Det är defintivt inte bra att ligga i för hög växel då du måste gasa mer för att accelerera än om du har en lägre växel...
Rekommenderad ECO-driving säger: Accelera snabbt upp till hastigheten och lägg i hög växel så tidigt som möjligt när du kommit upp i hastighet!
Med andra ord så är det bäst att piska ettan till 3 - 4000 rpm för att sedan slänga i fyran eller alternativt femman beroende på vilken hastighet som önskas, ska man upp i högre hastigheter än 50 km/h så rekommenderas förmodligen som tidigare nämt i tråden 1 - 3 - 5...
Men att köra på hög växel i lågt varvtal är inte bra, det gör att motorn måste anstränga sig mer, vilket därpå leder till en högre förbrukning! Låter inte detta ganska logiskt?
Och angående detta med motorbromsning så drar det ner förbrukningen i den mån att det inte sprutas in något bränsle i motorn under den tiden, så med andra ord så är det perfekt att lägga ner i trean precis innan rondell/korsning för att nätt glida genom (fortfarande med kraft i motorn) för att sedan rappt kunna accelera upp till lagom hastighet för att lägga i femman eller sexan...
Har arbetat mycket med att hitta en rätt körstil, denna är helt ok för en lägre förbrukning!
Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu