Halloj. Håller på att bygga en b23 turbomotor. Har i princip allt inköpt men har sett att folk skriver att b23 BLOCKEN är mycke vekare än b230 och undrar om en b23 kommer palla med ca 550-570hk?
Jag valde b23 bara för att veven är smidd orginal och en smidd vev till b230 är ju inte helt gratis direkt. Hur mycke jobb är det för att slipa om b23 veven så den passar i ett b230fk block och finns det någon firma som sysslar med just detta?
Har ju ingen lust att behöva köpa om stakar, kolvar mm till en b230 nu
tror mig ha läst att de e nere i i cylindrarna som b23 är svagare men det borde gå att fixa genom att sätta hardblok. alltså motorcement
Det ska ju vara en gatbil så den måste ju ha bra kylning så vet inte om det är så bra med cement då? Sen är blocket redan borrat och honat så det funkar ju inte
Håller på att bygga en b23 turbomotor. Har i princip allt inköpt men har sett att folk skriver att b23 BLOCKEN är mycke vekare än b230 och undrar om en b23 kommer palla med ca 550-570hk?
B23 är klenare, och att gå över 500 kan sluta lite hur som helst. Ett B230 block hålle rinte hur länge som helst heller, det har en bättre gjutning och tål effkten bättre.
Hedlisch skrev:
Jag valde b23 bara för att veven är smidd orginal och en smidd vev till b230 är ju inte helt gratis direkt. Hur mycke jobb är det för att slipa om b23 veven så den passar i ett b230fk block och finns det någon firma som sysslar med just detta?
För dem effekter du siktar på så duger original B230 vevaxel om du inte tänkt varva väldigt mycket. Visst finns det firmor som slipar om vevaxlar, men det kostar en slant.
Håller på att bygga en b23 turbomotor. Har i princip allt inköpt men har sett att folk skriver att b23 BLOCKEN är mycke vekare än b230 och undrar om en b23 kommer palla med ca 550-570hk?
B23 är klenare, och att gå över 500 kan sluta lite hur som helst. Ett B230 block hålle rinte hur länge som helst heller, det har en bättre gjutning och tål effkten bättre.
Hedlisch skrev:
Jag valde b23 bara för att veven är smidd orginal och en smidd vev till b230 är ju inte helt gratis direkt. Hur mycke jobb är det för att slipa om b23 veven så den passar i ett b230fk block och finns det någon firma som sysslar med just detta?
För dem effekter du siktar på så duger original B230 vevaxel om du inte tänkt varva väldigt mycket. Visst finns det firmor som slipar om vevaxlar, men det kostar en slant.
Tack för svar. Surt bara att man redan har allt till b23an. Får se hur man gör
Håller hans borde min göra det med. Kommer visserligen köra med lite mer hk men har större turbo och riktigt insug och toppen är riktigt portad så borde inte behöva ladda mer än 1.8 förhoppningsvis.
Problemet med b23-blocket är väl även att det har mindre ramlager? På b230 är det ju 63mm ramlager. Har även för mig att nån oljekanal var bättre utformad.
Allt handlar om hur mycket cylindertryck du får och vilka varvtal vi pratar om. Om du har en välbalanserad motor som är genomtänkt rent receptmässigt kan håller båda varianterna. Men inte hur länge som hälst. Räkna med helrenovering av bottendelen åtminståne var 1000mil.