1515
Sök

Volvo 940 Turbo: mek, fix och trim

Mekar och fixar med min gamla härk, en Volvo 940 Turbo! Försöker beskriva så att andra kan hänga med och göra likadant på sina bilar. Det som ligger på just nu är mera trimm... Visa mer

Turbobonde
213 754 Visningar
Uppdaterades senast 22 december 2020
Turbobonde
277 Inlägg
26 mars 2015
Trådstartare
#241
rallyrickard skrev:
Återigen mycket bra tråd smile .
Keep up the good work, blev bra med dom fälgarna smile
Kul att det gillas med tråden! smile
Gillar också fälgarna, gör sig bra på kärran i mitt tycke! smile

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
20 juli 2015
Trådstartare
#242
Okej, det här med att faktiskt uppdatera.. Det är inget som jag är direkt bra på roll
Men iallafall, det händer betydligt mycket mer på mekfronten än internetfronten med bilen!

Blir bara en mini-uppdatering nu som en liten uppryckning av tråden igen! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-10a5f9cf9c0c760fe116e0c1987b2f2d.jpg

Bilen har alltid läckt kylarvatten. När den inte gjorde det så började det igen.. Första felet var packningen till vattenpumpen som jag tryckt in snett förut som manglades sönder. Tillslut lokaliserades det till kylaren som bara droppade lite kontinuerligt. Så det fick bli en ny och fin så slipper man fundera på vattnet hela tiden! smile

När jag väl börjar skriva så springer fingrarna på tangentbordet hej vilt.. Ska nog vara lite mer saklig smile

Iallafall, mer kommer snart. Det ryktas om C2H5OH samt lite "smått" och annat! wink

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#243
Gomorgon igen! cool
Blir en liten uppdatering igen då helt enkelt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-8cd7775d9c2636fd062a33cda5330361.jpg

Eftersom att bilen ska hädanefter gå på etanol (C2H5OH för er som lista ut det tongue ) så behövdes en aningens större spridare, vart 4st Siemens Deka 875cc! En original-btr åkte även dit igen då dessa ska ha 3 bars tryck, inge bling bling med en sån men föredrar funktionalitet före vassa färger! roll
Tanken är väl typ 350hk i motorn med etanol för denna säsong, sedan är det väl dags för nya stakar samt låda...

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-e3f38af39b49a6e83faab9ff959c05af.jpg

Det här ormboet är ju lite roligare att använda än original-grenröret!
Är ett Ajden-grenrör med pulssplit samt extern wastegate. Har även fixat dit ett uttag för avgastemp som kan ses på bilden, hoppas placeringen vart bra när det är testdags någon gång.. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-1ab4ffa50f132cecac392f67ea6c5d5f.jpg

Fick bli lite avgasbandage också på den! Vart Biltemas beigea variant, men jädrar vad det kliar när man håller på med det, även med handskarna som man använde! neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-9c29ee30d069d5daf388fcc92a119515.jpg

Eftersom wastegaten kommer att ta upp oljefilterförflyttarens plats så var man tvungen att fixa det på något vänster.. Fick bli ett sånt där oljekylningskitt med adapter samt slangar till en extern oljekylare!
Jag ville inte använda en oljefilterförflyttare just för att "mer slangar och grejjer = risk för mer problem", så fick bli ett ganska platt filter, ett MANN W77 från Mekonomen, även kallat för marinfilter. Ett vanligt filter skulle ta i motorfästet. Sen att det var ett Mahle.. aja det fungerar!
Tack Magistern här på forumet för tipset! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-c9bbb431f78fe750e6f4386dfa7681e9.jpg

Tanken är att sätta dit kylaren här någonstans, får se hur det löser sig sen!


Allt för denna uppdateringen, hare! wink

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
27 juli 2015
Trådstartare
#244
Gjorde projekttråden till ett "projekt". Vettetusan vad för fördelar det ger men de flesta verkar ju ha så.. Menmen, händer grejjer på mekfronten iallafall så en ny uppdatering lär komma relativt snart! roll

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
14 oktober 2015
Trådstartare
#245
I brist på garage, vettigt väder, skolgrejjer, pengar och andra prioriteringar så har det inte hänt så mycket i rasande takt.. Men det har såklart hänt grejjer, om än det står stilla igen..

