3110
Sök

Skoda octavia -00, 1.8T. Motorlampa lyser. Vill bli av med felkoderna..

6 Inlägg
3 juni 2012
Trådstartare
#1
God dagens.

Jag har en octavia -00 1,8t som jag inte haft allt för länge.. Då jag inte är speciellt hajj på bilar så hör jag gärna en andra åsikt innan jag ger mig på något. Bara för att vara helt säker.

Problemet med min bil är att motorlampan lyser.. Tar jag ut batteriet och sätter i de igen så är motorlampan släckt upp till 10 mil sedan börjar den lysa igen.

Något annat jag också märkt är om jag kör 180 med bilen i några km och sedan saktar ner till 110, kör några km. När jag sedan saktar ner till 50 pga man kommer in till stan så är det precis som att all kraft försvunnit. Sedan tar de ett tag innan den kommer igen..

Jag och en vän som är lite mer insatt i bilar har sökt efter felkoder på bilen..

Direkt när vi sågs och sökte så kom detta upp:


9 Faults Found
17695 - Boost Pressure Control Valve (N249): Open Circuit
P1287 - 35-00 - -
17705 - Pressure Drop between Turbo and Throttle Valve (check D.V.!)
P1297 - 35-00 - -
16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
P0130 - 35-00 - -
17608 - Boost Pressure Control Valve (N249): Mechanical Malfunction
P1200 - 35-00 - -
16955 - Brake Switch (F): Implausible Signal
P0571 - 35-10 - - - Intermittent
18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low
P1602 - 35-10 - - - Intermittent
16795 - Secondary Air Injection System: Incorrect Flow Detected
P0411 - 35-00 - -
17536 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult): System too Lean
P1128 - 35-00 - -
17511 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating; B1 S1: Performance too Low
P1103 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: 0000 0000



Efter vi tagit bort alla felkoder och kört kanske en mil så dök endast dessa 2 upp:

2 Faults Found

17695 - Boost Pressure Control Valve (N249): Open Circuit
P1287 - 35-00 - -
17608 - Boost Pressure Control Valve (N249): Mechanical Malfunction
P1200 - 35-00 - -

Readiness: 0000 1101.


Min vän påstår att det är Dumpventilen som är kass..

De jag nu vill veta är.. är det ENDAST dumpventilen som orsakar allt detta? eller är det fler saker? Om jag ska köpa ny dumpventil, vilken är då bäst att ha? vad kostar denna och var kan man köpa den?

Dumpventilen som sitter i just nu är en öppen.. Skrev säljaren i annonsen iaf.. Har hört att återcirkulerande hade passat bättre? Kan de orsaka mina felkoder på något sätt?..

Felkoderna ovan, kan de påverka bränsleförbrukningen? Enligt färddatorn så drar bilen X liter milen.. Men om man tittar på bensinmätaren så verkar det som att den drar mer än så..

Alla hjälpande svar uppskattas!

Mvh

Joakim

1 313 Inlägg
3 juni 2012
#2
Jag skulle kolla vakuumslangarna  först och främst, så dom inte har sprickor/ hoppat av/isär, för då kan du få dessa felkoder...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

9 Inlägg
16 juni 2012
#3
hej 1.8T är känsliga för öppna dumpventiler men hybridventil skall funka bra. annars kan det vara magnetventilen.

MVH marcus

Turbotekniker
54 Inlägg
16 juni 2012
#4
Hej.

Du bör väl kunna ta loss dumpventilen och plugga den så behöver du inte köpa ny för att testa. Kolla dump, slangar och magnetventilen och om du inte hittar något så ta loss insugsröret till turbon och känn på axeln om den verkar ok.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

6 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
#5
Har kollat upp lite mer om de hela..

Tydligen sitter det en öppen HKS dumpventil på.. och skoda ska tydligen ha återcirkulerande..

Frågan är väl nu om det endast är dumpventilen som orsakar allt detta?

Vad hade skillnaden varit om jag bytat ut dumpventil? förutom allt PPPSHHSHSHSH ljud..

Nissarna på verkstaden påstod alla att jag borde mappa bilen... När jag frågade varför så fick jag endast till svars typ "den går snabbare"..  Vet inte vad ni säger men i sverige är inte en snabb bil jätte lönt med tanke på max 110gräns plus fartgupp i hela jävla stan...

Putsbög
70 Inlägg
20 juni 2012
#6
det är den öppna dumpen som orsakar detta då lmm sitter före och bilen får då helt fel värden från den då den öppna luften som lmm räknat med släpps ut efter den då kan de komma diverse motorlampor o trasig katalysator i följd av en sådan öppen historia, byt till en återcirkulerande som det ska sitta så löser detta sig angående vad du fått för felkoder, du får samma ljud av ett öppet filter om det nu de e de du e ute efter vad vet jag :p
mvh

En VW går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera

6 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
#7
Släckte koderna på en verkstad.. har kunnat köra dubbelt så långt nu utan lampan börjat lysa.. Det e väl bara en tidsfråga antar jag..

Något jag dock undrar är:

Vad kostar det att mappa bilen? var kan man göra de på vettigt ställe i Malmö?

Det är en skoda octavia -00 1.8T 110kw...

Hittar inge vettigt på google -.-

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 juni 2012
#8
majkigt skrev:
Vad kostar det att mappa bilen? var kan man göra de på vettigt ställe i Malmö?

15,000-20,000 minst på original systemet, jag tror du menar att du vill chippa, sök på bsr.


Diesel ska man ha!
482 Inlägg
23 juni 2012
#9
testa med att byta N249 och sätt dit en återcirkulerane dump.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se


Sök