.......

Growe skrev:
ähh...folk som tror att lådan är tok skrot men ingen behagar att kolla närmare på lådan.......

Tack för svaren!

Märkte igår att den startar fint, gnisslar med friläge i, men trycker jag ner kopplingen slutar det efter nån sek och jag kan köra igen..vet dock inte om den går varm efter ett tag..hmm..Bogserade den ca 10 mil hem och det gick bra om kopplingen var nertryckt, annars gnisslade det. Sen låter det ändå konstigt när den bara rullar med kopplingen i, det är inget fel på kopplingen då??

23 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
Bara en uppföljning:

Verkar som det var urtrampningslagret till kopplingen.
Så då tänkte jag "Äh, kör söner bilstackarn då!"
Haha, sladdade ganska hårt på grus (ja man kan sladda FWD) och efter det så slutade den skrika på friläge med kopplingen uppe yikes big_smile

14 256 Inlägg
27 maj 2012
garanterat inte det som är felet..men tillslut börjar lagrets hållare ramla bort snart har du ett hål i lådan och ett total haveri av lagret
som kostar under 200kr och är jätte enkelt att byta..

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 maj 2012
Ett kasst urtrampningslager låter som en stenkross när man trycker ner kopplingen, så iom att din tystnar med nedtryckt koppling så kommer ljudet från växellådan...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

23 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
Kul grej bara att det läkte efter en sladdtur yikes

14 256 Inlägg
3 juni 2012
opelvemo skrev:
Kul grej bara att det läkte efter en sladdtur yikes

hållaren som håller i lagrena på 5:ans drev är i plast och när lådan inte har tillräckligt med olja går lagret varmt och smälter

när sedan drevet börjar följa med så slutar lagret att snurra och plasten stelnar och går trögt

tills man tex som dig skiter i alla varningar och kör vidare
utan olja i lådan
tillslut försvinner plasten eller rättare sagt den rinner bort från lagret

när du minst anar så kommer lagert skära ihop pga oljebrist
och då kommer lagret vrida sig ur drevete tryckas mot väggen på lådan som skiljer 1-4:ans drev från 5:ans drev och sen kommer hela axeln vara helt utan lagring eftersom lagret sitter i gaveln mellan 1-4 och 5:ans drev

sen blir du stånde

istället för att byta lagret som kostar under 200kr och tar1-2timmar att byta +2liter växelådasolja

men alla prioriterar olika

är helt säker på det jag skriver då jag för mindre än 1månad sen bytte just det lagret pga missljud efter jag kört bilen 17mil och oljan då läckt ur lådan och lagret gått varmt och lagrets hållare smälte

men jag lät bli att köra utan körde den på transport till polarns företag och bytte lagret

en ny låda kostar massor av pengar tror jag fick ett kostnadsförlag på 13 eller 17K för en utbytes nyrenverad beg lådor finns knappt att uppbringa och mest troligen är dom redan skrot då

Sök