3368
Sök

VW Passat 1,8T -04 öppen dumpventil fungerar inte?

SRF Performance
188 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej. Köpte ny dumpventil till bilen och har nu kopplat in den men får det inte till att pysa något.
Det är en hybrid, men den återcirkulerande delen är pluggad, både på dumpen och slangen. Allt sitter som det ska, men det låter precis som orginal? Vad har jag gjort för fel?

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
2 juni 2012
#2
var satte du ventilen? på samma ställe som originalet eller i en egen anslutning precis innan gasspjället? sitter vakuumslangen som den ska? är ventilen för hårt ställd?

sedan kan man ju slänga in biten om att v.a.g 1.8T har luftmassemätare och är inte gjord för att köras med öppen dump, men du gör såklart som du vill...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Mr. AUDI !
642 Inlägg
2 juni 2012
#3
Du måste köra återcirkulerat på VAG 1,8T maskiner.. smile

Four Rings To Rule Them All!

SRF Performance
188 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
#4
Allt sitter som det gjorde original, men nu sitter den som öppen ist. Allt sitter åt och ventilen är så lös man kan ha den.

Enligt KL Racing där jag köpte ventilen så skulle det fungera.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

Mr. AUDI !
642 Inlägg
Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 juni 2012
#6
Zazze skrev:
Enligt KL Racing där jag köpte ventilen så skulle det fungera.

Jag skulle också säga så, han vill ju sälja men du ska ha återcirkulerande. Är den så löst ställd som möjligt lär den läcka..


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
11 juni 2012
#7
inte så att dumpen du köpte är gjort för ett högre laddtryck än vad din bil leverar nu. så även om du har den på den lösaste läget så äre för klent tryck för att den ska öppnas


7 275 Inlägg
11 juni 2012
#8
Det kan hända att du behöver kapa fjädern i den också.


Mr. AUDI !
642 Inlägg
11 juni 2012
#9
Brains skrev:
Det kan hända att du behöver kapa fjädern i den också.

Gör om.. gör rätt wink kapa inget! för at få ngt tryck i dumpen måste du ha högdre ladd o i ditt fall är det fortfarande återcirkulerande som gäller, bara koppla om o göra rätt!

Four Rings To Rule Them All!

274 Inlägg
11 juni 2012
#10
SibbSon skrev:
Brains skrev:
Det kan hända att du behöver kapa fjädern i den också.

Gör om.. gör rätt wink kapa inget! för at få ngt tryck i dumpen måste du ha högdre ladd o i ditt fall är det fortfarande återcirkulerande som gäller, bara koppla om o göra rätt!

+1

SRF Performance
188 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#11
MeloveGolf skrev:
Zazze skrev:
Enligt KL Racing där jag köpte ventilen så skulle det fungera.

Jag skulle också säga så, han vill ju sälja men du ska ha återcirkulerande. Är den så löst ställd som möjligt lär den läcka..

Den läcker inte. Även om den inte pyser så känns det skillnad jämfört med gamla dumpen. Håller trycket nu, tror den gamla inte höll trycket helt.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

SRF Performance
188 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#12
MrEricsson skrev:
inte så att dumpen du köpte är gjort för ett högre laddtryck än vad din bil leverar nu. så även om du har den på den lösaste läget så äre för klent tryck för att den ska öppnas

Det är de jag tycker är mest troligt som det ser ut nu. Tror att fjäderna är för hård för att originalladdet ska orka trycka kolven. Men det kommer chip nu i sommar, hoppas att det hjälper. Blir väl närmare 200hk ist för 150 smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

SRF Performance
188 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#13
Brains skrev:
Det kan hända att du behöver kapa fjädern i den också.

Njaa, har den slappaste fjäderna i nu, fick med en tjockare för högre laddtryck med när jag köpte den. Vill inte kapa, hoppas det ger med sig med chippet.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

SRF Performance
188 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#14
SibbSon skrev:
Brains skrev:
Det kan hända att du behöver kapa fjädern i den också.