Iaf, tänkte göra en liten uppdatering om hur man gjort och så smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-69dca5336a1e41d36a24daa7e907e8cd.jpg

Tillverkade ett simpelt fäste med vanlig plåt för oljekylaren. Plåten bockades till L-profil som går tvärs över i grillöppningen, som sedan är fastsatta i 2st bulthål som tillhör strålkastarna. Fick borra upp hålen lite, venne vad de är till för annars roll vart iaf mer stabilt än jag först trodde! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-031c7f4ff84ce11a851b564d704a6006.jpg

Bad en bekant att tigga fast en anslutning till den nya dumpen, kändes bäst så!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-7bc58b39e934cc36284efdc985787c40.jpg

Då jag har övergett det gamla lh2.4 så behövdes det en spjällpotentiometer som håller koll på spjällets öppning då original bara klickar som angar ifall man gasar eller inte. Skaffade en men de är inte bult-on. Alternativet var att köpa en adapter lik denna: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/spj … vare-.html
Men snål som man är så byggde man dit den själv tongue Det man behöver göra är att korta spjällstången med ca 5mm samt en plåtbit som man får smida till. Fungerar ypperligt cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-5fc1095e8459ad5a974cfa6618976225.jpg

Testmonterade även grenröret för att se hur det skulle bli med turbo och "nedåtröret" tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-d9da1c2dd7b53938af74b7e476a68659.jpg

Visade sig att grenröret kom bra nära balken, hmm, får se ifall man fixar det i samband med andra motorfästen hmm Är ju som en urgröpning på balken precis bakom, undrar ifall det var tänkt att den skulle hamna där från början?

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-f62dda9531f74a4b158c6cd9f4d0bc02.jpg

Har grejjat ihop en egen "kabelpiska" för motorn! Bra jädra pilligt men vart nog bra tillslut! Inget krångel eller så utan allt fungerade direkt! Gäller att ta sin tid att läsa elschemat så går det bra! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-3c823636a57b4524c22fdf1769c2445b.jpg

Kopplade tändutgången från sprutet in till stift nummer 16 där guldboxen en gång var herre på täppan! Nummer 16 är den som skickar en tändsignal till tändmodulen, som sedan med tändspolen skickar en gnista till tändstiften. Kanske en fullösning, men väldigt simpelt och fungerande till höstens tester av maskinen! smile
Kommer gå över till en lösning med wasted-spark sen i vinter, då det visade sig att en starkare gnista behövs för att tända etanolen. Ett mindre elektrodavstånd på tändstiften hjälpte, men så ska man ju inte åka runt....

Iallafall, hoppas ni finner något utav detta intressant! smile
//Loppan
Senast redigerat av Lopphunden (14 oktober 2015)

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
6 april 2016
Trådstartare
#246
Tjenamors gamla byggtråd! big_smile
Har inte hänt ett smack här märker jag.. Det står inte still för projektet för det.. typ.. eller jo det står helt still för väntar på att garaget ska bli färdigställt innan man drar igång igen! tongue

Tog tag och fixade en ny framsida med en lista så det blir enklare att hänga med i bygget, framförallt för nya besökare så man får en överblick relativt enkelt.

Bygget kommer fortsätta med inriktning motor och allmänt fix. Hoppas det är några gamla rävar som fortfarande följer! roll

Klippte ihop en liten film från i vintras när jag och några muppar lekte på isen:
https://www.youtube.com/watch?v=oK4vjtNZdy0
Kanske inte så intressant, men kommer komma mer om bilen sen där på kanalen! smile

Allt från mig, sov gott!

In rust we trust!

16 april 2016
#247
Följer smile. Vart har du köpt ditt oljefilter ?

Turbobonde
277 Inlägg
16 april 2016
Trådstartare
#248
ChristianPettersson skrev:
Följer smile. Vart har du köpt ditt oljefilter ?
Göttans! smile
Det är MANN W77 från Mekonomen! Kallas även för pentafilter/marinfilter har jag för mig. Finns även här: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/olj … upp-a.html

In rust we trust!

16 april 2016
#249
Lopphunden skrev:
ChristianPettersson skrev:
Följer smile. Vart har du köpt ditt oljefilter ?
Göttans! smile
Det är MANN W77 från Mekonomen! Kallas även för pentafilter/marinfilter har jag för mig. Finns även här: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/olj … upp-a.html
Tusen tack ☺👍

45 Inlägg
25 april 2016
#250
Tjena länk till adaptern du kör med till oljefiltret? har samma problem med wgn smile Samt hur gör du med slangarna som orginal går in i oljefilterhållaren?


