Då jag av någon anledning aldrig blivit färdig med att lägga upp en projekttråd här så tänkte jag att det är dags nu. Bättre sent än aldrig! Det här blir därför till en början en genomgång av det som redan är gjort, och är en "copy/paste" från ett annat forum, så några av er har säkert redan koll på vad som är gjort.
Vi tar det från början!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den 31 augusti tar jag bussen till Jönköping för att hämta bilen, en C70 T5 , -99.
Några dagar senare tar jag dom första bilderna.
Dagen efter byter jag ut dom kantskavda originalhjulen mot dom jag hade på min V70 tidigare. Visserligen är dom däcken i stor sett slut men fälgarna är det inget fel på och däcken håller tills det är dags för C70:n att gå i ide i garaget.
Den 25 oktober lämnar jag bilen hos en lackerare för att få främre stötfångaren och båda framskärmarna omlackade. Höger framskärm har en mindre plåtskada, vänster framskärm en liten lackskada och stötfångaren har stenskott, skavmärken i underkant fram och en mindre plastskada vid vänster hjulhus. Några dagar senare hämtar jag bilen igen och nu ser den lite trevligare ut!
Jag njuter av bilen i några veckor. Trots att det är en bil med ganska många år bakom sig är den underbar att köra. Jag alternerar mellan bilarna fram till mitten av november. Den 23:e är det dags för "Milou" att gå i vinteride i garaget! Därmed är V70:n för första gången dömd till ett liv utomhus i vinter....
Funderingarna på kommande moddar börjar och tanken var att bygga med ljudprylarna som tidigare satt i Paitworx "Sheriffen" med bla den gigantstora Orion-basen, 15", 40 kg tung och med ett minsta monteringsdjup på drygt 30 cm!
Jag övergav dock dessa tankar och basen och det stora slutsteget på 5000W åkte till en ny ägare i Falköpingtrakten. Det blir alltså inget brutalbygge med 40-kilosbasen! Det kändes helt enkelt inte "Mr H". Vad det blir i stället? Säger jag inte! :wink: Men ett ljudbygge kommer det att bli. Så mycket kan jag avslöja.
Det här är ju början på en projekttråd så jag ska visa er att det har hänt lite i alla fall. Det ska ju som sagt bli ett ljudbygge så nu är samtliga originalhögtalare bortplockade. För att få ur högtalarna i hatthyllan är man tvungen att demontera HELA inredningen från B-stolpen och bakåt.
(Här hade jag tänkt att lägga upp bilder på den halvrensade cupén men dom bilderna finns på en hårddisk som jävlas med mig.)
Vad gjorde jag med bilen idag då? Jo idag kom en del dämpmatta på plats. Jag kommer inte att göra något extremt jobb med dämpningen. Det blir inte flera lager och inte heller totaltäckning av alla åtkomliga ytor. Jag har ju inte för avsikt att tävla med ljudbygget så jag lägger mig på en lite lägre nivå vad gäller användandet av dämpmatta.
Här har jag kommit en bit med bagaget.
Ryggstödsplåten och hatthyllan dämpad.
Dämpade ryggstödsplåten och hatthyllen även från cupésidan.
Den observante ser att jag skurit upp dämpmattan för dom båda hålen i ryggstödsplåten som originalbasarna i förekommande fall spelar mot. Rätt eller fel, men jag tänkte låta mina basar spela samma väg, och därmed har jag avslöjat att den stora Orionbasen byts ut mot två basar.
Jag har även demonterat tunnelkonsolen. Har lite idéer för den, men det sparar vi så får jag se om jag skall visa och berätta om det senare.
Här en bild som visar hur litet hålet för högtalaren i dörrpanelen är. Där bakom sitter en 8-tummare original. Tycker att det känns lite märkligt att man låter en så pass stor högtalere spela till ca 50% rakt in i dörrpanelen.
Mer än så här blir det inte idag!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NU kommer det lite bilder att kika på!! :wink:
De två första golvreglarna inpassade.
Här började jag så smått inse att det bara är att glömma att kunna ha kvar reservhjulet eftersom det behövs en tvärregel till hitom den främre, som inte är med på den här bilden. Attans!
Medan jag funderade vidare på nästa steg med det nya bagagegolvet penslade jag vänster sidopanel med plyester. Bulan för elantennen (det ljusa partiet strax nedanför det stora hålet) skall tas bort när polyestern stelnat. Troligtvis sågar jag till en bit MDF som passar den plana ytan på panelen och skruvar/plastar ihop den med panelen för att på så sätt få en rak och slät sidopanel som inte flexar.
Även högra sidopanelen kommer att få samma behandling sen. Här är dock den nya golvskivan inpassad. Den skall sen kortas längst in i framkant för att passa mot baslådan/lådorna.
Två sådana här baslådor kommer att fästas i golvreglarna. Jag kommer att ha två basar i varsin låda. Anledningen till att det blir två lådor är helt enkelt att en låda med tillräcklig volym för båda basarna blir för stor för att jag skall få ner den i bagaget.
Ena lådan inställd på prov.
Ja, längre än så har jag inte kommit än. Det här får helt enkelt ta sin tid och det känns riktigt lyxigt att kunna släppa sakerna och göra något annat en stund när man kör fast eller blir fikasugen UTAN att ha pressen på sig att ha bilen körklar efter varje dag. Det var ju så jag hade det med V70:n, skruva, fixa och trixa lördag-söndag och när helgen var över vara tvungen att ha en körbar bil.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den här tråden har varit "död" i nära nog ett halvår nu och jag får väl erkänna att det inte har hänt så värst mycket mer med bilen sen dom bilder som finns här togs. Bagagebygget har satt mig på prov ordentligt vill jag lova! Jag har kört fast flera gånger, tappat sugen, satt igång igen, kört fast.....
Det jag däremot har upptäckt är att jag faktiskt kunde få in en baslåda som rymmer båda basarna, så tills vidare blir det en enkel installation i bagaget och högtalarna monterad i originaluttagen fram nu i sommar. Detta för att kunna höra hur det låter innan jag ev ger mig på att bygga om dörrsidor och annat för att justera högtalarvinklar. Eftersom jag inte har för avsikt att delta i ljudtävlingar så håller jag tummarna för att volvos ljudtekniker har gjort ett bra jobb när dom placerade högtalarna i bilen. I sann Mr H-anda vill jag om möjligt slippa göra åverkan i bilen.
Den här uppdateringen blir enbart i textform då jag fortfarande inte fått ordning på min ordinarie dator efter krachen strax före jul. Det blev något "spök" med burken, fick väl in något skit från nätet antar jag trots antvirusprogram mm, och dessutom la hårddisken med alla mina digitalbilder av. Ingen fara tänkte ju jag eftersom jag varit ordentlig och installerat ett backupprogram som hela tiden jobbar i bakgrunden. Trodde jag...... Det visade sig att det programet av någon jä-la anledning slutade uppdatera ett halvår innan krachen! Nu lyckades Technilab rädda alla mina bilder men det äventyret kostade mig 7000:-. Dagens tips, kör dubbla backuper på värdefull data OCH kolla frekvent att det verkligen blir backuper!!
Nå väl, idag beställde jag nya fälgar och däck till "Milou". Mina bronsfärgade LG Ice åkte iväg med sin nya ägare för några veckor sedan. Vad det blev istället? Det kommer bilder när dom sitter på bilen! Ni får leva med nyfikenheten ett tag.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jaha, då var besiktningen avklarad. Inte med blankt papper men....
....ändå inte så illa. Det där fästet får väl bli ett vinterprojekt. Känns helt OK och besiktningsmannen tyckte att bilen verkade vara ett bra köp. Gôtt mos!!
Ja, sen var det ju det där med fälgarna då. Dom blir faktiskt [size=18]"Modd 3"[/size] så den kronologiska ordningen blir lite haltande så här i början. 1:an och 2:an får jag återkomma till lite längre fram.
Ocean Deep Black, 8,0x18" skodda med Tyfoon Successor 235/40-18".
Det måste ju även synas vems bil det är. :wink:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Första semesterdagen!
Den innebar lite sakletande på skroten. Väl hemma igen så kan jag konstatera att jag fått med mig följande "bra-att-ha-saker".
2 st motorkåpor
2 st rattkåpor
2 st backspegelfötter
2 st backspegelkåpor
3 st ventilationsgaller
3 st bagagepaneler (2 höger + 1 vänster)
1 st tunnelfack
1 st innertak
1 st delbart originaldrag inkl. kablage
? st lampor till instrument & strömbrytare
Allt detta till den facila kostnaden av 670 riksdaler!
Framtiden får utvisa om det är mer än bagagepanelerna som kommer till användning. Draget kommer sannolikt att monteras framöver i alla fall.
Nu är det dags att fortsätta stereobygget! Gårdagen innebar demontering av inredning. Stolar och baksäte är utplockat liksom sidopanelerna bak och en rejäl strömkabel är dragen från batteriet och bak genom kupén. Det tog dock tillfälligt stopp vid baksätet men detta skall åtgärdas i morgon så att kabeln kan passera ut till bagaget.
