2654
Sök

Köpråd: Audi A4 Quattro (B6) 1.8T

55 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
#1
Tjena Garaget, första inlägget här!

Jo så här ligger det till, jag är på jakt efter en Audi A4 Quattro och tänker mig modell B6 (2001-2004) med 1.8T motorn då detta är det enda som är inom min budget på 60-70 000. Jag kör mycket i Norrland och utan fyrhjulsdrift så blir det inte bra helt enkelt. (Och ja jag vet att Audi är ett dyrt märke men efter att kört Audi i ett par år, äldre modeller, och provkört en B6 Quattro så kan jag inte slita mig från en Audi A4 roll)

De bilar jag tittat på i min prisklass har gått runt 18-21 000 mil, är det mycket för en A4:a? Klart, 21 000 mil är 21 000 mil, men är dessa 1.8T motorer driftsäkra och hur mycket tror ni bilens olika lager, styrning etc. slitits?

Och en sista fråga, 1.8T motorn med 163 hästar eller 1.8TS motorn med 190 hästar?

Vore otroligt tacksam för svar!
/Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

203 Inlägg
23 maj 2012
#3
Även jag är på jakt efter en A4 Quattro (B6), så jag hoppas folk fyller på med lite matnyttig info! smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."

215 Inlägg
24 maj 2012
#4
+Quattro(torsen) på vinter är superskönt då andra bilar med RWD bara står och slirar
+Mycket högre kvalitetskänsla än andra bilar
+Relativt enkla att skruva med själva jämfört med nyare bilar
+Helt okej stereo även som orginal
+Billig försäkring
+Går att köra billigt då det är en liten motor och ingen stor V8
+Lätta att skrämma lite extra liv i då det finns mängder av trim och hela uppgraderingar i form av nya turbo kit

-Står högt i pris
-Tidigare ägare kan ha följt långlife intervallet för oljebyten(istället för byte varje år)
Senast redigerat av damn_fast (24 maj 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

2 400 Inlägg
24 maj 2012
#5
damn_fast skrev:
+Quattro(torsen) på vinter är superskönt då andra bilar med RWD bara står och slirar
+Mycket högre kvalitetskänsla än andra bilar
+Relativt enkla att skruva med själva jämfört med nyare bilar
+Helt okej stereo även som orginal
+Billig försäkring
+Går att köra billigt då det är en liten motor och ingen stor V8
+Lätta att skrämma lite extra liv i då det finns mängder av trim och hela uppgraderingar i form av nya turbo kit

-Står högt i pris
-Tidigare ägare kan ha följt långlife intervallet för oljebyten(istället för byte varje år)

Short-life menar du va? tongue


Falken
102 Inlägg
24 maj 2012
#6
köp smile
även fast dom rullat ett tag så har man ändå kvalitetskänslan av att det är en bra å välbyggd bil kvar.

annars så kan jag bara instämma med damn_fast! smile

Say what?

55 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#7
Tack så hemskt mycket för alla svar, fantastiskt forum!

damn_fast skrev:
+Quattro(torsen) på vinter är superskönt då andra bilar med RWD bara står och slirar
+Mycket högre kvalitetskänsla än andra bilar
+Relativt enkla att skruva med själva jämfört med nyare bilar
+Helt okej stereo även som orginal
+Billig försäkring
+Går att köra billigt då det är en liten motor och ingen stor V8
+Lätta att skrämma lite extra liv i då det finns mängder av trim och hela uppgraderingar i form av nya turbo kit

-Står högt i pris
-Tidigare ägare kan ha följt långlife intervallet för oljebyten(istället för byte varje år)

Mycket bra lista damn_fast. Ja det är synd att folk går på den där longlife-servicen hos VAG. Bra tanke men sviktar i praktiken. Jag har hört att dessa 1.8T-motorer är kända för en trång oljepassage i motorn som ofta klonkar igen, därav viktigt att byta olja.

falken92 skrev:
köp smile
även fast dom rullat ett tag så har man ändå kvalitetskänslan av att det är en bra å välbyggd bil kvar.

annars så kan jag bara instämma med damn_fast! smile

Ja jag måste instämma med att dessa bilar håller hög kvalité-känsla och mycket skön komfort. Har hört att Audi hade problem med framvagnarna på A4 förrut men jag tror det var B5, modellen innan.

