Hej!
Jag är ny på forumet.
Jag har en Saab 9-5 kombi. 1,8 motor. Årsmodel -03:a.
Den är inte modifierat på något sett. Servad som den ska så gott som (senast aug förra året).
Gick igenom en besiktning nygligen utan en anmärkning.
Sköt oljebyten. Minst 1gång per år. Fyllt på om det sjunkit osv.
Oljan var ok när jag åkte, likaså vattnet.
Tidigare har den puffat lite vit rök vid kallstart ibland.
Nu skulle jag åka en 3 timmar tur. I slutet på resan noterade jag en störe vit rökpuff som kunnde återkomma men långa mellanrum.
Väl framme, skulle vara på orten stod bilen still 2 näter.
På hemresan noterade jag oftare rökpuffar. vid gaspådrag och ojämn hastighetskörning.
Jag stannade och kollade vattnet som var ok.
Turbon verkade fungera.
Jag stannade efter 30-40 min från det att jag startade. Samtidigt när någon mer vetande berättade vad det kunnde vara, per telefon, vad som kunde hända och vad man borde göra. Jag sökte runt lite på nätet men hittade mest vad som brukar vara problem, men ingen quickfix för att komma hem iallafall.
För att inte förvärra problemet ringde jag en bärgare som tog mig till närmsta verkstad.
Sympton:
Annorlunda lukt
Vita rökmoln
Oljan har ljusaktiga fläckar.
Turbon verkar fungera
Frågor:
Är turbon ok? har den tagit skada? eller är det byte som gäller?
Är det vevhusventilationen som är knas? Kan man komma undan med byte på vevhusventilationen (uppgraderingssats)? eller är det turbobyte som gäller?
Är det toppackningen och kan det räcka med att fixa det?
Eller kan flera olika tagit skada.
Vad kostar de olika att byta?
12000 har jag hört att turbon kostar.
mvh
tacksam för svar.
/Helig
Senast redigerat av Helig (21 maj 2012)