I morgon skall även högtalarkablar dras längs takkanten. Förhoppningsvis hinner jag även dra lågnivåkablarna.
Framför mig ligger också att dra högtalarkablar genom dörrkontakterna, och det lär väl bli pilligt som f-n och ta en stund, men jag vill göra det så seriöst jag kan.
Bilder kommer bara jag hittar kabeln till "garage-kameran" så att jag kan föra över dom till datorn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Här kommer några bilder från garaget!
Jag drar strömkabeln under luftfiltret.....
.....via "tillbehörskanalens" klamma.....
.....och in geneom gummigenomföringen.
Här kommer den in i cupén uppe under instrumentbrädan.
Vidare bakåt längs vänstra tröskeln. Ska ta och kika i den där kabelkanalen om där finns plats även för strömkabeln. Sannolikt inte men det skadar ju inte att titta efter.
Baksätet är bortplockat, och den observante kan skymta baslådan genom hålen i ryggstödsplåten.
Även framstolarna är borttagna. Ja, jag vet att det behöver städas!
Nu i kväll åkte jag på en oförberedd inspektion.
Inspektör Kisse kontrollerar om allt går rätt till.
Inget undgår hennes skarpa blick.
Plötsligt upptäckte hon något!
Ett hål! Det måste undersökas!
Jag kunde dock andas ut. Baslådan fick godkänt!
Det mesta av paneler och inredning är demonterat. Får se hur mycket plats det finns bakom takpanelerna, om högtalarkablarna får plats där eller om jag måste lossa innertaket också så att jag kommer åt att dra kablarna där.
Strömkabeln skall dras in i bagaget i nedre högra hörnet vid ryggstödsplåten/hjulhuset.
Tunnelfacket skall bytas ut mot det jag fick med mig hem från skroten idag. Upptäckte nämligen att min var trasig i bakkant där lockets gångjärn sitter.
I ett trångt garage gäller det att nyttja alla ytor som finns att tillgå. Tur att det är lätta och mjuka prylar så man kan lägga dom på taket så länge.
Det var lite om vad som hänt så här långt. Nu blir det till att sätta full fart då målet är att ljudbygget skall vara inkopplat och all inredning återmonterad den här veckan. Måste sätta lite press på mig själv. Annars blir det inte mycket gjort.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Då så! Då var projekttråden igång även här. Fortsättning följer!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi tar det från början!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den 31 augusti tar jag bussen till Jönköping för att hämta bilen, en C70 T5 , -99.
Några dagar senare tar jag dom första bilderna.
Dagen efter byter jag ut dom kantskavda originalhjulen mot dom jag hade på min V70 tidigare. Visserligen är dom däcken i stor sett slut men fälgarna är det inget fel på och däcken håller tills det är dags för C70:n att gå i ide i garaget.
Den 25 oktober lämnar jag bilen hos en lackerare för att få främre stötfångaren och båda framskärmarna omlackade. Höger framskärm har en mindre plåtskada, vänster framskärm en liten lackskada och stötfångaren har stenskott, skavmärken i underkant fram och en mindre plastskada vid vänster hjulhus. Några dagar senare hämtar jag bilen igen och nu ser den lite trevligare ut!
Jag njuter av bilen i några veckor. Trots att det är en bil med ganska många år bakom sig är den underbar att köra. Jag alternerar mellan bilarna fram till mitten av november. Den 23:e är det dags för "Milou" att gå i vinteride i garaget! Därmed är V70:n för första gången dömd till ett liv utomhus i vinter....
Funderingarna på kommande moddar börjar och tanken var att bygga med ljudprylarna som tidigare satt i Paitworx "Sheriffen" med bla den gigantstora Orion-basen, 15", 40 kg tung och med ett minsta monteringsdjup på drygt 30 cm!
Jag övergav dock dessa tankar och basen och det stora slutsteget på 5000W åkte till en ny ägare i Falköpingtrakten. Det blir alltså inget brutalbygge med 40-kilosbasen! Det kändes helt enkelt inte "Mr H". Vad det blir i stället? Säger jag inte! :wink: Men ett ljudbygge kommer det att bli. Så mycket kan jag avslöja.
Det här är ju början på en projekttråd så jag ska visa er att det har hänt lite i alla fall. Det ska ju som sagt bli ett ljudbygge så nu är samtliga originalhögtalare bortplockade. För att få ur högtalarna i hatthyllan är man tvungen att demontera HELA inredningen från B-stolpen och bakåt.
