3184
Sök

Hur mycke klarar en orginalturbo volvo s60 2,5t 2004?

25 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#1
tjena! tänkte trimma min s60 2,5t med 3" avgassystem (jt) hela vägen ifrån turbon. å sen större ic å andra spridare och sen mappa den. tror ni man kan få ut runt 300 hk utan att riskera att nånting blir överbelastat som t.ex turbo å stakar med mera. tack på förhand! :-)


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 juni 2012
#2
Några 300hk klarar du inte med den turbon. Inte om du vill att den ska överleva iaf smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Volvo performance for life !
183 Inlägg
8 juni 2012
#3
sierra-power skrev:
tjena! tänkte trimma min s60 2,5t med 3" avgassystem (jt) hela vägen ifrån turbon. å sen större ic å andra spridare och sen mappa den. tror ni man kan få ut runt 300 hk utan att riskera att nånting blir överbelastat som t.ex turbo å stakar med mera. tack på förhand! :-)

Elot här på garaget plockade 278hp till ur sin 2,5t. Autotech! Det med öppet filter, JT 3" och mjukvara. IC ger väl med lite tur 10hp till denna bil, men framförallt en stabilare gång.
Med Större spridare kan du mata kärran med E85 och passera 300hp!

Powered by autotech.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 juni 2012
#4
Stjernfelt skrev:
sierra-power skrev:
tjena! tänkte trimma min s60 2,5t med 3" avgassystem (jt) hela vägen ifrån turbon. å sen större ic å andra spridare och sen mappa den. tror ni man kan få ut runt 300 hk utan att riskera att nånting blir överbelastat som t.ex turbo å stakar med mera. tack på förhand! :-)

Elot här på garaget plockade 278hp till ur sin 2,5t. Autotech! Det med öppet filter, JT 3" och mjukvara. IC ger väl med lite tur 10hp till denna bil, men framförallt en stabilare gång.
Med Större spridare kan du mata kärran med E85 och passera 300hp!

Allt går ju, men jag skulle vilja se hur länge en 14T klarar av 300hk wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Volvo performance for life !
183 Inlägg
8 juni 2012
#5
F4S4N skrev:
Stjernfelt skrev:
sierra-power skrev:
tjena! tänkte trimma min s60 2,5t med 3" avgassystem (jt) hela vägen ifrån turbon. å sen större ic å andra spridare och sen mappa den. tror ni man kan få ut runt 300 hk utan att riskera att nånting blir överbelastat som t.ex turbo å stakar med mera. tack på förhand! :-)

Elot här på garaget plockade 278hp till ur sin 2,5t. Autotech! Det med öppet filter, JT 3" och mjukvara. IC ger väl med lite tur 10hp till denna bil, men framförallt en stabilare gång.
Med Större spridare kan du mata kärran med E85 och passera 300hp!

Allt går ju, men jag skulle vilja se hur länge en 14T klarar av 300hk wink

Sånt är alltid spännande smile Men mitzus snurror håller ganska bra! Kör tätare oljebyte och kyl turbon en minut eller 2 efter hård körning så ska du se att den håller länge wink

Powered by autotech.

danielbrorsson
8 juni 2012
#6
När du ändå har tänkt att lägga ner så mycket pengar på avgas, spridare, intercooler och mappning så skulle jag rekomendera en 16T eller 19T. Som Stjernfelt skriver är din turbo är relativt hållbar men med 300 hk kör du nog inte speciellt många mil med. Alltid lika tråkigt när saker och ting går sönder för att man har varit snål.

Trevlig helg!

Mvh Daniel

3 860 Inlägg
8 juni 2012
#7
Dina stakar o kolvar behöver du inte oroa dig för! har du sett S60ARR's !?

Men det som antagligen är minsta laget för 300hk är just turbon. Mycket möjligt att man skulle kunna klämma ur 300hk med 14t e85 och rätt mapp, men det blir jävligt mycket varmluft!! Se om du kan få tag i 16t eller 19t som Daniel sa. Har sett setuper med 16t blåa/gröna spridare och dom passerar 300hk.

Som Stjernfelt skrev så plockar brorsan ut fantastiska siffror för ett steg 3 så en nya turbo där så är vi snabbt över 300 strecket!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

2 656 Inlägg
8 juni 2012
#8
spokenratt skrev:
Dina stakar o kolvar behöver du inte oroa dig för! har du sett S60ARR's !?

Men det som antagligen är minsta laget för 300hk är just turbon. Mycket möjligt att man skulle kunna klämma ur 300hk med 14t e85 och rätt mapp, men det blir jävligt mycket varmluft!! Se om du kan få tag i 16t eller 19t som Daniel sa. Har sett setuper med 16t blåa/gröna spridare och dom passerar 300hk.

Som Stjernfelt skrev så plockar brorsan ut fantastiska siffror för ett steg 3 så en nya turbo där så är vi snabbt över 300 strecket!

fast de där har väl ändå med innehållet i motorn och göra dom "gamla s60ina" har inte samma kvallitativa stakar som dom nya harför mig 08-


3 860 Inlägg
8 juni 2012
#9
Njae, vist. Men han har en 2004, och skriver ut 2,5t.. Vid 2004-2005 var brytpunkten där man bytte motor till den "nya" och han kan alltså ha samma som sitter fram till 07 eller när det var trotts att bilen är innan facelift.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Volvo performance for life !
183 Inlägg
8 juni 2012
#10
ekelund88 skrev:
spokenratt skrev:
Dina stakar o kolvar behöver du inte oroa dig för! har du sett S60ARR's !?

Men det som antagligen är minsta laget för 300hk är just turbon. Mycket möjligt att man skulle kunna klämma ur 300hk med 14t e85 och rätt mapp, men det blir jävligt mycket varmluft!! Se om du kan få tag i 16t eller 19t som Daniel sa. Har sett setuper med 16t blåa/gröna spridare och dom passerar 300hk.

Som Stjernfelt skrev så plockar brorsan ut fantastiska siffror för ett steg 3 så en nya turbo där så är vi snabbt över 300 strecket!

fast de där har väl ändå med innehållet i motorn och göra dom "gamla s60ina" har inte samma kvallitativa stakar som dom nya harför mig 08-

Är väl ingen geni inom området, men med egen erfarenhet kort och gott får man backa tillbaka till "Volvo 850" tiden för att hitta klenare stakar. Även X40 har väl lite klenare produkter. Kan inte uttala mig om hur S60 2,4t och även gamla T5 (01-04) är, men vet ingen som knäckt eller böjt några stakar i dessa. Maskinerna ifrån 05 och uppåt och även 2,5t spisen som kom redan 04(?) till S60 har ju varit ruskigt hållbara! Vet ingen som böjt stakar här heller trotts mycket effekt. Läste på sweedespeed för några år sen att dom plockat över 500hp ur en S60R med org motor och den håller ännu om jag förstod saken rätt.

300hp ur skaparen utav trådens bil är nemas problemas smile Dock är det mer kvalitativa hästar och dra på en 19T och göra en snäll mappning så man har effekten alla dagar om året!

Powered by autotech.

3 860 Inlägg
8 juni 2012
#11
Håller med Stjenfelt. vist kom 2.5t motorn till s60 redan 04, precis innan faceliften!?  Och 300 hk på i den med lite värre turbo och spridare är inga problem.

Och joo.. lite geni är du väl allt tongue

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Volvo performance for life !
183 Inlägg
8 juni 2012
#12
spokenratt skrev:
Håller med Stjenfelt. vist kom 2.5t motorn till s60 redan 04, precis innan faceliften!?  Och 300 hk på i den med lite värre turbo och spridare är inga problem.

Och joo.. lite geni är du väl allt tongue

Yes precis som nya T5an egentligen, Min fd WES var ju uttagen redan oktober 04 eller något!
haha ja man har ju samlat på sig erfarenheter åtminstone.. Var ju dörädd 2008 att jag skulle smälla stakarna på min dåvarande steg 4 S40 T5, ca 300hp/500Nm.. haha idag åker ju Patrik 440hp och över 600Nm med likadan motor big_smile
Om man bara visste det man vet!

Powered by autotech.

3 860 Inlägg
8 juni 2012
#13
Ja exakt! Kommer ihåg allt snacket när jag funderade på att trimma min 2,5t för några år sedan:
-Nej, MAX 310hk på orginal stakarna sen går dom av! Måste byta dom innan..

Ja och hur ser det ut nu, 401hk i fredriks på org stakar? de volvo motorerna håller mycket bttre än vad man vågade tro för några år sedan!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Volvo performance for life !
183 Inlägg
8 juni 2012
#14
spokenratt skrev:
Ja exakt! Kommer ihåg allt snacket när jag funderade på att trimma min 2,5t för några år sedan:
-Nej, MAX 310hk på orginal stakarna sen går dom av! Måste byta dom innan..

Ja och hur ser det ut nu, 401hk i fredriks på org stakar? de volvo motorerna håller mycket bttre än vad man vågade tro för några år sedan!

Bara man inte blir övermodig nu wink Freddes kanske går av imorgon och Salles på söndag, inte för jag tror det, men man vet aldrig wink Men det är en ball utveckling av kunskapen inom områden! Jag var ju först ut med 380hp ur en 05a med org motor/turbo!

Powered by autotech.

3 860 Inlägg
8 juni 2012
#15
Nä det har du rätt i, ingen vet ju hur dlänge deras maskiner orkar me men det är ju en form av mått stock till oss andra "dödliga" och till Trådskaparen att runt 300+ är inga som helts bekymmer med rätt grejer runt om för block och, stakar o kolvar håller!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

25 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#16
stort tack för all info! riktigt kul att ni hjälper till! smile stort + för de! smile om jag har förstått de hela rätt så ska inte 320 hk va några problem om jag byter turbo till en t19? sen undrar jag också om ni vet hur mycke kopplingen å sånt klarar av? har inte så mycke erfarenhet av den här bilen tongue har bara ägt den i ca 2 veckor.


Dahlgren
450 Inlägg
9 juni 2012
#17
Jag hade original tryckplatta+lamell.. det höll inte så länge smile


3 860 Inlägg
9 juni 2012
#18
A-Dahlgren skrev:
Jag hade original tryckplatta+lamell.. det höll inte så länge smile

Vad hade du för effekt i bilen just då, hk/nm? Jag är osäker på hur mycket kopplingen orkar med men lite förbi 300 gränsen orde den orka iaf..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

danielbrorsson
10 juni 2012
#19
spokenratt skrev:
A-Dahlgren skrev:
Jag hade original tryckplatta+lamell.. det höll inte så länge smile

Vad hade du för effekt i bilen just då, hk/nm? Jag är osäker på hur mycket kopplingen orkar med men lite förbi 300 gränsen orde den orka iaf..

Autotech's Steg 3 klarar kopplingen
Vid ett eventuellt byte av turbo ska du byta koppling om du vill att det ska hålla.

http://atechmotor.com/volvo/s60/25t/dri … plingskit/

Mvh

3 860 Inlägg
10 juni 2012
#20
Skit i dump kit wink

Det är lättare och mer driftsäkert att köra på ett öppet filter av bra kvalitet och höjt laddtryck via programvaran/mappningen/chippet. Då pyser det ändå ska du se, sen kan man ta bort dämpmattan på insidan av huven så låter det ytterligare lite extra!
Senast redigerat av spokenratt (10 juni 2012)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök