2523
Sök

Tonade rutor. Byta ut till plexiglas under besikting?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Driver en fälg och tillbehörs firma och det är många som vill tona hela vägen fram men inte riktigt vågar pga bilprovningen.

Finns det någon som provat att hissa ner den tonade rutan och stoppa i en plexiglasskiva och fått det att fungera?

Några förslag på vart man skulle kunna beställa färdiga måttbeställda skivor? (Solarplexus har ej transparenta)

// Emil

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
23 maj 2012
#2
Haha, vilken smart ide' om det verkligen funkar.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

218 Inlägg
23 maj 2012
#3
alltid undrat hur det är med att bara dra bort vevhissen om du inte har el? eller är det ett måste med rutor?

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

3 354 Inlägg
23 maj 2012
#4
plexiglas är visserligen inte godkänt att ha till rutor

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Avstängd
10 388 Inlägg
23 maj 2012
#5
Seth skrev:
plexiglas är visserligen inte godkänt att ha till rutor

Är det visserligen visst att ha som sidorutor eller bakruta

(vi har det på 3 bilar inom familjen nämligen)
Senast redigerat av it_mutt (23 maj 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

3 354 Inlägg
23 maj 2012
#6
it_mutt skrev:
Seth skrev:
plexiglas är visserligen inte godkänt att ha till rutor

Är det visserligen visst att ha som sidorutor eller bakruta

(vi har det på 3 bilar inom familjen nämligen)

är det Solarplexus toning? I så fall är det inte Plexiglas(Polymetylmetakrylat, PMMA) utan Polycarbonat
eller är det hela utbytesrutor ni satt i?

Plexi är otillåtet o princip livsfarligt då det blir till skäror vid krossning. Dock är lexan "tillåtet" fast även otillåtet.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232793
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=166753
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=136401
Senast redigerat av Seth (23 maj 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

KHRacing
23 maj 2012
#7
it_mutt skrev:
Seth skrev:
plexiglas är visserligen inte godkänt att ha till rutor

Är det visserligen visst att ha som sidorutor eller bakruta

(vi har det på 3 bilar inom familjen nämligen)

endast om det sitter i orginalmonterad taklucka eller vikbar dörr, (bussdörr)

helt olagligt om det alltså ej är orginalmonterat.

vet om ett undantag dock. mazda Miata fanns med både plast/glasbakruta till första karossen

Forummoderator
17 996 Inlägg
23 maj 2012
#8
Tommty skrev:
alltid undrat hur det är med att bara dra bort vevhissen om du inte har el? eller är det ett måste med rutor?

Detta fungerade för 5-7 år sedan. Hissa ner rutorna och ryck säkringen/veven. Vet inte hur det är nu. Det är väl knappast ett krav att ha sidorutor? I så fall skulle inte rutorna gå att hissa ner. Jag skulle kolla upp detta...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 250 Inlägg
23 maj 2012
#9
Dieselsmurfen skrev:
Detta fungerade för 5-7 år sedan. Hissa ner rutorna och ryck säkringen/veven. Vet inte hur det är nu. Det är väl knappast ett krav att ha sidorutor? I så fall skulle inte rutorna gå att hissa ner. Jag skulle kolla upp detta...

Att rycka säkringen ger en 2 för främre sidorutor, ej kontrollerbara. Är bilen helbilsgodkänd måste sidorutorna sitta där, men på bilar som inte är helbilsgodkända kan man plocka ur sidorutorna då dem inte har några krav på sidorutor.


Forummoderator
17 996 Inlägg
23 maj 2012
#10
Marlboroman skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Detta fungerade för 5-7 år sedan. Hissa ner rutorna och ryck säkringen/veven. Vet inte hur det är nu. Det är väl knappast ett krav att ha sidorutor? I så fall skulle inte rutorna gå att hissa ner. Jag skulle kolla upp detta...

Att rycka säkringen ger en 2 för främre sidorutor, ej kontrollerbara. Är bilen helbilsgodkänd måste sidorutorna sitta där, men på bilar som inte är helbilsgodkända kan man plocka ur sidorutorna då dem inte har några krav på sidorutor.

Var går gränsen åldersmässigt för helbilsgodkända bilar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 250 Inlägg
23 maj 2012
#11
Dieselsmurfen skrev:
Marlboroman skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Detta fungerade för 5-7 år sedan. Hissa ner rutorna och ryck säkringen/veven. Vet inte hur det är nu. Det är väl knappast ett krav att ha sidorutor? I så fall skulle inte rutorna gå att hissa ner. Jag skulle kolla upp detta...

Att rycka säkringen ger en 2 för främre sidorutor, ej kontrollerbara. Är bilen helbilsgodkänd måste sidorutorna sitta där, men på bilar som inte är helbilsgodkända kan man plocka ur sidorutorna då dem inte har några krav på sidorutor.

Var går gränsen åldersmässigt för helbilsgodkända bilar?

Finns ingen riktigt exakt åldersgräns. Bilmodellerna vart helbilsgodkända lite varteftersom dem kom, men någonstans från mitten av 90-talet och framåt för att vid runt år 2000 så var alla bilar det.


KHRacing
23 maj 2012
#12
Marlboroman skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Marlboroman skrev:

Att rycka säkringen ger en 2 för främre sidorutor, ej kontrollerbara. Är bilen helbilsgodkänd måste sidorutorna sitta där, men på bilar som inte är helbilsgodkända kan man plocka ur sidorutorna då dem inte har några krav på sidorutor.

Var går gränsen åldersmässigt för helbilsgodkända bilar?

Finns ingen riktigt exakt åldersgräns. Bilmodellerna vart helbilsgodkända lite varteftersom dem kom, men någonstans från mitten av 90-talet och framåt för att vid runt år 2000 så var alla bilar det.

Audi var först 1994.

Exempelvis en 1999 årsmodell av Mitsubishi EVO6 (svensksåld) är inte helfordonsgodkänd.

Helfordonsgodkännandet är helt o hållet upp till var o en bilimportör att bestämma. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
23 maj 2012
#13
Seth skrev:
it_mutt skrev:
Seth skrev:
plexiglas är visserligen inte godkänt att ha till rutor

Är det visserligen visst att ha som sidorutor eller bakruta

(vi har det på 3 bilar inom familjen nämligen)

är det Solarplexus toning? I så fall är det inte Plexiglas(Polymetylmetakrylat, PMMA) utan Polycarbonat
eller är det hela utbytesrutor ni satt i?

Plexi är otillåtet o princip livsfarligt då det blir till skäror vid krossning. Dock är lexan "tillåtet" fast även otillåtet.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232793
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=166753
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=136401

Oki, ska inte svära på om det är lexan eller plexi dock. Det är inte toning, utan det sitter ist för glaset som ska sitta där, och på den kärran som hängt med längst har det suttit i...ptja, 10 år iaf.

Och det har aldrig sagts ett något om det på besiktningen eller av div. poliser.

Så, när det gäller specifikt plexi - I stand corrected

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

110 Inlägg
23 maj 2012
#14
Jag har besiktigat 2 bilar med solfilm fram . Chansa o se smile


16 197 Inlägg
23 maj 2012
#15
Fast även omm nu bilen skulle gå igenom besiktningen så är de iaf olagligt å man får böter för de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

110 Inlägg
23 maj 2012
#16
Sant ! Snuten kan ge dej böter i värsta fall...


36 Inlägg
27 maj 2012
#17
Finns de rutor måste dom gå att hissa upp men man kan ta bort rutorna å besikta så. En besiktningsman som sagt de.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
27 maj 2012
#18
KHRacing skrev:
it_mutt skrev:
Seth skrev:
plexiglas är visserligen inte godkänt att ha till rutor

Är det visserligen visst att ha som sidorutor eller bakruta

(vi har det på 3 bilar inom familjen nämligen)

endast om det sitter i orginalmonterad taklucka eller vikbar dörr, (bussdörr)

helt olagligt om det alltså ej är orginalmonterat.

vet om ett undantag dock. mazda Miata fanns med både plast/glasbakruta till första karossen

Den miatan rutan som är i plast är inte pexi utan en mjuk vikbar plast. Som blev matt och ful med åren.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

KHRacing
27 maj 2012
#19
Benzz skrev:
Finns de rutor måste dom gå att hissa upp men man kan ta bort rutorna å besikta så. En besiktningsman som sagt de.

Ja - men som sagts i tråden . Ej på helfordonsgodkända bilar.

Samt att om en ruta syns nerhissad i dörren så skall den fungera att hissa upp/ner. kan bli svårt med plastrutor-.

men har man en tvättat/polerade plastruta upphissad/monterad i dörren så kommer besiktningsmannen troligen inte att se att det är plast, utan han tittar enbart litte snabbt om det sitter solfilm eller ej på dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 maj 2012
#20
Sannolikt blir det billigare att skaffa andra rutor på skroten?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök