3071
Sök

Saab 9-5 kombi 1,8 -03. vit rök.

18 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Jag är ny på forumet.
Jag har en Saab 9-5 kombi. 1,8 motor. Årsmodel -03:a.
Den är inte modifierat på något sett. Servad som den ska så gott som (senast aug förra året).
Gick igenom en besiktning nygligen utan en anmärkning.
Sköt oljebyten. Minst 1gång per år. Fyllt på om det sjunkit osv.

Oljan var ok när jag åkte, likaså vattnet.
Tidigare har den puffat lite vit rök vid kallstart ibland.
Nu skulle jag åka en 3 timmar tur. I slutet på resan noterade jag en störe vit rökpuff som kunnde återkomma men långa mellanrum.
Väl framme, skulle vara på orten stod bilen still 2 näter.
På hemresan noterade jag oftare rökpuffar. vid gaspådrag och ojämn hastighetskörning.
Jag stannade och kollade vattnet som var ok.
Turbon verkade fungera.
Jag stannade efter 30-40 min från det att jag startade. Samtidigt när någon mer vetande berättade vad det kunnde vara, per telefon, vad som kunde hända och vad man borde göra. Jag sökte runt lite på nätet men hittade mest vad som brukar vara problem, men ingen quickfix för att komma hem iallafall.
För att inte förvärra problemet ringde jag en bärgare som tog mig till närmsta verkstad.

Sympton:
Annorlunda lukt
Vita rökmoln
Oljan har ljusaktiga fläckar.
Turbon verkar fungera

Frågor:
Är turbon ok? har den tagit skada? eller är det byte som gäller?
Är det vevhusventilationen som är knas? Kan man komma undan med byte på vevhusventilationen (uppgraderingssats)? eller är det turbobyte som gäller?
Är det toppackningen och kan det räcka med att fixa det?
Eller kan flera olika tagit skada.
Vad kostar de olika att byta?
12000 har jag hört att turbon kostar.

mvh

tacksam för svar.

/Helig
Senast redigerat av Helig (21 maj 2012)

18 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#2
Jag hittade den här texten på nätet.


"Symptom
Bilen ryker vitt vid tomgång och / eller under körning

Möjligt fel

Turboaggregat eller topplockspackning.

Topplockspackning: För att utesluta topplockspackning, kontrollera oljan genom att titta på oljelocket och stickan – vit sörja indikerar på vatten i oljan och är oftast följden av en trasig topplockspackning. Lite vit sörja kan dock vara kondens. Man kan även kontrollera i kylarvattnets expansionskärl (OBS! Kan vara het om bilen har varit igång) – lukta om det doftar avgaser och titta i vätskan när bilen är igång om det bubblar. Om det inte finns någon vit sörja i oljan, kylarvattnet är OK och turbon likaså, så är det bästa att göra ett kompressionstest på bilen. En trasig topplockspackning behöver inte nödvändigtvis betyda vatten i oljan. Biltema säljer billiga kit där siffrorna inte är precisa, men där man åtminstone får en humm om det finns ett läckage eller ej.

Turbo: Lossa på insugsröret till turbon (till vänster om turbon framifrån) och känn på propellern till turbon. Om den glappar axiellt – d.v.s. in och ut – så är turbon förmodligen dålig."

Det tyder ju på att det kan vara fel på topplockspackningen. Men inte säkert. Med tanke på ljusa fläckar i vattnet.
Turbon kunnde jag inte felsöka då jag inte visste vart man gjorde vad helt säkert på plats.

Har någon en fin bild på vart turbon sitter och vart insugsröret är placerat så man kan hitta proppellern.

Tyvär är bilen på verkstaden på annan ort så jag kan inte felsöka där i efterhand.

371 Inlägg
21 maj 2012
#3
Har det försvunnit vatten?
Har oljenivån sjunkit drastiskt?

För om det bara är oljan som försvunnit så kan det vara "kolvringen" vid avgasturbinen som har slutat täta.
Dvs dags för en renovering av aggregatet.