*En till fråga, de blir kanske inte aktuellt men när jag ändå är här, vad tror ni om att chippa en bil som gått så långt? I och med att jag pendlar ibland mellan Sthlm och norrland så kan det bli en och annan omkörning och den extra kraften kan vara skön att ha. Kanske bättre att köpa en 190hk motor istället än att köpa 163 å chippa?

/Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

2 400 Inlägg
24 maj 2012
#8
PatteBoy skrev:
Tack så hemskt mycket för alla svar, fantastiskt forum!

damn_fast skrev:
+Quattro(torsen) på vinter är superskönt då andra bilar med RWD bara står och slirar
+Mycket högre kvalitetskänsla än andra bilar
+Relativt enkla att skruva med själva jämfört med nyare bilar
+Helt okej stereo även som orginal
+Billig försäkring
+Går att köra billigt då det är en liten motor och ingen stor V8
+Lätta att skrämma lite extra liv i då det finns mängder av trim och hela uppgraderingar i form av nya turbo kit

-Står högt i pris
-Tidigare ägare kan ha följt långlife intervallet för oljebyten(istället för byte varje år)

Mycket bra lista damn_fast. Ja det är synd att folk går på den där longlife-servicen hos VAG. Bra tanke men sviktar i praktiken. Jag har hört att dessa 1.8T-motorer är kända för en trång oljepassage i motorn som ofta klonkar igen, därav viktigt att byta olja.

falken92 skrev:
köp smile
även fast dom rullat ett tag så har man ändå kvalitetskänslan av att det är en bra å välbyggd bil kvar.

annars så kan jag bara instämma med damn_fast! smile

Ja jag måste instämma med att dessa bilar håller hög kvalité-känsla och mycket skön komfort. Har hört att Audi hade problem med framvagnarna på A4 förrut men jag tror det var B5, modellen innan.

*En till fråga, de blir kanske inte aktuellt men när jag ändå är här, vad tror ni om att chippa en bil som gått så långt? I och med att jag pendlar ibland mellan Sthlm och norrland så kan det bli en och annan omkörning och den extra kraften kan vara skön att ha. Kanske bättre att köpa en 190hk motor istället än att köpa 163 å chippa?

/Mvh Patrik

Framvagnen är bättre på modellerna som du kollar på iaf. Ang chip så är det inga problem och personligen så hade jag köpt en 163hk och chipa den istället för att betala hutlösa pengar för en 190hk


Evildan
24 maj 2012
#9
som det skrivs ovan.
för att en 163hk är säkerligen inte lika hårt körd och eftersom den har haft ett lägre effektuttag i dessa cirka 21000mil bör den inte vara lika sliten maskinellt som en 190hk.
trevliga bilar.
passar även på att tipsa om en i mitt tycke ngt trevligare AUDI för mindre/liknande pengar
A8 4.2 -97/-98 då har du 299hk och väldigt fin komfort.
den är inte mkt dyrare att äga än en A4/A6 då den delar många slitdelar med de andra koncernsyskonen.
eller varför inte en Passat V6 syncro/4motion, delar teknologin med A4 fast med ett större baksäte och den trevliga råstarka AUDI 2.8 V6 30valve.

kaptenXaos
136 Inlägg
24 maj 2012
#10
Köp big_smile men satsa på en tsq om du hittar en. Förstärkt i 7 (?) delar jämfört med en 163. Typ turbo och koppling. Min har varit chippad och avgas bytt på i ca 10000 mil nu utan ett enda problem utom tändspolar då( läs nedan)
Viktiga saker att kolla på är tändspolar om dom inte är bytta så kommer dom antagligen att gå sönder förr eller senare men är den servad på auktoriserad verkstad så byts dom av goodwill.
är jädrigt nöjd med min känns inte som den är en 04 utan nyare.


