3917
Sök

Ska man köpa en Golf eller?

17 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
Shenna, undrar om man ska köpa en golf, jag ska ha en stylad bra förtstabil som kostar runt 15-16000. Gärna lite 16v och bra med hk:P FUnka det att trimma dom bra själv, vad kostar det? Kom gärna med förslag på andra bilar också. Alla förlag läses noga;) Tack på förhand

BMW Power
2 362 Inlägg
20 september 2006
jodå jag kan rekommendera Golf II GTI 16V. Lätta att få snygga enligt mig och går helt okej orginalt. Fast med tanke på att det står GTI på bakluckan (eller man kanske har tagit bort wink ) så blir det genast lite dyrare i försäkring. Därför finns det folk som köper en fin CL och pular ner en 16V i dom, så blir det genast mycket billigare (nej jag är inte en utav dom wink )

Sedan med trimning så kan det ju bli lite svårt med tanke på att det är en sugmotor. Dom flesta sätter på extraktor grenrör och byter kammar, planar toppen osv, men då blir man ungefär kanske 10-15k fattigare tongue beror ju på vad man köper för saker. Annars kan man ju alltid göra som vissa andra då, att turbokonvertera, eller byta till t.ex. en A3 1,8 T motor, men då blir det ju ingen GTI 16V längre wink

Annars finns det väl inte så mycket att säga om bilen i allmänt, ganska lättmekade, beror förstås på vad man kan.

Sedan vissa saker som oftast ALLTID händer på dessa bilar är väl att bromsoken kärvar, tändningen står helt fel osv. Finns lite olika saker smile.

En bra första bil enligt mig smile

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/

17 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
Tack så mkt för svaret, är det lätt att sätta i en a3 snurra da, passar all skruvar och sånna saker, jag har verkstad hemma och farsan har meckat lite i sinna unga dar, så är det bara att plugga i den lr? Vad kostar en motor tror du, en chyst. Tack För att svaret kom så fort. Andra med andra åsikter kan gärna också svara... Mvh Grönis

BMW Power
2 362 Inlägg
20 september 2006
Greenice skrev:
Tack så mkt för svaret, är det lätt att sätta i en a3 snurra da, passar all skruvar och sånna saker, jag har verkstad hemma och farsan har meckat lite i sinna unga dar, så är det bara att plugga i den lr? Vad kostar en motor tror du, en chyst. Tack För att svaret kom så fort. Andra med andra åsikter kan gärna också svara... Mvh Grönis

Jadu, alltså motorn passar, om man självklart lägger den tvärställt.. men tyvärr så vet jag inte om alla motorfästen och sådant, det antar jag också du får fixa när man väl sätter i en sådan snurra. Ja dom motorerna jag har sett så kan det väl kosta runt 9-15k beroende på skick på motorn förstås. Men det finns annat folk som har gjort detta byte och som kan mer än jag. Du kan ju alltid kolla "Plura" här på Garaget.org big_smile han har bytt just till en A3 motor smile

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/

Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
20 september 2006
Annars kan man stoppa i en G60 motor från en Golf G60 eller Corrado G60. Sen skrotar (säljer dyrt) du orginal kompressorn som sitter på och kör med antigen en annan kompressor (lättast) eller turbokonverterar den. Motorn är gjort för överladd från start (precis som 1.8t motorn) sen ser den nästan precis ut som en orginal "snik" motor, så det "går" att besiktiga.

197 Inlägg
20 september 2006
jag har slängt i en a3 snurra i min å det passar med orginal motorfästen men man får ju bygga downpipe å tryckrör själv sen är ju en 02a låda att föredra sitter på passat 88-96 å då får man ju bygga om till hydralisk koppling sen har du ju elen att oroa dig över men gör man som jag å köper eftermarknads sprut så löser sej det men kostar endel...

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

17 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
Jo, har inte råd med så mkt, får se hur jag gör. Tror att jag ska sätta i en g60 men som sagt får se om jag har råd och tid. Jag orkar inte byta koppling och sånt, det ska vara ganska enkelt. Jag har inte så mkt tid att meck nu för tiden, jag vet hur det är att hålla på. Tack för svaret golf lovers;).

Sök