Ja, då får man väl lägga upp en tråd, länge sen jag hade en tråd men men..
Det hela började väl 2011 när polaren skulle ner till Helsingborg och köpa ett bromsservo till sin
Duster. säljaren hade en -74 Dart Swinger 2dr HT ståendes som jag föll för, jag höll just då på med en fortsatt renovering av min Volvo 145a. men lusten fanns inte riktigt samt att jag hade året innan köpt mig min C10a o kände att jänkejärn är MYCKET fränare än volvo.
sagt o gjort, volvon såldes av i delar och Darten införskaffades, kördes hem och skulle in i garaget, fick inte plats riktigt, så lite ombyggnad och renovering blev nödvändigt.
Bilen saknade vid inköp spindlar fram så att skruva på framhjul blev svårt, en tripp till Sösdalaskroten löste det dock. råkade även köpa en kraftigare bakaxel, från en Dodge Aspen, en 8 1/4 med diff. så gamla 7 1/4 axeln åkte ut.
Problem infanns dock när jag skulle flytta in bladfjädrarna för att göra plats för mer hjul, rambalkarna såg ut som kriget, lappade och murkna, så det blev bygga nytt.
främre bladfjäderfäste
råkade även kapa itu hjulhusen och bredda dom inåt.
verkar bli bra plats, måttar på bilden under med en 295a som ligger an mot rambalken.
sen dess har det mest flytit på i lagom takt, fick fatt i 17" fälgar som mäter 10" bak och 8,5" fram. som ska lackas mattsvarta. spacer plattor fick jag fatt i med, men lite fel spec på dom så de är på svarvning i skrivande stund tillsammans med fälgarna pga fel centrumhål.
hittade lite kex i ena bakskärmen som blev lagat
dörrsidor har byggts
motorn undrar kanske en del över, tja, inget märkvärdigt egentligen, det blir en mopar 318 med magnumtoppar och annat godis som sedermera kommer överladdas med en lagom stor turbo. (HX60 på bilderna, har införskaffat en HX50 som kommer provas först)
bilen i sin helhet ser ut såhär.
planen är att lacka den mattgrå och mattsvart, ha 2 säten och bur i den med lagom spartansk inredning. blir lite customisering för helhetens skull som inflyttade kofångare och igenlagda sidomarkeringar.
snabb inledning, köpte bilen i maj 2011 och jobbar på lite lagom när lusten infaller sig. förhoppningsvis om ekonomin tillåter (har ju en bil till att hålla i trafik) och om tiden/orken räcker till så kanske det kan bli körbart till hösten (önsketänkande?)
Kommentarer mottages tacksamt!