215 Inlägg
24 maj 2012
#11
PatteBoy skrev:
TEn till fråga, de blir kanske inte aktuellt men när jag ändå är här, vad tror ni om att chippa en bil som gått så långt? I och med att jag pendlar ibland mellan Sthlm och norrland så kan det bli en och annan omkörning och den extra kraften kan vara skön att ha. Kanske bättre att köpa en 190hk motor istället än att köpa 163 å chippa?

Ska inte vara några problem att chippa en bil som har gått så långt. Mycket beror på hur utslitna slitagedelarna är
som tex. koppling och motor.

Modellen med 163 hk har en K03 och modellen på 190hk har en K03s som klarar högre effekter.

Mitt råd är att satsa direkt på modellen med 190hk.
Senast redigerat av damn_fast (24 maj 2012)

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

376 Inlägg
24 maj 2012
#12
Även har 190hästaren (BEX) stöddigare stakar och andra kolvar och som nämnt Ko3s samt kraftigare koppling. Så satsa på en 190. För chippar du en 163:a så kommer du ju upp i 190ins standardeffekt men med försämrad hållbarhet.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

55 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#13
Tack så mycket för alla svar! Så 1.8 motorn i 163hk-varianten kallas K03 och modellen i 190hk-varienten kallas K03S och innehåller lite starkare komponenter? Nu ska jag inte dra de för långt men, att chippa 190-motorn?

Enligt Transportstyrelsen så ligger en Audi A4 1.8T (163) Quattro på 0,93 liter milen och 1.8TS (190) på 0,95 liter milen. Är detta siffror att lita på eller "går" det att köra snålare blandad? Dock om man chippar den så brukar det inte bli bränslesnålare roll

Hursomhelst, jag känner mig ännu mer sugen på att införskaffa mig en Audi nu, tack så mycket för hjälpen!

/Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 maj 2012
#14
Stor risk för turboras, speciellt med den klenare motorn. Och är den servad enligt serviceboken och inte oftare är den livsfarlig, alldeles för långa oljebytesintervall.

Gör en tråd här:

www.nordicaudi.com


55 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#15
Andromeda skrev:
Stor risk för turboras, speciellt med den klenare motorn. Och är den servad enligt serviceboken och inte oftare är den livsfarlig, alldeles för långa oljebytesintervall.

Gör en tråd här:

www.nordicaudi.com

Menar du angående chipning eller köp av Audi 1.8T i övrigt?

Btw, har inte VAG kommit fram med ett nytt oljefilter till sina 1.8T motorer? Dom är ju kända för att vara trånga men det nya filtret ska tydligen rymma 2dl mer olja. Har för mig jag läste detta nånstans här på garaget.

/Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 maj 2012
#16
PatteBoy skrev:
Tack så mycket för alla svar! Så 1.8 motorn i 163hk-varianten kallas K03 och modellen i 190hk-varienten kallas K03S och innehåller lite starkare komponenter? Nu ska jag inte dra de för långt men, att chippa 190-motorn?

Enligt Transportstyrelsen så ligger en Audi A4 1.8T (163) Quattro på 0,93 liter milen och 1.8TS (190) på 0,95 liter milen. Är detta siffror att lita på eller "går" det att köra snålare blandad? Dock om man chippar den så brukar det inte bli bränslesnålare roll

Hursomhelst, jag känner mig ännu mer sugen på att införskaffa mig en Audi nu, tack så mycket för hjälpen!

/Mvh Patrik

Körcykeln skall man inte lita allt för mycket på utan se som ett riktvärde, förmodligen dricker en T och en TS lika mycket i praktiken. Eftersom den körcykeln fått mycket kritik för att vara orealistiskt snäll kan du dessutom räkna med högre förbrukning än vad den anger, räkna med över 1L/mil i praktiken så blir du positivt överraskad om den vill ha mindre istället!

Chiptrim, högre effekt till lägre förbrukning, är lika orealistiskt som det låter. Om inte så är det väldigt lustigt att Audi år efter år missar denna billiga och enkla detalj som skulle gjort deras bilar så mycket bättre. Mer effekt och respons uppmanar snarare till hårdare körning, vilket knappast ger lägre förbrukning.

Mer effekt, till priset av lite högre slitage på bilen, kan du däremot få. Då är det däremot ännu viktigare att du är noga med service och inte låter det gå några 2-3000mil (Beror lite på körförhållanden med) mellan exempelvis oljebyten!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
25 maj 2012
#17
Oavsett om du tar en 163 eller 190 hästare (det finns en och annan som även har 150 hästaren bland de tidiga B6:orna dvs 01 till första halvan av 02, tro inte med säkerhet att det är en 163:a bara för att det är en B6)
jag personligen hade utan tvekan valt 190 hästaren då 163/150 hästarna har bedrövligt tråkig motorkaraktär, bilen mer eller mindre lägger av helt över 3500 varv, visst du kan gasa men det händer fan ingenting. En annan anledning att gå på 190-hästaren är att de många gånger är mindre snik, ofta har mer utrustning etc.
Sedan en sak till, oavsett om bilen är servad enligt "longlife" eller var 1500:e mil så ta ner tråget och gör rent sugsilen det första du gör, om koksen sätter sig blir det dyrt, i bästa fall runt 7-8000 för att rensa koks på verkstad i värsta fall ras och det är en "aning" dyrare  =P
När du kollar på bil så skruva av oljelocket och ta en titt på undersidan av locket och inne i kamkåpan (så mycket du ser där inne) sitter det koksade oljeklickar där så kan du vara helt jävla 100 på att det sitter koks på andra betydligt känsligare ställen UNDVIK dessa bilar!
Jag rekommenderar precis som Rquired att du byter olja MINST var 1500:e mil longlife är bara dynga, själv bytte jag vår och höst på min B5 TS och den årsmodellen var inte ens speciellt drabbad av koks men hellre lägga 500 spänn extra om året på olja än att stå där med en rasad motor...
Förutom den potentiella risken med koks så är det riktigt sköna bilar, särskilt vintertid...

Edit: Annat du ska lyssna efter är klonk i framvagnen, leta rätt på en lagom hög trottarkant (ca 5 cm) och rulla upp och ned på den några gånger med framhjulen, om det klonkar precis när framhjulen tar emot så behöver det bytas länkarmar, oftast övre - främre+bakre. Det ska heller inte klonka i drivlinan vid acceleration från motorbroms, gör det det så börjar lagren till kardanaxeln ta slut pga att bilen blivit hårt körd = UNDVIK dessa bilar!
Vissa B6 1.8T har en viss tendens att käka tändspolar (tror problemen var störst på 03:orna) tändspolar är inte dyrt och man kan ha en med sig i handskfacket bara ifall, däremot kan de bränna fast i stiftet och det är då inte helt lätt att få loss skiten om man står vid vägkanten, många gånger har tänspolen+tändhatten blivit så varm att den bränts av och då sitter det en stump tändhatt fastbränd i toppen av stiftet vilket kan kräva en rejäl omgång av ordförrådet kombinerat med en del våld för att få loss...
Senast redigerat av TS_quattro (25 maj 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

55 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#18
Rquired skrev:
PatteBoy skrev:
Tack så mycket för alla svar! Så 1.8 motorn i 163hk-varianten kallas K03 och modellen i 190hk-varienten kallas K03S och innehåller lite starkare komponenter? Nu ska jag inte dra de för långt men, att chippa 190-motorn?

