3335
Sök

Runddragen mutter bromsok

119 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
#1
Tjenare jag undrar om nån vet hur man kan få loss en runddragen mutter.. den som sitter med en 12 fram på 745a 88-... den sitter som fan...


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
20 september 2006
#2
Ivarsson_740turbo skrev:
Tjenare jag undrar om nån vet hur man kan få loss en runddragen mutter.. den som sitter med en 12 fram på 745a 88-... den sitter som fan...

du kan pröva värma den om du har tillgång till gas svets och polygrip, brukar lossna lätt,
men du kan juh också pröva rostlösning och en polygrip istället :S kan bli mer runddragen än den redan e men för det mesta brukar dom lossna, men du kanske redan har prövat detta hmm

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

119 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
#3
Absolut_Audi skrev:
Ivarsson_740turbo skrev:
Tjenare jag undrar om nån vet hur man kan få loss en runddragen mutter.. den som sitter med en 12 fram på 745a 88-... den sitter som fan...

du kan pröva värma den om du har tillgång till gas svets och polygrip, brukar lossna lätt,
men du kan juh också pröva rostlösning och en polygrip istället :S kan bli mer runddragen än den redan e men för det mesta brukar dom lossna, men du kanske redan har prövat detta hmm

Jo jag prova med rostlösning å polygrip.. å den blev mer runddragen.. sad.. har tuvärr ingen gas svets..


Old School Ford
600 Inlägg
20 september 2006
#4
varmluftpistol funkar lika bra om inte bättre... ingen öppen låga.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

12 086 Inlägg
20 september 2006
#5
polygrip? Ta till rörtången, inget annat duger..

119 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
#6
Catling skrev:
varmluftpistol funkar lika bra om inte bättre... ingen öppen låga.

Den e tuvärr pajj.. hade sönder den när jag värmde upp ett verktyg igår för att pöja tebaks den.. funkar de med hårplås.. tongue


119 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
#7
skall låna en rörtång imorn... har ingen hemma.. får nog inkassera mig en..


Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
20 september 2006
#8
om inte rörtången funkr så åk te biltema å inföskaffa en mutterspräckare, riktigt bra pryl som sparar många svordomar i verkstan:P
går faktist å spräcka en mutter med ett vasst stämjärn om man så vill köra på lågbudgetsättet. sätt stämjärnet rakt från sidan av muttern å slå kraftiga slag med hammare så stämjärnet går in i den.. till slut spricker den å  då kan du köra in rostlösning och sedan dra ur den lätt med en polygrip
lycka till

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Old School Ford
600 Inlägg
20 september 2006
#9
funkar inte med hårblås för klent... är den helt rund är det nog kört om inte rörtång funkar hmm
annars ta en storlek mindre hylsa och slåpå och värm som fan sen slit big_smile

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
21 september 2006
#10
hehe tongue kan du fixa upp en bild på skruven? så man får se var den sitter osv :p

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

draminbil.nu
1 382 Inlägg
21 september 2006
#11
Last sätt: svetsa på en hylsa och skruva loss!


494 Inlägg
21 september 2006
#12
de bästa sättet jag kommit fram till är att ge dem en redig smäll lr ett par med en redig hammare.

sedan så drar man åt de lite för oftast är de mer slitna åt dra loss hållet en dra åt. om man då får den att dra åt sig lite till så har man ju lossat själva rosten och skit så då brukar de gå med rör tång/polygrip för att dra lös den!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Senator
323 Inlägg
23 september 2006
#13
problemet är ju att det är en skruv och ingen mutter... och jag tror inte han vill spräcka skallen på skruven!!!!


JeyKay skrev:
om inte rörtången funkr så åk te biltema å inföskaffa en mutterspräckare, riktigt bra pryl som sparar många svordomar i verkstan:P
går faktist å spräcka en mutter med ett vasst stämjärn om man så vill köra på lågbudgetsättet. sätt stämjärnet rakt från sidan av muttern å slå kraftiga slag med hammare så stämjärnet går in i den.. till slut spricker den å  då kan du köra in rostlösning och sedan dra ur den lätt med en polygrip
lycka till

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

677 Inlägg
24 september 2006
#14
Som sagt det är en bullt och ingen mutter!

Värma vid bromsoket kan vara riskabelt!
Packningarna i oket säckar ihop och bromsvätskan säger upp sig med lite otur.

Som sagt rörtång är det enda som duger.
Går inte det så är det till att skaffa en svets och svetsa på en hylsa som någon nämde.

2 123 Inlägg
24 september 2006
#15
Måste bara fråga, innan du börja med polygrip o.s.v. Provade du då att dra åt skruven lite ? Funkar 75% av alla gånger nånting sitter fäst, för oftast har dom bara hoppat ur gängorna.

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
25 september 2006
#16
observera att det står "runddragen mutter" å inte "runddragen skruv"wink

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

39 Inlägg
28 september 2006
#17
Låter som det redan är bortom räddning. Nu för tiden är ofta de där skruvarna låsta med blå Loctite eller liknande, eftersom räknenissarna kom på att det tar nån sekund att montera låsbleck och bända över flikarna, så då gäller det att man värmer med hårtork INNAN man börjar försöka lossa, suck... :-( 

Att rödglödga oket intill sexkantsskruven lär nog paja packningarna och koka sönder bromsvätskan som BoraV6 sa. Finns ju även risk att godset i oket försvagas (risk för sprickor) eller att det slår sig av hettan så att toleranserna för kolvarna ändras om man hettar upp det våldsamt, då kan i värsta fall kolvarna nypa vid hård inbromsning när godset utvidgas igen av värme. Brukar gå bra att värma tills man inte inte kan hålla handen på oket, bör inte vara mera.

Med en del tur kan det gå att borra i skruven för att kunna dra in en motgängad urdragare med nåt verktygsfäste på. Men räkna inte med att det är lätt för sexkantsskruvar på bromsok är hållfasthetsgrad 10.9 (härdade) på alla (utom möjligen nåt gammalt hempulat...). Hylsor med försänkta hörn (t o m Biltema har) klarar även ganska illa runddragna skruvar, Snap-On plus några fler har nyare som dessutom har räfflor på ytorna. Annars är det nog bara att försöka lossa hela spindeln och byta, syns enklast att gå på skroten och handla ett fjäderben med allt i bättre skick då. Taskigt, men sånt är livet... :-/  Glöm inte smörja med ett fingeravtryck grått grafitfett eller kopparpasta innan du sätter ihop igen. Eller låsvätska, om det är sånt på och inga låsbleck med flikar att vika. Lycka till, det behövs nog innan det är klart ;-) .

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 september 2006
#18
Kan funka att knacka på en hylsa i storleken under (eller några storlekar mindre) orginal.
Om det t.ex. var 17mm så vålda på en 16mm (eller 15)
*våld, vilja & vasselin* >I:>)


51 Inlägg
28 september 2006
#19
lägg emot en mutter mot den runddragna skallen fyll på med svets i muttern och prova försiktigt det har hjälpt mig många gånger


Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
28 september 2006
#20
slö40 skrev:
lägg emot en mutter mot den runddragna skallen fyll på med svets i muttern och prova försiktigt det har hjälpt mig många gånger

Hmm, är ju en runddragen MUTTER.. Men kan gå om man skruvar på en mutter o "loppar" ihop med den runda muttern..



Sök