(Här hade jag tänkt att lägga upp bilder på den halvrensade cupén men dom bilderna finns på en hårddisk som jävlas med mig.)
Vad gjorde jag med bilen idag då? Jo idag kom en del dämpmatta på plats. Jag kommer inte att göra något extremt jobb med dämpningen. Det blir inte flera lager och inte heller totaltäckning av alla åtkomliga ytor. Jag har ju inte för avsikt att tävla med ljudbygget så jag lägger mig på en lite lägre nivå vad gäller användandet av dämpmatta.
Här har jag kommit en bit med bagaget.
Ryggstödsplåten och hatthyllan dämpad.
Dämpade ryggstödsplåten och hatthyllen även från cupésidan.
Den observante ser att jag skurit upp dämpmattan för dom båda hålen i ryggstödsplåten som originalbasarna i förekommande fall spelar mot. Rätt eller fel, men jag tänkte låta mina basar spela samma väg, och därmed har jag avslöjat att den stora Orionbasen byts ut mot två basar.
Jag har även demonterat tunnelkonsolen. Har lite idéer för den, men det sparar vi så får jag se om jag skall visa och berätta om det senare.
Här en bild som visar hur litet hålet för högtalaren i dörrpanelen är. Där bakom sitter en 8-tummare original. Tycker att det känns lite märkligt att man låter en så pass stor högtalere spela till ca 50% rakt in i dörrpanelen.
Mer än så här blir det inte idag!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NU kommer det lite bilder att kika på!! :wink:
De två första golvreglarna inpassade.
Här började jag så smått inse att det bara är att glömma att kunna ha kvar reservhjulet eftersom det behövs en tvärregel till hitom den främre, som inte är med på den här bilden. Attans!
Medan jag funderade vidare på nästa steg med det nya bagagegolvet penslade jag vänster sidopanel med plyester. Bulan för elantennen (det ljusa partiet strax nedanför det stora hålet) skall tas bort när polyestern stelnat. Troligtvis sågar jag till en bit MDF som passar den plana ytan på panelen och skruvar/plastar ihop den med panelen för att på så sätt få en rak och slät sidopanel som inte flexar.
Även högra sidopanelen kommer att få samma behandling sen. Här är dock den nya golvskivan inpassad. Den skall sen kortas längst in i framkant för att passa mot baslådan/lådorna.
Två sådana här baslådor kommer att fästas i golvreglarna. Jag kommer att ha två basar i varsin låda. Anledningen till att det blir två lådor är helt enkelt att en låda med tillräcklig volym för båda basarna blir för stor för att jag skall få ner den i bagaget.
Ena lådan inställd på prov.
Ja, längre än så har jag inte kommit än. Det här får helt enkelt ta sin tid och det känns riktigt lyxigt att kunna släppa sakerna och göra något annat en stund när man kör fast eller blir fikasugen UTAN att ha pressen på sig att ha bilen körklar efter varje dag. Det var ju så jag hade det med V70:n, skruva, fixa och trixa lördag-söndag och när helgen var över vara tvungen att ha en körbar bil.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den här tråden har varit "död" i nära nog ett halvår nu och jag får väl erkänna att det inte har hänt så värst mycket mer med bilen sen dom bilder som finns här togs. Bagagebygget har satt mig på prov ordentligt vill jag lova! Jag har kört fast flera gånger, tappat sugen, satt igång igen, kört fast.....
Det jag däremot har upptäckt är att jag faktiskt kunde få in en baslåda som rymmer båda basarna, så tills vidare blir det en enkel installation i bagaget och högtalarna monterad i originaluttagen fram nu i sommar. Detta för att kunna höra hur det låter innan jag ev ger mig på att bygga om dörrsidor och annat för att justera högtalarvinklar. Eftersom jag inte har för avsikt att delta i ljudtävlingar så håller jag tummarna för att volvos ljudtekniker har gjort ett bra jobb när dom placerade högtalarna i bilen. I sann Mr H-anda vill jag om möjligt slippa göra åverkan i bilen.
Den här uppdateringen blir enbart i textform då jag fortfarande inte fått ordning på min ordinarie dator efter krachen strax före jul. Det blev något "spök" med burken, fick väl in något skit från nätet antar jag trots antvirusprogram mm, och dessutom la hårddisken med alla mina digitalbilder av. Ingen fara tänkte ju jag eftersom jag varit ordentlig och installerat ett backupprogram som hela tiden jobbar i bakgrunden. Trodde jag...... Det visade sig att det programet av någon jä-la anledning slutade uppdatera ett halvår innan krachen! Nu lyckades Technilab rädda alla mina bilder men det äventyret kostade mig 7000:-. Dagens tips, kör dubbla backuper på värdefull data OCH kolla frekvent att det verkligen blir backuper!!
