4032
Sök

Passat 1.8T -98 med klimat kyler inget även om klimat anl är avstängd

606 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
hej nu när det börjar bli varmt har jag märkt att passaten kyler extremt dåligt...

har en klimatanläggning och det blåser inte ens lite kallt, stänger jag av klima och kör ECON så kyler den heller inte vad kan felet vara tycker att det borde blåsa nogorlunda kallt i ECON läge iaf ?

Kan det lagas ska det lagas! :)

1 122 Inlägg
26 maj 2012
hör du acn slå igång om du provar stå utanför bilen medans nån slår av å på kliman i lägsta temp?

gasa nu foer faen!

Administratör
2 980 Inlägg
26 maj 2012
I econ läget är ju klimans kyldel helt avstängd... Klickar det i kompressorn när du sätter på auto? Om ja kan det va en grundinställning till ställmotorerna som behövs Om nej så behövs nog ac delen ses över.

En kopp av den svarta såsen...

606 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
jo precis men borde det inte komma lite kyla med ECON läget ? menar på gammla hederliga bilar går det ju  att få ut lite kyla iaf utan AC :o ska kolla hur det ser ut om det klickar till eller ej.

Kan det lagas ska det lagas! :)

...has left the building...
4 474 Inlägg
26 maj 2012
Kyla kommer den aldrig göra med kass AC oavsett vilket läge du kör den i. Men vad som kan ha hänt är att temperaturspjällmotorn (om sådan finnes på din bil, finns iaf på Passat av modellen innan) har "pajjat". Hände mig på min gamla -95:a, kom ingen värme i mitt fall. Löstes genom att byta spjällmotorn, vilket var jäkligt pilligt o trångt, men inte omöjligt. Ett sätt att kontrollera o spjällmotorn är "OK" är att dra ner tempen till minimum o sedan stega uppåt, du skall höra hur stegmotorn jobbar, men den jobbar kanske inte hela vägen upp till "max temp", på den gamla stega den upp till ca 22 grader, vid nästa "grad" så stängdes spjället helt (temperaturen regleras genom att luften leds om så att säg....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
18 044 Inlägg
27 maj 2012
Vettifan...

Men som sagts innan så är just ECON ett läge där klimaten jobbar och ska sköta sitt jobb dessutom. Men utan att använda AC. Du köpte väl bilen under vintern? Hade du problem med imma i bilen då? Med ACC i läge Auto alltså?

Men bilen på tomgång och nystartad och läge low på klima och öppen huv ska du se att kompressorn drar runt ca 45-50 av 60 sekunder under några minuter. Det ska även vara full storm i bilen då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
3 juni 2012
Kan ju vara så att det läkt ut köldmedium också, då är det inte alls konstigt om den inte kyler.

Sök