arenwik skrev:
Interlagos skrev:
Jag brukar använda vanlig vattenslang om bilen inte är smutsig. Dvs om bilen bara har damm, pollen och en viss trafikfilm så avfettar jag med alkalisk avfettning som jag låter verka en stund, sedan spolar av och går på med tvättvante, två hinkar, en med vaxschampo och en som jag sköljer av tvättvanten i.
Är bilens lack i bra skick så ska (teoretiskt sett) skiten inte kunna fastna. En alkalisk avfettning ska få smutsen att vilja lämna bilens lack utan hjälp av högtryck. Jag var ute och körde efter jag använt en vända polish och sedan vaxat ordentligt, insekterna som sattes sig på fronten av bilen lossnade efter avfettning och bara slang!
Är bilen smutsig så att det behövs kallavfettning, mycket insekter eller grövre ingrodd smuts så är högtryck ett måste.
Smuts fastnar alltid mer eller mindre, spelar ingen roll vad man gör. Låter man sen det sitta några dagar och gotta sig i solen så sätter det sig ännu mer.
Använda avfettning på vaxade ytor är ingen bra idé.
En avfettning ska få smuts att lösas upp, sen måste man spola bort det med högtryck.
Visst har du en klinisk ren lack så kanske du kan få bort lättare smuts med lågtryck och avfettning.
Dock ser jag ingen mening med det.
Njae, jag håller inte riktigt med. Smuts fastnar självklart alltid mer eller mindre, så är det. Lack som är ordentligt polerad, lackbehandlad och sedan underhållen med skydd tex vax gör att smuts får mycket svårare att fästa. Det finns helt enkelt färre öppna porer i lacken som smutsen kan fästa i.
Jag låter aldrig smuts få gotta sig i solen :-) Jag använder bara vattenslangen när bilen är dammig, pollen etc. Aldrig när det är smuts, tex salt, tjära, lera, sand, jord eller grov nedsmutsning.
Avfettning på vax är i in erfarenhet helt beroende på både avfettning och vaxet som används.
Avfettningen sliter alltid på vaxet, ett bra vaxshampo väger upp det.
Högtryck är alltid bra, men i mitt fall inte alltid nödvändigt. Det finns nog ganska många som har dåliga högtryckstvättar som bara skjuter luft i 130 bar och lämnar 3L vatten i minuter. I praktiken så blästrar dom sin lack eller skjuter in smutsen ända in i plåten. Att använda högtryck kräver en bra maskin som lämnar ordentligt med vatten och att den som håller i den vet hur man ska vinkla munstycket och rätt avstånd.