2849
Sök

B23 eller b230 block till 500 hjulhästar?

402 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#1
Halloj.
Håller på att bygga en b23 turbomotor. Har i princip allt inköpt men har sett att folk skriver att b23 BLOCKEN är mycke vekare än b230 och undrar om en b23 kommer palla med ca 550-570hk?

Jag valde b23 bara för att veven är smidd orginal och en smidd vev till b230 är ju inte helt gratis direkt.
Hur mycke jobb är det för att slipa om b23 veven så den passar i ett b230fk block och finns det någon firma som sysslar med just detta?

Har ju ingen lust att behöva köpa om stakar, kolvar mm till en b230 nu hmm

//Arn

23 Inlägg
6 juni 2012
#2
tror mig ha läst att de e nere i i cylindrarna som b23 är svagare men det borde gå att fixa genom att sätta hardblok. alltså motorcement

Vissa kör volvo, andra kommer senare

258 Inlägg
6 juni 2012
#3
taunus_freak skrev:
tror mig ha läst att de e nere i i cylindrarna som b23 är svagare men det borde gå att fixa genom att sätta hardblok. alltså motorcement

om det är där nere kan man väl sätta gördel ?

enpetar-klubben

402 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#4
taunus_freak skrev:
tror mig ha läst att de e nere i i cylindrarna som b23 är svagare men det borde gå att fixa genom att sätta hardblok. alltså motorcement

Det ska ju vara en gatbil så den måste ju ha bra kylning så vet inte om det är så bra med cement då?
Sen är blocket redan borrat och honat så det funkar ju inte hmm

8 250 Inlägg
6 juni 2012
#5
Hedlisch skrev:
Håller på att bygga en b23 turbomotor. Har i princip allt inköpt men har sett att folk skriver att b23 BLOCKEN är mycke vekare än b230 och undrar om en b23 kommer palla med ca 550-570hk?

B23 är klenare, och att gå över 500 kan sluta lite hur som helst. Ett B230 block hålle rinte hur länge som helst heller, det har en bättre gjutning och tål effkten bättre.

Hedlisch skrev:
Jag valde b23 bara för att veven är smidd orginal och en smidd vev till b230 är ju inte helt gratis direkt.
Hur mycke jobb är det för att slipa om b23 veven så den passar i ett b230fk block och finns det någon firma som sysslar med just detta?

För dem effekter du siktar på så duger original B230 vevaxel om du inte tänkt varva väldigt mycket. Visst finns det firmor som slipar om vevaxlar, men det kostar en slant.


402 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Hedlisch skrev:
Håller på att bygga en b23 turbomotor. Har i princip allt inköpt men har sett att folk skriver att b23 BLOCKEN är mycke vekare än b230 och undrar om en b23 kommer palla med ca 550-570hk?

B23 är klenare, och att gå över 500 kan sluta lite hur som helst. Ett B230 block hålle rinte hur länge som helst heller, det har en bättre gjutning och tål effkten bättre.

Hedlisch skrev:
Jag valde b23 bara för att veven är smidd orginal och en smidd vev till b230 är ju inte helt gratis direkt.
Hur mycke jobb är det för att slipa om b23 veven så den passar i ett b230fk block och finns det någon firma som sysslar med just detta?

För dem effekter du siktar på så duger original B230 vevaxel om du inte tänkt varva väldigt mycket. Visst finns det firmor som slipar om vevaxlar, men det kostar en slant.

Tack för svar. Surt bara att man redan har allt till b23an. Får se hur man gör hmm

141 Inlägg
7 juni 2012
#7
en på sävarturbo har bromsar 470whp/680wnm med b23 block.
Orginalvev
Orginal m stakar
Orginal kolvar.

Han har inte haft nått problem alls med själva blocket.

Länk till hans projekttråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=39734


402 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#8
Se88e_K skrev:
en på sävarturbo har bromsar 470whp/680wnm med b23 block.
Orginalvev
Orginal m stakar
Orginal kolvar.

Han har inte haft nått problem alls med själva blocket.

Länk till hans projekttråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=39734

Håller hans borde min göra det med. Kommer visserligen köra med lite mer hk men har större turbo och riktigt insug och toppen är riktigt portad så borde inte behöva ladda mer än 1.8 förhoppningsvis.

Industritekniker
433 Inlägg
10 juni 2012
#9
Problemet med b23-blocket är väl även att det har mindre ramlager? På b230 är det ju 63mm ramlager. Har även för mig att nån oljekanal var bättre utformad.

Allt handlar om hur mycket cylindertryck du får och vilka varvtal vi pratar om. Om du har en välbalanserad motor som är genomtänkt rent receptmässigt kan håller båda varianterna. Men inte hur länge som hälst. Räkna med helrenovering av bottendelen åtminståne var 1000mil.

Mvh

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

8 250 Inlägg
10 juni 2012
#10
Magistern skrev:
Problemet med b23-blocket är väl även att det har mindre ramlager? På b230 är det ju 63mm ramlager.

B23 har 63mm ramlager, däremot så har inte alla B2** block 63mm ramlager. B230 tom -89 med vissa undantag har dem mindre ramlagren.


Industritekniker
433 Inlägg
10 juni 2012
#11
Marlboroman skrev:
Magistern skrev:
Problemet med b23-blocket är väl även att det har mindre ramlager? På b230 är det ju 63mm ramlager.

B23 har 63mm ramlager, däremot så har inte alla B2** block 63mm ramlager. B230 tom -89 med vissa undantag har dem mindre ramlagren.

Okej, my mistake. Visst är det b230E blocket som har 53mm ramlager? årsm: 87-89 va?

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

8 250 Inlägg
10 juni 2012
#12
Magistern skrev:
Marlboroman skrev:
Magistern skrev:
Problemet med b23-blocket är väl även att det har mindre ramlager? På b230 är det ju 63mm ramlager.

B23 har 63mm ramlager, däremot så har inte alla B2** block 63mm ramlager. B230 tom -89 med vissa undantag har dem mindre ramlagren.

Okej, my mistake. Visst är det b230E blocket som har 53mm ramlager? årsm: 87-89 va?

B230A/E/ET/FT 85-89 har dem små (55mm?) lagren. K har jag för mig har 63mm lager, men osäker. 16V har 63mm lager.


141 Inlägg
26 juni 2012
#13
Bromsade i helgen 404whp/491wnm med helt standard b23et bottendel. Till och med bultarna är orginal ifrån -83.


402 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#14
Se88e_K skrev:
Bromsade i helgen 404whp/491wnm med helt standard b23et bottendel. Till och med bultarna är orginal ifrån -83.

okej smile men jag ska ju ha 100hk mer på hjulen. Det märks om det håller tongue


Sök