Det har ingenting med luftning att göra!
Visst, är man lat och snål kan man bara göra ett enkelt oljebyte och tappa ur via pluggen o fylla på några liter igen. Man får inte bort all ev smutsig & bränd olja, men är bättre än ingenting!
Är oljan röd o fin och lådan driver/växlar osv utan problem så finns det igen större orsak till att byta.
Enligt Volvo så ska oljan bara bytas/lådan sköljas om man drar mycket släp eller om bilen går som taxi eller polis (efter 7500mil, som då ska göras i samband med vanlig serivce).
Men inte ens det är normalt här i stan! Har en bekant som jobbade på Volvo förr i många år, han har aldrig varit med om sköljning av automatlådorna på volvobilarna, varken gamla eller nya modeller.
Är oljan mörk och luktar bränt och/eller om växellådan växlar hårt, så är det dags att byta olja.
Sen så verkar verkstäder göra på olika sätt om man lämnar in för att skölja lådan.
En del tappar endast ur via lådans oljeplugg och fyller på ny(2-3liter) och sen får kunden köra 100mil och komma in igen för nytt oljebyte och 100mil senare in igen för ett sista byte.
Och sen finns det de som gör som man ska och lossnar övre slangen och sätter på en genomskinlig slang på den och sköljer igenom tills oljan som kommer ut är röd o fin, går åt allt mellan typ 7-20liter, beroende på hur smutsig/bränd den är.
Tänk på att stänga av motorn så fort du ser att det börjar komma bubblor i slangen!
Sen så fyller du på samma mängd olja som du tappat ur hela tiden.
Använd nya oringar och låsning(som ofta går sönder) på slangen sen när du sätter tillbaks den i oljekylaren.
Sen efter du sköljt igenom lådan så ha bilen på tomgång och gå igenom alla växlar/lägen, låt den stå några sekunder på varje läge innan du byter till nästa.
kolla sen nivån och fyll på vid behov.
Ta sedan en provtur tills oljan kommer upp i arbetstemp och kolla sedan nivån igen och fyll på vid behov.
Tänk även på att använda rätt sorts olja!
Senast redigerat av Louksor (16 april 2014)
V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01