3133
Sök

BMW 525 tds motor i volvo 740, gasreglage!

63 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
Hej, har funderingar över hur man ska fixa gasen när man stoppar i en tds motor i en 740/940 då det är elektrisk gas på tds motorn och wire på volvo. Någon som vet?

1 319 Inlägg
9 juni 2012
Byta pedalställ, förslagsvis från en bmw 525 tds.

_----------'

TBM NINJA
917 Inlägg
15 juni 2012
vet inte alls hur elektriska gasreglage funkar...men kan man inte montera ett vajer gasspjäll och på något sätt fixa någon bmw TPS som passar ihop med de elektriska och sen mappa? vad ska du köra för sprut?

kanske e 100% ute och cyklar men vill hjälpa till så mobba mig inte om jag e helt sne på de sad

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

OO=00=OO
132 Inlägg
15 juni 2012
du lär ju flytta över databoxarna å alla kabelhärvor så å få dit givaren på pedalstället borde va de minsta poblemet smile

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen

2 046 Inlägg
15 juni 2012
Bmw vill nog inte att man ska förstöra motorn genom att sätta den i en 740 så därför gjorde dom så smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2012
henke_92 skrev:
kanske e 100% ute och cyklar men vill hjälpa till så mobba mig inte om jag e helt sne på de sad

Ja, just gasspjäll är något dieselmotorer saknar :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

63 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
Tittade nu, går ett stag från pedalen till en trottel (typ ett gasspjäll) som känner av hur mkt soppa som ska matas. Den borde man ju kunna flytta över i motorutrymmet och sätta original gasvajer på?

TBM NINJA
917 Inlägg
21 juni 2012
torpis skrev:
henke_92 skrev:

Okey smile jävligt dåligt insatt i diesel hmm
MVH

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

1 319 Inlägg
21 juni 2012
torpis skrev:
henke_92 skrev:

Lite sanning med modifikation, finns ju på vissa nyare diesel. Volvo d5 har gasspjäll om jag inte minns fel te:x.

_----------'

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 juni 2012
sleepyoh skrev:
torpis skrev:
henke_92 skrev:

Lite sanning med modifikation, finns ju på vissa nyare diesel. Volvo d5 har gasspjäll om jag inte minns fel te:x.

Mja, gasspjäll är det inte. Det är någon annan funktion det har som jag ej är insatt i.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 319 Inlägg
21 juni 2012
torpis skrev:
sleepyoh skrev:
torpis skrev:

Mja, gasspjäll är det inte. Det är någon annan funktion det har som jag ej är insatt i.

Den enda info efter en snabb sökning säger att det har med avgasrening att göra, det ända jag vet om det är att motorn går ryckigt och dåligt om spjällen går sönder, så det är lite sanning med modifikation att säga gasspjäll, är ju inte samma funktion som på en bensinare. För att gå lite off-topic så vet jag att ford transit och säkerligen andra dieslar, att när turbon blir dålig och rasar så rusar motorn och förbränner sin egen olja. Nu är det ju bara stanna lägga i en växel och dumpa koppling, men har man automat eller är trögtänkt så kan man ju rasa motor, och det finns flera sådana dokumenterade fall, finns en video som las upp här på garaget för några dagar sedan. Detta skulle ju kunna avhjälpas med spjäll, fast det kanske är extremt sällan det händer vad vet jag. Happy midsommar!
Senast redigerat av sleepyoh (21 juni 2012)

_----------'

Sök