Hur mycket skall parkeringsbromsen låsa när man rycker i spaken ? Drar jag fullt så låser den typ, kan absolut inte rubba den bakåt men lite framåt om jag tar i.
Går det igenom besiktingen eller måste bakhjulen vara helt låsta så man inte kan rubba dom någonting varken framåt eller bakåt med handkraft ?
minns inte riktigt hur man räknar ut det, men det är ngt med bilens vikt osv, men handbromsspaken ska bromsa hjulen tillräkligt vid viss antal hack. typ upp till 12 hack så ska bilen stå stadigt på handbromsen.( inte rulla iväg) spaken ska liksom inte dras hela vägen upp
Okej, jo men min låser nog fullt på 5e hacket eller något kanske, men jag undrar hur pass mycket bakhjulen ska låsa ?
För hissar jag upp arslet på bilen och sedan drar i handbromsen så är bakhjulen rätt stumma, går inte rubba bakåt knappt men lite framåt om jag tar i. Typ tar hjulet bakåt lite och sedan rycker snabbt som fan framåt, då kan jag rubba på hjulet liite.
Okej Okej.. är ju inte så mycket handbroms man behöver då igentligen..
Jag fick ombesiktning på min, har för mig att på vänsterbak så tog det 0.8 och högerbak så blev det bara 0.2. Så jag plockade bort allting och kollade varför, då hade den där mekanismen kärvat ihop högerbak som skickar ut backarna.
Så jag plockade bort allting på båda sidor och la allting i ett dieselbad i några dagar(givetvis inte backarna)
Och sen fungerade lederna riktigt bra och löpte som dom skulle, fettade in allting också innan jag monterade ihop.
Backarna och vajrarna byttes för nått halvår sen så dom är fräscha.
Men jag känner att jag inte riktigt har det där "hugget" med handbromsen, jag vill att dom ska "nita"
Ska man köra en kort sväng med handbromsen i så dom får "äta" in sig rätt ? Typ några hundra meter...
testa byta skivorna eller trummorna beroende på vad din bil har, brukar bli dåligt "fäste" & slitna där *backarna bromsar mot* sen ska det nog nita på rätt bra
Byt backarna bak om dom börjar vara slut, på en 940 ska du kunna dra i handbromsen så hårt så den låser båda bakhjulen helt så det blir svarta streck på asfalten om du gör det när bilen rullar.
Det var ca 3mm gods kvar på backarna så jag tycker att dom borde hänga med ett tag till.. Bromsskivorna slipade jag så fina så.. Men om vi säger så här, har en bilkärra som står utanför. Om jag hissar ner kärran och kör upp på den lite grann och sedan låser med handbromsen och bilen står stilla. Då borde det ju vara godkänt ?
Inte alls säkert den tar nog ändå, om du gör samma sak och tar ett par polare och försöker putta bilen av bilen från kärran och den inte rör sig då så kan den nog ta tillräckligt.
Den ska ta så mkt att om du drar i handbromsen ska du kunna vända den på torr asfalt med handbromsen eller om du kör frammåt och frikopplar och drar i handbromsen ska den om den är frisk låsa däcken i farten och det ska bli däckskrik och svarta märken när du håller in knappen och duttar/drar i handbromsen, så bra tog ialf handbromsen på en volvo 940 jag har lekt med.
unibet skrev:
Det var ca 3mm gods kvar på backarna så jag tycker att dom borde hänga med ett tag till.. Bromsskivorna slipade jag så fina så.. Men om vi säger så här, har en bilkärra som står utanför. Om jag hissar ner kärran och kör upp på den lite grann och sedan låser med handbromsen och bilen står stilla. Då borde det ju vara godkänt ?
Hur mycket skall parkeringsbromsen låsa när man rycker i spaken ? Drar jag fullt så låser den typ, kan absolut inte rubba den bakåt men lite framåt om jag tar i.
Går det igenom besiktingen eller måste bakhjulen vara helt låsta så man inte kan rubba dom någonting varken framåt eller bakåt med handkraft ?
Gäller en 945.
Mvh
åk till volvo köp nya handbromsbackar smörj lederna till backarna så dom går lätt då har du en handbroms som låser på torrasfalt.. och KÖP ALDRIG BILTEMAS HANDBROMSBACKAR dom är en halv cm kortare än orginal så mekanismen når sitt fulla slag innan backarna når skivan
Kompisen besikta en gammal audi för 2 år sen, då fick vi veta av besiktningsmannen att handbromsen ska klara minst 12% av bilens vikt för att bli godkänd
Hur mycket skall parkeringsbromsen låsa när man rycker i spaken ? Drar jag fullt så låser den typ, kan absolut inte rubba den bakåt men lite framåt om jag tar i.
Går det igenom besiktingen eller måste bakhjulen vara helt låsta så man inte kan rubba dom någonting varken framåt eller bakåt med handkraft ?
Gäller en 945.
Mvh
åk till volvo köp nya handbromsbackar smörj lederna till backarna så dom går lätt då har du en handbroms som låser på torrasfalt.. och KÖP ALDRIG BILTEMAS HANDBROMSBACKAR dom är en halv cm kortare än orginal så mekanismen når sitt fulla slag innan backarna når skivan
instämmer ALDRIG biltemas backar.. inte bara att dom inte drar ut fullt så är dom smalare än orginal oxå
Hur mycket skall parkeringsbromsen låsa när man rycker i spaken ? Drar jag fullt så låser den typ, kan absolut inte rubba den bakåt men lite framåt om jag tar i.
Går det igenom besiktingen eller måste bakhjulen vara helt låsta så man inte kan rubba dom någonting varken framåt eller bakåt med handkraft ?
Gäller en 945.
Mvh
åk till volvo köp nya handbromsbackar smörj lederna till backarna så dom går lätt då har du en handbroms som låser på torrasfalt.. och KÖP ALDRIG BILTEMAS HANDBROMSBACKAR dom är en halv cm kortare än orginal så mekanismen når sitt fulla slag innan backarna når skivan
instämmer ALDRIG biltemas backar.. inte bara att dom inte drar ut fullt så är dom smalare än orginal oxå
frågan är hur fan dom kan sälja dom efter så många år:S
Hur mycket skall parkeringsbromsen låsa när man rycker i spaken ? Drar jag fullt så låser den typ, kan absolut inte rubba den bakåt men lite framåt om jag tar i.
Går det igenom besiktingen eller måste bakhjulen vara helt låsta så man inte kan rubba dom någonting varken framåt eller bakåt med handkraft ?
Gäller en 945.
Mvh
Lite sent ute men men...
Frågade besiktningsmannen detta när min 744 besiktades i januari i år, fick som svar;
17% av bilens totalvikt i 14 graders lutning måste den kunna stå kvar i för att bli godkänd.