2372
Sök

Köpråd: Pålitligt körglädje - 40000:-

63 Inlägg
25 maj 2012
#41
Holiace skrev:
zemet skrev:
Tja tycker du att 17-18" fälgar och lite sänkning och kanske tonade rutor är allt som behövs så kör på en civic då:) Dom är ju ganska billiga och pålitliga:)

Haha, nej nej, det ska vara kul att köra den också.

bjarnehall: E30 kostar mer än 160hk civic när det gäller försäkring och nästan alla E30 jag ser är slitna stackare.

Ja de är ju slitna av en anledning cool men Honda är nog det absolut driftsäkra du kan skaffa med körglädje smile


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 maj 2012
#42
Det skulle vara nästa bättre att du funderar lite över det du kan tänka dig, märket, hk, bensinförbrukning fram drift eller bak, vad du ska använda den till så vi får lite mer kött på ben för att kunna hjälpa dig annars är det svårt. wink
Senast redigerat av alain (25 maj 2012)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Evildan
25 maj 2012
#44
MR2?
Körglädje i en driftsäker Toyota finns faktiskt.

CLK230kompressor, bekväm och med ett ljuvt kompressorljud i kombination med en smörautomat är den trevlig, kanske inte körglädje i sportig bemärkelse men när du fått krypa över det 7e farthindret på rad i stan med en stenhård kurvkramarbil är det antagligen riktigt ok att åka "gungig Merca"
Senast redigerat av Evildan (25 maj 2012)

1 255 Inlägg
25 maj 2012
#45
BMW 328 är ju jävligt trevliga bilar för en bra peng smile

http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … 16&w=3

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

1 754 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#46
steifan: Inte en dålig ide!

evildan: MR2or är för dyra och försäkringen är inte billig den heller. Merca kostar för mycket att äga så vitt jag vet =/
Anubis: Tror du man kan hitta en fin 328i (fungerande ac, nybes osv) för max 30k?
Senast redigerat av Holiace (25 maj 2012)

Jag kan inget om allt.

1 255 Inlägg
25 maj 2012
#47
Holiace skrev:
steifan: Inte en dålig ide!

evildan: MR2or är för dyra och försäkringen är inte billig den heller. Merca kostar för mycket att äga så vitt jag vet =/
Anubis: Tror du man kan hitta en fin 328i (fungerande ac, nybes osv) för max 30k?

Säkert inte omöjligt då de är jävligt svårt o sälja bil just nu så många mer eller mindre ger ju bort sina bilar till löjligt låga priser.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

2 656 Inlägg
25 maj 2012
#48
Holiace skrev:
steifan: Inte en dålig ide!

evildan: MR2or är för dyra och försäkringen är inte billig den heller. Merca kostar för mycket att äga så vitt jag vet =/
Anubis: Tror du man kan hitta en fin 328i (fungerande ac, nybes osv) för max 30k?

köpte min e46a för 38000 nybes o skattad men 328or har ingen roligkaraktär alls om man ska busa lite bara massa vrid typ smile 325an tex har betydligt "busigare" karaktär men de e ju allt beroende på vad man gillar


1 754 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#49
ekelund88: wow, inte dåligt pris! 328an har dock annat som 325i inte har, eller hur? Förövrigt, hur länge har du ägt din Golf och hur mycket har den krånglat?
Senast redigerat av Holiace (25 maj 2012)

Jag kan inget om allt.

