3427
Sök

En dag på bilprovningen.....

268 Inlägg
9 januari 2007
#41
haha satt och asgarava igenom hela novellen! det gör mig inte lugnare att jag ska besiktiga bilen om cirka 2veckor! fan, inte kul att få en sån tyrann som MÅSTE hitta ett fel, även fast bilen är 2år gammal och riktigt vill skapa något fel! haha, ibland e de bra att va snabbtänkt i huvudet som du va å kom på lite schyssta repliker som dom gick på!


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
9 januari 2007
#42
jag hade antagligen inte fått igenom min bil då man är tvungen att ta ett tag på båda framskärmarna å lyfta bilen lite för att deras höj å sänk apparat skall komm in under bilen...

Eller så hade väl jonsson sparkat av spoilern.

Kul å veta hur han hade reagerat på en mer erotisk bil, typ Lamborghini eller liknande.

Ingen som läste om den besmannen som hittade rost på en S60 som skulle reggbesiktigas för första gången?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

22 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#43
Hej igen!

Ingen annan som har råkat ut för någon skräckbesiktning sen jag skrev min lilla historia för snart ett år sedan?

Mvh

Thomas Alexanderson

9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.

52 Inlägg
1 augusti 2007
#44
Jag har en rätt rolig grej.
Orkar inte direkt skriva en roman som du nyss gjorde, men i alla fall.

Min förra Audi 80 jag har till vänster i mitt galleri var jag och besiktade.

Jag fick en 2a för något jag inte minns, däcken var lite halvslitna redan då, men inget besiktningsmannen märkte.

Så, när jag kom tillbaka 30 dagar senare och besiktade om så var däcken helt slut, fanns ingen tillstymmelse till mönster, och då får han syn på dom.
Men han kan inget säga för att det inte var det han skulle kontrollera.

Han blir i alla fall fly förbannad, och skäller ut både mig och kompisen som följde med.

Får höra en lång ramsa om hur dum jag/vi är som kör med så taskiga däck och rekommenderade mig en toppfart på 10 km/h på vägen hem.

Kanske inte så smart att köra med sådana däck, men jag hade nya på väg, och nämnde det för honom, men han ville inte direkt lyssna :- )

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
1 augusti 2007
#45
Grymt bra skrivet, men fy fan för din situation, lider med dig att du fick uppleva en sån mardrömsbesiktning! big_smile

Jag besiktigade själv bilen nyligen och fick då en ung snubbe som själv funderade på att skaffa en 300C eller en Magnum och undrade hur det var att importera själv och hur jag själv tyckte bilen var osv. Han vågade inte platta eller nått dock eftersom det var regn, så jag blev lite besviken. smile


1 237 Inlägg
1 augusti 2007
#46
haha smile tur så har jag aldrig stött på några problem inom det området wink

1 268 Inlägg
1 augusti 2007
#47
Kanske man skall skippa sätta på BSRs 2.5" system om man riskerar hamna i den sitsen att dom misstänker chiptrimmad bil?? som den ser ut nu så e den helt org smile
Senast redigerat av LazerHawke (1 augusti 2007)

1 741 Inlägg
1 augusti 2007
#48
kan man inte sticka från en pågående besiktning? boka en ny tid.. tror jag skulle gjort det om det tog en sån hellvetisk tid.. skyllt på tandläkaren som du sa. är ju dyrare att missa tandläkaren än att boka en ny tid hehe... spec om du får risk för omreggning.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

2 014 Inlägg
1 augusti 2007
#49
b10tax skrev:
Hej igen!

Ingen annan som har råkat ut för någon skräckbesiktning sen jag skrev min lilla historia för snart ett år sedan?

Mvh

Thomas Alexanderson

Har en del berättelser om skräcken vid registreringsbesiktningar i min projekttråd... Huga, ska bli spännande när man försöker kontrollbesikta första gången med återigen nykonverterade strålkastare...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

613 Inlägg
1 augusti 2007
#51
Hehe ja jisses då förstår ja du var på helspänn hela tiden..
Bästa e ju början när han inte visste hur man släppte handbromsen haha!