Turbobonde
277 Inlägg
26 april 2016
Trådstartare
#251
Liinuskaarlsson skrev:
Tjena länk till adaptern du kör med till oljefiltret? har samma problem med wgn smile Samt hur gör du med slangarna som orginal går in i oljefilterhållaren?
Tjabba!
Köpte adaptern som ett kitt på J-spec, men dessvärre verkar den ha utgått.. Den som är mest lik som den jag har fast svart är denna: http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/motor … lning.html
Dock så har jag AN10 och den AN8.... Sen finns det sånna med termostat också, kanske är bättre?
Om du köper en liknande så bör du kolla efter några andra packningar än de som ingår, menar gummiringarna som sitter vid anslutningen till slangarna. Det läckte olja något galet från dem! Skaffade en fiberpackning istället så vart det tätt, som t.ex. liknade denna: http://www.kullager.se/product.html/fib … ory_id=107

Vattenslangarna som går in i oljekylaren pluggades bara! Den ena pluggen är från en sugmotor som sitter i bakkant på motorn, du tar bara bort röret och sätter dit den. Slangen som sitter på röret som går till vattenpumpen pluggade jag bara med en aluplugg likt denna: http://www.do88.se/sv/artiklar/aluminiu … 11mm-.html cool

In rust we trust!

1 Inlägg
4 maj 2016
#252
Nu var det ett tag sen du monterade Walbropumpen men minns du om det krävdes några monteringsdetaljer?
Jag har en GSS342 som ska monteras i min 945 -98 (dvs 75 liters tanken) men jag har ingen kringutrustning. Behöver jag köpa kontakter eller filter eller något annat för att kunna montera pumpen?

Förresten kanske du inte har samma tank på din..?

Turbobonde
277 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#253
Moto-XXX skrev:
Nu var det ett tag sen du monterade Walbropumpen men minns du om det krävdes några monteringsdetaljer?
Jag har en GSS342 som ska monteras i min 945 -98 (dvs 75 liters tanken) men jag har ingen kringutrustning. Behöver jag köpa kontakter eller filter eller något annat för att kunna montera pumpen?

Förresten kanske du inte har samma tank på din..?
Jodå! Jag har också 75 litarn på bilen!
Vad jag minns så passade pumpen i princip bolt-on om du har original-armaturen. Du kommer att behöva ta fram en fil/rasp och ta bort lite plast på insidan av hållaren, gjort på ett par minuter. Angående kontakt så köpte jag en, men det visade sig att originalpumpen och Walbron hade likadana kontaktstycken så den borde passa direkt! Ett filter bör du köpa däremot! cool

In rust we trust!

45 Inlägg
5 maj 2016
#254
Fått hem adaptern och sätte koppar brickor där så var de tätt men de verkar läcka från dem 2 pluggarna som man kan koppla oljetemp osv på ska dem var dragna i botten och använde du nån bricka där med?


Turbobonde
277 Inlägg
5 maj 2016
Trådstartare
#255
Liinuskaarlsson skrev:
Fått hem adaptern och sätte koppar brickor där så var de tätt men de verkar läcka från dem 2 pluggarna som man kan koppla oljetemp osv på ska dem var dragna i botten och använde du nån bricka där med?
Har inte märkt att det läcker något från dom och har ingen bricka eller dylikt.. men kan vara för att det läckte mycket från slanganslutningarna så man helt enkelt förbisåg pluggarna.
Pluggarna är ju så kallade koniskt tätande har jag för mig, man drar åt lagomt så ska det vara tätt sen. Om inte så borde man kunna ta tätande loctite som tål olja så borde det bli helt tätt.

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
1 juni 2017
Trådstartare
#256
Sådärja, nu vare väl dags att sparka liv i denna gamla byggtråd igen då! roll

Har hänt mycket sen sist man skrev, typ som att jag har besiktat bilen iaf... Men men, det är full fart i byggandet igen! Planen är att vara färdig nu i juni med den nya motorn och få allt att fungera tillsammans. Har en del bilder men kommer uppdatera med lite mellanrum nu i början, så inte allt kommer på samma gång. Mest för att se om det fortfarande finns intresse i denna byggtråd! cool

Iallafall, bjuder på en bild på besiktningsmotorn som togs ur:

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-e71bce68e61f8da531c7a889f0abd92d.jpg

Bildkvalitén var inte topp kanske... Aja tongue

Över och ut!

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
7 juni 2017
Trådstartare
#257
Hallå igen, dags för en liten uppdatering igen då cool

Projektet går stadigt framåt och hoppas på att bli klar med det mesta nu i juni. Brukar ju låta så med ens planer så lär väl bli juli istället då alltid något ska strula till det..

Aja, planerna är iallafall för denna sommar 500 hjulponnys! Det bör inte bli svårt alls att slå, men allt över ser jag som en bonus. tongue
Köpte mig en komplett underdel redan för länge sedan, men har inte haft möjlighet att grejja med ett byte förrns nu. Ska bli riktigt fint med en stadigare botten!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-9e1e73024889d8b7dcdbc55d3c4d66c8.jpg
Det här är motorn som har använts sedan 2012, inga konstigheter alls utan har fungerat helt klanderfritt för det mesta iallafall roll


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-2b154fc7714c411ab9f5e01636338930.jpg
Och här är den nya botten till spisen! Sitter nya lager, H-profil från motornord och ska vara en högflödespump. Sitter en slangnippel ditgängat för oljeretur från turbon, men ska istället använda stålrör så det blir stadigare.

