Då har jag trixat vidare med bygget så här kommer några bilder till.
Här sitter panelen fast med de fyra dolda bultarna. Tyvärr blir passningen inte bra då så jag är tvungen att använda mig av de två synliga bultarna också. Blir till att leta efter något som ser vettigt ut.
Det skall ju gå kablar in i panelen och efter en hel del funderand kom jag på den här lösningen. Det här är en 90-graders böj till 20mm VP-rör. Det fina med dessa är att dom har en innerdiameter på 16 mm. Det finns en"VP-slang" som är 16 mm i ytterdiameter.
Jag kan alltså använda mig av flexislangen mellan bagaget och luckan och låta den gå in i panelen via den här böjen.
Böjen är fixerad med PL400.
Det är en "kabelgenomföring" på vardera sidan. Högtalarkablarna skall naturligtvis dit och på ena sidan kommer dom att samsas med backkamerans kabel och på den andra sidan med skärmens kabel.
I varje ände av böjen är det en krage där VP-röret skall tryckas in. Diametern är alltså mer än 16 mm där. Jag räknar därför med att jag skall kunna vika in vinylen lite i kragen och på så sätt få en snygg kant på öppningen. Lite svart plastfärg in i öppningen först bara så skall det nog bli bra.
Sen gjorde jag ett litet test. Jag har länge funderat på hur jag skulle göra med sidopanelerna i bagaget. Original är dom ju ljusgrå. Visserligen är ju det en färg som funkar bra i kombination med svart men jag vill ha det enhetligt så jag vill ha dom svarta. Frågan har "bara" varit hur jag skall göra för att få dom svarta. Formerna på panelerna är ju allt annat än enkla så att klä dom med vinylen eller fuskmockan jag har använt till bygget hade krävt att jag sätter mig vid symaskinen. Det är jag i och för sig inte främmande för men formerna är som sagt allt annat än enkla. Så idag testade jag ett alternativ.
Jag tog ett lock som skall sitta innanför vänster baklampa, fick fatt i en svart sprayfärg och några minuter senare såg det ut så här.
Tyckte att testet föll så väl ut så jag gick "all in".
Testa att klä in de här formerna med vinyl, fuskmocka eller liknande. Det blir oavsett vilket en jäkla utmaning!
Tycker att det här blev helt OK! Ett snabbt, smidigt och enkelt sätt att byta färg på panelerna.
Hur jag gjorde? Jag sprayade ytan tunnt, borstade den med en grov skurborste, sprayade en gång till, borstade, så höll jag på tills jag tycket det såg bra ut. Borsten använde jag för att inte dom små "hårstråna" som finns på panelernas yta inte skulle klibba ihop av färgen. Om det egentligen behövdes vet jag inte men jag blev hur som helst nöjd med slutresultatet. Att sen jobbet bara tog 10-15 minuter gör ju inte saken sämre!