Hm...Själv mailade jag på en "uberbillig" bil o fick svar från en engelsman som skrev på ganska OK svenska.Upplägget var/är att han han flyttat till England o tagit med sig sin svenska bil men vill nu sälja den. Det som är annaorlunda är att han skriver att jag kan komma till hans bostadsort i England, kolla upp bilen o betala kontant, eller den vanliga varianten med "transportfirma" som sköter allt...Annonsen är borta redan (försvann dagen efter), svarsmejlet kom nån dag efter. Magkänslan säger att det är skam. Har googlat mejl adressen men ingen träff...Han utger sig för att heta "Per Torbjörn Sandor Harsanyi", han bifogade även sin fullständiga adress o telefonnr...Jag säger att det är skam, vad säger ni:)?
"Hej,
Jag ber om usäkt för att inte ha svarat dig direkt på frågan som du ställde, men jag anser det vara nödvändigt att ger dig så många detaljer som möjligt beträffande anledningen till att bilen säljs under marknadspris, eftersom många av de personer som kontaktat mig för köpet av bilen, har frågat om oegentligheter beträffande bilen föreligger eller av vilken anledning den är till försäljning under marknadspriset. Jag tror det är nödvändigt från min sida att föklara så detaljerat som möjligt, skälen som ligger till grund för försäljningen av bilen till ett pris som ligger under marknadsvärdet, då bilen är i perfekt skick och utmärkt tilllstånd, vilket kan utläsas i beskrivningen på Blocket.se.
För en tid sedan, på grund av ekonomiska problem, jag och min far (min pappa är från Sverige, men när han träffade min mor sedan jag föddes, flyttade han till England och började ett nytt liv tillsammans Min mor, som är av brittiskt ursprung) bestämde vi oss för att sälja ett hus som min far hålls i Sverige och att du håller efter att ha flyttat till England för semester.Efter flera försök lyckades jag sälja din bostad, men i utbyte fick jag det i kontanter och en bil (även bilen är nu till salu på Blocket.se och du är intresserad).Jag försökte sälja bilen samtidigt som de ingår överföringen av egendom till huset men ingen var intresserad av på den tiden och att de påbörjat arbetet (Jag arbetar som ett marint ingenjör på en oljeplattform och service i dessa svåra tider, är mycket viktigt för mig och min familj), var vi tvungna att gå tillbaka till England och ta akut i bilen med oss. Vi har försökt sälja den här, men ingen är intresserad av en svensk bil,(registrerad i Sverige, eftersom bilen registrerades i Sverige i mitt namn omedelbart efter försäljningen av huset ) och med ratten på vänster sida. Av denna anledning har de lokala köparna erbjudit oss låga summor för att köpa den eller skrota den (så säger de). Med anledning av allt detta, har vi beslutat att det skulle vara bättre att erbjuda bilen till försäljning på internet och försöka att sälja den till en svensk medborgare, eftersom bilen är registrerad i Sverige (med mitt namn och adressen där jag hade huset i Sverige), och har svensk nummerplåt, bilskatten för 2012 är betald och bilen är fortfarande försäkrad hos SwedenBank AB. Bilens alla dokument är giltiga, inkl. registreringsbeviset (även den senaste besiktningsrapporten är giltig), det blå certifikatet och det gula certifikatet som är nödvändiga för överförande av äganderätten. Jag har använt denna bilen endast när jag tog den från Sverige till England. Jag kan säga att bilen är felfri i perfekt skick och fri från repor. Även inredningen är i perfekt skick eftersom varken den förste ägaren eller jag rökte eller hade hundar. Jag tror att bilens skick kan utläsas av fotona och om du är intresserad av köpet, kan du be mig om flera foton som visar bilens goda skick. På samma sätt kan du kontollera bilen och dess funktionella tillstånd, helt enkelt genom att kontakta de svenska myndigheterna och ange bilens registreringsnummer ( CXH 748 ). Du kan även kontrollera bilens historia (besiktningarna av bilen) genom att kontakta en lokal representant och jag är säker, kommer att bekräfta mina uppgifter. Om du är intresserad av köpet är försäljningspriset 91.000 SEK vilket omfattar transporten av bilen till Sverige till din adress. Inga importskatter tillkommer eftersom bilen är registrerad i Sverige, totalkostanden är således 91.000 SEK vilket omfattar transporten av bilen till Sverige samt ägarbytet till ditt namn. Förmodligen undrar du varför jag säljer bilen till detta priset när dess verkliga värde är mycket högre än priset som jag begär . Mitt främsta skäl är ekonomiska problem som förde oss till att sälja huset i Sverige, men även att vi, vid försäljningen av huset i Sverige fick pengar i kontanter och denna bilen i utbyte, eftersom inköpspriset av den nya bilen var mycket förmånligt. Jag behöver dessutom sälja den eftersom jag inte kan använda den här i England och ingen vill betala de årliga skatterna för en bil som inte kan användas. Ett annat skäl är att jag i garaget här förvarar min engelska bil och för den svenska bilen är jag tvungen att betala parkeringen.
Alla dessa skäl har fört mig att fatta beslutet att sälja bilen så snart som möjligt till ett lägre pris än marknadsvärdet. Som alternativ för transaktionen föreslår jag följande:
- det första alternativet för att avsluta affären är att komma hit till Manchester för att prova bilen. I detta fall, ska betalningen erläggas i kontanter. Omdu önskar köpa bilen på detta sättet, ber jag dig att kontakta mig för att fastställa tidpunkten för transaktionen samt alla andra detaljer.
- det andra alternativet är mycket säkert och lämpligt för transaktionen via internet. Jag föreslår en internationell transportfirma (Global Cargo ), med erfarenhet av transaktioner av denna typ, som har kontor även i Manchester, Storbrittaninen. Tjänsterna som erbjuds av denna firma är mycket säkra för båda parter, både för säljaren och för köparen. Denna firma tar även hand om överförandet av äganderätten för bilen. Vid nyttjande av denna typ av firma kan du prova bilen innan jag får betalningen. Firman kommer att leverera bilen till dinadress inom 7 dagar. Bilen kommer att levereras med ett dokument som kallas "återlämningspolicy". Detta dokument garanterar dig rätten att prova bilen i 10 dagar och, om bilens tillstånd inte tillfredställer dig, har du rätt att lämna tillbaka den utan någon kostnad. Med detta dokument kan du vara säker på att bilen är exakt så som jag har beskrivit. Om du är intresserad att nyttja tjänsterna som erbjuds av detta företag, ber jag dig att kontakta mig för ytterligare detaljer och för att kunna ge dig deras internet adress.
Framöver ber jag dig att kontakta mig på engelska om möjligt (om du inte talar engelska, kontakta mig på svenska), eftersom det är mycet svårt för mig att kommunicera på svenska och som jag nämnde i början av detta meddelande, hjälpte mina föräldrar mig att översätta det till svenska, men dom är gamla med hälsoproblem och jag vill helst inte blanda in dem för mycket i denna affären.
Vänliga hälsningar,
Per Torbjorn Sandor Harsanyi
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure