Hade själv lite problem ang misständning på min tidigare och haft tråd uppe på Autopower ang stift.
De jag hade i från början var NGK Laser 4 elektrods stift som skulle hålla 10000 mil. Kört c:a 6000 mil med dem och bilen misstände mellan åt.
Idag kör jag med Iridium stift
http://www.ebay.com/itm/96-00-BMW-328I- … 3a4d65c77coch bilen har inte misstänt sedan jag bytte till dessa. De håller inte lika länge som 4 elektrods stiften, för de får bytas var 4000 mil, men skönt att slippa misständning.
Du får avgöra själv vad din bil kan behöva och hur du använder den. Jag pratade med NGK när jag hade mina problem och förklaringen var i stora drag som följer inom parentes.
(Har pratat med Ngk här hemma.
Skillnaden mellan Iridium och 4 elektrods stiften är att Iridium stiften är kraftfullare med en mer precisis/kraftfullare gnista än 4 elektrods stiften under sin livslängd.
Det som vi kom fram till är att de 4 elektrods stiften jag har i slits på 4 ställen varpå plattan blir rektangulärt/fyrkantigt sliten och gnistan vandrar på en större yta och tänder sämre.
Har man då modifierat motorn med diverse och högre soppa mängd krävs, så är det bättre med Iridium stiften.
Man får titta över lite hur man använder sin bil och välja stift därefter. Kör man vanlig Svensson och centrum körning alltid som exempel inne i Stockholm, så är det bättre med 4 elektrods stiften som rengör sig själv lite bättre.
Det är även en samverkan mellan bil och stift tillverkarna vilka stift som rekomenderas i standard bil. Handlar om hur många grader (450 grader) osv. Bmw motorer är tydligen rätt så kalla och kommer inte upp i grad antal.
Varpå 4 elektrods stiften valdes till just denna typen av motor i standard utförande med själv rengörande effekter osv.
Tydligen går man mer och mer tillbaks till Iridium stiften igen, för de visat sig vara bättre.)