Nå väl, idag beställde jag nya fälgar och däck till "Milou". Mina bronsfärgade LG Ice åkte iväg med sin nya ägare för några veckor sedan. Vad det blev istället? Det kommer bilder när dom sitter på bilen! Ni får leva med nyfikenheten ett tag.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jaha, då var besiktningen avklarad. Inte med blankt papper men....
....ändå inte så illa. Det där fästet får väl bli ett vinterprojekt. Känns helt OK och besiktningsmannen tyckte att bilen verkade vara ett bra köp. Gôtt mos!!
Ja, sen var det ju det där med fälgarna då. Dom blir faktiskt [size=18]"Modd 3"[/size] så den kronologiska ordningen blir lite haltande så här i början. 1:an och 2:an får jag återkomma till lite längre fram.
Ocean Deep Black, 8,0x18" skodda med Tyfoon Successor 235/40-18".
Det måste ju även synas vems bil det är. :wink:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Första semesterdagen!
Den innebar lite sakletande på skroten. Väl hemma igen så kan jag konstatera att jag fått med mig följande "bra-att-ha-saker".
2 st motorkåpor
2 st rattkåpor
2 st backspegelfötter
2 st backspegelkåpor
3 st ventilationsgaller
3 st bagagepaneler (2 höger + 1 vänster)
1 st tunnelfack
1 st innertak
1 st delbart originaldrag inkl. kablage
? st lampor till instrument & strömbrytare
Allt detta till den facila kostnaden av 670 riksdaler!
Framtiden får utvisa om det är mer än bagagepanelerna som kommer till användning. Draget kommer sannolikt att monteras framöver i alla fall.
Nu är det dags att fortsätta stereobygget! Gårdagen innebar demontering av inredning. Stolar och baksäte är utplockat liksom sidopanelerna bak och en rejäl strömkabel är dragen från batteriet och bak genom kupén. Det tog dock tillfälligt stopp vid baksätet men detta skall åtgärdas i morgon så att kabeln kan passera ut till bagaget.
I morgon skall även högtalarkablar dras längs takkanten. Förhoppningsvis hinner jag även dra lågnivåkablarna.
Framför mig ligger också att dra högtalarkablar genom dörrkontakterna, och det lär väl bli pilligt som f-n och ta en stund, men jag vill göra det så seriöst jag kan.
Bilder kommer bara jag hittar kabeln till "garage-kameran" så att jag kan föra över dom till datorn.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Här kommer några bilder från garaget!
Jag drar strömkabeln under luftfiltret.....
.....via "tillbehörskanalens" klamma.....
.....och in geneom gummigenomföringen.
Här kommer den in i cupén uppe under instrumentbrädan.
Vidare bakåt längs vänstra tröskeln. Ska ta och kika i den där kabelkanalen om där finns plats även för strömkabeln. Sannolikt inte men det skadar ju inte att titta efter.
Baksätet är bortplockat, och den observante kan skymta baslådan genom hålen i ryggstödsplåten.
Även framstolarna är borttagna. Ja, jag vet att det behöver städas!
Nu i kväll åkte jag på en oförberedd inspektion.
Inspektör Kisse kontrollerar om allt går rätt till.
Inget undgår hennes skarpa blick.
Plötsligt upptäckte hon något!
Ett hål! Det måste undersökas!
Jag kunde dock andas ut. Baslådan fick godkänt!
Det mesta av paneler och inredning är demonterat. Får se hur mycket plats det finns bakom takpanelerna, om högtalarkablarna får plats där eller om jag måste lossa innertaket också så att jag kommer åt att dra kablarna där.
Strömkabeln skall dras in i bagaget i nedre högra hörnet vid ryggstödsplåten/hjulhuset.
Tunnelfacket skall bytas ut mot det jag fick med mig hem från skroten idag. Upptäckte nämligen att min var trasig i bakkant där lockets gångjärn sitter.
I ett trångt garage gäller det att nyttja alla ytor som finns att tillgå. Tur att det är lätta och mjuka prylar så man kan lägga dom på taket så länge.
Det var lite om vad som hänt så här långt. Nu blir det till att sätta full fart då målet är att ljudbygget skall vara inkopplat och all inredning återmonterad den här veckan. Måste sätta lite press på mig själv. Annars blir det inte mycket gjort.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Då så! Då var projekttråden igång även här. Fortsättning följer!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
0
0
0
0