furulund92 skrev:
Ja men det rinner på insidan av expansionstanken så den fylls upp liksom och blir överfull och sen rinner över, och det blir så när man varvar upp den lite, sen väntar på tomgång och gör så x antal gånger, sen efter en stund så rinner det över... om du förstår hur jag menar?
Och jag har aldrig sett den ryka förr det e därför jag blev chockad när den vita röken kom när vi höll på försöka lufta kylaren. Men hade också precis fyllt på olja också när röken kom så kanske har något med det att göra?
Och får ta en titt på luftfiltert eventuellt byta det också så den får sig ett nytt och se till så den inte läcker in luft där nånstans.
Aha, men vänta.. Du snackar om vit rök och ett expansionskärl som trycker ut vattnet..
Inget av det ska hända en frisk bil.. Jo om du har fyllt upp med vatten ända upp så kommer det bli ett övertryck som trycker ut en del av vattnet.. men när nivån blivit den normala så ska den inte trycka ut mera vatten..
Fortsätter den så har du nått strul.
Ryker den vitt så kan de som sagt vara vatten i oljan.. topp-packning kass.. Inget ovanligt på dessa motorer, brukar gå sönder på cylinder mot torpedväggen..
Och det är superenkelt att byta också.
Vet dock inte hur det är med din årsmodell om det är rem eller kedja till kammen.. min har kedja och det underlättar mycket.
Har en blid i mitt galleri på min compact när bytet är i full gång.
Ta av ditt oljelock och vänd på det.. vilken färg är det där.. Är det "klegg" som är ljusbrunt/brungult liknande så har du vatten i oljan, samma sak om du kollar ner i hålet i kåpan och det är "klegg" där..
-------
Ang dämparen så kan du byta bara den bakre om du hittar en som har samma rördimension och kan sätta en muff där bara.. såga av röret där det passar den nya dämparen..
Fast å andra sidan är det inga stora pengar för ett orginal på bmw från bakre ljuddämparen och fram till katten.