3451
Sök

Uppfräschning av Honda Civic Type R Ep3 -04

Detta är ett rullande projekt som ständigt kommer att uppdateras och förbättras. Meningen är att bilen skall kunna användas som brukis samtidigt som man kan köra några repor på strippen utan att skämmas.

13 417 Visningar
Projektet avslutat 5 augusti 2012
63 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har precis inhandlat en Honda Civic Type R Ep3 -04 som behöver lite kärlek.
Bilen har tyvärr stått utomhus ganska länge så den ser ganska schleten ut men det skall det bli ändring på!

Bilen är utrustad med OEM Cai v2, Buddy Club cat-back system & JDM Växellåda med LSD (diffbroms).

Det jag har tänkt att göra med den är följande:

Listan kommer uppdateras med tiden.

Klart [#], har hemma [/], beställt [*]

[#] Byta bromsskivor och bromsbelägg runt om (EBC Yellowstuff fram).                                 
[#] Service med byte av olja, oljefilterfilter, kupéfilter & tvätt av luftfilter.                                                   
[  ] Plocka bort gammalt neonljus och rensa på onödigt kablage.               
[#] Göra en ordentlig rekond inklusive polering och lackkonservering. (bokat tid på Mr. Cap måndag 11/6)     
[#] Polera strålkastarglasen.                                                             
[#] Ny huvudenhet (dubbel-DIN). (JVC KW-R600BT)+ MDS 12" baslåda.   
[#] Nya däck på orginalfälgarna. (kumho Ecsta Le Sport)                                                       
[  ] Ny Vindruta.                                                                                       
[/] Lacka bromsok och annat som behöver lite färg.  (foliatec 2-k, silvergrå)
[  ] Plasti Dip på fälgarna (vit). 
[#] Nya regskyltar
[  ] Nya bromsok/renovera bromsoken pga kärvande kolv.
[*] US-Racing oil cap "Mugen"
[*]Benen Industries tow hook rear - Gold colour
[*]Energy Suspension engine mount inserts - Red


                   



Slänger upp en bild som den ser ut nu! Det kommer bättre bilder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118706/118706-c08dfe6fd333b26a0a148dcb25d95bce.jpg
Senast redigerat av Waarden (8 juli 2012)

9 Inlägg
31 maj 2012
#2
Nice, det kommer nog bli bra!!


63 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#3
Tjorvan skrev:
Nice, det kommer nog bli bra!!

Det tror jag med! Har tid för besiktning på lördag morgon. Så får vi se hur mycket dom anmärker på big_smile

9 Inlägg
31 maj 2012
#4
Waarden skrev:
Tjorvan skrev:
Nice, det kommer nog bli bra!!

Det tror jag med! Har tid för besiktning på lördag morgon. Så får vi se hur mycket dom anmärker på big_smile

Lycka till , hoppas den går igenom:)


26 Inlägg
1 juni 2012
#5
haha, du ska montera nya skivor och belägg + byta bromskivor och belägg runt om, hur tänkte du nu viktor?? wink


26 Inlägg
1 juni 2012
#6
Byta bromsskivor och bromsbelägg runt om

Montera nya bromsbelägg & skivor runt om.

???
xD


2 271 Inlägg
1 juni 2012
#7
VolvoBulten skrev:
Byta bromsskivor och bromsbelägg runt om

Montera nya bromsbelägg & skivor runt om.

???
xD

Ska det göras ska det göra på riktigt!tongue


63 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#8
lingua skrev:
VolvoBulten skrev:
Byta bromsskivor och bromsbelägg runt om

Montera nya bromsbelägg & skivor runt om.

???
xD

Ska det göras ska det göra på riktigt!tongue

Haha, jag va nog lite trött när jag skapade projektet!

Och idag efter jobbet hann jag faktiskt byta olja och filter, men bromsarna får vänta lite till!

Nya bromsarna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118706/118706-46cf7819b74cd1475675af1fed0b8752.jpg
Senast redigerat av Waarden (1 juni 2012)

26 Inlägg
1 juni 2012
#9
HAhah, men det e häftigt wink Släng på kolvuppstöttarfjädrar när du ändå är igång wink


63 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#10
Bullet--- skrev:
varför står det inte Honda på filterlådorna? wink

Får bra pris på BDS! smile

63 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#11
Bilen gick genom besiktning med endast "bra att veta - brosskivor bak rostiga "! Det känns härligt att inte behöva komma tillbaka wink

63 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#12
Dagsfärsk bild på min och polarens Type R
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118706/118706-0f3186d157a601f222672db83260b294.jpg

63 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#13
Jag ska beställa nya däck till orginalfälgarna inom en snar framtid, så vad rekommenderar ni för däck och dimensioner? Breda för mycket gummi i backen eller lite smalare för rullmotståndet? BOMBA MED FÖRSLAG NU!

301 Inlägg
3 juni 2012
#14
Något du bör satsa på är ny Motorbussning bak..
Bilen känns bättre i styrning å när du växlar..
Kan ju även byta fram med men då får man mer vibrationer i bilen.. bak är det bara lite mer på tomgång, fast minskar med tiden..

63 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#15
CTR-Jante skrev:
Något du bör satsa på är ny Motorbussning bak..
Bilen känns bättre i styrning å när du växlar..
Kan ju även byta fram med men då får man mer vibrationer i bilen.. bak är det bara lite mer på tomgång, fast minskar med tiden..

Jag är faktiskt extremt sugen på nya motorbussningar. fast man byter väl hela motorfästena? vibrationer är racing!

301 Inlägg
3 juni 2012
#16
Waarden skrev:
CTR-Jante skrev:
Något du bör satsa på är ny Motorbussning bak..
Bilen känns bättre i styrning å när du växlar..
Kan ju även byta fram med men då får man mer vibrationer i bilen.. bak är det bara lite mer på tomgång, fast minskar med tiden..

Jag är faktiskt extremt sugen på nya motorbussningar. fast man byter väl hela motorfästena? vibrationer är racing!

Kolla på bilden som jag har på min gamla ep3. så är det den röda delen man stoppar i original fästet..
Är stora hål i det original..
Billiga sak att göra med..

63 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#17
CTR-Jante skrev:
Waarden skrev:
CTR-Jante skrev:
Något du bör satsa på är ny Motorbussning bak..
Bilen känns bättre i styrning å när du växlar..
Kan ju även byta fram med men då får man mer vibrationer i bilen.. bak är det bara lite mer på tomgång, fast minskar med tiden..

Jag är faktiskt extremt sugen på nya motorbussningar. fast man byter väl hela motorfästena? vibrationer är racing!

Kolla på bilden som jag har på min gamla ep3. så är det den röda delen man stoppar i original fästet..
Är stora hål i det original..
Billiga sak att göra med..

Ser fint ut big_smile
det kan väl inte vara så svårt att montera? finns det billigt i sverige eller är det från utlandet som gäller?

63 Inlägg
4 juni 2012
Trådstartare
#18
Idag efter jobbet passade jag på att byta skivor och belägg bak.

Gamla skivorna som gick genom besiktning i lördags:
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118706/118706-4c0c69738c3742c45bdf6fc0ddc5568f.jpg

Och dom nya monterade (ja, jag ska tvätta bilen någon dag big_smile) :
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118706/118706-44f8e95b121b0283e4bada7be9954eaa.jpg

301 Inlägg
4 juni 2012
#19
Waarden skrev:
CTR-Jante skrev:
Waarden skrev:

Jag är faktiskt extremt sugen på nya motorbussningar. fast man byter väl hela motorfästena? vibrationer är racing!

Kolla på bilden som jag har på min gamla ep3. så är det den röda delen man stoppar i original fästet..
Är stora hål i det original..
Billiga sak att göra med..

Ser fint ut big_smile
det kan väl inte vara så svårt att montera? finns det billigt i sverige eller är det från utlandet som gäller?

Jag fixade det å jag har hade bara bytt avgassystemet på bilen innan..
Var lite nervös innan jag började men gick riktigt bra.. bara sju bultar att låsa..
Har en manual om du behöver..
Tror jag gav 500-700.. då får man båda bak å fram..
Var en kille på honda klubben som sålde..

1 224 Inlägg
6 juni 2012
#20
Skysst! Har också inskaffat mig en CTR nyligen! smile

Och idag byter jag också skivor och belägg på den :p

i-vtec Do you?


Sök