Råka ut för en relativt snäll beskille första gången när ja besikta kojan..
Var allt endel som ja misstänkte skulle bli 2or men kom därifrån med bara en 2a på rost i tröskel, glad som fan  smile

Sen när ja bytt tröskel å bara åkte in för att visa det så var de ju en annan gubbe som inte alls va så positiv till nånting.
Första han sa var att han undra var ja köpt lamporna, england sa ja men att det är rak ljusbild å då godkänt innan. Han mumla lite å fortsatte.. upp på lyften och gick bakom bilen å sa de att den är lite bred.. Då hämtar han tumstock och börjar mäta den, denna är för bred från orginalet sa han.
ja sa de att den är ju godkänd och det är bara tröskel som var en 2a..
-njo men vi måste kolla om vi ser nåt sånt här var hans kommentar.. Jag var hur rasande som helst!
Tyvärr sa han sen, du får föreläggande om omregistrering.. Å sen kan du ta å köra runt igen så ja får kolla lamporna. Där fick han iaf, dom var ok

Less på den gubben är ja, senare nån månad såg ja i tidningen att gubbfan gått i pension!
Så han slipper man där..


huh?
10 427 Inlägg
1 augusti 2007
#52
Mahaha.. skönt skrivet smile

Har för mig att jag har läst om nån annan som
fick dubbla bilprovare (en lärling osv).

Trist med läckage på bromsslang dock wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
1 augusti 2007
#53
så det var din bil jag hamnade för någon onsdags sen gillade skarpt plåten smile

trist när man hamnar mitt i en utbildning det har hänt mer än 1gång
inte roligt när det slutar med att 5pers springer och letar fel under bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...

298 Inlägg
1 augusti 2007
#54
HAHAHAHA Fan vad rolig berättelse, har då aldrig hört på maken

Black widow

39 Inlägg
1 augusti 2007
#55
Inga problem här än heller, men en helskön historia. Kan aldrig va säker med besiktningsmännen har vi lärt oss nu

//Fredrik

341 Inlägg
1 augusti 2007
#56
Denna historia fick jag berättad av en arbetskamrat:

En man av afrikanskt ursprung hade köpt sin första bil i Sverige. Det var en japanare av äldre årsmodell och gott om brunt både över och under.
Han tog ledigt från jobbet och åkte till besiktningen. En timme senare kommer han tillbaks, rasande. Min kompis frågar då vad som står på och han svarar med härlig brytning;

Han slog sönder min bil och säger JAG ska laga den???   lol


Billackerare
737 Inlägg
1 augusti 2007
#57
b10tax skrev:
Jag har aldrig gillat att åka till bilprovningen, inte så konstigt kanske när man genom åren har besiktat ett antal skrothögar som alltid låg någonstans mellan sju 2:or och körförbud.

Eftersom min egen bil var hos Nordic i förra veckan för montering av smidda kolvar så fick jag låna kompisens andra bil en BMW 320-93 i utbyte mot att jag besiktade den. Bilen var rätt risig så jag var lite nervös, inte för att få några 2:or utan för det skulle bli körförbud.

Jag fick en återbudstid för en vecka sedan i södra Göteborg och en kvinna med utländsk brytning mötte upp mig. (Jag tror inte jag har sett en kvinnlig besiktningsförättare på 20 år). När jag besiktar en riktigt risig bil brukar jag använda mig av omvänd taktik, dissa bilen själv så att besiktningsmannen förhoppningsvis börjar försvara bilen.

– Jag har lånat bilen så jag vet inte så mycket om den, jag hoppas det inte blir körförbud den verkar rätt risig.  – Det får vi snart se men det får vi inte hoppas, sa hon med en brytning åt Polen/Tjeckienhållet. Bromsvärdena var inget vidare men hon godkände det. Att stöddämparna bak var helt slut hade jag känt redan innan så när hon tryckte till bak och bilen aldrig ville sluta gunga sa jag: – Det är bara att hoppa in i baksätet och gunga med, man behöver inte ens åka till Liseberg, det blir en helkväll ändå!