Gör om.. gör rätt wink kapa inget! för at få ngt tryck i dumpen måste du ha högdre ladd o i ditt fall är det fortfarande återcirkulerande som gäller, bara koppla om o göra rätt!

Det går visst, på nått sätt, inget är omöjligt.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 juni 2012
#15
suck.... detta har avhandlats i oändlighet både här och på nordicaudi, motorstyrningen är inte avsedd att användas i kombination med en öppen dump, punGkt! chippet kommer inte ändra på det, ska man ha öppen dump så ska man ha en motorstyrning baserad på mapsensor, INTE luftmassemätare... vill du nödvändigtvis ha pysljud när du släpper gasen så sätt tillbaka återcirkulationen och sätt i ett öppet filter istället, det är inte heller bra men funkar alla gånger bättre i längden oavsett om du får din öppna ventil att nysa eller ej...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

7 275 Inlägg
11 juni 2012
#16
SibbSon skrev:
Brains skrev:
Det kan hända att du behöver kapa fjädern i den också.

Gör om.. gör rätt wink kapa inget! för at få ngt tryck i dumpen måste du ha högdre ladd o i ditt fall är det fortfarande återcirkulerande som gäller, bara koppla om o göra rätt!

Om den inte öppnar vid alla laddtryck trots att den är inkopplad korrekt så kan man behöva kapa fjädern lite grann.


SRF Performance
188 Inlägg
11 juni 2012
Trådstartare
#17
Då har jag fått svart på vitt nu då? DET GÅR INTE?

Ge mig en månad sen ska ni få se.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden

646 Inlägg
11 juni 2012
#18
Zazze skrev:
Då har jag fått svart på vitt nu då? DET GÅR INTE?

Ge mig en månad sen ska ni få se.

Vilken del av tidigare inlägg fattade du inte?
Du kan köra med en öppen dump.
MEN din maskin är fortfarande hur du än vrider å vänder på det inte avsedd för denna dumpventil, endast återcirkulerande annars riskerar din luftmassemätare att tacka för sig.

7 275 Inlägg
11 juni 2012
#19
Camitz skrev:
Zazze skrev:
Då har jag fått svart på vitt nu då? DET GÅR INTE?

Ge mig en månad sen ska ni få se.

Vilken del av tidigare inlägg fattade du inte?
Du kan köra med en öppen dump.
MEN din maskin är fortfarande hur du än vrider å vänder på det inte avsedd för denna dumpventil, endast återcirkulerande annars riskerar din luftmassemätare att tacka för sig.

Han LMM kommer inte att påverkas det minsta utav det.
Däremot kommer den tro att motorn slukar i sig mer luft än vad den egentligen gör för dumpen släpper ut det.
Det vanligaste som händer är att man får en orolig tomgång när man kommer in mot korsningar t ex.

Sen ifall det kan medföra andra konsekvenser pga att den går fett en snabbis låter jag vara osagt.


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
11 juni 2012
#20
Brains skrev:
Camitz skrev:
Zazze skrev:
Då har jag fått svart på vitt nu då? DET GÅR INTE?

Ge mig en månad sen ska ni få se.

Vilken del av tidigare inlägg fattade du inte?
Du kan köra med en öppen dump.
MEN din maskin är fortfarande hur du än vrider å vänder på det inte avsedd för denna dumpventil, endast återcirkulerande annars riskerar din luftmassemätare att tacka för sig.

Han LMM kommer inte att påverkas det minsta utav det.
Däremot kommer den tro att motorn slukar i sig mer luft än vad den egentligen gör för dumpen släpper ut det.
Det vanligaste som händer är att man får en orolig tomgång när man kommer in mot korsningar t ex.

Sen ifall det kan medföra andra konsekvenser pga att den går fett en snabbis låter jag vara osagt.

Fett i just det fallet kan innebära oförbränd bensin i katalysatorn vilket den garanterat är svårt allergisk mot i längden...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök