3084
Sök

Audi A3 1.9tdi -97a, turboproblem

212 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej.
har troligtvis fel på min turbo, men för att vara helt säker innan jag byter turbo så vänder jag mig till er.
Det är så att jag ibland (oftast) tappar ladd strax efter 3000rpm. När detta har inträffat så har jag ingen ork i bilen ens på låga varv på en bra stund. Dessutom så i samband med detta så går tempmätaren ner från 90 grader till 60 grader (nål i botten).

Vad tror ni kan vara för fel? Har lite snabbt kollat över slangar och sånt till turbon men kan ej se något fel.

Tacksam för snabba svar!
//Marcus smile


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
26 maj 2012
#2
Inga felkoder som kan ge någon ledtråd vad som är trasigt?

2 266 Inlägg
26 maj 2012
#3
Kan vara n75 ventilen som spökar. googla på 1,9tdi orkelös tappar ladd många skriver om luftmassemätaren och n75 ventilen

svetsdiff !!!

212 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#4
Har ingen möjligt att kolla felkoder. Vart sitter n75 ventilen?


212 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#6
Ok märkte även en annan sak idag. När jag stänger av bilen och startar igen så får jag direkt tillbaka laddet. Misstänker vi fortfarande n75-ventilen?


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
27 maj 2012
#7
Felkoden är garanterat 0575, googla på det så har du att göra en stund.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

212 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#8
Ulf_W skrev:
Felkoden är garanterat 0575, googla på det så har du att göra en stund.

Haha, jasså blir det besvärligt då?


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
27 maj 2012
#9
M-Wetter skrev:
Haha, jasså blir det besvärligt då?

Det kan bero på i princip vad som helst från tjuvluft nånstans till dags att byta dieselfilter.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

212 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#10
Ulf_W skrev:
M-Wetter skrev:
Haha, jasså blir det besvärligt då?

Det kan bero på i princip vad som helst från tjuvluft nånstans till dags att byta dieselfilter.

Ok men kan det inte vara mer lönt att byta n75an? Jag menar det borde ju vara något elektriskt eftersom den fungerar efter omstart. sedan tappar ladd igen vid belastning (över 3000rpm).


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
27 maj 2012
#11
M-Wetter skrev:
Ok men kan det inte vara mer lönt att byta n75an? Jag menar det borde ju vara något elektriskt eftersom den fungerar efter omstart. sedan tappar ladd igen vid belastning (över 3000rpm).

Den går i nödläge pga av för högt laddtryck, stänger man av och startar om bilen går den som vanligt tills den känner av för högt tryck igen och går i nödläge.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Allfixare
1 475 Inlägg
27 maj 2012
#12
Har en kanonfräsch turbo du kan få köpa i värsta fall ja. gått 6000 mil i en gubbkörd caddy, bytt helt i onödan pga en tattarverkstad som konstaterade turboras när det va en slanklämma som hade lossnat.


212 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#13
Ulf_W skrev:
M-Wetter skrev:
Ok men kan det inte vara mer lönt att byta n75an? Jag menar det borde ju vara något elektriskt eftersom den fungerar efter omstart. sedan tappar ladd igen vid belastning (över 3000rpm).

Den går i nödläge pga av för högt laddtryck, stänger man av och startar om bilen går den som vanligt tills den känner av för högt tryck igen och går i nödläge.

ok, nu förstår jag att jag har o göra en stund.


Allfixare
1 475 Inlägg
27 maj 2012
#14
Och ja den passar på din a3,a innan nån säger att den inte gör det.


212 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#15
fish skrev:
Och ja den passar på din a3,a innan nån säger att den inte gör det.

Kanon vad ska du ha för den?


Allfixare
1 475 Inlägg
27 maj 2012
#16
2000 + frakt hade jag tänkt mig? den är som ny! kostar 7500 + moms på GIK turbo. Vilken motor har du? Alltså hur många hästar är det i din.


212 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#17
fish skrev:
2000 + frakt hade jag tänkt mig? den är som ny! kostar 7500 + moms på GIK turbo. Vilken motor har du? Alltså hur många hästar är det i din.

Jag har 90 hästarn. Du råkar inte ha magnetventilen hemma? tänkte börja i den änden. 2000 är väl ganska överkomligt kan jag tycka.


Allfixare
1 475 Inlägg
27 maj 2012
#18
Fan, då har du en något mindre turbo iaf då. Vet inte om den passar ändå. Ingen Magnetventil har jag tyvärr.

Edit, 00,ans 90 hästare har lika turbo som jag har liggandes... Garrett GT 1749V och din har enligt GIK,s lista Garrett GT 1544S. Skillnaden vet jag dock inte.
Senast redigerat av fish (27 maj 2012)


212 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#19
fish skrev:
Fan, då har du en något mindre turbo iaf då. Vet inte om den passar ändå. Ingen Magnetventil har jag tyvärr.

Dubbel osis.



Sök