Det jag skulle ha gjort vore att skruva bort tryckröret till intercolern samt downpipen och kolla ifall det finns oljekladd i någon utav ändarna.


18 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#4
Det har inte försvunnit vatten och oljenivån har inte sjunkit dratstikt.
Tyvärr har jag tummen mitt i handen och inte tillgång till bilen just nu.
Så jag har ingen möjlighet att kolla på egen hand att kolla kolvringen.
Men jag är tacksam för alla tänkbara orsaker.
Kan det ändå vara problem med aggregatet trots att oljan och vattnet inte sjunkit?

371 Inlägg
21 maj 2012
#5
Det behövs inte ett stort oljeläckage i turbon för att det ska ryka som bara den.
Men det är svårt att säga vad felet är utan att skruva lite.

Och en nya turbo kostar inga 12 000kr, eller ja, orginal från återförsäljaren kanske.
Finns många firmor som lever på att renovera, kostar kanske runt 2-3000kr då.


18 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#6
Kostar bara renovering av turbo 3000? Vad kan det gå på med arbetet då? Om det nu skulle vara turbon.
Om det skulle vara turbofel. Hur sköter man det praktiskt? Säger man bara till att man vill ha renovering/utbyttes så löser de det? Man vill ju inte åka på dyraste alternativet med ny .
Så aggregatet kan vara felet fortfarande?

18 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#7
verkstaden ringde. De sade att både vevhusventilationen var dåligt och turbon var kass. Summa summarum ca 13000 kr.
När jag påtalade den höga turbokostnaden. Sade de att renoving av befintlig inte var aktuellt då jag borde modifierat/bytt? vevhusventilationen innan det gick så illa.
När jag frågade vad trubon kostade och arbetet sade de ca 7000+ för turbon och ca 3-4000 för arbetet.
De berättade speccat vad allting kostade och det verkar stämma totalsumman 13000.
Kan man verkligen inte göra nånting för att få billigare turbo.
Tycker det är stor skillnad mellan 3 och 7000 kr.
Verkstaden var tydlig med att det skulle gå den högre summan. Är man helt i händerna på verkstaden i detta läge?

18 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#8
Ska det ingå oljebyte vid byte av trubon? Det behövs väl göras sammtidigt?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 maj 2012
#9
Vid turbobyte anser jag det är lag på att byta olja!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

18 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#10
oljebyte ingick sade de på verkstaden.
Hur är det med turbon egentligen. De sade den var kass och behövdes bytas. Det gick inte att renovera den.
Är inte utbytesturbon billigare än en ny? Jag antar de sätter i en splitter ny när det är så dyrt.
Själv ansåg jag att turbon var hel när jag stannade. Då jag inte märkte att bilen gick trögt. Kan den ha varit så pass skadad ändå att det krävdes byte.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
21 maj 2012
#11
Helig skrev:
oljebyte ingick sade de på verkstaden.
Hur är det med turbon egentligen. De sade den var kass och behövdes bytas. Det gick inte att renovera den.
Är inte utbytesturbon billigare än en ny? Jag antar de sätter i en splitter ny när det är så dyrt.
Själv ansåg jag att turbon var hel när jag stannade. Då jag inte märkte att bilen gick trögt. Kan den ha varit så pass skadad ändå att det krävdes byte.

bilen kan gå helt som den ska fast turbon läcker förbi vatten eller olja, förutom att det ryker konstigt ur avgasröret.

är bilen trimmad?
annars skulle jag byta verkstad till en mindre och köpa en turbo på tex biltema.
uppgradering av vevhusventlationen och turbobyte bör vilken verkstad som helst fixa

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

18 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#12
Bilen är ej trimmad.

371 Inlägg
21 maj 2012
#13
Ring runt och kolla med dom turborenoveringsfirmor som finns och kolla pris med dom.
Själv har jag renoverat 3st kullagrade garrett turbos vid SL-turbo i Degerfors.
Priserna har varierat mellan 2600-3400 kr. och det var med balancering.
Dvs, turbon är lika bra som en ny.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 maj 2012
#14
9-5´a med 1,8l motor?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

513 Inlägg
23 maj 2012
#15
hotrodder skrev:
9-5´a med 1,8l motor?

Precis vad jag tänkte.
Förstår om du inte kan byta själv för alla har inte det handlaget, inget mer med det utan du får låta någon fixa den delen. Men säg att du fixar en turbo själv, för vad det låter så har du ju inte skjutit turbon i omloppsbana direkt utan att den ska gå att renovera, bara att höra dig för.
Alt så köper du en beg, skulle inte jag gjort dock. Sen har ju biltema en utbytesturbo, sen kvalisorten på den vet jag inte nått om fast tydligen riktigt hyffsad.
Tycker du ska kolla runt lite för många verstäder kör blint på sin verklighet med det dyra alternativet.

18 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#16
Jag har nog varit otydlig.
Jag bor ca 2 timmar bilresa på motorväg från verkstaden. Och är allmänt beroende av att vara bilburen.
Allmänt nöjd med att de kunde fixa bilen på 2 dagar och låst av att bo på annan ort så lät jag de laga den.
Trots att jag är emot kostnaden.
Sagt och gjort 1 och en halv dag senare var bilen fixad och jag åkte skjuts dit av en schysst lasbilschaffis.
På speccen kostar själva turbon ca 5000 tror jag. Men allt runtomkring arbete + moms drar iväg priset. Så nu vet jag inte om jag reagerar lika illa på priset. Men som sagt tummen i handen.
Så det är gjor fixst klart och hämntat. Betalt med sad

18 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#17
Del 2:
Idag skulle vi göra en liten tripp genom staden. Innan jag lämnade bostadsområdet  så upptäckte jag att check enginge lampan lyste. Stannade bilen direkt. Hade väl åkt max 1,5 min.
När det hände var jag bara på 50 väg.
Tidigare på dagen var jag på 70 väg med. Men inga högre hastigheter.
Det har varit förbenat varmt i 3 dagar. Kan det ha något med det att göra?
Olja  och glykolen är som det ska.
Bilen lät som den skulle innan. jag hade åkt tidigare inom staden samma dag men inte sett någon lampa lysa.
Läste i manualen men den rådde en bara att åka till verkstaden.
Vet inte ut eller in. NU är det fredag efter stängningsdags.

Kan man åka till verkstaden när lampan lyser?
Är det ok att koppla ur batteriet och se ifall den fortsätter att lysa efteråt. Och kan resultatet säga en något?
Om den betede sig ok tidigare på staden är det ok att köra lite lugnt en kortare sträcka.

18 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#18
Helig skrev:
Jag har nog varit otydlig.
Jag bor ca 2 timmar bilresa på motorväg från verkstaden. Och är allmänt beroende av att vara bilburen.
Allmänt nöjd med att de kunde fixa bilen på 2 dagar och låst av att bo på annan ort så lät jag de laga den.
Trots att jag är emot kostnaden.
Sagt och gjort 1 och en halv dag senare var bilen fixad och jag åkte skjuts dit av en schysst lasbilschaffis.
På speccen kostar själva turbon ca 5000 tror jag. Men allt runtomkring arbete + moms drar iväg priset. Så nu vet jag inte om jag reagerar lika illa på priset. Men som sagt tummen i handen.
Så det är gjort fixat klart och hämtat. Betalt med sad

513 Inlägg
24 maj 2012
#19
Prova att nolla ecu genom att ta bort batteriet en stund. Skulle larmet komma tillbaka så kör lugnt och åk till en verkstad och läs av vad som är fel. För låter bilen ok och går ok så är det ingen fara, dock ska man vara försiktig och kolla så inte tex oljelampan lyser eller så.

Härskare
14 Inlägg
24 maj 2012
#20
Du kan ju prova att lyfta på batteripolen och se om lampan slocknar.Men är det ett fel så kommer checkengine lampan tändas igen.Kör lugnt till verkstaden och låt dom läsa ur felkoderna, det kan vara så mycket som kan vara knas.



Sök