Hela vevpartiet lämnades dessutom in på balansering, alltså: remhjul, vevaxel, svänghjul och tryckplatta. Hoppas det var värt det, blir säkert kanoners cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-794f9c15a9afc325031c049e7683404a.jpg
Den gamle 531-toppen fick sig även en liten uppgradering i form av starkare ventilfjädrar. Tanken är att varva upp emot 7200 eller tills att det inte ger mer helt enkelt. Jag kör vidare på kammen som jag haft tidigare, en Enem v16.


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-15a1a8a84b89489b7d90bd8bee99b35e.jpg
Jag återanvänder de gamla 12.9 pinnbultarna till den nya motorn.
Om man kikar lite noga så ser man att det är spår för stålringar runt cylindrarna. Man kan stoppa i ringar men jag kommer köra utan. Anledningen är att den tidigare ägaren hade en riktigt fet bok om hur man bygger stora V8:or från staterna där de körde med bara spår. Blir tydligen lite samma effekt att packningen fastnar i spåret och hålls på plats när toppen dras. Får se hur det slutar... roll


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-7f2d0f3d526ee2175bec08b399ab153c.jpg
Toppen slängdes även på i samma veva, så börjar bli en motor igen!

Allt för denna gång,  ut och över!

In rust we trust!

Turbobonde
277 Inlägg
9 juni 2017
Trådstartare
#258
Jag kör väl på en till uppdatering såhär på kvällskvisten då! cool

Innan man drog igång med projektet igen på allvar nu i våras så har det stått ganska still sen hösten 15. Turbon som valdes till Ajdén-grenröret var en Holset HX40 Super big_smile Lite lagomt stor men fungerade helt okej!
Följande tre bilder är alltså något äldre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-0afa9f9cd1b74ec19c79c118e8a5537f.jpg
Såhär såg det då ut i motorrummet när det mesta var på sin plats. Det som saknas är anslutning till lambdasonden samt värmeskydd i form av avgasbandage och turbomössa.


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-a54c794513818be8559972ad10363201.jpg
Men efter bara några testturer så hände detta... Samtliga skruvar hade lossnat från avgashuset på turbon till nedåtröret hmm
Du milde vad stor bilden vart...

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-3c40e2834c2f3434ad14ce285a5f3eee.jpg
Vilket resulterade i en bränd oljeretur från turbon. Slangen har legat ute ett tag efter, var inge skräp i den vid tillfället gifwetvis. Inga andra skador, förutom att bilen vart stående länge.


Nutid igen då!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-dd86f01f052962f8b507fc18f3a8b2e4.jpg
Här är det fabulösa nedåtröret för turbon då! Kommer bygga om den för denna sommar, anslutningen till wastegaten vart inte optimal ur montage eller flödessynpunkt. Kommer sätta en anslutning längre ner samt använda ett flexrör för att få lite mera boing


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-db1813001ed9cfe625624a0ffcd9a554.jpg
Och här är wastegaten under operation! Det är en wastegate från Biltema, och har inte strulat något alls. Troligtvis samma modell som de flesta säljer under "HKS-style wastegate". Köpte mig en starkare fjäder så kommer ha nu 1.8 bar i grundtryck och kommer öka det genom mottryck på toppen. Passade även på att slipa in ventilen mot sätet lite med ventilslippasta bara för att! tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172971/172971-325e68f35125404771d9eb20fa8629f1.jpg
Den nya fjädern var ju betydligt hårdare.. Så fick ta till ett litet fulknep att sätta ihop den, alla sätt som fungerar är väl bra? roll

Skruva och borra tills händerna blöder, norr och söder!

In rust we trust!

Skrap
2 098 Inlägg
12 augusti 2018
#259
ser riktigt gott ut. Hur går det? smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Turbobonde
277 Inlägg
13 augusti 2018
Trådstartare
#260
Ja man tackar! Det går framåt... typ.. Nej men jag har grejjat en hel del sen senaste uppdateringen vilket var alldeles för länge sen. hmm
Bilen fungerar och är egentligen redo för mappning, men pga lathet och ett oljeläckage så har det inte skett än. Kan väl lägga upp lite bilder och beskrivning på vad som är gjort sen sist! Kan göra det denna vecka! smile

In rust we trust!


Sök