2 656 Inlägg
25 maj 2012
#50
Holiace skrev:
ekelund88: wow, inte dåligt pris! 328an har dock annat som 325i inte har, eller hur? Förövrigt, hur länge har du ägt din Golf och hur mycket har den krånglat?

min golf har jag ägt i 2 år och den har inte krånglat nånting trotts riktigt hård körning dessa 2 år dock har den ju en bränsleekonomi som heter duga landsväg minst en liter

ja om de är e36 vi snackar skillnader så är det rättstora skillnader mellan 328an och 325 framförallt de bakom motorn dvs koppling låda bakaxel osv betydligt kralligare på en 328a


1 754 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#51
ekelund88 skrev:
Holiace skrev:
ekelund88: wow, inte dåligt pris! 328an har dock annat som 325i inte har, eller hur? Förövrigt, hur länge har du ägt din Golf och hur mycket har den krånglat?

min golf har jag ägt i 2 år och den har inte krånglat nånting trotts riktigt hård körning dessa 2 år dock har den ju en bränsleekonomi som heter duga landsväg minst en liter

ja om de är e36 vi snackar skillnader så är det rättstora skillnader mellan 328an och 325 framförallt de bakom motorn dvs koppling låda bakaxel osv betydligt kralligare på en 328a

Ah, som jag trodde. Jag hade hört att 328i hade m3 bakvagn osv, ingen aning hur det är med det dock.
Så VR6 är en törstig motor eller är det pga fyrhjulsdriften?

Jag kan inget om allt.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
25 maj 2012
#52
ekelund88 skrev:
Holiace skrev:
ekelund88: wow, inte dåligt pris! 328an har dock annat som 325i inte har, eller hur? Förövrigt, hur länge har du ägt din Golf och hur mycket har den krånglat?

min golf har jag ägt i 2 år och den har inte krånglat nånting trotts riktigt hård körning dessa 2 år dock har den ju en bränsleekonomi som heter duga landsväg minst en liter

ja om de är e36 vi snackar skillnader så är det rättstora skillnader mellan 328an och 325 framförallt de bakom motorn dvs koppling låda bakaxel osv betydligt kralligare på en 328a

sen kan man som jag förstått montera 325 insug på 328an så får man 325ans karaktär men med mer pulver smile

min vr6a drack ca 1liter blandat och 0,8 landsväg nu är ju min framhjulsdriven

men bara ljudet ur vr6an gör att det inte hade gjort något om den druckit 1,5, allt under 2 liter milen är en bonus wink
Senast redigerat av CHEEVA (25 maj 2012)


1 754 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#53
Men jag har hört massor om hur VR6an är opålitlig, och att en Corrado är DYR i drift. Någon som vet?

Jag kan inget om allt.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
25 maj 2012
#54
Holiace skrev:
Men jag har hört massor om hur VR6an är opålitlig, och att en Corrado är DYR i drift. Någon som vet?

Det som alla skriker om på vr6an är kamkedjan... den ska va bytt vid ca 15 000mil är den inte de så byter man själv direkt för att slippa haveri ! I övrig är vr6an väldigt rubust smile tex så håller orginal stakar och kolvar för ca 450 hk

vad som ska va så dyrt med corradon förstår jag inte ... min kostar 1300 i skatt och ca 4000 i helförsäkring. Visst dricker det mer än en polo, men ja vem bryr sig ?!? Väldigt trevlig bil att köra smile

Delar hittar man väldigt billigt på ebay, annars kostar de inte mycket mer än en volvo 740 på mekonomen


1 754 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#56
CHEEVA skrev:
Holiace skrev:
Men jag har hört massor om hur VR6an är opålitlig, och att en Corrado är DYR i drift. Någon som vet?

Det som alla skriker om på vr6an är kamkedjan... den ska va bytt vid ca 15 000mil är den inte de så byter man själv direkt för att slippa haveri ! I övrig är vr6an väldigt rubust smile tex så håller orginal stakar och kolvar för ca 450 hk

Jag kollade runt lite på VW forum och det verkar som att du har rätt. En VR6 motor är pålitligt så länge den har tagits väl hand om (oljebyten bla) , men när det är dags för kamkedjebyte kostar det multimum då vxllåda osv måste ut (Och det kan jag inte göra själv, ens om jag hade ett garage med en hel bilhiss att jobba med). Låter nästan lite som att man vill ha dokumentation på bilen, lite som en alfa wink
Senast redigerat av Holiace (25 maj 2012)

Jag kan inget om allt.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
25 maj 2012
#57
Holiace skrev:
CHEEVA skrev:
Holiace skrev:
Men jag har hört massor om hur VR6an är opålitlig, och att en Corrado är DYR i drift. Någon som vet?

Det som alla skriker om på vr6an är kamkedjan... den ska va bytt vid ca 15 000mil är den inte de så byter man själv direkt för att slippa haveri ! I övrig är vr6an väldigt rubust smile tex så håller orginal stakar och kolvar för ca 450 hk

Jag kollade runt lite på VW forum och det verkar som att du har rätt. En VR6 motor är pålitligt så länge den har tagits väl hand om (oljebyten bla) , men när det är dags för kamkedjebyte kostar det multimum då vxllåda osv måste ut. Låter nästan lite som att man vill ha dokumentation på bilen, lite som en alfa wink

Jo det är som på de flesta bilar med kedja smile men har man ett vettigt garage med lite verktyg så fixar man de lätt själv

annars finns det gott om vw meckare som extra knäcker smile kolla vr6.nu

täta oljebyten är för att minska slitaget på glidskenorna bla, som sagt kolla så hela den historian är bytt eller så byter du själv direkt

edit : en svart meck tar runt 8 inklusive delar har jag för mig... vilket är enligt mig väldigt billigt !
Senast redigerat av CHEEVA (25 maj 2012)


1 754 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#58
CHEEVA skrev:
Holiace skrev:
CHEEVA skrev:

Det som alla skriker om på vr6an är kamkedjan... den ska va bytt vid ca 15 000mil är den inte de så byter man själv direkt för att slippa haveri ! I övrig är vr6an väldigt rubust smile tex så håller orginal stakar och kolvar för ca 450 hk

Jag kollade runt lite på VW forum och det verkar som att du har rätt. En VR6 motor är pålitligt så länge den har tagits väl hand om (oljebyten bla) , men när det är dags för kamkedjebyte kostar det multimum då vxllåda osv måste ut. Låter nästan lite som att man vill ha dokumentation på bilen, lite som en alfa wink

Jo det är som på de flesta bilar med kedja smile men har man ett vettigt garage med lite verktyg så fixar man de lätt själv

Det har jag inte, och det skulle kännas ruttet att behöva lägga 5-8 tusen på ett kamkedjebyte direkt efter köp för att tidigare ägaren inte har någon aning om när det senast gjordes...

Jag kan inget om allt.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
25 maj 2012
#59
Holiace skrev:
CHEEVA skrev:
Holiace skrev:

Jag kollade runt lite på VW forum och det verkar som att du har rätt. En VR6 motor är pålitligt så länge den har tagits väl hand om (oljebyten bla) , men när det är dags för kamkedjebyte kostar det multimum då vxllåda osv måste ut. Låter nästan lite som att man vill ha dokumentation på bilen, lite som en alfa wink

Jo det är som på de flesta bilar med kedja smile men har man ett vettigt garage med lite verktyg så fixar man de lätt själv

Det har jag inte, och det skulle kännas ruttet att behöva lägga 5-8 tusen på ett kamkedjebyte direkt efter köp för att tidigare ägaren inte har någon aning om när det senast gjordes...

absolut smile väldigt tråkiga pengar !

Hittar du en med ny bytt kedja är det bara att hugga den smile


1 754 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
#60
CHEEVA skrev:
Holiace skrev:
CHEEVA skrev:

Jo det är som på de flesta bilar med kedja smile men har man ett vettigt garage med lite verktyg så fixar man de lätt själv

Det har jag inte, och det skulle kännas ruttet att behöva lägga 5-8 tusen på ett kamkedjebyte direkt efter köp för att tidigare ägaren inte har någon aning om när det senast gjordes...

absolut smile väldigt tråkiga pengar !

Hittar du en med ny bytt kedja är det bara att hugga den smile

Det tråkiga är att det bara finns en duglig Corrado till salu just nu i "närheten", och det är en G60.
http://www.blocket.se/stockholm/Corrado … 11&w=2

Jag kan inget om allt.


Sök