Hon köpte skämtet fullt ut och började gapskratta och sa: – Den var rolig du!
Med den brytning hon hade lät hon nästan som Sven Melander och Åke Cato som Werner & Werner i TV på 80-talet.

Bilen fick till slut bara två 2:or och hon skrev bara en anmärkning på stöddämparna!
Hon sa slutligen: – Det var väl inte så farligt och du som trodde på körförbud. Min taktik hade lyckats!

Igår morse stod jag inför samma bilprovning igen med min 9-3 ss Aero. Jag hade bett Nordic att mappa ned bilen från 300 hkr till 220-230 hkr och t.o.m. bytt min personliga skylt
VADÅ M3 till originalskyltarna. Allt för att inte reta någon besiktningsman. Polarna hade ingen förståelse och hade kommenterat med: – Det finns väl ingen anledning att mappa ned från 300 hkr, det syns ju inget under huven och om bilen i övrigt är i gott skick brukar ju besiktningsmännen släppa igenom bilarna med någon rolig kommentar och med glimten i ögat. Jag hade inte lyssnat på dem för eftersom bilen är så pass ny (-04) och detta var första besiktningen vill jag inte ha några 2:or och absolut ingen omregistrering för olovlig effekthöjning.

Med lite pirr i magen så åkte jag in i bromsrummet och möttes av en ung kille i 19-års ålder, jag hade lite svårt att hålla mig för skratt för han såg ut som Tage Danielssons julfigur Karl-Bertil Jonsson. Jag riktigt såg framför mig hur han hade ätit fiberberikad havregrynsgröt till frukost och fått mig sig ett lunchpaket från mamma eftersom han säkert bodde hemma fortfarande. -Hur släpper man den här, sade han och pekade på handbromsen? Va i hel***, jag väcktes upp med ett ryck från mina tankar. En besiktningsman som inte vet hur man släpper handbromsen, det måste vara någon form utav världsrekord! All oro försvann på 1 sekund, hur kunde jag vara orolig för det här det kommer att bli som en promenad i parken.

Tji fick jag, för i samma sekund kommer det ut en bister man i 55-60 årsåldern. Han såg ut som en sträng tidsstudieman från någon gammal Nils-Poppe film som brukade heta ”inspektör Jansson” eller något liknande och som brukade säga: – Vi har 45 min lunch här och inte 46.
– Jag är stationschef här och vi har utbildning idag så vi kommer att vara två som besiktar din bil, sa han med barsk röst samtidigt som han lutade sig in i bilen över förarsätet.
Inte bara oron kom tillbaka, jag kände mig plötsligt spyfärdig.

”Karl-Bertil” körde upp framvagnen på bromsrullarna och började bromsa. Bromsmätarna for upp på det högsta värdet jag någonsin har sett men ”Karl-Bertil” var inte nöjd, han bromsade och släppte, bromsade och släppte samtidigt som han skräckslaget tittade ut på ”inspektör Jansson”. Jag tänkte redan nu att ”Karl-Bertil” måste ha valt fel yrke. Hade det varit SM i originalbromsar på Liseberg hade jag garanterat vunnit och fått mig hem en grön jävla kanin i 1:a pris. Det som brukar ta 2 min hade redan tagit 10 min.

Väl inne i nästa lokal höll ”Karl-Bertil” på och fumlade med avgasmätningsslangen på mitt dubbelpipiga ändrör. ”Inspektör Jansson” tappade tålamodet och tryckte dit slangen.
”Jansson” gick ett varv runt bilen och upptäckte den lilla klisterlapp man måste klistra fast på en baksidoruta när man har en personlig skylt. – Kom hit, sa han till ”Karl-Bertil” och förklarade vad det var för klisterlapp. – Det var en lustig personlig skylt du har VADA M3, vad betyder det? Jag blev först helt ställd men fann mig snabbt och sa: – Jag är med i en förening som heter VADA och sen har vi individuella beteckningar, min är M3, sa jag och tänkte att jag hade haft en väldig tur att han var halvblind. Jag blev glad över att han inte frågade vad det var för typ utav förening.

