3293
Sök

Hur gör man för att köra bensinsnålt?

BMW Power
2 362 Inlägg
20 september 2006
#21
lanred skrev:
vad menar ni med att stänga av motorn?

stänga av motorn när dom kör i backe?

BMW, bogsering med wire :/

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
20 september 2006
#22
Hur man gör för att köra bensinsnålt?

Köp en dieselbil...


147 Inlägg
20 september 2006
#23
parkera bilen o gå så minska du bränsle kostnaderna med 100%

1 926 Inlägg
20 september 2006
#24
nej nej nej. köp en elbil tongue   http://www.blocket.se/vi/9429176.htm?ca=8_s

turbotompa skrev:
Hur man gör för att köra bensinsnålt?

Köp en dieselbil...
Senast redigerat av Spelis (20 september 2006)

184 Inlägg
20 september 2006
#25
Varför inte den här http://www.blocket.se/vi/9433285.htm?ca=11_s såg lite sportigare ut med alu och allt big_smile

Piratpartiet
339 Inlägg
20 september 2006
#26
rhuarC skrev:
Jag har försökt och försökt med V6:or går bara inte köra bränslesnålt tongue Tror inte det spelar någon roll hur man kör den drar ändå alldeles för mycket wink Men så är den mycket roligare med tongue

min drar 0.5 milen landsväg wink

184 Inlägg
2 652 Inlägg
20 september 2006
#28
precis som någon annan sa så får inte motorn bränsle vid motorbromsning så kör på motorbroms hela tiden smile

Fotograf
966 Inlägg
20 september 2006
#29
Chippa bilen kanske??
Blir mer bränslesnålare och motorn får några Hk +Nm..

micketuncer PHOTOGRAPHY
www.micketuncer.se

2 652 Inlägg
20 september 2006
#30
MickeTuncer skrev:
Chippa bilen kanske??
Blir mer bränslesnålare och motorn får några Hk +Nm..

läste du bilsport när dom gjorde testet - grabben som mappar bilar\chippar
ställde frågan varför skulle den gå snålare?

just de rep handlare om en passat 1,8t

51 Inlägg
20 september 2006
#31
Bilen får som sagt inget bränsle vid motorbromsning därför drar det ingen soppa heller!!!
Om ni vill ha svar ang. varför bilen drar mindre efter chipning så kan ni läsa mer på www.itsfun.nu
Men jag kan dra en liten resumé, när bilen kommer från fabriken så är den optimerad för att gå på alltfrån blaskig ryssolja till v-power och den ska gå lika bra på allting i alla väderförhållanden och sånt skit. chippar du bilen så optimerar du den för nordiskt förhållande med oftast bra bensin/diesel. vilket leder till att du får en förbättrad förbränning som i sin tur ger en effekt ökning. Men som sagt läs me på itsfun.


6 Inlägg
20 september 2006
#32
Alphasonic skrev:
rhuarC skrev:
Jag har försökt och försökt med V6:or går bara inte köra bränslesnålt tongue Tror inte det spelar någon roll hur man kör den drar ändå alldeles för mycket wink Men så är den mycket roligare med tongue

min drar 0.5 milen landsväg wink

Haha jaja men dieselknackare är ju fusk wink men det klart, den drar ju relevent mindre bensin iaf tongue haha


1 854 Inlägg
20 september 2006
#33
MickeTuncer skrev:
Chippa bilen kanske??
Blir mer bränslesnålare och motorn får några Hk +Nm..

Märkte ingen skillnad...

Rallyförare
1 075 Inlägg
20 september 2006
#34
Försök att hålla 2000rpm på sista växeln, vanligtvis 5:an eller 6:an
(OBS! Leder ibland till att du kör "för fort" eller för segt...)

wink


SSS -12
3 217 Inlägg
20 september 2006
#35
Det är defintivt inte bra att ligga i för hög växel då du måste gasa mer för att accelerera än om du har en lägre växel...

Rekommenderad ECO-driving säger: Accelera snabbt upp till hastigheten och lägg i hög växel så tidigt som möjligt när du kommit upp i hastighet!

Med andra ord så är det bäst att piska ettan till 3 - 4000 rpm för att sedan slänga i fyran eller alternativt femman beroende på vilken hastighet som önskas, ska man upp i högre hastigheter än 50 km/h så rekommenderas förmodligen som tidigare nämt i tråden 1 - 3 - 5...

Men att köra på hög växel i lågt varvtal är inte bra, det gör att motorn måste anstränga sig mer, vilket därpå leder till en högre förbrukning! Låter inte detta ganska logiskt?

Och angående detta med motorbromsning så drar det ner förbrukningen i den mån att det inte sprutas in något bränsle i motorn under den tiden, så med andra ord så är det perfekt att lägga ner i trean precis innan rondell/korsning för att nätt glida genom (fortfarande med kraft i motorn) för att sedan rappt kunna accelera upp till lagom hastighet för att lägga i femman eller sexan...

Har arbetat mycket med att hitta en rätt körstil, denna är helt ok för en lägre förbrukning!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

638 Inlägg
21 september 2006
#36
Chrillee skrev:
VIvanCO skrev:
Ja, som topic lyder.
Är det, tex i medlut, bättre att koppla för att rulla ner eller att använda hög växel?
Lite tips, liknande det jag skrivit.

När det är nerför kan du ju koppla ur och rulla.
Accelerera försiktigt.
.

Bilen drar mindre när du har en växel i och rullar. (enligt färddatorn)  Är väl ytterst marginell skillnad på det men.

Accelerera försiktigt?
där har du HELT fel. Du ska accelerera upp fort till den fart du ska hålla och sedan i med högsta växeln. Segdrar du bilen upp till den fart du ska ha, drar den betydligt mer.

Kommer väl nånting här snart!

SSS -12
3 217 Inlägg
21 september 2006
#37
Renjägarn skrev:
Accelerera försiktigt?
där har du HELT fel. Du ska accelerera upp fort till den fart du ska hålla och sedan i med högsta växeln. Segdrar du bilen upp till den fart du ska ha, drar den betydligt mer.

Så kan man ju kortfatta min bibel också tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

638 Inlägg
21 september 2006
#38
hehe orkade inte läsa igenom innan jag skrev så citerade bara han tongue   såg ditt inlägg sedan hmm

Kommer väl nånting här snart!

53 Inlägg
21 september 2006
#39
turbotompa skrev:
Hur man gör för att köra bensinsnålt?

Köp en dieselbil...

Vem behöver diesel? ;P 
Kör jag med ett ägg under foten med min drar den 0,55.
Mindre än farsans 250diesel big_smile


Rally ludde
213 Inlägg
11 oktober 2006
#40
Men hur gör man när man har förgasarmotor?

Alla ja läser predikar massor om att insprutningsmotorer inte dricker ngn soppa när de motorbromsar. Men jag har en gammal förgasarmotor, hur gör man för att köra snålt med den?

////////RallyLudde////////


Sök