3238
Sök

Hur mycket ska handbromsen låsa på sbp ?

unibet
27 maj 2012
Trådstartare
Hej.

Hur mycket skall parkeringsbromsen låsa när man rycker i spaken ?
Drar jag fullt så låser den typ, kan absolut inte rubba den bakåt men lite framåt om jag tar i.

Går det igenom besiktingen eller måste bakhjulen vara helt låsta så man inte kan rubba dom någonting varken framåt eller bakåt med handkraft ?

Gäller en 945.

Mvh

Lowlife
809 Inlägg
28 maj 2012
minns inte riktigt hur man räknar ut det, men det är ngt med bilens vikt osv, men handbromsspaken ska bromsa hjulen tillräkligt vid viss antal hack. typ upp till 12 hack så ska bilen stå stadigt på handbromsen.( inte rulla iväg) spaken ska liksom inte dras hela vägen upp tongue
Senast redigerat av ConXraid (28 maj 2012)

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

904 Inlägg
28 maj 2012
Jag har min så den låser fullt på tre-fyra hack

AUTOTECH S60 power

unibet
28 maj 2012
Trådstartare
Okej, jo men min låser nog fullt på 5e hacket eller något kanske, men jag undrar hur pass mycket bakhjulen ska låsa ?

För hissar jag upp arslet på bilen och sedan drar i handbromsen så är bakhjulen rätt stumma, går inte rubba bakåt knappt men lite framåt om jag tar i. Typ tar hjulet bakåt lite och sedan rycker snabbt som fan framåt, då kan jag rubba på hjulet liite.

Svårt att förklara..

1 313 Inlägg
28 maj 2012
Kan du rubba bilen med endast handkraft så kommer den inte att bli godkänd.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

SÄNK MER!
389 Inlägg
28 maj 2012
när jag besiktade min 240 så var handbromsen tvungen att låsa 1.6 i bromstestet

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 maj 2012
Vill minnas att bromsprovaren ställs in efter bilens vikt och skall kunna hålla kvar bilen i motsvarande 16graders lutning.

Obs! Inte alls säker på att jag minns rätt men det bör kanske gå att kolla upp på www.bilprovningen.se.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

unibet
28 maj 2012
Trådstartare
Okej Okej.. är ju inte så mycket handbroms man behöver då igentligen..

Jag fick ombesiktning på min, har för mig att på vänsterbak så tog det 0.8 och högerbak så blev det bara 0.2.
Så jag plockade bort allting och kollade varför, då hade den där mekanismen kärvat ihop högerbak som skickar ut backarna.

Så jag plockade bort allting på båda sidor och la allting i ett dieselbad i några dagar(givetvis inte backarna)

Och sen fungerade lederna riktigt bra och löpte som dom skulle, fettade in allting också innan jag monterade ihop.

Backarna och vajrarna byttes för nått halvår sen så dom är fräscha.

Men jag känner att jag inte riktigt har det där "hugget" med handbromsen, jag vill att dom ska "nita"

Ska man köra en kort sväng med handbromsen i så dom får "äta" in sig rätt ?
Typ några hundra meter...

Mvh

Lowlife
809 Inlägg
28 maj 2012
testa byta skivorna eller trummorna beroende på vad din bil har, brukar bli dåligt "fäste" & slitna där *backarna bromsar mot* sen ska det nog nita på rätt bra smile

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

Jägermeister
910 Inlägg
28 maj 2012
Byt backarna bak om dom börjar vara slut, på en 940 ska du kunna dra i handbromsen så hårt så den låser båda bakhjulen helt så det blir svarta streck på asfalten om du gör det när bilen rullar.
Senast redigerat av gemini78 (28 maj 2012)

En gång är ingen gång...

unibet
28 maj 2012
Trådstartare
Det var ca 3mm gods kvar på backarna så jag tycker att dom borde hänga med ett tag till..
Bromsskivorna slipade jag så fina så..
Men om vi säger så här, har en bilkärra som står utanför. Om jag hissar ner kärran och kör upp på den lite grann och sedan låser med handbromsen och bilen står stilla. Då borde det ju vara godkänt ? big_smile

Jägermeister
910 Inlägg
28 maj 2012
Inte alls säkert den tar nog ändå, om du gör samma sak och tar ett par polare och försöker putta bilen av bilen från kärran och den inte rör sig då så kan den nog ta tillräckligt.

Den ska ta så mkt att om du drar i handbromsen ska du kunna vända den på torr asfalt med handbromsen eller om du kör frammåt och frikopplar och drar i handbromsen ska den om den är frisk låsa däcken i farten och det ska bli däckskrik och svarta märken när du håller in knappen och duttar/drar i handbromsen, så bra tog ialf handbromsen på en volvo 940 jag har lekt med.

unibet skrev:
Det var ca 3mm gods kvar på backarna så jag tycker att dom borde hänga med ett tag till..
Bromsskivorna slipade jag så fina så..
Men om vi säger så här, har en bilkärra som står utanför. Om jag hissar ner kärran och kör upp på den lite grann och sedan låser med handbromsen och bilen står stilla. Då borde det ju vara godkänt ? big_smile
Senast redigerat av gemini78 (28 maj 2012)

En gång är ingen gång...

766 Inlägg
28 maj 2012
unibet skrev:
Hej.

Drar jag fullt så låser den typ, kan absolut inte rubba den bakåt men lite framåt om jag tar i.

Går det igenom besiktingen eller måste bakhjulen vara helt låsta så man inte kan rubba dom någonting varken framåt eller bakåt med handkraft ?

Gäller en 945.

Mvh

åk till volvo köp nya handbromsbackar smörj lederna till backarna så dom går lätt då har du en handbroms som låser på torrasfalt.. och KÖP ALDRIG BILTEMAS HANDBROMSBACKAR dom är en halv cm kortare än orginal så mekanismen når sitt fulla slag innan backarna når skivan

490 Inlägg
28 maj 2012
16 procent av vanliga bromsverkan!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

243 Inlägg
28 maj 2012
Kompisen besikta en gammal audi för 2 år sen, då fick vi veta av besiktningsmannen att handbromsen ska klara minst 12% av bilens vikt för att bli godkänd

Friskt satsat, hälften vunnet;)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
28 maj 2012
cpu1337 skrev:
unibet skrev:
Hej.

Gäller en 945.

Mvh

åk till volvo köp nya handbromsbackar smörj lederna till backarna så dom går lätt då har du en handbroms som låser på torrasfalt.. och KÖP ALDRIG BILTEMAS HANDBROMSBACKAR dom är en halv cm kortare än orginal så mekanismen når sitt fulla slag innan backarna når skivan

instämmer ALDRIG biltemas backar.. inte bara att dom inte drar ut fullt så är dom smalare än orginal oxå

Kör fort så hinner inget hända...

766 Inlägg
28 maj 2012
Growe skrev:
cpu1337 skrev:
unibet skrev:
Hej.

Gäller en 945.

Mvh

instämmer ALDRIG biltemas backar.. inte bara att dom inte drar ut fullt så är dom smalare än orginal oxå

frågan är hur fan dom kan sälja dom efter så många år:S

unibet
31 maj 2012
Trådstartare
Bytte allting som finns i bromsväg på bilen, nu har jag en jävla bra färd/handbroms. smile
Nitar perfekt nu smile

KHRacing
31 maj 2012
Trådstartare
Den behöver inte låsa överhuvudtaget så att alla i framtiden vet detta.

i Sverige är handbromsen till för att hålla fordonet stilla.

I andra länder heter Emergencybrake.. NÖDBROMS. de har hårdare krav för att kunna använda handbromsen för att få stopp på ett fordon.

Olika fordon har INTE olika regler för handbromsen i Sverige, bara korkat att påstå sånt

PS: Biltemas handbromsbacksr till 850 funkar hur bra som helst, med mkt justeringsmån.

mvh k

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
31 maj 2012
unibet skrev:
Hej.

Gäller en 945.

Mvh

Lite sent ute men men...

Frågade besiktningsmannen detta när min 744 besiktades i januari i år, fick som svar;

17% av bilens totalvikt i 14 graders lutning måste den kunna stå kvar i för att bli godkänd.

Mvh Thomas

Sök