TS_quattro skrev:
Oavsett om du tar en 163 eller 190 hästare (det finns en och annan som även har 150 hästaren bland de tidiga B6:orna dvs 01 till första halvan av 02, tro inte med säkerhet att det är en 163:a bara för att det är en B6)
jag personligen hade utan tvekan valt 190 hästaren då 163/150 hästarna har bedrövligt tråkig motorkaraktär, bilen mer eller mindre lägger av helt över 3500 varv, visst du kan gasa men det händer fan ingenting. En annan anledning att gå på 190-hästaren är att de många gånger är mindre snik, ofta har mer utrustning etc.
Sedan en sak till, oavsett om bilen är servad enligt "longlife" eller var 1500:e mil så ta ner tråget och gör rent sugsilen det första du gör, om koksen sätter sig blir det dyrt, i bästa fall runt 7-8000 för att rensa koks på verkstad i värsta fall ras och det är en "aning" dyrare =P
När du kollar på bil så skruva av oljelocket och ta en titt på undersidan av locket och inne i kamkåpan (så mycket du ser där inne) sitter det koksade oljeklickar där så kan du vara helt jävla 100 på att det sitter koks på andra betydligt känsligare ställen UNDVIK dessa bilar!
Jag rekommenderar precis som Rquired att du byter olja MINST var 1500:e mil longlife är bara dynga, själv bytte jag vår och höst på min B5 TS och den årsmodellen var inte ens speciellt drabbad av koks men hellre lägga 500 spänn extra om året på olja än att stå där med en rasad motor...
Förutom den potentiella risken med koks så är det riktigt sköna bilar, särskilt vintertid...
Edit: Annat du ska lyssna efter är klonk i framvagnen, leta rätt på en lagom hög trottarkant (ca 5 cm) och rulla upp och ned på den några gånger med framhjulen, om det klonkar precis när framhjulen tar emot så behöver det bytas länkarmar, oftast övre - främre+bakre. Det ska heller inte klonka i drivlinan vid acceleration från motorbroms, gör det det så börjar lagren till kardanaxeln ta slut pga att bilen blivit hårt körd = UNDVIK dessa bilar!
Vissa B6 1.8T har en viss tendens att käka tändspolar (tror problemen var störst på 03:orna) tändspolar är inte dyrt och man kan ha en med sig i handskfacket bara ifall, däremot kan de bränna fast i stiftet och det är då inte helt lätt att få loss skiten om man står vid vägkanten, många gånger har tänspolen+tändhatten blivit så varm att den bränts av och då sitter det en stump tändhatt fastbränd i toppen av stiftet vilket kan kräva en rejäl omgång av ordförrådet kombinerat med en del våld för att få loss...