Enligt Transportstyrelsen så ligger en Audi A4 1.8T (163) Quattro på 0,93 liter milen och 1.8TS (190) på 0,95 liter milen. Är detta siffror att lita på eller "går" det att köra snålare blandad? Dock om man chippar den så brukar det inte bli bränslesnålare roll

Hursomhelst, jag känner mig ännu mer sugen på att införskaffa mig en Audi nu, tack så mycket för hjälpen!

/Mvh Patrik

Körcykeln skall man inte lita allt för mycket på utan se som ett riktvärde, förmodligen dricker en T och en TS lika mycket i praktiken. Eftersom den körcykeln fått mycket kritik för att vara orealistiskt snäll kan du dessutom räkna med högre förbrukning än vad den anger, räkna med över 1L/mil i praktiken så blir du positivt överraskad om den vill ha mindre istället!

Chiptrim, högre effekt till lägre förbrukning, är lika orealistiskt som det låter. Om inte så är det väldigt lustigt att Audi år efter år missar denna billiga och enkla detalj som skulle gjort deras bilar så mycket bättre. Mer effekt och respons uppmanar snarare till hårdare körning, vilket knappast ger lägre förbrukning.

Mer effekt, till priset av lite högre slitage på bilen, kan du däremot få. Då är det däremot ännu viktigare att du är noga med service och inte låter det gå några 2-3000mil (Beror lite på körförhållanden med) mellan exempelvis oljebyten!

Jo sant det är för bra för att vara sant. Oftast när man chippar en bil så går också högerfoten upp i vikt roll
Dock kan det vara bra att ha den där extra kraften ibland men som sagt de sliter mer på bilen. Jag skulle nog inte vilja köpa en bil som varit chiptrimmad innan, man har ju ingen aning om hur hårt den gått då.


TS_quattro skrev:
Oavsett om du tar en 163 eller 190 hästare (det finns en och annan som även har 150 hästaren bland de tidiga B6:orna dvs 01 till första halvan av 02, tro inte med säkerhet att det är en 163:a bara för att det är en B6)
jag personligen hade utan tvekan valt 190 hästaren då 163/150 hästarna har bedrövligt tråkig motorkaraktär, bilen mer eller mindre lägger av helt över 3500 varv, visst du kan gasa men det händer fan ingenting. En annan anledning att gå på 190-hästaren är att de många gånger är mindre snik, ofta har mer utrustning etc.
Sedan en sak till, oavsett om bilen är servad enligt "longlife" eller var 1500:e mil så ta ner tråget och gör rent sugsilen det första du gör, om koksen sätter sig blir det dyrt, i bästa fall runt 7-8000 för att rensa koks på verkstad i värsta fall ras och det är en "aning" dyrare  =P
När du kollar på bil så skruva av oljelocket och ta en titt på undersidan av locket och inne i kamkåpan (så mycket du ser där inne) sitter det koksade oljeklickar där så kan du vara helt jävla 100 på att det sitter koks på andra betydligt känsligare ställen UNDVIK dessa bilar!
Jag rekommenderar precis som Rquired att du byter olja MINST var 1500:e mil longlife är bara dynga, själv bytte jag vår och höst på min B5 TS och den årsmodellen var inte ens speciellt drabbad av koks men hellre lägga 500 spänn extra om året på olja än att stå där med en rasad motor...
Förutom den potentiella risken med koks så är det riktigt sköna bilar, särskilt vintertid...

Edit: Annat du ska lyssna efter är klonk i framvagnen, leta rätt på en lagom hög trottarkant (ca 5 cm) och rulla upp och ned på den några gånger med framhjulen, om det klonkar precis när framhjulen tar emot så behöver det bytas länkarmar, oftast övre - främre+bakre. Det ska heller inte klonka i drivlinan vid acceleration från motorbroms, gör det det så börjar lagren till kardanaxeln ta slut pga att bilen blivit hårt körd = UNDVIK dessa bilar!
Vissa B6 1.8T har en viss tendens att käka tändspolar (tror problemen var störst på 03:orna) tändspolar är inte dyrt och man kan ha en med sig i handskfacket bara ifall, däremot kan de bränna fast i stiftet och det är då inte helt lätt att få loss skiten om man står vid vägkanten, många gånger har tänspolen+tändhatten blivit så varm att den bränts av och då sitter det en stump tändhatt fastbränd i toppen av stiftet vilket kan kräva en rejäl omgång av ordförrådet kombinerat med en del våld för att få loss...

