2811
Sök

Lätt dunkande från bilen vad kan det vara?

506 Inlägg
21 september 2006
Trådstartare
#1
Hejsan!!! Nu har jag bytt alla skivor runt om och belägg från brembo! Ljudet kvarstår ännu. jag monterade på vinterdäcken också men det låter ändå. Dock inte lika mycket i hastigheten runt 50 km/H. Men uppåt 70 och uppåt i olagliga hastigheter dunkar det lite konstigt. Det vibrerar även lite i ratten. Vad kan det vara? Hjullagret? Vill få bukt med detta!!
Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (3 december 2006)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

506 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
#2
Någon?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

115 Inlägg
22 september 2006
#3
Du har inte haft stereon på & missuppfattat? wink

62 Inlägg
22 september 2006
#4
RaGnaR RattmuFF skrev:
Hejsan!

har köpt en volvo s40 i söndags och det kommer att komma upp bilder på bilen när jag fixar en kamera. Men till frågan nu.

Jag har ett par 17 fälgar 205x17x45. Blir ett lite dunkande ljud i bilen eller antagligen däcken. Bytte till vinterdäcken då blev det mindre men det fanns fortfarande lite kvar. Vi hittade sedan på 2 av fälgarna att det var 2 små knutor på dem. Antar att det är det som gör det. Men Hur kan det låta lite från vinterdäcken också?

MVH
Johan

Låter det hela tiden eller blir det mer vid gaspådrag?


533 Inlägg
22 september 2006
#5
Kolla längden på hjulbultarna. Min dunkade en del (även efter att jag skruvade ner stereon) från däcken och då var det bultarna som slog i på nåt ställe!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

506 Inlägg
24 september 2006
Trådstartare
#6
psittacus skrev:
Kolla längden på hjulbultarna. Min dunkade en del (även efter att jag skruvade ner stereon) från däcken och då var det bultarna som slog i på nåt ställe!

Förstår inte det riktigt. Var skulle hjulbultarna kunna slå i?

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

349 Inlägg
27 september 2006
#7
aantingen har du en gömd baslåda lr punka...hahaha nä jag bara skojar men kolla så att du inte har för långa hjulbultar lr nått?

JUST GOING SIDEWAYS WITH NOTHING BUT TYRE SMOKE LEAVING YOU BEHIND!<3
Mathias Liljenberg, 20år, Bilplåtslagare! :)
Följ projekttråd:BMW 730i e32 -93

533 Inlägg
27 september 2006
#8
RaGnaR RattmuFF skrev:
psittacus skrev:
Kolla längden på hjulbultarna. Min dunkade en del (även efter att jag skruvade ner stereon) från däcken och då var det bultarna som slog i på nåt ställe!

Förstår inte det riktigt. Var skulle hjulbultarna kunna slå i?

Bra fråga!! Min granne som jobbar på däckverkstad sa direkt att dom där bultarna byter vi så du slipper dunket....och, jag slapp dunket!

Dom var väl lite långa och tog i nåt på baksidan.. vad vet jag..!!??

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

506 Inlägg
28 september 2006
Trådstartare
#9
Men jag har inte de hjulbultarna som är som en bult. Utan jag fäster mina däck med mutter. Antar att det är det ni menar. För annars förstår jag inte vad som skulle kunna ta emot. Muttrarna skruvar man ju tills däcket sitter fast. Men ifall de andra Bultarna med gänga som man fäster däcket med är för långa så sitter inte däcket fast.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 september 2006
#10
Hej, kontrollera så att inte gängorna på muttrarna tar i kupolen för då drar du ju muttrarna mot kupolen och inte mot fälgen... Kan även vara en drivknut som börjar lägga ner... Kör i små cirklar och lyssna


151 Inlägg
30 september 2006
#11
När dunkar det? Vid vilken hastighet? Vilken frekvens? Vid körning rakr fram? Över gupp? Vad menar du med "2 små knutor"? Vibrerar det i ratten? Du får nog förklara lite mer. Och som sagt, är det den gamla S40:n så är det muttrar som hjulen sitter med.
/Mats S

506 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
#12
först på båda framdäcken så har gummit på däcket rest sig något så man känner som en liten bula på gummit på en yta på kanske 3x2 cm.

Sen vid inbromsning så låter det nästan som om det gräver lite mer ljud. (antar att det kan vara skivorna som är ytterst lite skeva. ska byta dem. De är nästan slut så de kanske har gått varma och blett skeva?)

Låter mest i 4an-5an i 50km. rätt dåvt ljud då och lite dunk. Det är ju inte som hjulen är fyrkantiga men man hör lite lite dunk,dunk. ökar när man ökar hastigheten sen i ca 120 så hör man inte det precis.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

151 Inlägg
5 oktober 2006
#13
Byt skivor och belägg först innan du går vidare om det ändå ska göras. Och se till att kolvarna i bromsoken löper riktigt!
/Mats S

506 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
#14
Hejsan ändrar om lite här på denna text.

Jag har nu bytt till bremboskivor runt om och belägg på det. Dunkandet är fortfarande kvar. Men visst det är lite bättre än när sommardäcken var på då tillkom lite vinande ljud. Men det är antagligen för de är lite breda så mycket luft tar emot. Men iaf. Jag har vinterdäcken på nu och det dunkar lite fortfarande från bakvagnen tycker jag. Har stoppat i ca 7-10 cm guldfiber under baksätet och det hjälpte en hel del. Men vill liksom ändå åtgärda felet. Det hörs endel när man kör i 70kr och uppåt.

MVH

Johan
Senast redigerat av RaGnaR RattmuFF (3 december 2006)

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
3 december 2006
#15
Ja de kan nog vara hjullagret....de brukar dunka lite då.

Allt för den där jävla hatten!

1 893 Inlägg
3 december 2006
#16
Kolla knutarna.
Även de inre.
Alltså från vxl-lådan kommer drivaxlarna ut, de är ledade närmas lådan, men också ute vid hjulen.
Kryp under fronten och ryck i drivaxlarna. De får inte kännas glappa.
Ursäkta om jag skriver självklarheter, men det är ganska sprid kunskaps nivå här. En del är trollkarlar och en del är nybörjare.
Svårt att veta vem som hör till vilken kategori.


506 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#17
Och ifall det skulle kännas lite glappigt? Vad i herrenas namn skulle det kosta då? Antar att det skulle bli många lappar sad.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Smålänning
7 883 Inlägg
3 december 2006
#18
Det kan bli många lappar ja. Men det kan vara lite obalans i däcken och glapp i en spindel och/eller styrled. de ihop kan dunka lite. obalans kan finnas i olika farter nämligen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

506 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#19
Det bästa är kanske att åka till volvo och låta dem kolla och provköra. Ifall de hittar något fel så får man diskutera att pris och få besked om att ifall de åtgärdar detta felet så ska det sluta. Ifall det då inte slutar dunka så ska de reparera tills det slutat och jag ska inte behöva betala för de lovade att det ska sluta dunka då. Frågan är bara ifall de vågar lova en sådan sak big_smile Troligtvis inte sadsad

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

Trucker
93 Inlägg
3 december 2006
#20
om du har baslåda kan d va d som dunkar, har hört att d ska dunka om dom men ja kan ha hört fel!

Ber väldigt mycke om ursäkt för detta meningslösa inlägg men ja kunde inte låta bli, hoppas du hittar och får rätt på felet!

// Leekapågen


Sök