– Har du varningstriangeln med dig, frågade ”Karl-Bertil? Jag öppnade bagageluckan och visade triangeln. Bilen var igång nu för avgasmätning men det hade ”Karl-Bertil” förmodligen glömt för när han var på väg att sätta sig i förarstolen tog han stöd mot ratten så att signalhornet ljöd högt. Han blev så rädd så han studsade 1 meter bakåt från bilen, i försök att låtsas som om ingenting hade hänt gick han fram till mig och frågade: Har du varningstriangeln med dig? ”Inspektör Jansson” som hade haft ett leende på läpparna åt ”Karl-Bertils” misstag ändrade sinnestämning snabbt och fick något svart i blicken när han sa:
– Vad är det med dig, han visade ju varningstriangeln nyss? – Se till att skynda på lite istället!

”Inspektör Janssons” ändrade sinnestämning fick jag snart lida för när mina dimljus stod för högt. – Det blir 2:a på det här, sa ”Jansson”. Det finns en justeringsskr… försökte jag men blev avbruten mitt i meningen. – Ser det här ut som en verkstad, röt ”Jansson”? – Det var inte så jag menade, fortsatte jag. Jag kan justera sjä… Jag blev avbruten igen. – Ser det här ut som en ”Gör det själv hall”, sa ”Inspektör Jansson”? Jag insåg i det ögonblicket att här det bara att hålla käft om bilen och jag ska komma härifrån levande tillsammans.

När bilen väl var uppe på lyften så gick ”Inspektör Jansson” under bilen och kommenterade mitt kompletta Ferritasystem med racerkat. – Det är ovanligt att man byter hela systemet, frågade han men jag var väl förberedd på frågan. – Mitt originalsystem rostade sönder och då fick jag en möjlighet att köpa ett helt komplett rostfritt system till ett bra pris. – Jag ser att motorn har varit isär du har väl inte trimmat bilen? – Nej, sånt överlåter jag åt ungdomarna, ljög jag. – Motorn har varit isär för ett oljeläckage, sa jag men jag såg att han inte var övertygad och mitt illamående tilltog.

”Karl-Bertil” beordrades att gå under bilen och inspektera, det syntes lång väg att han inte hade en aning om vad han gjorde för han ryckte lite planlöst i avgassystemet och slog med hammaren lite här och där. Sönderrostade balkar på en 2-årig gammal bil lär väl ändå vara tämligen sällsynt. Vi hade nu hållit på i över 1 timme och det hade blivit en ordentlig kö bakom oss. För att skynda på det hela kom det ytterligare 3 besiktningsmän och tittade under min bil och skulle visa ”Karl-Bertil” hur man gjorde. Jag upplevde det som en mardröm utan slut, livstids halshuggning utan skyddsnät och kände hur jag började få tunnelseende.

– Du ser lite blek ut, sa ”Inspektör Jansson”, hur står det till? Jag hörde mig själv mumla någonting om att jag skulle till tandläkaren direkt efter besiktningen vilket han verkade köpa.

”Karl-Bertil” hittade inga fel och började hissa ned bilen. ”Inspektör Jansson” avbröt nedhissningen och hissade upp bilen igen med motiveringen att han måste göra en slutkoll.
Vi vänster bakhjul upptäckte han ett läckage vid bromsslangen och sa med upprörd stämma till ”Karl-Bertil”: – Hur fan kunde du missa det här, det här är allvarligt!

