Hej.
Jag och min bror har tagit på oss uppgiften att byta motor på min svärfars V40, årsmodell 1999, bensin & turbo.
Vi köpte en bättre begagnad motor från en bildemontering den var provkörd och de lämnade 3 mån garanti. Nu har vi bytt motorn, kamremmen, vattenpumpen och kopplingen+packboxen, men den går inte riktigt som den ska.
Först och främst undrar jag:
Är det vanligt att turbon börjar ryka efter ett motorbyte de första 20 minuternas igångkörning? Är det vanligt med kolsvart "blårök" efter ca 10 minuters igångkörning?
Nu till problemet med motorn:
Först (de första 10 minutrarna) låg den för lågt i varv, så den dog om man inte höll nere gasen sen stabiliserade den lite men gick istället för högt. Efter några omstartet började den bra på 800 varv sen efter 5 sekunder så stiger den mot 1000 och sen ytterligare några sekunder så stiger den till 1500 och 2000. Sen har jag inte haft igång motorn så mycket längre än 5-10 minuter åt gången, speciellt då det rykte så mycket om turbon, men emot slutet tyckte jag att det minskade, kanske t.o.m avtog helt.
För att förenkla det hela har vi köpt en ODB-2 kabel och laddad ner vol-fcr och fått ut följande felmeddelanden:
Vi har haft batteriet ur bilen i ca 2 veckor kan det påverka/orsaka felkoder?
Finns det någon som vet vad vi bör göra härnäst?