3528
Sök

Turbo eller Sugmotor på vintern ? Vad är roligast??

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#1
Halloj! , vet att det är sommar nu och långt kvar till vintern men har precis sålt min gamla vinterbil ( en slö 740) , och hade tänkt köpa mig något piggare tills denna vinter , och jag undrar vad ni på garaget tycker är roligast / mest körglädje i att sladda i på vintern ? smile


Evildan
24 maj 2012
#2
Om du hamnar på sjukhus och behöver respirator är det något som inte står rätt till...likaså med motorer  wink

Budget?

En 740 GLT16V?
Omega 3000?
Passat V6 Syncro, då kör du ifrån dom flesta vintertid, rent greppmässigt iaf.
AUDI q? finns billiga A6.
Subaru, rostburkar men kul bil.

183 Inlägg
24 maj 2012
#3
För mig kommer det nog bli en 940 LTT som vinter bil iaf smile Ställa på laddet lite med så har man ju lite kräm i det iaf, räcker för å sladda på vintern med tongue


490 Inlägg
24 maj 2012
#4
Helt klart sugmotor! delvis för dom är snällare på gasen (Slöare) lättare att hänga på vinter med slött tycker jag! man får kompensera med lite varv!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#5
Evildan skrev:
Om du hamnar på sjukhus och behöver respirator är det något som inte står rätt till...likaså med motorer  wink

Budget?

En 740 GLT16V?
Omega 3000?
Passat V6 Syncro, då kör du ifrån dom flesta vintertid, rent greppmässigt iaf.
AUDI q? finns billiga A6.
Subaru, rostburkar men kul bil.

Haha wink , så billigt som möjligt men mellan 1000-8000 låter väl rätt rimligt på min budget , har planer på 740 16v men kanske är mer värt att köpa nån 940 turbo ? , därför jag undrar vad ni tycker smile


Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#6
Zmirro skrev:
För mig kommer det nog bli en 940 LTT som vinter bil iaf smile Ställa på laddet lite med så har man ju lite kräm i det iaf, räcker för å sladda på vintern med tongue

Jo nåt sånt jag funderar på om man ska ha tongue


Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#7
sonaxvax skrev:
Helt klart sugmotor! delvis för dom är snällare på gasen (Slöare) lättare att hänga på vinter med slött tycker jag! man får kompensera med lite varv!

Ja jo sant smile


Avstängd
195 Inlägg
24 maj 2012
#8
Har du inte 4-hjulsdrift är det väl ingen mening med turbo, spinner ju ändå 1-2-3-4 tongue
Senast redigerat av Burrrrner (24 maj 2012)

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#9
Burrrrner skrev:
Har du inte 4-hjulsdrift är det väl ingen mening med turbo, spinner ju ändå 1-2-3-4 tongue

Vill ju ha en bil som orkar hålla ställ länge och fint wink , inte ha som min 740 förra vintern som bara orkade få upp bilen på ställ sen inte ha nån ork alls! sad


Avstängd
195 Inlägg
24 maj 2012
#10
Är det inte diffen som är problemet och inte effekten snarare då? Testat svetsdiff/lamelldiff?

Dansa är kul men jag föredrar att sänka
346 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#11
Burrrrner skrev:
Är det inte diffen som är problemet och inte effekten snarare då? Testat svetsdiff/lamelldiff?

Testat att sladda svetsdiff men känns bara äckligt på en vinterbil hmm


490 Inlägg
24 maj 2012
#12
Vinterbilar UTAN svetsdiff borde förbjudas!!! testa en 740 gl med svetsdiff på vintern i typ 1 vecka! du kommer aldrig vilja köra nått annat än svetsat!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

123 Inlägg
24 maj 2012
#13
Köp min 16v wink Jag kommer nog satsa på turbo i vinter, men en sugis med fint avgas är ju nice annars. B234f spottar på rätt bra tycker jag, för att vara en gammal volvo sugis dvs wink

2 230 Inlägg
24 maj 2012
#14
lås diff är fan måste om man ska åka RWD annars tar man ju sig knappt fram.
jag personligen gillar Gammla volvos på vinter just för dom är så enkel att sladda med ibland lite för lätta i röven dock sen är dom billiga och rätt hållbara motorer.

4WD är sjukt roligt det med meen man måste köra snabbare sammt så kan man inte åka på jätte långa ställ heller.

Dock Roligast hade jag faktiskt med Primeran på Isen smile gick fan så mycket fortare än volvon smile (vanliga vinterdäck)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 maj 2012
#15
skulle jag välja skulle jag välja en 16v glt lätt

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
26 339 Inlägg
24 maj 2012
#16
Tycker personligen det är ganska onödigt med turbo vintertid. Den där extrakraften slirar man ju ändå bort.
Så sugmotor föredrar jag vintertid, såvida man inte har fyrhjulsdrift då..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 274 Inlägg
24 maj 2012
#17
Mack skrev:
Tycker personligen det är ganska onödigt med turbo vintertid. Den där extrakraften slirar man ju ändå bort.
Så sugmotor föredrar jag vintertid, såvida man inte har fyrhjulsdrift då..

Eller har isdäck på sjön big_smile


Thedriftking
24 maj 2012
#18
Sugis, en voc trimmad 240/740/940 med isdäck fram smile

388 Inlägg
24 maj 2012
#19
Rojpen skrev:
lås diff är fan måste om man ska åka RWD annars tar man ju sig knappt fram.
jag personligen gillar Gammla volvos på vinter just för dom är så enkel att sladda med ibland lite för lätta i röven dock sen är dom billiga och rätt hållbara motorer.

4WD är sjukt roligt det med meen man måste köra snabbare sammt så kan man inte åka på jätte långa ställ heller.

Dock Roligast hade jag faktiskt med Primeran på Isen smile gick fan så mycket fortare än volvon smile (vanliga vinterdäck)

Jag har inga problem att åka på långa ställ med min quattro iaf neutral

Gick lättare än med polarens 240 med isdäck iaf. big_smile

AWD vs RWD så är AWD oslagbart på bana/is enligt mig och polare och vi har/äger både och, visst ska man sladda korsningar utanför korvkiosken är ju en 740/240 enklare o sparka ut arslet på men på bana så var det sjukt mycket roligare att mosa på med audin och hålla riktigt långa ställ, allt beror på föraren. wink


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
24 maj 2012
#20
hade en subaru i vintras smile va en impreza med 115hk motorn, va riktigt kul att leka med !

kunde hålla långa fina ställ i 140-150 km/h på isen

4wd är enligt mig MYCKET roligare att leka med
Senast redigerat av CHEEVA (24 maj 2012)



Sök