Nu såg ”Karl-Bertil” ut som om havregrynsgröten var på väg upp genom matstrupen när han stammande svarade: – Jag, jag, jag vet inte, jag borde ju ha upptäckt det för jag kände hur bromsarna pulserade inne i bromsrummet. Nu fick ”Jansson” nästan tokspel. – Pulserande bromsar, vafa** nu blir vi ju tvungna att åka in i bromsrummet igen varför har du inte sagt någonting tidigare för?

Med ”Karl-Bertil” vid ratten, jag på passagerarsätet och ”Jansson” i baksätet bakom förarstolen påbörjades provkörningen. – Nu ska du få lära dig någonting, sa ”Jansson” i riktning mot ”Karl-Bertil”, det är ett större avgassystem på den här bilen än original det kan tyda på att bilen är chiptrimmad. – Det vi ska titta på nu under provkörningen är om turbomätaren går in på rött och om bilen accelererar onormalt snabbt. – Om så är fallet kommer vi att begära omregistrering! Jag tackade min skapare för att bilen var nedmappad och att turbomätaren var inställd på att inte gå in i det röda fältet. Jag var dock lite orolig för mina nya ännu icke inkörda smidda kolvar. Som tur var gick bilen otroligt segt under 3000 rpm så ”Karl-Bertil” varvade aldrig över 4000 rpm. ”Jansson” började nu lugna ner sig och sa till min lättnad att: – Nej, turbomätaren håller sig där den ska och bilen verkar gå normalt så den här kan vi nog godkänna. Inga mer överraskningar nu, tänkte jag stilla för mig själv när
”Karl-Bertil” plötsligt tvärnitar så att ”Jansson” som inte hade bilbälte i baksätet for in i förarstolens nackskydd med ansiktet. – Nu lossnade nå´t, sade ”Karl-Bertil” överlycklig att kunna konstatera något överhuvudtaget. Nu hade jag hämtat mig från mitt tunnelseende och började själv bli förbannad: – Nej, du tvärnitade så in i h**vete att mina verktygsbackar ramlade omkull i bagageluckan, röt jag. Vad ”Inspektör Jansson” sade till ”Karl-Bertil” kan jag inte återge här men det slutade med att han fick gå tillbaka till stationen och ”Jansson” satte sig vid ratten. Som tur var tog han ingen extra tur och pressade bilen för nu hade besiktningen pågått i 1,5 timmar. Han körde direkt in i bromsrummet. Naturligtvis kände han inte av några ”pulserande” bromsar utan gav mig besiktningspappret men bara en 2:a.

– Jag var jävligt schysst mot dig och justerade dimljusen, det inget jag normalt brukar göra, men du måste fixa bromsslangen.

Fullständigt skakis lämnade jag besiktningen, nöjd med slutresultatet trots allt.

Handen på hjärtat, hur många av Er hade fått igenom sin bil med denna besiktningsman?

Sensmoral: Ta ingenting för givet när Ni ska besikta Er bil..

P.S. Om Ni ser någon som liknar Karl-Bertil Jonsson på arbetsförmedlingen så förstår Ni varför. D.S.

Mvh

Thomas Alexanderson

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! big_smile Det var f-n bland det roligaste jag läst i hela mitt liv. HAHAHAHAHAHAHAHA! big_smile big_smile big_smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Sleeper
3 084 Inlägg
1 augusti 2007
#58
=d

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 997 Inlägg
1 augusti 2007
#59
gemini78 skrev:
Faen vad bra historia, kände nästan svetten rinna längs ryggen och kände oron och våndan som om det vore jag själv som skulle vart och besiktat bilen i historien.
Väldigt välskriven och underhållande berättelse som gav mig en hel del skratt.
Tack för den du, gjorde min dag lite gladare ialf.smile

Håller me till fullo! Grymt återberättat! big_smile
mer sånt här vill vi ha på Gorg!


4 506 Inlägg
2 augusti 2007
#60
pff att du inte fick ett nervsammanbrott, Vilken historia. Och vilka stållar.

Kan du andas kan du dö.


Sök