Tack så hemskt mycket för dessa tips! Detta ska jag absolut prova nästa gång jag provkör en sådan bil. Roffar åt mig alla tips jag kan få så slipper man kanske råka ut för dyra haverier. Och precis som du säger, man spenderar hellre 500kr extra på byta olja lite oftare än att råka ut för dyra ras! Låter smart det där med att ta ner oljetråget och göra rent sugsilen, ska nog passa på at byta till VAG's större oljefilter när man ändå håller på!

TS_quattro skrev:
...vilket kan kräva en rejäl omgång av ordförrådet kombinerat med en del våld för att få loss...

Haha lol

Otroligt tacksam för all hjälp här på forumet, thumbs up!
/Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
25 maj 2012
#19
Rquired skrev:
PatteBoy skrev:
Tack så mycket för alla svar! Så 1.8 motorn i 163hk-varianten kallas K03 och modellen i 190hk-varienten kallas K03S och innehåller lite starkare komponenter? Nu ska jag inte dra de för långt men, att chippa 190-motorn?

Enligt Transportstyrelsen så ligger en Audi A4 1.8T (163) Quattro på 0,93 liter milen och 1.8TS (190) på 0,95 liter milen. Är detta siffror att lita på eller "går" det att köra snålare blandad? Dock om man chippar den så brukar det inte bli bränslesnålare roll

Hursomhelst, jag känner mig ännu mer sugen på att införskaffa mig en Audi nu, tack så mycket för hjälpen!

/Mvh Patrik

Körcykeln skall man inte lita allt för mycket på utan se som ett riktvärde, förmodligen dricker en T och en TS lika mycket i praktiken. Eftersom den körcykeln fått mycket kritik för att vara orealistiskt snäll kan du dessutom räkna med högre förbrukning än vad den anger, räkna med över 1L/mil i praktiken så blir du positivt överraskad om den vill ha mindre istället!

Chiptrim, högre effekt till lägre förbrukning, är lika orealistiskt som det låter. Om inte så är det väldigt lustigt att Audi år efter år missar denna billiga och enkla detalj som skulle gjort deras bilar så mycket bättre. Mer effekt och respons uppmanar snarare till hårdare körning, vilket knappast ger lägre förbrukning.

Mer effekt, till priset av lite högre slitage på bilen, kan du däremot få. Då är det däremot ännu viktigare att du är noga med service och inte låter det gå några 2-3000mil (Beror lite på körförhållanden med) mellan exempelvis oljebyten!

Min 2.0TFSI drar faktiskt mindre sås med GIAC programvara. OM MAN ÄR SNÄLL med gasen. Fick även bättre avgasvärden än besiktningen året innan.
Och som du säger är det viktigare med serviceintervallerna. Skulle inte köra en trimmad bil över 1500mil på longlifeolja eller 1000mil på vanlig olja. Men mest pga att motorerna går mycket varmare när dem är chippade.

Four rings to rule them all!

Avstängd
10 388 Inlägg
25 maj 2012
#20
TS_quattro skrev:
... En annan anledning att gå på 190-hästaren är att de många gånger är mindre snik, ofta har mer utrustning etc. ...

Det beror ju helkt enkelt på att ursprungsköparen valt extrautrustning. Generellt (på B6:orna) delar ju Audi själva upp standardutrustningen i två "grupper" "1.9 TDI/1.6/2.0/1.8T/2.0 FSI" och "2.5TDI/2.4/3.0" alternativt "A4" och "S4"

Säger inget om det du säger, bara att det går ju i princip att hitta en 1.6 som är fullutrustad (även om det kanske inte är så troligt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök